Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Kontantkort måste registreras senast 23.59 idag tisdag 31 januari

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hörde just att alla som har kontantkort måste registrera dessa senast idag den 31 januari.

 

Inte mycket förvarning och jag vet inte hur man gör, men jag hoppas att jag räddar några från onödigt trassel.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har man kontantkort och inte abbonemang av nåt slag?

 

Är det nåt ljusskyggt kanske, som är motivet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Inte mycket förvarning

Nja, varit på tapeten länge nu, minst ett år.

 

Varför? Jo, dom kriminella nätverken har använt just kontantkort, "lättare" att spåra nu, men självklart så blir det väl målvakter som står för registreringen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Varför har man kontantkort och inte abbonemang av nåt slag?

 

Är det nåt ljusskyggt kanske, som är motivet?

Har kontantkort till båtlarmet men känner mig inte som en ljusskygg person.

Registrerade det för några år sedan när operatören erbjöd någon sorts rabatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Hybro:

Varför har man kontantkort och inte abbonemang av nåt slag?

 

Är det nåt ljusskyggt kanske, som är motivet?

Har kontantkort till huslarmet, abbonemang på vanlig telefon,ser inga konstigheter i det.

Det är stor skillnad på 100kr per år eller nästan motsvarande summa varje månad.Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Varför har man kontantkort och inte abbonemang av nåt slag?

 

Är det nåt ljusskyggt kanske, som är motivet?

Jag känner mig inte ljusskygg, men til routern i båten blev det väldigt mycket billigare att bara fylla på efter behov maj - september jämfört med ett fast abonnemang..

Tyvärr slutade Tele2 med just den tjänsten när det sista var förbrukat i höstas, så nu får vi se vad för kort/abonnemang som finns till sommaren. Kanske ett fast billigt abonnemang med lite surf som går att spara under vintern och förbruka under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Jag känner mig inte ljusskygg, men til routern i båten blev det väldigt mycket billigare att bara fylla på efter behov maj - september jämfört med ett fast abonnemang..

Tyvärr slutade Tele2 med just den tjänsten när det sista var förbrukat i höstas, så nu får vi se vad för kort/abonnemang som finns till sommaren. Kanske ett fast billigt abonnemang med lite surf som går att spara under vintern och förbruka under sommaren.

Jag har ett Telia kontantkort/refill i båtens router. Detta fylls med surf under sommarhalvåret (299:- för 6 mån och xx GB tror jag det var sist). Under resten av året har jag bara lite skrammel på det så att det inte går ut. Telia envisas ju med att dra 15:-/mån efter en månad om man inte fyller på dem...

 

Anar dock att det kanske finns en sammanblandning mellan Kontantkort och abonnemang i frågeställningen ?  Den registrering man behöver göra handlar alltså om anonyma kontaktkort, sådana som man inte har lagt i listan på "Mina sidor" hos operatören eller på annat sätt talat om - för operatören - att man är ägare till. De förblir osynliga vid sökning på sajter som hitta.se o.s.v. om man vill, men om numret varit inblandat i kriminell aktivitet finns numera en möjlighet för en polisutredning att få en person kopplad till kortet (låt vara att det kan vara en ren målvakt).

 

Har haft alla mina kontantkort (larm, trackers o.s.v.) registrerade på mig redan i flera år.

10 timmar sedan skrev Mackey:

Inte mycket förvarning och jag vet inte hur man gör, men jag hoppas att jag räddar några från onödigt trassel.

Jodå, detta har varit känt länge. Började talas om redan för flera år sedan. Och hur man gör tror jag framgår ovan 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de flesta ovan. Dels i att jag inte förstår hur man har kunnat missa detta, har ju tjatats om det i ett antal månader i diverse kanaler. Och dels i att jag inte förstår vari det ljusskygga ligger. Har själv ett kontaktkort i min tracker, fyller på med en femtilapp i taget några gånger om året. Finns inte en chans att komma undan så billigt på något annat sätt. Har precis som Christer reggat kortet någon gång i tiden för att man då fick några tior gratis.

 

Ett krux jag har haft är att Telia sätter likhetstecken mellan inställningen för "jag vill inte synas i telefonkatalogen" och inställningen för "jag vill att mitt nummer ska vara dolt när jag ringer någon". Den förstnämnda vill jag ha aktiverad för det blir så dumt när någon hittar mig i Eniro och försöker ringa mig på min gps-tracker, men den sistnämnda gör att jag får samtal ifrån okänt nummer varje gång trackern löser ut. Fast nu inser jag att detta var ett sidospår som egentligen inte hörde till ämnet 😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Ett krux jag har haft är att Telia sätter likhetstecken mellan inställningen för "jag vill inte synas i telefonkatalogen" och inställningen för "jag vill att mitt nummer ska vara dolt när jag ringer någon".

Så var det nog - en gång.

Men det måste vara ändrat senare. Mina barn (som nu är vuxna) hade under hela sin omyndiga tid sina nummer (Telia kontantkort/refill) öppna för visning när de ringde men var ändå inte möjliga att hitta på söksajter som hitta & eniro. Och det berodde inte på att de var under 18, för det visste inte Telia då korten stått registrerade på mig under denna tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Ett krux jag har haft är att Telia sätter likhetstecken mellan inställningen för "jag vill inte synas i telefonkatalogen" och inställningen för "jag vill att mitt nummer ska vara dolt när jag ringer någon". Den förstnämnda vill jag ha aktiverad för det blir så dumt när någon hittar mig i Eniro och försöker ringa mig på min gps-tracker, men den sistnämnda gör att jag får samtal ifrån okänt nummer varje gång trackern löser ut. Fast nu inser jag att detta var ett sidospår som egentligen inte hörde till ämnet 😛

Fortsätter på sidospåret:

Så här ser inställningarna ut på mitt larm-kort. Funkar bra och jag ser i min mobil vilket nummer som skickar larmet.

image.png.68e1fedfe9012a9d2cd124684a6d6050.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Fortsätter på sidospåret:

Så här ser inställningarna ut på mitt larm-kort. Funkar bra och jag ser i min mobil vilket nummer som skickar larmet.

image.png.68e1fedfe9012a9d2cd124684a6d6050.png

Vad anser Telia är skillnaden mellan "Hemligt nummer" och "Dolt nummer"? För mig är det exakt samma sak, bara med olika ord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Fortsätter på sidospåret:

Så här ser inställningarna ut på mitt larm-kort. Funkar bra och jag ser i min mobil vilket nummer som skickar larmet.

image.png.68e1fedfe9012a9d2cd124684a6d6050.png

Aha! Det där måste de ha ändrat sedan sist. Jag pratade med supporten och då gick det inte att skilja dem åt, men det var nog några år sedan. Då gissar jag att "Hemligt nummer" är att den inte visas i "telefonkatalogen" och "Dolt nummer" är att den inte visas för den man ringer till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv letat efter en bra modell på kontaktkort som ger mycket surf utan att ha ett skyhögt pris, för mig är det bara intressant att använda det i båten, ihop med en router, för att kanske kunna streama lite TV med mera. Är det någon som kan rekommendera något bra alternativ för detta?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev wahlis:

Jag har själv letat efter en bra modell på kontaktkort som ger mycket surf utan att ha ett skyhögt pris, för mig är det bara intressant att använda det i båten, ihop med en router, för att kanske kunna streama lite TV med mera. Är det någon som kan rekommendera något bra alternativ för detta?

 

/Wahlis

Kan var lite svårt för vissa, men jag har familj abonnemang (6 konton hos Telenor, jag, frun, mor, far, bror och hemlarmet), fick ett gratis surfkort som används till router/modem i båten, så totalt 7 simkort. Alla konton har fri surf och fria samtal.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev wahlis:

Jag har själv letat efter en bra modell på kontaktkort som ger mycket surf utan att ha ett skyhögt pris, för mig är det bara intressant att använda det i båten, ihop med en router, för att kanske kunna streama lite TV med mera. Är det någon som kan rekommendera något bra alternativ för detta?

Jag har ett kontantkort Telia Refill som jag bara laddar med surf under sommarhalvåret. För oss räcker 3GB/mån (oftast), om inga barn är med och spelar online/streamar i HD halva nätterna:

image.png.f8f316176f7ff0ea4d9ac6849f048e14.png

Att få surf för 300:- i båten hela sommaren tror jag är oslagbart billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag har ett kontantkort Telia Refill som jag bara laddar med surf under sommarhalvåret. För oss räcker 3GB/mån (oftast), om inga barn är med och spelar online/streamar i HD halva nätterna:

image.png.f8f316176f7ff0ea4d9ac6849f048e14.png

Att få surf för 300:- i båten hela sommaren tror jag är oslagbart billigt.

Jag betalar 1394kr/mån.

1394kr delat på 7 konton med fri surf obegränsat och fria samtal blir 199kr/månaden.

Självklart med abonnemang då...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

1394kr delat på 7 konton med fri surf obegränsat och fria samtal blir 199kr/månaden.

Självklart med abonnemang då...  

Jo.

Men mitt svar gällde ett kort och för en router i båten, så billigt som möjligt. Jag betalar 299/6mån=50:-/mån.

Liiite mindre än 199:-/mån 😉

 

Redigerad av IngemarE
Det går 6 mån på ett halvår, inte 5....
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kontantkort, men vi kör på mobil router hemma. Tar med den i båten och till landet. Även om vi är på hotell i Sverige kommer den med 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå…

Jag har ett abonnemang för telemetri till båtlarmet, undrar om jag behöver göra någonting åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ett abonnemang för telemetri till båtlarmet, undrar om jag behöver göra någonting åt det?

Har du ett abonnemang så står du ju redan som personkontakt på numret. Abonnemang berörs därför inte av beslutet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Har du ett abonnemang så står du ju redan som personkontakt på numret. Abonnemang berörs därför inte av beslutet.

Ja det är ju klart… jag minns nu att jag tog över det från förre ägaren och både han och jag var tvungna att anmäla övertaget, så då är det lugnt!

 

Polisen och andra berörda myndigheter vill väl få bort de abonnemangsfria mobilerna så att diverse kriminella element inte kan kommunicera anonymt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick alldeles utmärkt att genom ”mina sidor” registrera ett kontantkort igår, dvs efter den 31:a januari. Så än finns det hopp om man vill behålla kontantkortet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...