Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gaidin

Gaidin är helt ute å seglar...

Rekommendera Poster

Hej

Jag är ute på långsegling med en kanske lite annorlunda tanke än de flesta svenskar som seglar långt och länge.

Jag tänkte skapa en tråd där jag kan skriva lite och svara på frågor o s v. Mest för min egen skull. Jag behöver öva på svenska språket. 😄

 

Jag skriver på telefonen så det blir nog inga långa anekdoter eller kåserier.

 

Jag seglar en Najad 390, s/y Panacea. För närvarande sitter jag fast i Mindelo på Kap Verde med motorproblem.

 

Mitt mål är inte att segla. Mitt mål är att resa, uppleva och lära känna olika kulturer och framförallt mat. Segling är bara ett bra verktyg att göra detta. Jag tar med mig mitt hem och bor där jag trivs. Jag ser mig som en nomad, jag har inget emot att stanna så som jag gjort nu, i drygt 5 veckor på samma plats. Jag har träffat nya vänner, hittat massor med kontakter och mött väldigt många likasinnade.

 

Jag har ingen tidsplan, ingen egentlig tanke på att segla hem igen. Jag försöker att hålla en budget så jag kan segla i tio år. Med lite jobb och inkomster kanske man kan hålla sig flytande, jag vet inte men jag tänker segla så länge ekonomi och hälsa tillåter. 

 

Jag lämnade Sverige i Augusti och har hittills kommit till Kap Verde. Jag räknar med knappt 5000nm hittills i år. Från Västervik via Kielkanalen, Nederländerna och sjöarna till Amsterdam, utmed franska kusten, över Biscaya till Spanien, vidare utmed ebriska halvön med tillhörande skräck för späckhuggare, Kanarieöarna, alla utom la palma p g a vulkanutbrottet, till Dakar, upp i Gambiafloden och nu på Kap Verde. 

 

En underbar resa med många strapatser. Mellan Lissabon och Praia, Kap Verde, var forummedlemmen @Mackey med hustru med i nio veckor. 

 

Som det ser ut nu kan jag kanske komma härifrån inom tre veckor men då är vi nästan i mars och en stor del av säsongen i Karibien är passerad. Kanske blir jag kvar här på Kap Verde till säsongen börjar igen i November. Här finns mycket att utforska. Alla öar är olika så man kan tillbringa lång tid här I "europeiska Karibien" utan att få långtråkigt.

 

Om motorproblemen drar ut i en juridisk tvist har jag väl inget val än att stanna men jag trivs här.

 

Imorgon skall jag åka till grannön med färja och tillbringa några dagar där och vandra tillsammans med en vacker kvinna, man kan ha det sämre. 😎

 

Ha det fint hemma i trygga men kalla Sverige. 

 

 

  • Gilla 11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Gaidin:

Hej

.....

 

Mitt mål är inte att segla. Mitt mål är att resa, uppleva och lära känna olika kulturer och framförallt mat. Segling är bara ett bra verktyg att göra detta. Jag tar med mig mitt hem och bor där jag trivs. Jag ser mig som en nomad, jag har inget emot att stanna så som jag gjort nu, i drygt 5 veckor på samma plats. Jag har träffat nya vänner, hittat massor med kontakter och mött väldigt många likasinnade.

 

.....

Ha det fint hemma i trygga men kalla Sverige. 

 

 

Trevligt att läsa!

Men jag kan inte låta bli att tänka på vikingarna, ja vikingarna som flera gånger lyckades segla in i Asterix äventyr (piraterna däremot var med i nästan all äventyren)...

ja dessa vikingar resonerade ungefär som du gör, ja ungefär;

 

Dom ville lära känna olika människor från kulturer, innan de slog ihjäl dem och bjöd in dem till Oden och långbordet på Valhall.... men det är väl sannolikt seder som hör det förgångna till, kan man hoppas.

 

Trevligt att läsa om din resa, oavsett målet, hoppas du får fixat motorproblemet!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu inga ihjälslagna galler på min resa men gott om fransmän och tyskar som ännu är i livet. 😄😄😄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gaidin:

Ännu inga ihjälslagna galler på min resa men gott om fransmän och tyskar som ännu är i livet. 😄😄😄

De galler som dessa äventyr handlade om lät sig inte nedslås av någon, även om de tyckte att just vikingarna var av bättre kvalitet än exempelvis romarna, som verkligen lät sig nedslås.

 

Annars är det ett väldigt bra sätt att förfina kunskaperna i valfritt språk, genom att läsa serier....

⚔️

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Trevligt att läsa!

Men jag kan inte låta bli att tänka på vikingarna, ja vikingarna som flera gånger lyckades segla in i Asterix äventyr (piraterna däremot var med i nästan all äventyren)...

ja dessa vikingar resonerade ungefär som du gör, ja ungefär;

 

Dom ville lära känna olika människor från kulturer, innan de slog ihjäl dem och bjöd in dem till Oden och långbordet på Valhall.... men det är väl sannolikt seder som hör det förgångna till, kan man hoppas.

Inte för att Asterix är ett under av historisk korrekthet i övrigt, men "vikingar" i ett romerskt Gallien är åtminstone ett halvt årtusende fel. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ om du kan fortsätta din färd i mars, är välja St. Maartin som destination. Bra med bunkring och service möjligheter. Därifrån kan du sedan fortsätta söderut, och om okansäsongen blir alltför jobbig så kan man välja att stanna till på Grenada, Curacau eller fortsätta mot Colombia/Panama. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev raol:

Inte för att Asterix är ett under av historisk korrekthet i övrigt, men "vikingar" i ett romerskt Gallien är åtminstone ett halvt årtusende fel. :D

Man får inte vara för nogräknad. 

Dom andra sjöfararna, sjörövarna, seglar under "Jolly Roger" och det är väl ett par tusen är fel.

Men det är roligt att kolla andra birollsinnehavare, i Londonium finns det fyra långhåriga barder, i Belgien finns det två nästan likadana detektiver, eller vad det på den tiden kunde kallas, i samma land även en känd cyklist, men eftersom cykeln inte var uppfunnen springer han. Varför syns inte jag när Eddie Merx? Helan och Halvan är med i en bildruta, liksom Alfred Hitchcock, president Chirac

och många fler. Jo dom har oxdragna tvåvåningsbussar i Londonium också, säkerligen historiskt korrekt... Marsipulami och Tintin kan man också finna, nånstans.

Det vart någon nyfött barn i ett stall också, nånstans i främre orienten, men 50 år för tidigt....

 

Jo jag har faktiskt ett och annat högskolepoäng i ett ämne som tangerar seriernas värld... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gaidin:

Som det ser ut nu kan jag kanske komma härifrån inom tre veckor men då är vi nästan i mars och en stor del av säsongen i Karibien är passerad. Kanske blir jag kvar här på Kap Verde till säsongen börjar igen i November. Här finns mycket att utforska. Alla öar är olika så man kan tillbringa lång tid här I "europeiska Karibien" utan att få långtråkigt.

 

Om motorproblemen drar ut i en juridisk tvist har jag väl inget val än att stanna men jag trivs här.

 

Imorgon skall jag åka till grannön med färja och tillbringa några dagar där och vandra tillsammans med en vacker kvinna, man kan ha det sämre. 😎

Ha, ha!

Vi pratade för några dagar sedan om just att det kanske var bra att felet med motorn upptäcktes just på Kap Verde som är vackert på många olika vis, vad vi förstått. Vi han ju i princip bara ta ett covidtest för att få komma in i landet innan vi flög hem. :(

 

Om du blir kvar kommer vi gärna och besöker dig.

Vi vil ju gärna se lite mera av Kap Verde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Ett alternativ om du kan fortsätta din färd i mars, är välja St. Maartin som destination. Bra med bunkring och service möjligheter. Därifrån kan du sedan fortsätta söderut, och om okansäsongen blir alltför jobbig så kan man välja att stanna till på Grenada, Curacau eller fortsätta mot Colombia/Panama. 

Det är väl lite så också att jag trivs här och vill se mer av öarna så att segla över för att få en tredjedels säsong känns lite slöseri med tiden i östra Atlanten. Jag är inte helt oäven på att segla tillbaka till Gambia och ta mig lite längre upp i floden denna gång.

 

Jag har ännu inte bestämt mig hur jag skall göra och under tiden blir det lite jobb på båten. Jag tänkte byta stående rigg och lite annat. Skall jag tillbaka till Gambia är ju detta den sista utposten för att få tag I reservdelar o s v så jag förbereder mig för alla scenarion.

 

Under tiden bor jag i ett annat land än mitt hemland och trivs. Helt ok för mig. 😄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I går fick jag beskedet att den lokala firman BoatCV skall komma idag eller imorgon för att lyfta ut motorn på bekostnad av de som monterade den i Sverige. Det börjar ljusna!

 

Förhoppningsvis har jag en fungerande motor inom några veckor, då skall jagvsegla runt lite bland öarna här. Sal, Boavista och kanske lite fler öar. 

 

Till dess roar jag mig så gott det går och det är lätt här. Jag har träffat en Youtuber som varit här i tre år och känner allt och alla så vill man göra något särskilt är det bara att fråga "Kungen av Mindelo" så får man massor med tips.

 

En frukost med Katchupa får man för en tjuga och man behöver inte äta igen på flera timmar. En lunch för 35 spänn med färsk tonfisk... 

Det går att leva billigt här om man vill men frestelserna är många så det är svårt ibland. 😄

 

 

På bilden, en klassisk Katchupa med ägg och chorizo.

 

20220126_112745.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Gaidin:

På bilden, en klassisk Katchupa med ägg och chorizo.

 

20220126_112745.jpg

Jag var tvungen att googla eftersom jag aldrig hört talas om katchupa. Det verkar vara en mångfasetterad maträtt som går att variera i det oändliga.

Man blir onekligen lite sugen att testa. 😀

 

Hoppas det löser sig med motorn!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bilder från Santo Antao. Den västraste av alla öar och med ett helt eget klimat. Här finns vatten från bergen och halva ön grönskar.

 

En vulkankrater med 1500 meters höjd till högsta punkten. Fantastisk ö att vandra på och en av världens mest populära trekkingdestinationer.

 

 

20220204_101807.jpg

20220204_093958.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-05 vid 14:01 skrev Gaidin:

Lite bilder från Santo Antao. Den västraste av alla öar och med ett helt eget klimat. Här finns vatten från bergen och halva ön grönskar.

Ser fint ut!

 

Nu är det många år sedan. Fler än jag vill erkänna för mig själv. Men på den tiden "varnades" det för att segla till Kap Verde pga rån/stölder. Ekonomin var inte den bästa med mycket och hög fattigdom. Det drog med sig stölder på besökande båtar, enligt vad som sades.

 

Jag har inte hört något om det på senare tid menjag har iofs inte kollat upp det heller. Hur upplever du det när du är där nu?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och hustrun seglade med @Gaidin och när vi ankrat i Praia på Kap Verde blev vi anmodade av polisen att lägga till vid kajen i den bevakade hamnen.

Natten innan hade en ankrad båt blivit rånad!

Trots den inledningen kände vi oss inte otrygga på stan, eller jag gjorde inte det i alla fall.

 

Den rånade båten skulle för övrigt inte ens stanna på Kap Verde eller Praia, men de hade på något vis fått ett brott på styrbords röstjärn och Praia på Kap Verde var den enda hamn de kunde segla rill för babords halsar (eller om det var tvärt om).

 

Ibland är slumpen väldigt jävlig, men masten fick de i alla fall behålla.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev McLasse:

Nu är det många år sedan. Fler än jag vill erkänna för mig själv. Men på den tiden "varnades" det för att segla till Kap Verde pga rån/stölder. 

Det som jag reagerade på (också med några år på nacken 😉) var seglare som blev strandsatta på Cap Verde, då det var omöjligt att få reservdelar levererade dit.

 

Förhoppningsvis har det blivit bättre nu, när allt fler turister hittat dit. Men än är jag inte helt övertygad om att det fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig känt mig hotad eller trängd. Då har jag varit i de delar av staden som "man inte skall åka till".

Jag har under de sju veckor jag varit i Mindelo hört talas om ett rånförsök. Jag har läst om fler våldsbrott i svenska tidningar.

 

Jag har båten i marinan och var borta hela helgen utan att stänga och låsa båten.

 

Kap Verde är tredje världen, det är Afrika. Transporter hit kan ta tid ja, men inte längre tid än till Kanarieöarna som jag förstått det. Jag får ju se nu när de skall laga motorn.

 

När motorn är klar blir det mer segling till de andra öarna, där kan det såklart vara annorlunda men här i Mindelo ser jag inga problem med tryggheten. 

De som seglat hit och som jag pratat med har alla stannat längre än de tänkt p g a att de trivts bra och gillar ön, jag har inte träffat någon som ångrar att de seglat hit. Tvärtom.

 

Några seglare som är här har varit här I flera år. Inte för att de sitter fast, utan för att de trivs.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Det som jag reagerade på (också med några år på nacken 😉) var seglare som blev strandsatta på Cap Verde, då det var omöjligt att få reservdelar levererade dit.

 

Förhoppningsvis har det blivit bättre nu, när allt fler turister hittat dit. Men än är jag inte helt övertygad om att det fungerar.

Idag anses nog Kap Verde och framför allt Mindelo vara helt okej att få leveranser till. ARC har ju ett stopp där.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-03 vid 12:49 skrev Gaidin:

I går fick jag beskedet att den lokala firman BoatCV skall komma idag eller imorgon för att lyfta ut motorn på bekostnad av de som monterade den i Sverige. Det börjar ljusna!

Hej i värmen! Hur går det för dig? Det var ett tag sedan du uppdaterade oss.

Har det löst sig med motorn eller myser du vidare i stillhet i Mindelo 🧘‍♂️?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu väntar jag på delar. De kommer med båt från Nederländerna och det tar nog några veckor till.

 

När jag fick veta att jag blir kvar här så blev jag lite lättad att ha en bra ursäkt att stanna i Mindelo.

 

En stad jag blivit förälskad i, på båda sätt. 😀

 

I går blev jag hembjuden till en man som spelar gitarr. Jag tog med min Jembe och vi jammade i flera timmar. Att resa är inte bara att se andra miljöer, det är att lära känna kulturen och folket. Efter ett tag på samma plats får man vänner och respekt och det är därför jag gillar att resa. Snart är jag nog på menyn på den lokala restaurangen. 😀

 

I övrigt har jag det bra. Har skaffat vänner som är väldigt fascinerande, massor med partyn och umgänge. Börjar bli för gammal för detta tror jag. 😀

 

Det finns en kanal på Youtube som heter Winded Woyage. Han beskriver livet i Mindelo på ett ganska rättvist och bra sätt. Det är mycket dansande flickor i videorna men det är så det är här. Detta är en stad för kultur och fest. Han har visat mig många sidor av Mindelo och var t o m tills nyligen min svärson. 😀😀😀

 

Ärligt talat vill jag nog inte skriva om allt jag varit med om här men jag försöker. 😎😏

 

 

20220307_174822.jpg

20220307_171126.jpg

20220304_113602.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Gaidin:

Snart är jag nog på menyn på den lokala restaurangen. 😀

Inte är de kanibaler på Kap Verde?

 

Ha det bra och många hälsningar från din gamla besättning.

 

Tillägg:

Hår i norr har corona avlösts av Putins krig mot Ukraina. Jag skulle gärna vara långt här ifrån (som du), men förhoppningsvis kan jag göra nytta som lastbilschaufför ner till Polen/Ukraina i alla fall.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gaidin:

Han har visat mig många sidor av Mindelo och var t o m tills nyligen min svärson. 😀😀😀

...många äventyr... Det låter som det finns "risk" att du blir kvar där på ön. 👰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev McLasse:

...många äventyr... Det låter som det finns "risk" att du blir kvar där på ön. 👰

Man vet aldrig, eller så tar jag med mig en bit av ön. 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Gaidin:
15 timmar sedan skrev McLasse:

...många äventyr... Det låter som det finns "risk" att du blir kvar där på ön. 👰

Man vet aldrig, eller så tar jag med mig en bit av ön. 😁

"No Stress" var slagordet i Santa Maria när jag var där för ett par år sedan. Verkar som du tagit det till dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

No stress gäller för hela Kap Verde. 

 

Det är svårt att stressa här. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-05 vid 14:01 skrev Gaidin:

Lite bilder från Santo Antao. Den västraste av alla öar och med ett helt eget klimat. Här finns vatten från bergen och halva ön grönskar.

 

En vulkankrater med 1500 meters höjd till högsta punkten. Fantastisk ö att vandra på och en av världens mest populära trekkingdestinationer.

 

 

20220204_101807.jpg

20220204_093958.jpg

Det är bara att gratulera om man på Kap Verde får tag i galanta damer om man är klädd i piratbyxor och sandaler.😀😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är bara att gratulera om man på Kap Verde får tag i galanta damer om man är klädd i piratbyxor och sandaler.😀😉

Gaidin har ju inte bara guldbyxor, han är ju trevlig också.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvinnorna i Mindelo är inte så kräsna med vilka skor man har.

 

I fredags tog jag med hela gänget på nattklubb. Man känner ju sig som en rockstrna när man går förbi hela kön in till klubben med dessa i släptåg 😎😎😎

20220311_235952.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Från det ena, till det andra. ☺️

 

Hur långa pass sover du när du är ute på havet? Får seglen vara uppe som vanligt då, och låta båten styras av vindroder (autopilot)? Även om det är lite grövre sjö?

 

 

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all modern teknik och AIS-apparater, så är väl risken för krock ute på haven närmast obefintlig?

 

Förr i tiden var det som ensamseglare väl bara tillåtet att sova någon kvart eller så, och när äggklockan ringde efter 15 minuter, rusa upp och kolla horisonten åt alla håll. 

 

Men numera kan man väl ta sig en rejäl tupplur? Ja, varför inte sova hela natten igenom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...