Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Lukasbido

Yanmar ysm8 bränslerör/spridarrör

Rekommendera Poster

Jag skulle montera ut spridaren för provtryckning i höstas och på köpet fick jag ett skadat bränslerör/spridarrör (röret som ansluter till spridaren). På diverse forum har jag läst att detta kan repareras genom att skarva röret med en bit bränsleslang och två slangklämmor. Är det någon som har erfarenhet/åsikt av en sådan lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

köp ett nytt rör istället, finns många firmor som har dessa , både nya och begagnde .Tex davids Motor i göteborg

eller nån båtskrot. Det är lite tryck i det röret,så att få en slang att hålla i längden känns lite problematiskt

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det på returen så funkar det att skarva. Om det däremot är på högtrycksdelen så tror jag inte att det blir bra att skarva med en slang. Det är ca 180 bars tryck i den ledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lukasbido:

Tack för snabba svar, låter som att jag får tänka om. Någon som vet vart jag får tag i röret i Stockholmstrakten? Någon chans att skarva med det här istället? https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsror/skarvnipplar/skarvnippel-for-kopparnickel-stalbromsror-2000043969

Kolla med Lidingö marin. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått hem nytt tryckrör, visade sig att jag har en ysb8 och inte ysm som jag skrev i ämnestiteln. Det var inte helt lätt att montera ut det förra tryckröret, det hade rostat fast i skruven som går in i bränslepumpen. Nu när jag försöker montera ihop allting så får jag bränslet att gå fram till tryckröret men därefter läcker det mellan tryckrör och nippel. Gör jag någonting fel? Kan det helt enkelt vara att skruven som går in i insprutningspumpen som tryckrörets nippel fäster i har rostat sönder och jag bör köpa nytt eller ska nippeln monteras med någon sorts gänglåsning? Jag har givetvis dragit fast nippeln så hårt som det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lukasbido:

- - -

Nu när jag försöker montera ihop allting så får jag bränslet att gå fram till tryckröret men därefter läcker det mellan tryckrör och nippel. Gör jag någonting fel? Kan det helt enkelt vara att skruven som går in i insprutningspumpen som tryckrörets nippel fäster i har rostat sönder och jag bör köpa nytt eller ska nippeln monteras med någon sorts gänglåsning? Jag har givetvis dragit fast nippeln så hårt som det går.

Hur ser kopplingen ut?

Är det en banjokoppling så ska det sitta kopparbrickor på ömse sidor om skruven. Kopparbrickorna är "engångsbrickor" och skall bytas varje gång som skruven lossas/spänns. De är mjuka och tätar men självhärdar vid tryck och fungerar sedan inte som tätning igen. Lite sanning med modifikation, man kan glödga dem varvid de blir mjuka igen och kan återanvändas.

bild.png.3bff7055e99f2c58cad99483ac98b8f0.png

Om det är någon annan typ av koppling så tag gärna ett foto så är det lättare att ge ett relevant svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glödga brickorna tror jag på. Såvida det är vid en av brickorna det läcker.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Det sitter inga brickor där, eller gjorde inte tidigare åtminstone och detaljen kom utan brickor från leverantören. Bifogar en bild på hur det ser ut där tryckröret går in i spridaren, det läcker i andra ändan. Kan ta en bild på det senare ikväll och bifoga! Det är nummer 1 på sprängskissen. Kopplingen ser ut som den tredje bifogade bilden.

Screenshot_20230416_192012_Photos.jpg

brasnleror.jpg

ULB8H9p4tCbIXKJkSaefq6yasXXa5.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Hybro:

Glödga brickorna tror jag på. Såvida det är vid en av brickorna det läcker.

Att glödga brickorna gör dom visserligen mjukare men dom är ändå tillplattade. Köp nya, dom är billiga. Till många motorer finns det bricksatser att köpa. Bra att ha liggande i båten för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lukasbido:

Tack för svaren. Det sitter inga brickor där, eller gjorde inte tidigare åtminstone och detaljen kom utan brickor från leverantören. Bifogar en bild på hur det ser ut där tryckröret går in i spridaren, det läcker i andra ändan. Kan ta en bild på det senare ikväll och bifoga! Det är nummer 1 på sprängskissen. Kopplingen ser ut som den tredje bifogade bilden.

ULB8H9p4tCbIXKJkSaefq6yasXXa5.jpg

Konan ska ju täta mot en yta inne i fästet. Om ytan är skadad av korrosion så kan det bli svårt att få tätt utan någon form av tätningsbricka.

Jag grävde i minnet var jag sett koniska tätningsbrickor och hittade svaret i mitt gamla Optimus fotogenkök.

bild.thumb.png.5dffda9ab99258f22448c38e540e1f63.png

Detaljen 2116 som sitter mellan tankanslutningen och brännaren vill jag minnas är en kopparkona.

Om det får plats en sådan kona och om dimensionen fungerar har jag ingen aning om men det kan vara en idé att testa eller hitta något liknande för att få tätt i skarven. Sen ska det såklart inte behövas om ursprungsdelarna är ok men ibland måste man testa udda lösningar på gamla prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Konan ska ju täta mot en yta inne i fästet. Om ytan är skadad av korrosion så kan det bli svårt att få tätt utan någon form av tätningsbricka.

Jag grävde i minnet var jag sett koniska tätningsbrickor och hittade svaret i mitt gamla Optimus fotogenkök.

bild.thumb.png.5dffda9ab99258f22448c38e540e1f63.png

Detaljen 2116 som sitter mellan tankanslutningen och brännaren vill jag minnas är en kopparkona.

Om det får plats en sådan kona och om dimensionen fungerar har jag ingen aning om men det kan vara en idé att testa eller hitta något liknande för att få tätt i skarven. Sen ska det såklart inte behövas om ursprungsdelarna är ok men ibland måste man testa udda lösningar på gamla prylar.

Tack för förslaget. Jag tror inte jag får in någon bricka där tyvärr och det syns inga brickor på sprängskissen. Min tanke var om jag missat att jag borde använda gängtätning när jag fäster nippeln in i tryckventilen. Det framgår inte i någon manual att man ska göra någonting annat än att dra åt nippeln för tryckröret. Jag har beställt en ny tryckventil, kanske avhjälper det problemet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan plocka isär den delen på insprutningspumpen och ta med den till en maskinverkstad så kan dom flyta ner konan lite i nippeln.

 

Står i manualen hur du plockar isär den delen på pumpen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sluter det tätt, jag bytte tryckventilen och det fungerade fint. Motorn startar dock fortfarande inte, har svårt att förstå hur jag ska lufta det hela vägen.

 

Jag får luftfritt diesel förbi grov och finfilter men vid skruven vid insprutningspumpen kommer det inte mycket diesel. Det står att man ska pumpa fram diesel men jag har ingen pump i mitt system?

 

Därefter står det att tryckröret ska luftas genom att lossa på överfallsmuttern och därefter några varv på tryckventilen. Därefter ska motorn dras runt genom att använda startveven och dra runt motorn 20-30 gånger tills det kommer luftfritt diesel vid tryckventilen. Min motor har ingen startvev, jag försöker vända runt den för hand men det är väldigt tungt. Finns det något annat sätt? Det kommer en del diesel när jag drar runt motorn för hand men om det är luftfritt är svårt att se.

 

Därefter ska man dra åt tryckventil och muttern och fortsätta dra runt motorn tills man hör insprutningsljudet vid spridaren. Det tycker jag att jag hör. Jag har försökt starta motorn några gånger men det händer inte mycket. Jag öppnade också skruven på returoljeledningen och det pös ut en del diesel och luft där så det kommer diesel förbi tryckröret. Vad gör jag för fel? Behöver jag startvev och pump? Känner någon till någon person/verkstad som har möjlighet att åka ut till båthamnen och kolla på motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Lukasbido:

--- 

Känner någon till någon person/verkstad som har möjlighet att åka ut till båthamnen och kolla på motorer?

Du får nog bättre svar om du avslöjar var i vårt avlånga land som båthamnen ligger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Lintott:

Du får nog bättre svar om du avslöjar var i vårt avlånga land som båthamnen ligger.

Tack, det missade jag :)Båten ligger i Stockholm, Jakobsberg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lukasbido:

Tack, det missade jag :)Båten ligger i Stockholm, Jakobsberg. 

Ett sätt att få fram bränsle är ju att trycka på startknappen, istället för att veva så snurrar ju motorn. Full gas och öppna luftskruvar! Om motorn har dekompressions möjlighet så öppna även där så snurrar det lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Halvvägs kanske är lämpligare, och var beredd då motorn startar att dra ned på typ tomgång.

 

På tomgång kommer det mycket lite diesel till spridaren. Lite diesel o luft.

 

Om du av nån anledning får för dig att plocka isär pumpen, vilket jag inte skulle göra, så innehåller den flera brickor och annat att hålla reda på.

 

Dum fråga. Du har väl kollat vid motor att stoppen är intryckt ordentligt?

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Halvvägs kanske är lämpligare, och var beredd då motorn startar att dra ned på typ tomgång.

 

På tomgång kommer det mycket lite diesel till spridaren. Lite diesel o luft.

 

Om du av nån anledning får för dig att plocka isär pumpen, vilket jag inte skulle göra, så innehåller den flera brickor och annat att hålla reda på.

 

Dum fråga. Du har väl kollat vid motor att stoppen är intryckt ordentligt?

 

 

 

Full gas för att en sån liten motor med låg bränsleförbrukning pumpar så lite per motorvarv att du får köra onödigt länge på batteriet annars. Full gas rekommenderas i min instruktionsbok (Penta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en enkel insprutningspump och reglering av bränslet på den motorn.

 

Jag har en YSE den är nästan samma som YSB.

 

Har du en elektrisk matarpump någonstans mellan tanken och finfiltret? På min motor har man monterat den efter grovfiltret ovanför lite bakom startmotorn och före finfiltret. 

Det gör att jag kan lufta systemet igenom att slå på "tändningen" och sedan börja luftningen på finfiltret vidare före insprutningspumpen.

Efter det får man börja snurra på motorn, antingen med handveven (om det finns) eller med startmotorn.

 

Sätt gasreglaget på halv ungefär (så länge reglaget är något öppet så är det ok du ser det på att armen nere på insprutningspumpen har börjat röra sig).

Öppna lite på insprunings röret vid spridaren. Lägg en trasa runt och under så är det lätt att sammla upp bränslet.

Kör på startmotorn tills det kommer bränsle (kör inte mer än ca 30 secunder i stöten och håll koll på att startmotorn inte blir för varm).

När du har bränsle vid spridaren gör du ett startförsök. startar motorn så luftar du vid spridaren igen när motorn går på tomgång. Varje gång du lättar på muttern går varvet ner så man får öppna och stänga för att motorn ska hålla sig i drift.

 

När det är gjort låter du motorn gå tills den är varm och kör en sväng med belastning vid bryggan ( ca 5 - 10 minuter) Lufta nu igen vid finfilter och vid spridaren. Små bubblor har en tendens att skaka frtam när motorn går och sammlas på dom två ställena.

 

Lycka till 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

Det är en enkel insprutningspump och reglering av bränslet på den motorn.

 

Jag har en YSE den är nästan samma som YSB.

 

Har du en elektrisk matarpump någonstans mellan tanken och finfiltret? På min motor har man monterat den efter grovfiltret ovanför lite bakom startmotorn och före finfiltret. 

Det gör att jag kan lufta systemet igenom att slå på "tändningen" och sedan börja luftningen på finfiltret vidare före insprutningspumpen.

Efter det får man börja snurra på motorn, antingen med handveven (om det finns) eller med startmotorn.

 

Sätt gasreglaget på halv ungefär (så länge reglaget är något öppet så är det ok du ser det på att armen nere på insprutningspumpen har börjat röra sig).

Öppna lite på insprunings röret vid spridaren. Lägg en trasa runt och under så är det lätt att sammla upp bränslet.

Kör på startmotorn tills det kommer bränsle (kör inte mer än ca 30 secunder i stöten och håll koll på att startmotorn inte blir för varm).

När du har bränsle vid spridaren gör du ett startförsök. startar motorn så luftar du vid spridaren igen när motorn går på tomgång. Varje gång du lättar på muttern går varvet ner så man får öppna och stänga för att motorn ska hålla sig i drift.

 

När det är gjort låter du motorn gå tills den är varm och kör en sväng med belastning vid bryggan ( ca 5 - 10 minuter) Lufta nu igen vid finfilter och vid spridaren. Små bubblor har en tendens att skaka frtam när motorn går och sammlas på dom två ställena.

 

Lycka till 

Tack för det utförliga svaret! En fråga, jag har hällt i 5 liter diesel, borde jag hälla i 5 liter till för att få lite bättre tryck eller gör det ingen skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om botten på tanken är ovanför högsta punkten på bränslesystemet (filter, slangar, motor etc) så har du självfall och bränslenivån i tanken spelar inte så stor roll.

 

Om tanken är lägre än några delar så är det möjligt att få självfall om sista delen (insprutningspumpen) är under tanken eller bränslenivån är ovanför. 

I detta fall så kan självfallet brytas om det kommer in luft på fel plats i systemet.

 

Om tanken är under hela systemet måste du ha en pump för att få fram bränsle när du luftar. 

 

Eftersom du har ett befintligt system så har det fungerat tidigare och jag misstänker att det är självfall eller att det sitter en pump i systemet.

 

För att lufta med självfall så måste bränslet kunna rinna ner själv till alla luftningspunkter (tänk som om det är en bäck som rinner)

 

Med en pump spelar det ingen roll då du istället trycker fram bränsle och då kan du lyfta bränslet ovanför tanknivån.

 

Jag rekomenderar starkt att sätta in en liten matarpump om du inte har självfall då insprutningspumpen har dålig sugförmåga och därigenom dålig lyfthöjd. Motorn är från början byggd för att ha en tank monterad uppepå motorn (YSE) YSB är en lättare uppgradering av föregående (YSE). YSM är senaste generationen och har större skillnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev LuminaL:

Om botten på tanken är ovanför högsta punkten på bränslesystemet (filter, slangar, motor etc) så har du självfall och bränslenivån i tanken spelar inte så stor roll.

 

Om tanken är lägre än några delar så är det möjligt att få självfall om sista delen (insprutningspumpen) är under tanken eller bränslenivån är ovanför. 

I detta fall så kan självfallet brytas om det kommer in luft på fel plats i systemet.

 

Om tanken är under hela systemet måste du ha en pump för att få fram bränsle när du luftar. 

 

Eftersom du har ett befintligt system så har det fungerat tidigare och jag misstänker att det är självfall eller att det sitter en pump i systemet.

 

För att lufta med självfall så måste bränslet kunna rinna ner själv till alla luftningspunkter (tänk som om det är en bäck som rinner)

 

Med en pump spelar det ingen roll då du istället trycker fram bränsle och då kan du lyfta bränslet ovanför tanknivån.

 

Jag rekomenderar starkt att sätta in en liten matarpump om du inte har självfall då insprutningspumpen har dålig sugförmåga och därigenom dålig lyfthöjd. Motorn är från början byggd för att ha en tank monterad uppepå motorn (YSE) YSB är en lättare uppgradering av föregående (YSE). YSM är senaste generationen och har större skillnader.

Tack för svar! Bifogar bild, gissar att inringat på bilden är den elektriska matarpump du beskriver? I sånt fall borde den går bara jag drar på tändningen, dvs utan att köra startmotorn?

Screenshot_20230419_141827_Photos.png

branslepump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ser ut som en matarpump. Sitter mellan grovfiltret och finfiltret gissar jag. 

 

Då kan du lufta från pumpen och framåt. Hur sitter grovfiltret relativt tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev LuminaL:

Ja det ser ut som en matarpump. Sitter mellan grovfiltret och finfiltret gissar jag. 

 

Då kan du lufta från pumpen och framåt. Hur sitter grovfiltret relativt tanken?

Ja precis, där sitter den. Hela motorrummet är framme under förpiken och där sitter också grovfiltret. Tanken sitter uppe vid sittbrunnen på babord sida monterad ganska högt så det borde vara självfall genom hela systemet därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat enl. Instruktionerna och motorn startar ändå inte tyvärr. Jag tycker att jag får luftfritt bränsle igenom hela systemet nu men tyvärr utan antydan till tändning. Någon som har en aning om hur jag ska gå tillväga? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Lukasbido:

Nu har jag testat enl. Instruktionerna och motorn startar ändå inte tyvärr. Jag tycker att jag får luftfritt bränsle igenom hela systemet nu men tyvärr utan antydan till tändning. Någon som har en aning om hur jag ska gå tillväga? 

En dieselmotor kräver två saker för att gå:

Kompression och bränsle.

Du har fått luftfritt (enligt din uppfattning) i matningen. Då kvarstår hur insprutarbilden ser ut. Dåligt inställd insprutare kan ge för mycket eller för lite bränsle. Går det att skruva ur spridaren och ansluta på bränsleröret så kan du se hur det ser ut. Att ta med spridaren till en lastbils/traktorverkstad och be dem testa/justera spridaren brukar inte bli hysteriskt dyrt om du monterat ur den själv.

 

Nästa del är kompression som lämpligen mäts med tryckmätare i insprutarhålet. Dålig kompression kan bero på otäta ventiler (går att slipa in men kräver att topplocket lyfts av), kolvring som är sliten eller fastnat så den inte rör sig o tätar.

Ventilerna måste självklart vara rätt justerade så de sluter tätt i kompressionsfasen (justeras under ventilkåpan utan att behöva lyfta topplocket)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lukasbido:

Nu har jag testat enl. Instruktionerna och motorn startar ändå inte tyvärr. Jag tycker att jag får luftfritt bränsle igenom hela systemet nu men tyvärr utan antydan till tändning. Någon som har en aning om hur jag ska gå tillväga? 

Är spridaren provtryckt och kollad? Läste i början av tråden att du monterade isär för att kolla spridaren, men blev det gjort och blev det i så fall rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Rascal:

Är spridaren provtryckt och kollad? Läste i början av tråden att du monterade isär för att kolla spridaren, men blev det gjort och blev det i så fall rätt?

Tyvärr lyckades jag inte montera ut spridaren, den sitter fast hårt där den sitter. Men i höstas så startade motorn om än lite trög i starten. Låter som att jag får försöka få någon att komma och titta på motorn..

Redigerad av Lukasbido

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Lukasbido:

Tyvärr lyckades jag inte montera ut spridaren, den sitter fast hårt där den sitter. Men i höstas så startade motorn om än lite trög i starten. Låter som att jag får försöka få någon att komma och titta på motorn..

Det är ett vanligt problem att spridare som inte varit loss på länge rostar fast om dom inte blev insmorda vid monteringen. Kan kräva demontering av topplock för att få loss. Vet inte exakt hur din spridare sitter men på min Penta är det ett kopparrör som spridaren sitter i och röret kan lossa ur toppen om man har otur och tar i för mycket vid demontering, då far kylvattnet in i motorn. Så ta det varligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...