Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
heppstar

Liten båt - Hur långt ut från kusten?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Crescent 425 med en 20hp motor som jag tänkte fiska kustnära med på fina dagar. Hur tänker ni med små båtar gällande avstånd till kusten. Hur långt från kusten bör man max röra sig (finns ingen skärgård). Jag förstår att det inte finns något exakt svar då det beror på väder vind etc. men som sagt soliga fina dagar med bra koll på väderleksrapporterna. Vad bör man ha som tumregel?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på, vinden styr. Det enda som kan vara bra att ha i åtanke är att under förmiddag så blåser det ofta mindre än framåt eftermiddag. Ibland kan detta vara lite förrädiskt för folk som åker till en destination på förmiddagen men som har en kaos resa hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar nog mer om hur du är som person vill jag påstå

Har du ordning på grejerna och koll på väder mm så spelar storleken ingen större roll

Värt att tänka på är att mobilen kanske inte funkar när du kommer en bit ut från land och då bör du ha en VHF med 

Säg till nära och kära när du åker ut, vart du ska och när du räknar med att vara hemma igen

 

En fin nationaldag för drygt tio år sedan tog en kompis sin jolle Forbina Bambina 330cm lång från Marstrand till Skagen bara för att handla Fisk Fishshot

Några timmar senare var de glatt tillbaka med två lådor :)

 

Jag har själv kört samma sträcka i rib 550cm lång i ca 12-14 m/s

Ingen bekväm tur men ingen fara heller enligt mig. Både jag och båten hade klarat mycket tuffare förhållanden

Samtidigt skulle många båtmänniskor inte ens få för sig att ens gå ut inomskärs i samma väder

 

Men så är jag också uppvuxen på båt/havet osv

Min far sa alltid "man kan inte sitta hemma och vänta på bra väder" :) 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta är sagt tycker jag, men...

 

Kan vara bra att ha koll på vindprognosen så att du inte hamnar i ett läge att du måste ro i motvind in till land den dagen motorn inte startar.

 

Ett ankare och en lina som räcker ner till botten med god marginal kan ju också vara bra att ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev heppstar:

Hej,

 

Jag har en Crescent 425 med en 20hp motor som jag tänkte fiska kustnära med på fina dagar. Hur tänker ni med små båtar gällande avstånd till kusten. Hur långt från kusten bör man max röra sig (finns ingen skärgård). Jag förstår att det inte finns något exakt svar då det beror på väder vind etc. men som sagt soliga fina dagar med bra koll på väderleksrapporterna. Vad bör man ha som tumregel?

 

Tack på förhand!

Jag hade för några år sedan en Crescent 418 som jag gjorde en dagsutflykt från Kapellskär till Åland och tillbaka med. En härlig tur med fika och Pommern titt i Mariehamn. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar! Massor med bra information och hur man skall tänka kring det! Helt plötsligt känns det som att båten kan göra sig bra i havet (fina dagar) trots att den inte är 6meter och sluten.

 

Jag har fått med mig följande från er:

Gå bara ut vid bra väder, förmiddagar kan vara fördelaktiga pga mindre blåst, ha VHF-radio redo, meddela rutten hemma, ha ankar+ankarlina tillhands...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Capitan:

Det handlar nog mer om hur du är som person vill jag påstå

Har du ordning på grejerna och koll på väder mm så spelar storleken ingen större roll

Värt att tänka på är att mobilen kanske inte funkar när du kommer en bit ut från land och då bör du ha en VHF med 

Säg till nära och kära när du åker ut, vart du ska och när du räknar med att vara hemma igen

 

En fin nationaldag för drygt tio år sedan tog en kompis sin jolle Forbina Bambina 330cm lång från Marstrand till Skagen bara för att handla Fisk Fishshot

Några timmar senare var de glatt tillbaka med två lådor :)

 

Jag har själv kört samma sträcka i rib 550cm lång i ca 12-14 m/s

Ingen bekväm tur men ingen fara heller enligt mig. Både jag och båten hade klarat mycket tuffare förhållanden

Samtidigt skulle många båtmänniskor inte ens få för sig att ens gå ut inomskärs i samma väder

 

Men så är jag också uppvuxen på båt/havet osv

Min far sa alltid "man kan inte sitta hemma och vänta på bra väder" :) 

 

"En fin nationaldag för drygt tio år sedan tog en kompis sin jolle Forbina Bambina 330cm lång från Marstrand till Skagen bara för att handla Fisk Fishshot

Några timmar senare var de glatt tillbaka med två lådor :)"

 

Helt underbart! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från ett annat forum som handlar om snöskoteråkande mm. 

 

" -Pöjk, åk inte längre än du ser ljusen hemma."

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Från ett annat forum som handlar om snöskoteråkande mm. 

 

" -Pöjk, åk inte längre än du ser ljusen hemma."

 

 

Bra citat! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev heppstar:

Hej,

 

Jag har en Crescent 425 med en 20hp motor som jag tänkte fiska kustnära med på fina dagar. Hur tänker ni med små båtar gällande avstånd till kusten. Hur långt från kusten bör man max röra sig (finns ingen skärgård). Jag förstår att det inte finns något exakt svar då det beror på väder vind etc. men som sagt soliga fina dagar med bra koll på väderleksrapporterna. Vad bör man ha som tumregel?

 

Tack på förhand!

Hur långt orkar du ro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Gundj:

Hur långt orkar du ro?

Ingen aning, men det finns ingen möjlighet att ro denna båten i vilket fall. Den har dock en elmotor fram också. Men jag antar att ni andra förlitar er endel på sjöräddningen om motorn strejkar och ni driftar? Eller hur tänker ni där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minutes ago, heppstar said:

Ingen aning, men det finns ingen möjlighet att ro denna båten i vilket fall. Den har dock en elmotor fram också. Men jag antar att ni andra förlitar er endel på sjöräddningen om motorn strejkar och ni driftar? Eller hur tänker ni där?

Medlemskap i sjöräddningen är något som alla bör ha. Det där med att ro hem tror jag inte man ska lita på. Även en 7 meters DC med 300hk bakpå kan stanna mitt på havet. Man ska se till att man har flytvästar, ankare och kommunikationsmöjligheter. Svag pålandsvind är den mest trygga. Det innebär att du har medvind hem och stannar motorn så hamnar du inte i Tyskland. Plus att pålandsvind brukar avta med temperaturen på kvällen. Som någon tidigare sa så meddela vart du ska och vilken väg du tar så du är saknad om du inte dyker upp hemma i tid. Sen meddelar du givetvis alltid när du kommit iland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-22 vid 12:13 skrev heppstar:

Hej,

 

Jag har en Crescent 425 med en 20hp motor som jag tänkte fiska kustnära med på fina dagar. Hur tänker ni med små båtar gällande avstånd till kusten. Hur långt från kusten bör man max röra sig (finns ingen skärgård). Jag förstår att det inte finns något exakt svar då det beror på väder vind etc. men som sagt soliga fina dagar med bra koll på väderleksrapporterna. Vad bör man ha som tumregel?

 

Tack på förhand!

Det beror helt på besättningens kunskap och erfarenhet.

Två killar från Lysekil körde - kanske en aning större styrpulpetsbåt från Lysekil via Shetland, Färöarna, Island Grönland, Kanada, USA, längs Mexikos kuster och tog sig ut i Stilla havet och upp till Alaska.

Tanken var att de skulle ta sig hem till Lysekil genom att köra vidare västerut.

Färden tog dock slut på Alaska - pga att de blev ovänner. 

Så det är inte båten som sätter begränsningarna utan besättningen.

att man har koll på väder och strömma och att man har bränsle som räcker till hela den tänkta färden och i reserv. Ordentligt med kläder utifall att och även en väl tilltagen matsäck och vatten.

vi som började med sjölivet som små, hade ju den fördelen att vi började med små korta färder och sen ökade seglingsområdet efterhand. 

Som den seglare jag är, skulle jag inte "våga" gå från land med en båt som bara kan drivas av en aktersnurra. 😉 Men det är ju lätt att va stöddig när man bara har segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör absolut någon form av backup. På min Crescent 418 hade jag ett extra motorfäste och en 2-hästare att hänga ut om ordinarie 50-Hp Mercury skulle krånglat. Det gjorde den dock inte under mina resor med båten trots hög ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-23 vid 09:50 skrev heppstar:

 Men jag antar att ni andra förlitar er endel på sjöräddningen om motorn strejkar och ni driftar? Eller hur tänker ni där?

Min tanke kring sjöräddningen är att om det skiter sig och man inte klarar sig ur situationen finns den där om den behövs. Att man väljer att genomföra en tur bara för att man har sjöräddningen i ryggen tycker jag är fel tänk.

 

Nu förstår jag att det inte är så du menar men tyvärr har jag sett lite av den attityden bland båtfolk i olika situationer.

 

Känner du att du har kunskaper, information och utrustning för att genomföra en viss tur skall du givetvis ge dig ut. Men planera för att turen kan ta längre tid än du trott från början. Om du, mot förmodan givetvis, behöver assistans kan det dröja länge innan sjöräddningen har möjlighet att komma och hjälpa just dig. Men det fina med att ropa på sjöräddningen via en VHF är att alla som har sin VHF igång, och är inom räckvidd, hör dig.

Viljan att hjälpa, när någon sitter trångt till, är stor hos båtfolk. 👍

 

Lycka till! 🐟

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...