Jump to content
Monday 17 May 2021
LennartKristinehamn

Vega m MD6B läcker diesel - annan motor ?

Recommended Posts

Min Vega med MD6B läcker diesel.  Vet inte var men det är bara under gång, och samma fel blev åtgärdat av tidigare ägare för en 10 år sedan med ompackning etc.

Kanske man ska göra nåt nytt. Utombordare var en tanke men känns bättre med en nyare beg diesel, lite kraftigare men inte tyngre - som är lätt att sätta in. 

Tips, kostnader, alternativ ?      Kan själv ... tror jag, om lyfthjälp finns.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev LennartKristinehamn:

Min Vega med MD6B läcker diesel.  Vet inte var men det är bara under gång, och samma fel blev åtgärdat av tidigare ägare för en 10 år sedan med ompackning etc.

Kanske man ska göra nåt nytt. Utombordare var en tanke men känns bättre med en nyare beg diesel, lite kraftigare men inte tyngre - som är lätt att sätta in. 

Tips, kostnader, alternativ ?      Kan själv ... tror jag, om lyfthjälp finns.

 

 

Om motorn går bra så är det väl bättre att kolla var läckaget är och täta det. Dessutom skiljer det väl 50000 till 100000 kronor till att få dit en nyare men ändå begagnad motor.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torka motorn torr och fönskar leta upp läckan.

Knyt små pappersrosetter runt bränslerören försök klä in dieselpumpen med papper, borde gå att tejpa fast. Starta motorn och låt den gå medan du hela tiden letar efter läckan. Tycker det borde gå att hitta läckaget och åtgärda det.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev LennartKristinehamn:

Min Vega med MD6B läcker diesel.  Vet inte var men det är bara under gång, och samma fel blev åtgärdat av tidigare ägare för en 10 år sedan med ompackning etc.

Kanske man ska göra nåt nytt. Utombordare var en tanke men känns bättre med en nyare beg diesel, lite kraftigare men inte tyngre - som är lätt att sätta in. 

Tips, kostnader, alternativ ?      Kan själv ... tror jag, om lyfthjälp finns.

 

 

Hade en MD6 där ett bränslerör fått en läcka just där röret var inlött i anslutningsmuffen. 
Som andra sagt. Torka rent och knyt toapapper runt alla tänkbara skarvar och anslutningar mm.

Kör en stund och "vittja" sen pappren. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vore kul om trådskaparen återkom med lite mer tankar för att driva tråden vidare i rätt riktning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Rascal:

Det vore kul om trådskaparen återkom med lite mer tankar för att driva tråden vidare i rätt riktning.

Ja jag har inte så mycket tankar. Jag är nybörjare. Men jag tänker nog att det blir dyrt som som råden lyder - bara det att jag blev sugen på lite mer hk. Om man byter slitagedelarna och packningar etc på min gamla MD6B går den väl ett tag till mer driftsäkert.

Sedan cirkulerar utombordare i tankarna - om det skulle fungera bra ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev LennartKristinehamn:

Ja jag har inte så mycket tankar. Jag är nybörjare. Men jag tänker nog att det blir dyrt som som råden lyder - bara det att jag blev sugen på lite mer hk. Om man byter slitagedelarna och packningar etc på min gamla MD6B går den väl ett tag till mer driftsäkert.

Sedan cirkulerar utombordare i tankarna - om det skulle fungera bra ?

Du vinner inte så mycket på fler hästkrafter i den båten. Förutom driftsäkerhet och mindre brandrisk på en diesel är ju fördelen att det är lättare att få ut batteriladdning ur en inombordare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rascal:

Du vinner inte så mycket på fler hästkrafter i den båten. Förutom driftsäkerhet och mindre brandrisk på en diesel är ju fördelen att det är lättare att få ut batteriladdning ur en inombordare.

Så sant, det tror jag också - och plötsligt blev det enkelt. En renoveringssats säljs väl till MD6B ?  Verkar inte vara så svårt att ta ur den , eller ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev LennartKristinehamn:

Så sant, det tror jag också - och plötsligt blev det enkelt. En renoveringssats säljs väl till MD6B ?  Verkar inte vara så svårt att ta ur den , eller ?

Jag har en gång varit med om att lyfta ur en sådan motor med båten i sjön, med hjälp av hamnens mastkran, men det var ingen Vega, hamnkaptenen var inte alls glad på oss då vi troligtvis överskridit kranens kapacitet.

Men inte behöver du väl lyfta ur motorn för att åtgärda en bränsleläcka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har en stålomspunnen bränsleslang, byt ut mot en i gummi där man ser eventuella sprickor. Det avhjälpte mitt dieselläckage.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en gång varit med om att lyfta ur en sådan motor med båten i sjön, med hjälp av hamnens mastkran, men det var ingen Vega, hamnkaptenen var inte alls glad på oss då vi troligtvis överskridit kranens kapacitet.

Men inte behöver du väl lyfta ur motorn för att åtgärda en bränsleläcka?

Vet inte riktigt var det kommer, men som någon skrev kan man stoppa papper lite överallt och se vilket som blir blött.

 

Men jag tänkte mest också på en enklare genomgång. Vet inte mycket om den motorn. Vad är vanligast att byta ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev trewq:

Om du har en stålomspunnen bränsleslang, byt ut mot en i gummi där man ser eventuella sprickor. Det avhjälpte mitt dieselläckage.

Tack för tipseet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanligast är väl en enkel service där man byter, impeller, olja och filter, samt allmän översyn.

Bränsleläckage skall ju inte vara så svårt att finna, torka rent, låt motorn gå och följ bränslets väg från tanken till spridarna. Tipset med hushålls- eller toapapper på strategiska ställen är ett bra tips.

Kolla alla skarvar och kopplingar, ner troligt att det läcker där än mitt på ett rör, även om det också kan hända. Näst gamla bränsleslangar torkar och läcker, lika bra att byta dessa med en gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en gång varit med om att lyfta ur en sådan motor med båten i sjön, med hjälp av hamnens mastkran, men det var ingen Vega, hamnkaptenen var inte alls glad på oss då vi troligtvis överskridit kranens kapacitet.

Men inte behöver du väl lyfta ur motorn för att åtgärda en bränsleläcka?

Jag har haft sommarplats nära mastkranen på Bullandö Marina och då var det mer än en som lyfte ut sin  motor med mastkranen. Nu vet jag inte hur mycket den klarade men ofta så kunde hamnkontoret bistå med bogsering till bryggplatsen så jag antar att man gjort bedömningen att den skulle klara vikten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev lizardking:

Jag har haft sommarplats nära mastkranen på Bullandö Marina och då var det mer än en som lyfte ut sin  motor med mastkranen. Nu vet jag inte hur mycket den klarade men ofta så kunde hamnkontoret bistå med bogsering till bryggplatsen så jag antar att man gjort bedömningen att den skulle klara vikten.

Ja, det går nog, men klart att det finns olika mastkranar och olika tunga motorer. Inget är ju självklart. 
Jag har även hjälpt min far att bygga en konstruktion av grova träreglar som placerades uppe på bänkarna i sittbrunnen, i denna konstruktion lyfte vi upp motorn i höjd med bänkarna, där ett omtag gjordes för att sedan få motorn över relingen och ner på backen. Men spakblock, skotvinch och diverse sling och annat fixades det på en dag. När sedan motorn skulle i igen hade jag lånat en lastbil med kran.... då gick det betydligt lättare. Det tog mindre än en halvtimma.

 

Kompisen hade en MD21, peugeotmotorn, i sin eksnipa med styrhytt. Motorn lyftes upp i durknivå inne i båten med hjälp av en gaffeltruck på utsidan. Motorn fick strippas ganska mycket för att sedan kunna vridas ut genom en sidodörr. Sedan skulle en större pentamotor in, en tmd 31, även den motorn fick delvis demonteras för att komma genom dörren, då hade man en midjestyrd lastmaskin med lyftbom, jag var inte med den gången, men det gick tydligen bra ändå.... 

Så att lyfta ur en motor ur en segelbåt är inte lika svårt... om det nu är nödvändigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev LennartKristinehamn:

Ja jag har inte så mycket tankar. Jag är nybörjare. Men jag tänker nog att det blir dyrt som som råden lyder - bara det att jag blev sugen på lite mer hk. Om man byter slitagedelarna och packningar etc på min gamla MD6B går den väl ett tag till mer driftsäkert.

Sedan cirkulerar utombordare i tankarna - om det skulle fungera bra ?

På min motor (MD2B) gick en packning vid högtryckspumpen, för att jag hade glömt att byta den på 20 år (den ska bytas vart femte år). Den nya packningen (O-ring) kostade 10 kr. Det är värt besväret att kolla vad det läcker. 

 

Om du får något större problem med motorn, kan du börja fundera på ett byte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, det går nog, men klart att det finns olika mastkranar och olika tunga motorer. Inget är ju självklart. 
Jag har även hjälpt min far att bygga en konstruktion av grova träreglar som placerades uppe på bänkarna i sittbrunnen, i denna konstruktion lyfte vi upp motorn i höjd med bänkarna, där ett omtag gjordes för att sedan få motorn över relingen och ner på backen. Men spakblock, skotvinch och diverse sling och annat fixades det på en dag. När sedan motorn skulle i igen hade jag lånat en lastbil med kran.... då gick det betydligt lättare. Det tog mindre än en halvtimma.

 

Kompisen hade en MD21, peugeotmotorn, i sin eksnipa med styrhytt. Motorn lyftes upp i durknivå inne i båten med hjälp av en gaffeltruck på utsidan. Motorn fick strippas ganska mycket för att sedan kunna vridas ut genom en sidodörr. Sedan skulle en större pentamotor in, en tmd 31, även den motorn fick delvis demonteras för att komma genom dörren, då hade man en midjestyrd lastmaskin med lyftbom, jag var inte med den gången, men det gick tydligen bra ändå.... 

Så att lyfta ur en motor ur en segelbåt är inte lika svårt... om det nu är nödvändigt.

Ok, jag har inte kollat med men går det inte att ta ut den bakåt uppåt genom luckan i sittbrunnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev stensino:

På min motor (MD2B) gick en packning vid högtryckspumpen, för att jag hade glömt att byta den på 20 år (den ska bytas vart femte år). Den nya packningen (O-ring) kostade 10 kr. Det är värt besväret att kolla vad det läcker. 

 

Om du får något större problem med motorn, kan du börja fundera på ett byte. 

Nja nån sa att mer hk inte ger mer fart på en Vega. Egentligen vill jag bara bli mer säker på att en motor från 70-talet inte stannar där ute.  Byta alla packningar när den ändå är uppe, men vad mer bör göras - slitagedelar?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vanligast är väl en enkel service där man byter, impeller, olja och filter, samt allmän översyn.

Bränsleläckage skall ju inte vara så svårt att finna, torka rent, låt motorn gå och följ bränslets väg från tanken till spridarna. Tipset med hushålls- eller toapapper på strategiska ställen är ett bra tips.

Kolla alla skarvar och kopplingar, ner troligt att det läcker där än mitt på ett rör, även om det också kan hända. Näst gamla bränsleslangar torkar och läcker, lika bra att byta dessa med en gång.

Jo det är väl bäst att byta allt det när den ändå är ute - nåt mer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev LennartKristinehamn:

Ok, jag har inte kollat med men går det inte att ta ut den bakåt uppåt genom luckan i sittbrunnen?

Det gör det säkert, men varför?

Det är ändå så att det är en del jobb med motor ur/i båt.

Byta till annan motor ändå mer jobb med anpassning för den.

Utombordare på segelbåt är skitdåligt om det är tex tuffare förhållande på sjön eller körning längre sträckor. (nu får jag väl hugg för det men det är min erfarenhet).

Om jag fattat det hela rätt vet du fortfarande inte var läckan är.

Det kanske är så enkelt som en kopparbricka som blivit hård och dålig, vibrerat upp skruven/nippeln ytterst lite och då läcker det där. Du har fått massa bra tips om hur man läcksöker, gör det först och ta sedan lämpligt beslut om åtgärd. Om du hittar skarvar med kopparbrickor som läcker, försök inte dra åt om du inte ligger och driver på öppet vatten och måste igång. Ett antal sådana åtdragningar brukar resultera i att man rensar gängorna i tex. alugods. Byt till en ny fräsch bricka först, helst av typ hydraulbricka (kommer inte ihåg det riktiga namnet) denna har en gummitätning som gör att du inte behöver dra för kung och fosterland samt att förbandet blir tätt för lång tid. Tiden att byta en bricka några minuter, för hela motorn troligen en halvtimme och på det kanske ytterligare en halvtimme på avluftning. En dålig packning tar inte heller mkt längre tid om det går att komma åt.

I ärlighetens namn finns det väl inte överdrivet många ställen på en sådan motor som det kan läcka diesel på? hur många skarvar för packningar och nipplar är det? mindre än 10 gissar jag.

Bara att sätta igång med läcksök!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev LennartKristinehamn:

Jo det är väl bäst att byta allt det när den ändå är ute - nåt mer?

Som bl.a @Triobatar redan skrivit - varför är du så inne på att riva ur motorn, alt. byta allt möjligt (i blindo) ?

Dels är det mycket jobb, dels kommer du upptäcka att allt är dyrt till gamla båtmotorer. Och läckaget kanske är ett "skitfel" som ändå inte kommer åtgärdas av att plocka ner själva motorn.

Man är ofta väldigt snabb att ge upp sin felsökning och istället tänker "jag byter alltihop". Men hur många timmar (minuter) har du egentligen felsökt ?  Sätt det i relation till hur många timmar det tar att plocka ur, plocka ner, byta och renovera. Och så osäkerheten om du fick ihop allt rätt, med rätt åtdragningsmoment o.s.v. Och inte minst rikta in och justera och få allt ok vid återmonteringen.

 

Efter att själv renoverat ett antal motorer ner till minsta skruv så kan jag säga att det heller inte är alltid allt blir perfekt direkt. Ofta är det något som behöver efterdras, någon tätning som inte blev precis som den skulle och behöver justeras o.s.v.

 

Börja med att torka rent. Gör sedan som föreslagits med papper. När du vet exakt var det läcker är det dags att bestämma vad som skall göras. Men inte innan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy