Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gaidin

Gaidin är helt ute å seglar...

Rekommendera Poster

16 timmar sedan skrev Terri:

Men numera kan man väl ta sig en rejäl tupplur? Ja, varför inte sova hela natten igenom?

Alla är vi olika, och benägna att ta olika stora risker, men du är skyldig att hålla god uppsikt. Med vilka intervaller du kan sova, avgörs till stor del av var du befinner dig. Mitt ute på Atlanten med AIS så kan du kanske vila en timme. 

I kustnära områden finns det tex fiskebåtar och fritidsbåtar som går utan AIS så där lär du max kunna vila ca 15-30min, enligt min bedömning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Terri:

Med all modern teknik och AIS-apparater, så är väl risken för krock ute på haven närmast obefintlig?

 

Förr i tiden var det som ensamseglare väl bara tillåtet att sova någon kvart eller så, och när äggklockan ringde efter 15 minuter, rusa upp och kolla horisonten åt alla håll. 

 

Men numera kan man väl ta sig en rejäl tupplur? Ja, varför inte sova hela natten igenom?

De gånger jag seglat ensam har jag sovit upp till 30 minuter. Det beror på var jag seglar och trafiken. Jag har ingen radar så jag är beroende av AIS. 

Jag kör med Autopiloten eller vindrodret hela tiden, även när jag är vaken. Seglen har jag inte gjort något med. Jag har inte heller seglat i områden med squalls. 

 

En del jag pratar med sover hela natten och litar på radarn. 

 

Skrev ett jättelångt inlägg för ett par dagar sedan som försvann. Skall skriva ett nytt. 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den  10e juni åker jag tillbaka till Sverige och motorn kommer inte att vara klar till dess. 
Volvo skickade bara ett paket kolvringar I stället för fyra ... Bara att anpassa sig. Det går bra, jag trivs fortfarande och vill egentligen inte åka tillbaka till Sverige.

Efter en stöld på min båt, en surfplatta, ändrade marinan sina regler och släpper inte längre in locals utan ett speciellt tillstånd från hamnmyndigheten här i Kap Verde.
Eftersom jag har många lokala vänner här blev det lite jobbigt. Jag snackade med ägaren som är en riktigt sur gubbe men det gick inte att ändra.
Det slutade med att vi tog tre jollar och bogserades ut båten till en boj så nu kan jag ta emot besökare igen.
Det filmades lite om det i denna videon från Alex, en kompis som är youtuber.
https://m.youtube.com/watch?v=aARY5mvPVJM&feature=youtu.be

För några månader sedan när jag dagligen satt på "kontoret", den flytande baren i marinan, såg jag en väldigt vacker kvinna som varje dag kom och gick, hon jobbade som kock på en båt som tog dagsturer med turister. Efter en tid såg hon väl att jag fånstirrade på henne och började skicka blickar och leenden till mig. Det tog ytterligare en månad innan vi började prata och träffades och efter tre dagar skulle hennes båt byta ö i två månader. 😕

Efter en månad sade hon upp sig och åkte tillbaka hem till Mindelo och är nu min flickvän. ❤️

Jag har fått lära känna hela släkten, lagat mat på traditionellt vis och lärt mig massor. Har nog själv börjat bli en "local" numera, jag kommer nog aldrig härifrån. 😁

I övrigt går livet framåt. I början på april fyllde en av mina bästa vänner år och vi ordnade en fest på stranden med kyckling och bikinibrudar 😎

Min kompis filmade lite där. En bit in i videon kan man se oss. https://youtu.be/nSTkqpZKGbY
Min flickvän är inte med i video men mit ex...

Mindelo är en galen stad och här finns allt man kan önska, så länge det inte är reservdelar. 😁

 

Första bilden, på väg till ett bröllop. Ineida (flickvännen) i gult. Från vänster, hennes kusin med dotter, Ineidas två döttrar med egen dotter. Bara fruntimmer här. 😎

 

Bild två, Hemma hos Ineidas kusin i Santo Antao. En ö med ett helt annat klimat och bananodlingar i trädgården.
 

20220520_184355.jpg

20220502_133445.jpg

Redigerad av Gaidin
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

20220501_132950.jpg

Första maj I Kap Verde hamnade samma dag som mors dag. Fest med hela släkten och traditionell matlagning. 

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Födelsedagsfest på stranden. Födelsedagsbarnet är hon i den stora hatten. 

20220403_144039.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...