Gå till innehåll
fredag 15 augusti 2025
Georg_Ohm

Flytvästanvändning??

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Ove-T:

Tack

Hela mekanismen skall tas loss och skall återmonteras med momentnyckel. Återförsäljarna skall kunna fixa detta, men det har varit dåligt med detta på västkusten, därför vi SXK Västkustkretsen drivit detta. Även SXK Stockholmskretsen har tillfällen för montering av säkring.

Det är en fantastisk service ni engagerade tillhandahåller på kryssarklubben.

Har du en siffra på vilket moment som skall användas? Jag tänkte försöka greja med det själv och inte belasta er.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Muttern som håller mekanismen skall dras med 3 Nm

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte har några, anhöriga, eller lever på ålderns höst.... Så kvittar det väl. 

Likaså om man är långt ute på öppet vatten. 

Då är det nog lika bra att knäppa upp västen, om man hamnar i vattnet. Eller inte ha någon väst alls. 

Enda raka är att bära en sele om livet är kärt. Man ska aldrig kunna hamna i vattnet. 

När jag hamnade i storm, var det sele på mig o hunden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Hybro:

Om man inte har några, anhöriga, eller lever på ålderns höst.... Så kvittar det väl. 

Likaså om man är långt ute på öppet vatten. 

Då är det nog lika bra att knäppa upp västen, om man hamnar i vattnet. Eller inte ha någon väst alls. 

Enda raka är att bära en sele om livet är kärt. Man ska aldrig kunna hamna i vattnet. 

När jag hamnade i storm, var det sele på mig o hunden. 

Tja, ännu säkrare är det ju att hålla sig hemma på land, lång från hav och sjöar, men där finns det ju andra olycksorsaker, man kan ju exempelvis drunkna i badkaret....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja, ännu säkrare är det ju att hålla sig hemma på land, lång från hav och sjöar, men där finns det ju andra olycksorsaker, man kan ju exempelvis drunkna i badkaret....

Drunkna i badkaret = Mord?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Mackey:

Drunkna i badkaret = Mord?

Är det inte mord när den elektriska fläkten kastas ned i badkaret (tillsammans med offret)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Är det inte mord när den elektriska fläkten kastas ned i badkaret (tillsammans med offret)?

Nu vet jag inte avsnitt av Mythbusters du tänker på.

Takfläkt som halshugger någon eller hårtork i badkaret som ger dödliga stötar.

Om jag inte minns fel så var båda alternativen ofarliga.

Nu kom vi rätt långt från ämnet, sorry!

Det var något annat avsnitt där det konstaterades att både Leonardo DiCaprio och Kate Winslet skulle ha överlevt om de lagt sina flytvästar under dörren och satt sig båda två ovanpå dörren efter Titanics förlisning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så slipper man känna sej ensam så länge.

Ökar iaf chanserna att överleva.

image.png.dfc9836584af1849a0e7c51512afb220.png

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Mackey:

Nu vet jag inte avsnitt av Mythbusters du tänker på.

Takfläkt som halshugger någon eller hårtork i badkaret som ger dödliga stötar.

Om jag inte minns fel så var båda alternativen ofarliga.

Nu kom vi rätt långt från ämnet, sorry!

Det var något annat avsnitt där det konstaterades att både Leonardo DiCaprio och Kate Winslet skulle ha överlevt om de lagt sina flytvästar under dörren och satt sig båda två ovanpå dörren efter Titanics förlisning.

Jag tänkte väl på en minst sagt antik Bondfilm med Sean Connery i huvudrollen, där en skurk hamnade i ett upptappat badkar och 007 slängde i en fläkt.

15 april 1912 när Titanic förliste fanns det väl inga riktiga flytvästar, det var nog bara korkbälten som delades ut till några passagerare, för dom räckte väl inte till alla.

Man jag häpnas fortfarande, nu när vi befinner oss i nordligaste delen av norra Bohuslän ser vi ju att våra ”naboer”, alltså grannar, är ännu sämre på flytvästanvändning, både i stora och väldigt små båtar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återupplivning av en gammal tråd.

Dessvärre låter ju inte de 31 personerna som drunknade under juli återupplivas, frid över deras minne.

Ibland så räknar jag hur många personer och husdjur på omkringliggande båtar som bär flytväst eller annat flythjälpmedel. 
Denna säsongen har vi tillbringat i Göteborgs skärgård, Öckerö kommun/skärgård och i Vänern.

Och möjligen, kanske , eventuellt har jag sett fler flytvästanvändare än föregående år, men det är en ytterst subjektiv observation.

Möjligen kan barn och husdjur få på sig flytväst innan avgång, men inte dom vuxna.

Jag har även sett barn ute i mindre rib utan flytväst på sig, inte ens med sig i båten.

SUP-paddlare en bit ut från land utan flythjälpmedel….

Som vanligt har en viss yrkeskategori på sjön aldrig eller väldigt sällan flytväst, yrkesfiskarna, havet ger och havet tar.

På två av de mest religiösa öarna i Göteborgs skärgård har vi under flera år sett samma personer i samma båtar utan flytvästar, och jag tror inte på att Jesus kunde gå på Genesarets sjös vattenyta, han visste var stenarna låg.

Sportfiskarna är duktigare, här är det nog 99% flytvästanvändning av dom jag sett.

Fyra drunkningar från båt i juni och fem i juli… en från fartyg i juni.

Sedan tycks det vara totalt riskfritt att ramla i sjön från båten när denna befinner sig i hamnen, alltså innan tilläggning och strax efter avgång. Här tar man av sig flytvästen i hamninloppet och tar den på sig på samma ställe när man är på väg ut. Enligt mitt sätt att bedöma saker och ting är det ju vid tilläggning eller avgång som risken är som störst att trilla i, då man ofta befinner sig halvvägs mellan båten och bryggan/klippan och inte alltid kan hålla i sig.

Oftast är personer i mindre båtar utan flytväst. 
De som då är bäst, förutom sportfiskarna, är besättningarna i större segelbåtar, sådana båtar som har radar, vindroder, steg i masten, livflottar och andra grejer som kan vara bra att ha ute på öppet hav.

Medan ”sommarstugeägarna” i fullastade fyrameters plastekor oftast saknar all form av säkerhetsutrustning ombord.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I praktiken verkar det i huvudsak vara badande som drunknar. En viss andel äldre män som inte begriper att de inte är lika starka och simerfarna som när de var 20 och sjunker under när de inte orkar. En viss andel som drunknar pga plötslig sjukdom, främst hjärtproblem. Mindre barn som inte hålls under uppsikt bra nog och drunknar på skenbart ofarliga platser.

Andelen som drunknar i samband med fritidsbåtsaktiviteter är liten, och historiskt brukar det vara äldre män i småbåtar på sjöar som är ute och fiskar ensamma. Förmodligen ställer de sig upp och förstår inte hur katastrofalt båtens stabilitet påverkas av det, ramlar i och drunknar. Den kategorin brukar inte ha flytväst, och en del har säkert en viss förtunning i blodet också.

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

SUP-paddlare en bit ut från land utan flythjälpmedel….

Inte för att förringa ämnet, men en SUP är om något ett ypperligt flythjälpmedel och man är (man ska i alla fall vara) länkad till den med fotstropp. Så på sommarn när det är varmt i vattnet så förstår jag om man inte använder flytväst på SUPen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev Boanjohan:

Inte för att förringa ämnet, men en SUP är om något ett ypperligt flythjälpmedel och man är (man ska i alla fall vara) länkad till den med fotstropp. Så på sommarn när det är varmt i vattnet så förstår jag om man inte använder flytväst på SUPen.

Visst, men vad händer om paddlaren drabbas av någonting med medvetandestörning, trillar i vattnet fjättrad med fotboja till brädan i frånlandsvind…?

Ingen idé att kontakta SSRS, lika bra att ringa till Fonus med en gång…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Visst, men vad händer om paddlaren drabbas av någonting med medvetandestörning, trillar i vattnet fjättrad med fotboja till brädan i frånlandsvind…?

Ingen idé att kontakta SSRS, lika bra att ringa till Fonus med en gång…

Så du förordar en rejäl räddningsväst vid den typen av aktiviteter..? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Så du förordar en rejäl räddningsväst vid den typen av aktiviteter..? 

Om det nu finns speciella SUP-väster är väl det bra, annars har jag sett flera som paddlar SUP med kanot/kajak-väst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om det nu finns speciella SUP-väster är väl det bra, annars har jag sett flera som paddlar SUP med kanot/kajak-väst.

Den typ av väst som är för kanot etc fungerar inte om du är medvetslös, du behöver aktivt kunna simma. Vid medvetslöshet funkar bara en räddningsväst med stor krage som vänder dig rätt.

• Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har flytvästar nästan jämt när är ute på båten. Ibland i sittbrunnen när det är varmt och lugnt tar vi av dem. Vi har dem alltid på när vi lägger till och kastar loss. Framför allt för risken att trilla i så klart men även för att det ser bra ut.

I hårt väder använder vi även livlinor.

Bifogar en bild från början på sommaren när vi kollade igenom våra flytvästar.

20250630_153824.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev rejas:

Vi har flytvästar nästan jämt när är ute på båten. Ibland i sittbrunnen när det är varmt och lugnt tar vi av dem. Vi har dem alltid på när vi lägger till och kastar loss. Framför allt för risken att trilla i så klart men även för att det ser bra ut.

I hårt väder använder vi även livlinor.

Bifogar en bild från början på sommaren när vi kollade igenom våra flytvästar.

20250630_153824.jpg

Jg tror nog att alla deltagarna här på Maringuiden är ordentliga båtmänniskor som inte slarvar med säkerheten ombord.

Det är ”dom andra” som inte har koll på läget, som tycker att man ”inte kan ramla i” från fritidsbåtar, och om man ändå gör det så kan man ju simma… flera meter i en uppvärmd bassäng inomhus.

5 timmar sedan skrev Peter_K:

Den typ av väst som är för kanot etc fungerar inte om du är medvetslös, du behöver aktivt kunna simma. Vid medvetslöshet funkar bara en räddningsväst med stor krage som vänder dig rätt.

Vi kanske inte skall snöa in oss på just SUPare, men man får väl bestämma sig för om en SUP är ett fartyg eller om det är en badleksak. Men jag hörde talas om en kille som SUPat från Nordkap till Gibraltar… han hade flytväst och hade bara ramlat i två gånger, undrar om han fick sig en kallsup, eller om han blev bjuden på en sup när han kom i land..

Flytvästar med krage, räddningsvästar sätter man ju på ej simkunniga barn, alla andra vill ha funktionella flythjälpmedel som det går att röra sig i, som att paddla, segla eller andra aktiviteter. 
Det blir ju alltid en kompromiss, och om man bär exempelvis en paddlingsväst gäller det ju at se till att inte bli medvetslös om man ramlar i… (!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi knappt använt båten i år och igår kom vi hem från vår första och förmodligen sista segling för året med övernattning. Alla vi såg i hamnen och gästhamnen vi besökte hade flytvästar, även de två hundarna vi såg.

På vår tripp kändes det som att det fortfarande var traditionella flytvästar som var vanligast även om vi såg några uppblåsbara.

Barnen noterar direkt när någon inte har flytväst men dessa var i samtliga fall uppblåsbara så att de inte syntes lika bra.

Vi hade även en livlig diskussion ombord huruvida man behöver flytväst när man är i ruffen. Som vanligt vann min fru den diskussionen så nu är det flytväst från man går ur bilen i hamnen till man sätter sig där igen... men hur gör ni andra? Gäller framförallt barn då...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte egna barn, men har syskonbarn och kompisar med barn. Det vanliga är att flytvästarna är i båten och tas på ombord. Men så har det i princip bara varit fråga om låga flytbryggor, där det är 30-40 cm ner till vattenytan så inget farligt fall och lätt att direkt fiska upp ett barn som ramlat i. Inte för att det har hänt, men om...

Själv har jag och alla gäster ombord flytväst på hela tiden när båten är på väg. Förtöjd i hamn, inte flytväst, för det blir svårt att lämna den i båten om man har den på sig...
De få gånger jag övernattat i båt har jag så klart inte flytvästen på inne. Jäkligt jobbigt att sova med den på.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När motorn startats, innan förtöjningarna tas hem, skall samtliga ombordvarande människor och djur, ha flytväst ordentligt påtagen. Det är inte förhandlingsbart. Barn och barnbarn har aldrig ens försökt att förhandla om detta.

Under gång får man lov att vistas under däck, i ruffen, men med flytvästen på. Befälhavaren kan medge undantag från denna regel vid toalettbesök.

När båten är ordentligt förtöjd i hamn får man lov att ta av sig flytvästen, om man vill.

Även det minsta barnbarnet får vistas på däck utan flytväst när båten ligger i hamn, om det inte skall klättras på relingen, fiskas eller utföras fiskeliknande destruktiva aktiviteter, men det undantaget från flytvästregeln beror på båtens beskaffenhet med djupt nedsänkta gångytor. 

Alla aktiviteter på bryggan, såsom djurplågeriet ”krabbfiske” innebär att flytväst skall vara påtagen.

Vid bad på djupt vatten för icke simkunniga används en speciell ”badflytväst”.

Vid aktivitet i gummibåten skall flytväst vara på.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tankar. Jag relaterar ju till när jag var liten och vi fick vara utan flytväst under däck. Flytväst ska förstås vara på så länge man är i hamnområdet och tills man är på öppet vatten. I detta fall skulle vi segla på samma bog i 3-4 timmar och alla barnen ville hellre vara under däck.

Men som sagt för husfriden och fruns psykiska välmående så gäller nu reglerna att flytväst är på så mycket som möjligt.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar inte ha flytväst inne i båten. Men man skall alltid ha den till hands. I bland åker vi tidigt medan "barnen" (18 och 20) fortfarande sover, då lägger vi deras flytvästar bredvid dem i sina ruffer vilket de också vet om.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...