Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lagomroligkille

Hjälp i 5-6 meter budget HT-djungeln

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis sålt storbåten och funderar nu på en liten HT på 5-6 meter. 

Gillar charmiga retro- HT från 70-talet, men känner att det finns en hel djungel av båtar med till synes små skillnader (samma stuk och planlösning), t ex:

 

Örnvik 550 HT

Uttern 560 HT

Ryds Camping

Crescent 505

Bella 530 HT

- Samt några fler..

 

Finns det några större/väsentliga skillnader att känna till, t ex vad gäller kvalitet/gång? Är svårt att ta ställning vilka av de ovan som är värda att kolla vidare på genom att bara läsa och titta på bilder. Rymden i båtarna är också svår att uppskatta.

 

Sedan har vi några billiga "sportigare" 80-talare också, bland annat:

 

Uttern 520 HT

Flipper 575

Scantic 575

 

Är dessa bättre när det går sjö än de klinkbyggda campingbåtarna? Eller är de bara mer lättdrivna? Säg att man vill ta sig hem snabbt från en ö några distans bort och vattnet inte är helt platt.

 

Vet att det finns en massa modernare HT med djupare V än dessa, men vill gärna hålla min budget runt 50-80 tusen..

 

Alla tips och råd är välkomna!

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får tag i en model med ingång igenom framrutan är mycket vunnet. Tror Uttern ovan har det?

Att gå på skarndäck och lasta i en sådan liten båt är en utmaning ibland.

Jag hade en äldre Örnvik 535 HT med 90 hk 2T, den gick mycket bra och var gedigen.

Min pappa köpte senare en sprillans Yanmarin 535 med ingång igenom framrutan.

Det var en bättre lösning. Båten var dock inget vidare kvalitet på. Riktigt useli vissa fall.

Du bör väl tänka på att inte köpa en med för liten motor? 

Kolla allmänna skicket och provkör före köpet.

Trimplan saknade jag på min Örnvik. Den ville lägga sig på sidan  om det blåste sidvid och man planade men det fungerade ändå.

Lycka till med köpet.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade bland dessa köpt en Flipper 575ht. Den går inte bäst i sjön, men är en väldigt bra båt med bra kvalitet och många smarta lösningar.

 

Har flera gånger varit nära att köpa en, men har blivit Flipper 640ht istället. Inte lika smart planerad som en 575a, men mer plats och bättre prestanda.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Ryds Camping från -76 (nya modellen) i över 10 år. Kördes runt Marstand på västkusten.

Först satt det en Yamaha 55 hk på men den var för klen. Så fick tag på en 88 hk Johnson från Kanada, en sån där TÖRSTIG V4. Med trim/tilt så blev båten det den skulle vara. Men jag maxade aldrig, runt 22-25 knop gick den helt perfekt. 

När vågorna blev uppåt metern fick man slå av och köra i deplacementfart. 

Jag kan nog säga att det är den bästa båt jag haft: rymlig, lättdriven, billig och allmänt trevlig att köra. Plattbottnad, japp, så de klapprade om botten när det var lite sjö.

Dock var det en "fint väder båt" för lite övernattningar då och då.  

Faktiskt så illa att jag har lite utkik efter en nyare Ryds 560 ht som jag tänkte sätta en 4-taktare på, typ 75-80 hk sådär. När vår Maxi 680 DC inte passar längre.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar! 

 

Ni har bjudit på tre saker som också får mig att pendla hit och dit som en snipa i sidvind: 

 

Uttern 520 har mittluckan/fönstret vilket är fiffigt. Hytten ser också trevlig och ombonad ut på google-träffarna, med ryggstödsdynor och teakdetaljer. L-soffan i aktern ger möjlighet till framåtriktad åkning och stort matbord. Men 5,2 meter.. är den för trång för fru och två småbarn (3 och 5) att övernatta i? Hur är skrovet jämfört med en klinkbyggd 70-talare eller en Flipper?

 

Flipper 575 ser också väldigt ombonad och trevlig ut i inredningen med mycket detaljer. Pappa hade en sån när jag var liten och jag och bror sov på varsin akterbänk. Kul också att möjligheten finns att ha ganska stor motor och åka snabbt (om än stampigt). Har sett många med 100hk + (en galning har 225hk/60 knop på sin)!

 

Ryds Camping/560 sägs ju vara just rymlig för sin längd vilket lockar. De allra flesta jag sett till salu är skitiga och blekta, och ser ganska "budget" ut i inredningen, med lösa dynor på plastbritsar och få detaljer. Mycket synlig målad glasfiber. Osäker också på hur sjögången står sig mot en uttern 520 eller Flipper 575 i högre farter (upp mot 25-30 knop), även om en säger här att gången är helt ok ändå!

 

Jag tänker mig fyrtakt, 60-90 Hk beroende på båtval.

 

Hur skiljer sig de platta klinkbyggda 70-talarna mot flipperns platta sportigare (?) skrov? Hittar ingenting om Uttern 520s skrov..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika även på Jofa Winth 555 & 565 dem har lucka i fören att kliva in i.

 

//Janne

IMG_20190816_184647.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev lagomroligkille:

Tack för alla bra svar! 

 

Ni har bjudit på tre saker som också får mig att pendla hit och dit som en snipa i sidvind: 

 

Uttern 520 har mittluckan/fönstret vilket är fiffigt. Hytten ser också trevlig och ombonad ut på google-träffarna, med ryggstödsdynor och teakdetaljer. L-soffan i aktern ger möjlighet till framåtriktad åkning och stort matbord. Men 5,2 meter.. är den för trång för fru och två småbarn (3 och 5) att övernatta i? Hur är skrovet jämfört med en klinkbyggd 70-talare eller en Flipper?

 

Flipper 575 ser också väldigt ombonad och trevlig ut i inredningen med mycket detaljer. Pappa hade en sån när jag var liten och jag och bror sov på varsin akterbänk. Kul också att möjligheten finns att ha ganska stor motor och åka snabbt (om än stampigt). Har sett många med 100hk + (en galning har 225hk/60 knop på sin)!

 

Ryds Camping/560 sägs ju vara just rymlig för sin längd vilket lockar. De allra flesta jag sett till salu är skitiga och blekta, och ser ganska "budget" ut i inredningen, med lösa dynor på plastbritsar och få detaljer. Mycket synlig målad glasfiber. Osäker också på hur sjögången står sig mot en uttern 520 eller Flipper 575 i högre farter (upp mot 25-30 knop), även om en säger här att gången är helt ok ändå!

 

Jag tänker mig fyrtakt, 60-90 Hk beroende på båtval.

 

Hur skiljer sig de platta klinkbyggda 70-talarna mot flipperns platta sportigare (?) skrov? Hittar ingenting om Uttern 520s skrov..

Estetiskt tycker jag Flippern är betydligt snyggare än de andra. Minst 75, helst 90hk är bra på en 575a. En senare (gärna efter millenieskiftet) 2t 75-90hk Mercury eller Yamaha är bra maskiner. Efter ca-85 fick 575an det nya räcket och ev lite annat smått, sista åren på 90- talet kom de mer kantiga fönstren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slår ett slag för Scantic 575HT. Det är en mycket trevlig båt som går bra i sjön och går att hitta till en billig peng. Vi har haft 3st Scantic 575HT i familjen under åren. Den första med en Yamaha 85hk som gick väldigt bra med 4 pers i båten och en toppfart på ca 35-36kn. Den sista med en Yamaha 175:a och toppfart på 45-46kn. Min farbror hade en Yamarin 575HT som är klart mer ombonad och har ett modernare utseende, men är nog dyrare. Han hade en Yamaha 225:a på sin och den knuffade på riktigt bra! Mest båt för pengarna är Scanticen, har man en lite högre budget så är Yamarinen att föredra. Av Flippers HT-båtar så är 640:an min favorit följt av den modernare, men plastigare 630:an. Men då hamnar både inköpspris och driftkostnader på en högre nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag slår ett slag för Scantic 575HT. Det är en mycket trevlig båt som går bra i sjön och går att hitta till en billig peng. Vi har haft 3st Scantic 575HT i familjen under åren. Den första med en Yamaha 85hk som gick väldigt bra med 4 pers i båten och en toppfart på ca 35-36kn. Den sista med en Yamaha 175:a och toppfart på 45-46kn. Min farbror hade en Yamarin 575HT som är klart mer ombonad och har ett modernare utseende, men är nog dyrare. Han hade en Yamaha 225:a på sin och den knuffade på riktigt bra! Mest båt för pengarna är Scanticen, har man en lite högre budget så är Yamarinen att föredra. Av Flippers HT-båtar så är 640:an min favorit följt av den modernare, men plastigare 630:an. Men då hamnar både inköpspris och driftkostnader på en högre nivå.

Gillar motorbestyckningarna på de senare:) Lär ha varit liv i luckan med en 225hk på Yamarinen…

 

Är mycket nöjd med min Flipper 640. Behöver lite större maskin bara, min förra hade 200hk vilket är lagom även om jag gärna har några till… Jag upplever designen på 640 som tidlös, en fin båt med bra kvalitet…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer det skina igenom att jag är ganska fåfäng, eller ja, petig med utseendet på båten.. Fick tips om Scandic 575 och även Jofa Winth men kommer nog inte bli några såna för jag tycker de är lite fulare helt enkelt.

Ryds Camping, framförallt de med högre tak, är inte heller några skönheter men de är iaf lite charmiga tycker jag. 

Men smaken är som baken!

Flipper 575, framförallt de nyare är rätt snygga i min bok. 

 

Sedan kom jag och tänka på två andra båtar där jag framförallt gillar stuket på skroven. Nämligen Nordkapp 17 och Selco 18. Båda verkar finnas med utombordare. Någon som vet något om dessa? Hittar väldigt lite info.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Örnvik 550HT som slit-släng båt på landet med en 75HK tvåtakt, den går förvånansvärt bra i sjön och drar förvånansvärt mycket bensin. :)

 

Blir en del skidor/wakeboard/ring efter dock så går ofta tungt med släp och mycket folk.

 

Jag är dock positivt överraskad, bor på utsidan nere i Blekinge så vi smakar på Östersjön på riktigt ibland och det tuffar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Nordkapp 17 HT i knappa 10 år innan jag bytte till Ryds Camping.

Först hade den en 40 hk Yamaha.....  Näe.....  Sen en nyrenoverad Archimedes 60 hk, Nope.

Mercury 135 hk då ?  🥰  Jodå, den gick.......   Lätt över 50 knop i lite frånlandsvind.

Gick kanon i lugnt vatten men när det började gå vågor var den för lätt. Kraftig bottenvinkel. Användes för badturer med familjen och när barnen började bli lite större var den för liten.

Tror den var godkänd för 125 hk på akterspegeln, kraftigt byggd med tjock glasfiber överallt. 

Fick låna grannens Ryds Camping en gång, sen var Nordkappen glömd och såld inom en vecka.

Sen köpte jag min egen strax efter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/1/2022 at 9:21 PM, Mange249 said:

Gillar motorbestyckningarna på de senare:) Lär ha varit liv i luckan med en 225hk på Yamarinen…

 

Är mycket nöjd med min Flipper 640. Behöver lite större maskin bara, min förra hade 200hk vilket är lagom även om jag gärna har några till… Jag upplever designen på 640 som tidlös, en fin båt med bra kvalitet…

Yamarinen var, t o m enligt min uppfattning, på gränsen till övermotoriserad. Jag tror aldrig vi fick en rättvisande toppfart på den. När man passerade 50kn så blev den svår att kontrollera. Vi hade en Yamaha 225:a på vår 640:a, men den gav dessvärre upp och ersattes med en 150:a. Även den räckte ganska bra till båten. Det var min farfar som väckte mitt intresse av att åka fort med en "vanlig" båt. Även nu när jag passerat 50 med några år så är jag barnsligt förtjust i att få vanliga båtar att gå lätt, högt och fort i vattnet. Min Buster XL gör 50kn och det är vår bruksbåt för pendling till stugan. 🙂 Jag skulle gärna ha en 640:a igen, jag gillade den båten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, lagomroligkille said:

Nu kommer det skina igenom att jag är ganska fåfäng, eller ja, petig med utseendet på båten.. Fick tips om Scandic 575 och även Jofa Winth men kommer nog inte bli några såna för jag tycker de är lite fulare helt enkelt.

Ryds Camping, framförallt de med högre tak, är inte heller några skönheter men de är iaf lite charmiga tycker jag. 

Men smaken är som baken!

Flipper 575, framförallt de nyare är rätt snygga i min bok. 

 

Sedan kom jag och tänka på två andra båtar där jag framförallt gillar stuket på skroven. Nämligen Nordkapp 17 och Selco 18. Båda verkar finnas med utombordare. Någon som vet något om dessa? Hittar väldigt lite info.

 

 

Man ska vara petig med utseendet på båten. Alla tycker olika och är ute efter olika saker. Det är väl tur det, annars skulle det se väldigt tråkigt ut i båthamnarna! Nordkapp 17 och Selco 18 skulle aldrig hamna på min båtplats, men det betyder inte att jag har något emot båtarna. Men jag kan inte förlika mig med utseendet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summa summarum så här långt så är det två som är väldigt förtjusta i Ryds Camping, och säger att dessa inte bara är rymliga utan går helt ok i sjön med. 

Även örnvik 550 verkar gå bättre i vattnet än man kan tro med dessa gamla glada 70-talare.

Flipper 575 är känd som stampig men tycks också vara pupulär pga designen och inredningen. Gillar den med.

 

 

Någon tipsade om örnvik 565 och när jag googlar tänker jag OJ.. vad fin och bra den verkar! Men lite nyare och troligen utanför min budget om jag dessutom vill ha en fyrtaktare på. Flipper 640 jättefin absolut men för dyrt och stort för mig.

 

Två båtar jag är nyfiken på men hittar väldigt lite om är tidigare nämnda uttern 520ht (som kan vara för liten), -

och nyligen upptäckta Hansvik 18ht! Den ser ut som grejen för mig! Charmig campingbåt, mittlucka plus smala skarndäck, dubbla räcken fram och på taket, L-soffa bak, ombonad och trevlig.. Någon som vet mer om den?

Redigerad av lagomroligkille
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första båt var en Flipper 575, trivdes väldigt bra med den. Väldigt trevlig att köra! Det jag framför allt saknar är förvaringsutrymmena, vet att jag räknade någon gång och kom fram till att det fanns 16 olika ställen att förvara saker på mot typ 5 i den moderna dc jag har idag. En tråkig detalj var att sittbrunnen ibland upplevdes som lite väl djup, minns att det var svårt för min mor att ta sig upp ur den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...