Jump to content
Friday 05 March 2021
Georg_Ohm

Roderlägesindikator.

Recommended Posts

9C72BAF5-4B30-4061-9023-BA9290A499B7.thumb.jpeg.ce19e12f36ff386f6d6b48fe04c9c4a9.jpeg

 

Jag köpte en sådan här givare med instrument från farbror Wang i Kinna.

Den kostade litet drygt 500 kr med DHL-transport. Jag såg idag att Drevdelar tog mer än det för bara givaren.

Jag har testat den i verkstaden och den funkar, men om magneten kommer för långt till höger, styrbord, mot sladdanslutningen så går den till noll, det vill säga helt åt babord. Men det kan lösas med ett stopp av en slangklämma eller påträngt slangbit.

Instrumentet är mer avancerat än vad jag trodde, visarnålen drivs av en stegmotor, det är alltså inget vridspoleinstrument.

Det finns röd och gul instrumentbelysning, jag valde den röda.

 

Jag skall nån gång i någon framtid bygga om min instrumentpanel, den ser idag väldigt ”plottrig” ut... mätare och strömbrytare av olika modeller utspridda litet på måfå, känns det som, och i mitten min numera fungerande Northstar-plotter. 
Så nu blir det enklast möjliga montering av roderlägesinstrunentet, jag byggde först ett instrumenthus av mahogny, men det blev inte så bra, så tog ur voltmetern ur Volvo-Penta panelen och satte in roderlägesinstrumentet där istället, bara det att hålet var större än de Ø52 mm som instrumentet är. Men frontringen från voltmetern passade på utsidan av de kromade ringen av roderlägesinstrumentet, då med litet eltape och muskelkraft fick jag ihop det...

Voltmetern ersatte jag med Biltemas lilla runda digitala.

 

Och då upptäckte jag att startbatteriet ”fulladdad” bara ger 12,1 volt...  suck. Men jag visste om att det är gammalt. Ett Bitema AGM som kan vara bort tio år gammalt. Motorn startar iallafall lätt utan förvärmning trots minusgrader.

 

Idag undersökte jag litet hur det ser ut vid styrcylinderna... jättetrångt precis innanför akterspegeln, det är två cylindrar, varav den ena är till styrservot. Det är meningen att den dubbla slangklämman skall fästas om givare och cylindern, och den andra grejen om utgående kolvstång.

Det gäller att det blir rätt, eftersom man inte elektriskt kan vända utslagen.

Kablar är redan framdragna, eller efterlämnade från den gamla elhyrauliska trimplanespumpen jag för en del år sedan bytte mot Zipwake.

 

Mer bilder en annan dag.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta blir intressant 🙂

Jag har också kikat på den modellen men den blev en sån här eftersom jag hittade ett Penta roderlägesinstrument.

Montering återstår men eftersom maskinrummet är tomt för tillfället så är det lätt att komma åt när det väl blir av.

 

9D8AAAB8-01D3-4436-91A3-C7A631833B85.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

9C72BAF5-4B30-4061-9023-BA9290A499B7.thumb.jpeg.ce19e12f36ff386f6d6b48fe04c9c4a9.jpeg

 

 

4 timmar sedan skrev Makro:

 

9D8AAAB8-01D3-4436-91A3-C7A631833B85.jpeg

Även jag har tittat på roderlägesgivare, efter god inspiration från @Georg_Ohm.

 

Jag har inte lyckats ena mig själv om vilken av ovanstående givare som passar bäst.

Styr gör jag med ratt med vajerstyrning och kvadrant på hjärtstocken.

Vilken givare är att föredra på en sådan konfiguration?

Jag har själv varit inne på den här men är, som sagt, lite osäker på givaren.

 

Screenshot_20210126-005735_4675.thumb.jpg.828eb43249eea28679ee9b8961985ac2.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då tror jag att den givaren som @Makroköpt passar bäst, den jag köpte är nog mer avsedd för hydraulisk styrning.

Se bara till att givare och instrument matchar varandra, vad jag förstått är det olika restistans.

Men många säljs ju inklusive givare.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev McLasse:

 

Även jag har tittat på roderlägesgivare, efter god inspiration från @Georg_Ohm.

 

Jag har inte lyckats ena mig själv om vilken av ovanstående givare som passar bäst.

Styr gör jag med ratt med vajerstyrning och kvadrant på hjärtstocken.

Vilken givare är att föredra på en sådan konfiguration?

Jag har själv varit inne på den här men är, som sagt, lite osäker på givaren.

 

Screenshot_20210126-005735_4675.thumb.jpg.828eb43249eea28679ee9b8961985ac2.jpg

Ursäkta och förlåt om jag petar i lite smolk i din glädjebägaren, men...

Varför väljer man att presentera 40° roderutslag med en visare som pekar i 120°?

Varför väljer man inte att låta visaren vara rodret och låta centrumet vara hjärtstocken eller drevinfästningen.

 

Det är ju inte alltid ett instrument kan avbilda verkligheten, men när det kan det måste detta ju vara att föredra tycker i alla fall jag.

 

Det kommer att bli jättebra och fungera i alla fall, det är bara så dumt...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Mackey:

Varför väljer man att presentera 40° roderutslag med en visare som pekar i 120°?

För att det blir tre gånger tydligare på instrumentet.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Ursäkta och förlåt om jag petar i lite smolk i din glädjebägaren, men...

Smolk i bägaren? Inte heller! 😀

 

Jag tänker som @sajjen

 

Den erfarenhet jag har av roderlägesgivare är instrumentet placerat åt "fel" håll. Dvs det visar grader med visaren uppåt. Instrumentet var utväxlat så det visade tydligt om man låg och pressade rodret lite åt något håll, medan man seglade, och då kunde man göra något åt det.

På den skutan kände man iofs inget rodertryck men jag kom att uppskatta funktionen och det är inte alltid man styr själv.

 

För mig känns instrument med visaren nedåt bakvänt. Om nålen visar grader i "rätt" grader, dvs nålens utslag motsvarar rodrets utslag, tycker jag man tappar lite i funktion. Det blir så mycket tydligare med utväxling på instrumentet. Ett instrument med utväxling som har visaren nedåt blir lite knas i mitt huvud.

Fast allt beror väl på vad man är ute efter.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan.

Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka.

Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.

 

bild.png.1db235d8452c1b4fa8e09fc65dc7ff10.png

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev Zwen:

Jag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan.

Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka.

Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.

 

bild.png.1db235d8452c1b4fa8e09fc65dc7ff10.png

 

Det borde funka fint . Men den kostar ju ungefär samma men kräver nu lite mer arbete att anpassa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

9C72BAF5-4B30-4061-9023-BA9290A499B7.thumb.jpeg.ce19e12f36ff386f6d6b48fe04c9c4a9.jpeg

 

Jag köpte en sådan här givare med instrument från farbror Wang i Kinna.

Den kostade litet drygt 500 kr med DHL-transport. Jag såg idag att Drevdelar tog mer än det för bara givaren.

Jag har testat den i verkstaden och den funkar, men om magneten kommer för långt till höger, styrbord, mot sladdanslutningen så går den till noll, det vill säga helt åt babord. Men det kan lösas med ett stopp av en slangklämma eller påträngt slangbit.

Instrumentet är mer avancerat än vad jag trodde, visarnålen drivs av en stegmotor, det är alltså inget vridspoleinstrument.

Det finns röd och gul instrumentbelysning, jag valde den röda.

 

Jag skall nån gång i någon framtid bygga om min instrumentpanel, den ser idag väldigt ”plottrig” ut... mätare och strömbrytare av olika modeller utspridda litet på måfå, känns det som, och i mitten min numera fungerande Northstar-plotter. 
Så nu blir det enklast möjliga montering av roderlägesinstrunentet, jag byggde först ett instrumenthus av mahogny, men det blev inte så bra, så tog ur voltmetern ur Volvo-Penta panelen och satte in roderlägesinstrumentet där istället, bara det att hålet var större än de Ø52 mm som instrumentet är. Men frontringen från voltmetern passade på utsidan av de kromade ringen av roderlägesinstrumentet, då med litet eltape och muskelkraft fick jag ihop det...

Voltmetern ersatte jag med Biltemas lilla runda digitala.

 

Och då upptäckte jag att startbatteriet ”fulladdad” bara ger 12,1 volt...  suck. Men jag visste om att det är gammalt. Ett Bitema AGM som kan vara bort tio år gammalt. Motorn startar iallafall lätt utan förvärmning trots minusgrader.

 

Idag undersökte jag litet hur det ser ut vid styrcylinderna... jättetrångt precis innanför akterspegeln, det är två cylindrar, varav den ena är till styrservot. Det är meningen att den dubbla slangklämman skall fästas om givare och cylindern, och den andra grejen om utgående kolvstång.

Det gäller att det blir rätt, eftersom man inte elektriskt kan vända utslagen.

Kablar är redan framdragna, eller efterlämnade från den gamla elhyrauliska trimplanespumpen jag för en del år sedan bytte mot Zipwake.

 

Mer bilder en annan dag.

Jag beställde en likadan på din inrådan (har inte kommit än).

 

har funderat länge på vad jag bäst placerar instrumentet på min nybyggda panel.

 

det slutade med att jag beställde en n2k omvandlare. (Garmin GRA 10), kan därmed skippa att montera ett till instrument i panelen.

 

Jag resonerade som så att jag inte behöver se roderläget hela tiden. Det är endast vid hamnmanöver jag har nyttan och då är det bra ett knapptryck att visa roderläget på en av skärmarna.

 

får återkomma med hur det fungerar när det är på plats.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev sajjen:

För att det blir tre gånger tydligare på instrumentet.

Eller så blir det otydligare...

Jag tror det beror på hur man ser bilder, tolkar information och vad man sett och använt tidigare som är mest avgörande för hur man vill att något presenteras.

 

Ett annat exempel är trimplansknapparna. Ska de visa vad timplanen gör eller vad båten gör.

 

Det viktigaste är ju trots allt att användaren är nöjd.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Zwen:

Jag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan.

Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka.

Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.

 

bild.png.1db235d8452c1b4fa8e09fc65dc7ff10.png

 

Det fungerar nog men WEMA-givarna (och dess kopior) visar läget stegvis.

Ohms givare ger kontinuerligt glidande visning.

 

Glidande visning ger mer precision i visningen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Eller så blir det otydligare...

Jag tror det beror på hur man ser bilder, tolkar information och vad man sett och använt tidigare som är mest avgörande för hur man vill att något presenteras.

 

Ett annat exempel är trimplansknapparna. Ska de visa vad timplanen gör eller vad båten gör.

 

Det viktigaste är ju trots allt att användaren är nöjd.

Jämförelsen med trimplansindikatorn haltar lite tycker jag. Det skulle gå att koppla en roderlägesindikator så att den visar hur rodret står eller hur båten svänger också.

 

Hur stort utslaget är på instrumentet jämfört med i verkligheten är ju en helt annan sak. Inte är väl utslaget på trimplansindikatorn lika liten som vinkeländringen på trimplanet?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Mackey:

Ursäkta och förlåt om jag petar i lite smolk i din glädjebägaren, men...

Varför väljer man att presentera 40° roderutslag med en visare som pekar i 120°?

Varför väljer man inte att låta visaren vara rodret och låta centrumet vara hjärtstocken eller drevinfästningen.

 

Det är ju inte alltid ett instrument kan avbilda verkligheten, men när det kan det måste detta ju vara att föredra tycker i alla fall jag.

 

Det kommer att bli jättebra och fungera i alla fall, det är bara så dumt...

Jag valde därför instrumentet med hängande visare, visaren får representera rodret, eller i mitt fall drevets vinkel åt eller andra hållet.

6 timmar sedan skrev sajjen:

För att det blir tre gånger tydligare på instrumentet.

Jag tycker att hängande visare känns bäst.

2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag beställde en likadan på din inrådan (har inte kommit än).

 

har funderat länge på vad jag bäst placerar instrumentet på min nybyggda panel.

 

det slutade med att jag beställde en n2k omvandlare. (Garmin GRA 10), kan därmed skippa att montera ett till instrument i panelen.

 

Jag resonerade som så att jag inte behöver se roderläget hela tiden. Det är endast vid hamnmanöver jag har nyttan och då är det bra ett knapptryck att visa roderläget på en av skärmarna.

 

får återkomma med hur det fungerar när det är på plats.

Så kan man ju också göra.

2 timmar sedan skrev Mackey:

Eller så blir det otydligare...

Jag tror det beror på hur man ser bilder, tolkar information och vad man sett och använt tidigare som är mest avgörande för hur man vill att något presenteras.

 

Ett annat exempel är trimplansknapparna. Ska de visa vad timplanen gör eller vad båten gör.

 

Det viktigaste är ju trots allt att användaren är nöjd.

Som sagts hängande visare och helst hade jag haft en röd och grön skala på instrumentet, men det fanns inte till den modellen av givare jag valde.

Ja trimplansknapparna... olika tänk i olika båtar, jag tror man kan vända och vrida eller korskoppla på minst fyra olika sätt. Men sådana är historia hos mig numera, Zipwaken var dyr, men Gudabenådad! Ingen mer kramp i vänsterhandens fingrar, det var ett evinnerligt justerande av gångläget i rolled tidigare.

32 minuter sedan skrev Lintott:

Det fungerar nog men WEMA-givarna (och dess kopior) visar läget stegvis.

Ohms givare ger kontinuerligt glidande visning.

 

Glidande visning ger mer precision i visningen.

Ja det går nog, kolla bara att resistansen stämmer med den för instrumentet, välj en lång givare, lika lång som utslaget vid styrcylindern eller kvadrantens utslag,

Min givare ger stegvis utslag, på en ohmmeter, men då instrumentet är uppbyggt kring en liten stegmotor märks inte det.

 

Jag skrev ju att jag bytte ut V-P voltmeter mot en liten digital, och startbatteriet hade låg spänning, idag 11,4 volt... tänkte åka till Biltema eller Batterilagret och köpa ett nytt 95Ah startbatteri, men så mätte jag igen med batteriladdarna (i pluralis) inkopplade, ingen skillnad. När jag hade listat ut vilken av de tre Ctek-laddarna som var kopplat till startbatteriet visadet sig att den inte funkar.

Så det blir att kolla vem som säljer sådana billigast i stan. Jula, Claes, Batteriexperten eller Batterilagret.... Biltema har en egen klon eller kopia, den kanske är bra?

Jag har iofs en större och modernare Ctek, men den skall nog förbli ”garageladdare” eftersom den behövs där ibland också.

 

Jag det jag skulle skrivit allra först i denna tråden, man kan ju kanske tycka att en roderlägesindikator är en onödig pryl, tja kanske det, iallafall inte den mest nödvändiga ombord. 
Men det har hänt mig flera gånger i trånga hamnar när jag skall tråckla in båten på någon trång plats  att jag tappat bort mig när jag vevat fram och tillbaka på ratten. Och eftersom jag har två stryrplatser där rattarna inte är synkroniserade hjälper det inte att markera ”rakt fram” på rattarna, eftersom det blir olika varje gång. Det har hänt att jag givit pådrag framåt och trott att drevet stått rakt fram, men att det istället varit vridet år bb eller sb, och då blir det inte så bra. Nu hoppas jag få mer koll på hur jag svänger.... 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Zwen:

Jag har funderat på om inte det borde gå att använda en tanknivågivare enl nedan.

Om man kan hänga upp ringen i en annan ring så den kan vrida sig borde det funka.

Koppla man ihop det med ett tankinstrument som sitter upp o ner ser man hur rodret står.

Som Lintott säger, dom givarna visar nivån stegvis, standardgivarna ändrar sig varannan centimeter (finns dom med 1 cm avstånd om man specialbeställer). Det betyder att om du har en givare med  20cm längd så har den bara 10 lägen, dvs du får 5 roderlägen åt styrbord och 5 åt babord. Det blir ungefär 10 graders hopp mellan lägena...

 

Dessutom ändrar dom sig inte på exakt samma ställe när man kör givaren åt andra hållet, så precisionen blir nog inte som du vill.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Georg_Ohm

 

har givaren någon centrum markering på glidstången ?  Och lika så , finns det någon markering vid skölden som visar när drevet är centrerat ?

 

tänke om man enkelt kan placera den i neutralt läge / 0 grader roder vid montering på ett enkelt sätt ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

@Georg_Ohm

 

har givaren någon centrum markering på glidstången ?  Och lika så , finns det någon markering vid skölden som visar när drevet är centrerat ?

 

tänke om man enkelt kan placera den i neutralt läge / 0 grader roder vid montering på ett enkelt sätt ?

Nej, en sådan markering får man rita dit själv, alltså bra att testa den på arbetsbänken först.

Markering på skölden? nej inte vad jag vet, men man ser ju på styrarmen när den pekar rakt fram.

Man får nog prova sig fram litet innan man drar åt skruvarna slutgiltigt. Jag såg även att precisionen inte är jättebra, visarnålen visar noll grader litet olika om man svängt från sb eller bb. Men det är väldigt marginellt, alla har väl litet glapp i styrningen ändå. Det är litet fördröjning också, hysteres kanske, och det är väl bra så att visarnålen inte fladdrar för mycket vid väldigt små roderutslag.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ABC:

Som Lintott säger, dom givarna visar nivån stegvis, standardgivarna ändrar sig varannan centimeter (finns dom med 1 cm avstånd om man specialbeställer). Det betyder att om du har en givare med  20cm längd så har den bara 10 lägen, dvs du får 5 roderlägen åt styrbord och 5 åt babord. Det blir ungefär 10 graders hopp mellan lägena...

 

Dessutom ändrar dom sig inte på exakt samma ställe när man kör givaren åt andra hållet, så precisionen blir nog inte som du vill.

Jo det är sant, men spelar nog inte så stor roll i mitt fall. Jag är egentligen bara ute efter att se så det står någorlunda centralt så jag vet när jag har det i ungefärligt utgångsläge liksom.

När jag backar spelar det ingen roll hur rodret står, det är inget som min båt fäster minsta avseende vid.😳

Det är om jag lagt mig i läge för att köra in o parkera mellan båtar eller y-bommar som jag inte vill att det ska dra iväg snett när jag lägger i växeln.

Idag har jag en knop på ratten så innan jag börjar framfarten vrider jag till nåt ändläge och därifrån ca 1,5 rattvarv tillbaka så knopen är rakt upp men det kan ju vara skönt att slippa den extra palavern om man har sidvind. Det är väl bara den nyttan jag är ute efter.

Egentligen skulle jag klara mig med en microbrytare på rodermekanismen och en lampa som lyser när det står neutralt.
 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-25 vid 17:53 skrev Georg_Ohm:

9C72BAF5-4B30-4061-9023-BA9290A499B7.thumb.jpeg.ce19e12f36ff386f6d6b48fe04c9c4a9.jpeg

 

Jag köpte en sådan här givare med instrument från farbror Wang i Kinna.

Den kostade litet drygt 500 kr med DHL-transport. Jag såg idag att Drevdelar tog mer än det för bara givaren.

Jag har testat den i verkstaden och den funkar, men om magneten kommer för långt till höger, styrbord, mot sladdanslutningen så går den till noll, det vill säga helt åt babord. Men det kan lösas med ett stopp av en slangklämma eller påträngt slangbit.

Instrumentet är mer avancerat än vad jag trodde, visarnålen drivs av en stegmotor, det är alltså inget vridspoleinstrument.

Det finns röd och gul instrumentbelysning, jag valde den röda.

 

Jag skall nån gång i någon framtid bygga om min instrumentpanel, den ser idag väldigt ”plottrig” ut... mätare och strömbrytare av olika modeller utspridda litet på måfå, känns det som, och i mitten min numera fungerande Northstar-plotter. 
Så nu blir det enklast möjliga montering av roderlägesinstrunentet, jag byggde först ett instrumenthus av mahogny, men det blev inte så bra, så tog ur voltmetern ur Volvo-Penta panelen och satte in roderlägesinstrumentet där istället, bara det att hålet var större än de Ø52 mm som instrumentet är. Men frontringen från voltmetern passade på utsidan av de kromade ringen av roderlägesinstrumentet, då med litet eltape och muskelkraft fick jag ihop det...

Voltmetern ersatte jag med Biltemas lilla runda digitala.

 

Och då upptäckte jag att startbatteriet ”fulladdad” bara ger 12,1 volt...  suck. Men jag visste om att det är gammalt. Ett Bitema AGM som kan vara bort tio år gammalt. Motorn startar iallafall lätt utan förvärmning trots minusgrader.

 

Idag undersökte jag litet hur det ser ut vid styrcylinderna... jättetrångt precis innanför akterspegeln, det är två cylindrar, varav den ena är till styrservot. Det är meningen att den dubbla slangklämman skall fästas om givare och cylindern, och den andra grejen om utgående kolvstång.

Det gäller att det blir rätt, eftersom man inte elektriskt kan vända utslagen.

Kablar är redan framdragna, eller efterlämnade från den gamla elhyrauliska trimplanespumpen jag för en del år sedan bytte mot Zipwake.

 

Mer bilder en annan dag.

Kom du fram till om du skall fästa den på hydralcylindern eller på servocylindern?
 

Jag noterade själv att det var trångt och att fästa i hydralcylindern skulle bli svårt att få till bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Kom du fram till om du skall fästa den på hydralcylindern eller på servocylindern?
 

Jag noterade själv att det var trångt och att fästa i hydralcylindern skulle bli svårt att få till bra.

Nej, jag har ännu inte gett mig till att provmontera, det är för kallt nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy