Jump to content
Monday 20 September 2021
batakarn

Går det åt så många kWh att ladda baterierna?

Recommended Posts

Fick en smärre chock när jag för första gången får betala för förbrukad kilowattimme vid bryggan. Kan den här förbrukningen verkligen stämma?

 

När jag hade haft båten ansluten i 24 timmar, visserligen efter 2 nätter på svajj, så har den förbrukat 29 kilowattimmar i hamnen. Är det verkligen möjligt? Räknar jag lite på ohms lag så tycker jag inte att det finns så många kilowattimmar i mina batterier vid 12v, men jag missar väl något fundamentalt?

 

Jag hade huvudswitcharna av så det borde bara vara laddaren som har förbrukat. 

 

OBS, chocken bestod inte i att behöva betala för 29 kilowattimmar utan mer hur det hänger ihop.

 

Har en batteribank enligt följande: Förbrukning 4x80ah start 2x80ah.
Laddare Tystor T1-220 (verkar vara vanlig i 90-talsbåtar med förbrukningsbank)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 minuter sedan skrev batakarn:

Tystor T1-220

Ineffekt 450W. 
450x24=10,8 kWh

 

2A0ED835-F525-47B0-956C-4BD8A20C6B7E.jpeg

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Ineffekt 450W. 
450x24=10,8 kWh

 

2A0ED835-F525-47B0-956C-4BD8A20C6B7E.jpeg

Vad laddaren levererar som max är väl inte samma sak som vad batterierna kan ta emot? Max borde väl vara 4*80Ah*13V= ungefär 4kWh. När batterierna är fulladdad drar laddaren försumligt med ström. Eller var tänkte jag fel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men vilken effektivitet har laddaren ? Och hur effektivt laddas batterierna? Men att effektiviteten skulle vara 1/7 (4 kW av 29 kW, dvs 14%) låter lite väl dåligt. Då hade väl övriga 25 kW blivit värme, vilket motsvarar en 1 kW element, borde ha märkts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
19 minuter sedan skrev excel319:

Vad laddaren levererar som max är väl inte samma sak som vad batterierna kan ta emot?

Max levererar den 10A, men ineffekt (450W) borde vara det som laddaren drar tänker jag? I alla fall som max. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det är inte rimligt att du har förbrukat så mycket ström med bara batteriladdning. Snittet över 24 h blir 1200W eller 100A laddström. (Minus förluster).

Den förbrukningen tyder snarare på eluppvärmning vintertid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nej, det är inte rimligt att du har förbrukat så mycket ström med bara batteriladdning. Snittet över 24 h blir 1200W eller 100A laddström. (Minus förluster).

Den förbrukningen tyder snarare på eluppvärmning vintertid.

@batakarn det är kanske så att du har en vv-beredare ombord som är ansluten till landströmmen?

Eller har glömt någon ansluten frostvakt sedan i vintras?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller så betalar du även för någon annans elförbrukning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller så stämmer inte mätaren som används för att debitera elen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svaren!

 

Sammantaget tycker jag mig höra att det är konstigt mycket även om det är lite olika teorier.  Vv-beredaren är inte inkopplad och jag har ingen frostvakt. Funderar på att köpa en sån där mellanplugg som mäter strömförbrukning och sätta innan batteriladdaren för att se om det är den som drar. Kan ju säkert bli fel på en gammal laddare.

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev batakarn:

mellanplugg som mäter strömförbrukning och sätta innan batteriladdaren för att se om det är den som drar. Kan ju säkert bli fel på en gammal laddare

Det kan du göra och mät även vad hela båten drar. Om din laddare drar all den strömmen så tror jag faktiskt att den skulle börja brinna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett sättatt bli av med en båt. 

 

Jag skulle inte betala något överhuvudtaget föränn bryggansvarig kan visa vad du förbrukat.

 

Låter som om denne höftar till med något, för att täcka andras kostnader. 

 

Ungefär som man får betal 50 - 100 kr mer i hamnavgift om man säger ja till el. 

 

Rent bedrägeri många gånger. 

 

Man ska givetvis inte betala mer än man förbrukar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även en elanläggning på bryggan ska ju underhållas. Det är väldigt rimligt att betala mer än vad det kostar att köpa in elen från nätet. Men om det nu mäts, så ska det ju givetvis vara en korrekt mätning, och det verkar väl kanske vara tveksamt den här gången.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-06 vid 17:28 skrev StyrmanKarlsson:

Det kan du göra och mät även vad hela båten drar. Om din laddare drar all den strömmen så tror jag faktiskt att den skulle börja brinna.

Ja det har du ju rätt i. Jag kan ju koppla in mätaren redan på landströmskabeln för att själv mäta hela båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-06 vid 17:59 skrev Hybro:

Ett sättatt bli av med en båt. 

 

Jag skulle inte betala något överhuvudtaget föränn bryggansvarig kan visa vad du förbrukat.

 

Låter som om denne höftar till med något, för att täcka andras kostnader. 

 

Ungefär som man får betal 50 - 100 kr mer i hamnavgift om man säger ja till el. 

 

Rent bedrägeri många gånger. 

 

Man ska givetvis inte betala mer än man förbrukar. 

Jag känner mig ganska trygg med att det inte är någon som försöker luras. Det är ett helt nytt system så i så fall är det något mätfel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-07 vid 23:30 skrev batakarn:

Jag känner mig ganska trygg med att det inte är någon som försöker luras. Det är ett helt nytt system så i så fall är det något mätfel.

 

Är det din hemmahamn eller en gästhamn eller något annat om man får fråga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt detta lika sjukt som Att betala 50 kr mer per dag för "ström till båten" i en gästhamn. 

Det du betalare för, till största delen är att det finns ström till gängligt. 

Men tycker det är fel att hamnen kan ta ut detta i typ 20 år eller mer. Rent åcker! 

Billigare att köra motorn en halvtimme på tomgång.

 

Max 2 kronor för diesel. 

 

Tänk på det miljömuppar, när Ni kämpar. 

 

 

  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Allt detta lika sjukt som Att betala 50 kr mer per dag för "ström till båten" i en gästhamn. 

Det du betalare för, till största delen är att det finns ström till gängligt. 

Men tycker det är fel att hamnen kan ta ut detta i typ 20 år eller mer. Rent åcker! 

Billigare att köra motorn en halvtimme på tomgång.

 

Max 2 kronor för diesel. 

 

Tänk på det miljömuppar, när Ni kämpar. 

 

 

Själv har jag solpaneler som laddar bra i alla hamnar. 
Tänk på det, när du ligger och stinker ner gästhamnen med din diesel för att du är för snål.
🙂 

  • Like 6
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-09 vid 13:03 skrev StyrmanKarlsson:

Är det din hemmahamn eller en gästhamn eller något annat om man får fråga.

Ursäkta sent svar. Det är hemma hamnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy