Jump to content
Saturday 15 May 2021
Kalle231

Ryds nya f serie sprickor och bubblor i gelcoat

Recommended Posts

Nu har jag chansat lite på mailadresser som kanske funkar. Lade ihop namn som jag hittade på nätet med @ryds.se och jag fick tag i en person. Kanske händer det något nu!

 

Jag återkommer.
 

Fixar Ryds detta åt mig så är allt förlåtet kan jag tycka. Alla kan göra misstag, det är vad man gör åt dem är vad som betyder något. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kalle231:

Vad det för företag som man inte kan få tag i?

 

Gäller tyvärr de flesta idag. Numera har många tagit bort telefonnummer och mailadresser. I bästa fall finns ett formulär du kan fylla i och kommunicera via (glöm inte ta skärmdump på vad du skrev). Många har istället en chat som ett första filter, där det inte ens med säkerhet är en människa i andra änden utan en dator som svarar.

 

T.o.m. många av de gamla, seriösa företagen har idag antingen en kundtjänst som inte vet någonting och bara kan ge standardsvar, eller också återkommer de sällan på mail. Gäller tyvärr ofta även ÅF.

 

Kundkontakter kostar pengar i arbetstid. Massor av pengar. Men om man inte är nåbar kan man ju inte nås av kunder med klagomål, eller hur ?  Saken löst....😖

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blåsorna ser inge vidare ut🙁. Jag hittade telefonnumret på en faktura från 2019. Förhoppningsvis funkar den fortfarande..

 

 

Rydskontakt.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för all hjälp och kommentarer!

 

Jag har kommit i kontakt med Ryds nu direkt. Deras svar är att det är återförsäljaren som bedömer ifall detta är ett garantiärende eller ej. Om jag inte är nöjd med den ena återförsäljarens bedömning får jag vända mig till en annan. Eller hur?

 

Skrovgarantin är 4 år efter tillverkningsdatum.

 

Här finns några saker, enligt mig som man skall se upp med i detta fall:

1. 4 år efter tillverkningsdatum - om handlaren har båten är 1 år har man bara garanti i ytterligare tre år då?

2. Den här typen av tillverkningsfel tar ofta längre tid en 4 år att utveckla och upptäcka. Det är faktiskt svårt att se om det är några plusgrader, det syns som bäst när det är några minus. Viktigt att ni som har en Ryds kontrollerar detta på er båt. Kolla på kvällen med ficklampa som ni belyser ytan från sidan, inte rakt på för då är det svårt att se. 

3. Vakuuminjecering är kanske inte bättre än något annat mot plastpest. Vill man slippa plastpest, köper man aluminium. 

4. Ryds är kanske inte rätt båttillverkare ifall man vill ha ett säkert köp över tid. Jag kan nämna att jag hade problem med min VW, AC slutade funka efter knappt 4 år, dvs två år efter garantins utgång, VW fixade detta på goodwill. Då känner man sig tryggare. Det är ju stora investeringar, som ju bil och båt är i det flesta fall. Trygghet är viktigt vid båtköp. 

5. Ryds Båtar är ett litet bolag, 20 anställda och en vinstmarginal på -50%, dvs häften av deras omsättning är förlust, det är svårt att överleva på det sättet. Trots mina bekymmer med dem hoppas jag att de klarar sig. De kanske hade agerat annorlunda ifall finanserna såg bättre ut. Deras båtar är bra designade och väl fungerande, bara kvalitet och servicen blir bättre så...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan inte vända dig till någon annan återförsäljare än den du har gjort affären med!

Det är han som har tjänat dom pengar som skall betala för ev. omkostnader. Om kraven är rimliga och rättvisa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Rascal:

Du kan inte vända dig till någon annan återförsäljare än den du har gjort affären med!

Det är han som har tjänat dom pengar som skall betala för ev. omkostnader. Om kraven är rimliga och rättvisa.

Det var Ryds förslag för mig lät det också lite märkligt. 

 

Vad gäller kraven så kan jag tycka att 4 år garanti mot plastpest år 2015 är väl lite snålt. Jag menar att en båt skall idag vara fri från plastpest i minst 10-15år  om den står i vatten varje år på sommaren. Min som står mest på land borde i praktiken aldrig få plastpest. 

 

Hela båtbranschen bygger väl på att folka kan finansiera sina båtar. Oftast är det en hobby som inte kan rättfärdigas med allt för höga kostnader för familjen. Kostnaderna hålls delvis nere av långa amorteringstider, 10-15 är inte ovanligt. Detta bygger i sin tur på att båtarnas andrahandsvärde håller, dvs att båten håller om man sköter den. Håller dem inte, trots att man sköter den, blir värdetappet för högt per år och bankerna tar för stora risker. Är det något vi alla vet är att banker inte gillar risker. Vad hade hänt om man hade sänkt amorteringstiden till 5-7 år, vem har då råd med en båt för 500kSEK-1MSEK? Inte många förmodligen. 

 

Dålig kvalitet på båtarna, dåliga garantier eller dålig service, kommer i längden drabba både båtägare och båttillverkare. 

Edited by Kalle231

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan inte riktigt släppa dumheten med att båtägaren inte kan kontakta tillverkaren.

 

Vem utvecklar man båten för återförsäljaren eller båtägaren? Varför stoppa huvudet i sanden och hålla för öronen?

 

När jag hade problem med min bil enligt ovan, kontaktade jag tillverkaren Volkswagen Sverige, det var inga konstigheter, det är ändå dem som bestämmer vad som är garantiåtgärd eller inte. Det är ju dem som tar kostnaden. De ringde upp - Vi fixar det! sa dem. Vilken verkstad passar dig? var deras fråga. 

 

När jag har varit på service med både Renault och VW, så hör dem av sig och undrar om allt var i sin ordning, om verkstaden har skött sig etc. 

 

Det är så man skall behandla sina kunder. 

 

Hur skall man lita på en tillverkare som inte bryr sig om vad du tycker om deras produkt?

 

Typ - Köp min båt, ge mig pengarna och försvinn!

 

 

Edited by Kalle231
Felstavning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte full koll på vad som står i alla inlägg ovan, men TS borde ha vissa chanser att lyckas driva detta ärende. Bortsett från vanlig garanti, som ju gått ut, kan det i alla fall finnas möjligheter.

När man köper något har man rätt att förvänta sig att varan ska bete sig på ett godtagbart sätt under vad som kan anses vara en normal livslängd. Naturligtvis kan man inte klaga på t.ex. en tvättmaskin som pajar efter 9 år om den "normala" livslängden är 10. Här är det dock en båt från en på marknaden känd fabrikant som bara är 5-6 år gammal. Alla inom branschen borde kunna vara överens om att detta är felaktigheter som uppstått långt långt innan man generellt borde ha anledning att förvänta sig något liknande och att det rör sig om ett fabrikationsfel.

 

Om inte man får godtagbar hjälp från tillverkare eller återförsäljare borde det gå att lösa via antingen konsumentrådgivning, ARN eller försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget borde ha eget intresse i att hjälpa till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt nog verkar det bara finnas en utväg - hämnd!

 

Ordna en auktoriserad båtbesiktningsman som tittar på båten och begär ett skriftligt dokument om skicket på din båt och sannolik bakomliggande orsak. Då har du en "second opinion" från en oberoende källa med vana att besiktiga båtar.

 

Sen framställer du återigen dina krav på att få tillverkningsfelet åtgärdat med besiktningsprotokollet som stöd. Trilskas de fortfarande så orientera dem om att du kommer att gå vidare till press/sociala medier/"elak annonsering" så att båtsverige får kännedom om vilka tillverkningsbrister det finns på Ryds-båtarna och vilket obefintligt ansvar tillverkaren tar för dessa tillverkningsfel. Du ska uttrycka dig "sakligt och objektivt" så att de inte kan beskylla dig för att hota, det kan slå tillbaka.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zwen:

. en tvättmaskin som pajar efter 9 år om den "normala" livslängden är 10.

Jämförelsen med en tvättmaskin som pajar och skönhetsfel på en båt är kanske lite överdriven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Kalle231:

vem har då råd med en båt för 500kSEK-1MSEK?

Vi andra får nöja oss med båtar vi har råd med, och det är faktiskt samma sol och ljumma vindar som vi njuter av. Min båt är från 70-talet och betald sen många år. Och blir det en repa så retar det  mig men är ingen ekonomisk katastrof.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rascal:

Jämförelsen med en tvättmaskin som pajar och skönhetsfel på en båt är kanske lite överdriven.

"Naturligtvis kan man inte klaga på t.ex. en tvättmaskin som pajar efter 9 år om den "normala" livslängden är 10."

 

Orsaken till att jag skrev detta var att man inte bör klaga på en dylik tvättmaskin. Dvs. menas att det inte är jämförbart....😁

Alltså är vi nog 100% eniga där.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rascal:

Vi andra får nöja oss med båtar vi har råd med, och det är faktiskt samma sol och ljumma vindar som vi njuter av. Min båt är från 70-talet och betald sen många år. Och blir det en repa så retar det  mig men är ingen ekonomisk katastrof.

Naturligtvis. Jag tänkte bara på att båtbranschen  gärna pushar för de något större och dyrare båtarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Zwen:

"Naturligtvis kan man inte klaga på t.ex. en tvättmaskin som pajar efter 9 år om den "normala" livslängden är 10."

 

Orsaken till att jag skrev detta var att man inte bör klaga på en dylik tvättmaskin. Dvs. menas att det inte är jämförbart....😁

Alltså är vi nog 100% eniga där.

Jag menar att man måste skilja på saker som slutar fungera och saker med skönhetsfel.

Ps. Min tvättmaskin är en Cylinda från 1965 som tvättar rent varje gång men centrifugerar lite sämre än en modern. Ds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker inte man kan kalla dessa Ryd-problem för skönhetsfel. Även om båten fungerar så är det helt åt skogen på en 5-6 år gammal båt. Allvarligt fabrikationsfel!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Lintott:

Sen framställer du återigen dina krav på att få tillverkningsfelet åtgärdat med besiktningsprotokollet som stöd. Trilskas de fortfarande så orientera dem om att du kommer att gå vidare till press/sociala medier/"elak annonsering" så att båtsverige får kännedom om vilka tillverkningsbrister det finns på Ryds-båtarna och vilket obefintligt ansvar tillverkaren tar för dessa tillverkningsfel. Du ska uttrycka dig "sakligt och objektivt" så att de inte kan beskylla dig för att hota, det kan slå tillbaka

Ursäkta men, det som du skriver här är ju hot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är lite osäker på vad man bara kan kalla det. Värdet på min egendom har sjunkit ordentligt på grund av tillverkarens slarv. Åtgärdar jag inte felet kommer det kanske bli värre. Därmed lider jag ekonomiskt på grund av tillverkarens slarv.

 

Man kan jämföra det med att man köper en ny VW Golf. Fem år senare flagnar färgen av och ren metall visar sig i hela fronten. VW har tre års lackgaranti, så vad gör man? Kör vidare? Bilen hade varit svårt att sälja och värdet hade sjunkit avsevärt.

 

 I detta fall tror jag att VW hade tagit det på goodwill. Ryds kallar det ”shit happens” inte vårt problem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta men, det som du skriver här är ju hot.

Det gör inget. Kan aldrig rubriceras som olaga hot i detta fall. Om du skulle gå till pressen med detta skulle det bara ses som värdefull konsumentupplysning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I VW fallet så skall du inte vara säker på att de tagit detta.

I en del fall ja, men annars har de en avräkningsfaktor där du själv får stå för en del av kostnaden. Har du sen inte servat bilen hos dem så är du i de flesta fall torsk.

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Zwen:

Det gör inget. Kan aldrig rubriceras som olaga hot i detta fall. Om du skulle gå till pressen med detta skulle det bara ses som värdefull konsumentupplysning.

Har aldrig sagt att det är olaga hot.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skall inte ge dig mot Ryds, det tråkiga i denna historien är ju att det finns risk

att detta kommer på hela skrovet. Tillverkaren måste klämma ur sig vad felet ligger. Om du sen har rätt till ersättning är en annan sak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kontakta dem igen.

 

Känns som att dem vänder mig ryggen. De verkar inte stå för sin produkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta hjälp av försäkringsbolaget. Som sagt tidigare, normalt ingår ett rättsskydd som kanske kan hjälpa dig ekonomiskt att driva ärendet vidare. Har tidigare skrivits i tråden men en besiktning av skrovet av en aukt besiktningsman kan vara klokt att göra. Då får du ett oberoende utlåtande att använda i processen gentemot tillverkaren. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta såg inte bra ut lider med dig,hur du går vidare kan bara du själv avgöra men hur som tar det både kraft o tid att kriga över en båt som du aldrig kommer att gilla.

Ryds är kända för problem men likväl säljer dom båtar, min 5öring är sälj båten medan den ser skaplig ut,skriv att den har lite blåsor och lägg ut den för några xtiotsen lägre än andra på blocket.

Finns så mkt annat i livet som man kan glädjas åt

 

Hoppas det löser sig hur du än gör,lycka till

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev trucker1:

Detta såg inte bra ut lider med dig,hur du går vidare kan bara du själv avgöra men hur som tar det både kraft o tid att kriga över en båt som du aldrig kommer att gilla.

Ryds är kända för problem men likväl säljer dom båtar, min 5öring är sälj båten medan den ser skaplig ut,skriv att den har lite blåsor och lägg ut den för några xtiotsen lägre än andra på blocket.

Finns så mkt annat i livet som man kan glädjas åt

 

Hoppas det löser sig hur du än gör,lycka till

 

 

Tack! 

 

Jag skall fundera lite hur mycket jag orkar lägga på detta. Man blir besviken bara. Man köper en ny båt för att slippa problem, jag trodde att vakuuminjeceringen skulle vara bra att ha för att undvika osmos, inte heller det slog in. 

 

Jag glädjer mig åt att motorn är en pärla, Honda 50, sedan är jag glad åt, om man nu kan vara det i detta läge, att jag köpte en mindre båt. Jag vågar inte ens tänka tanken att råka ut för detta med en 628 eller 735 och tappa inte tiotusentals kronor utan hundratusentals kronor i värde. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försäkringsbolagets rättsskydd gäller inte för fabrikationsfel.

Om de inte har ändrat reglerna.

Har du en hemförsäkring som innehåller rättsskydd kanske den gäller upp till ett visst basbelopp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade kontakta VD’n för Ryds Båtar AB, han är relativt ny och borde ha energi och vilja att få bolaget på rätt köl igen. Han har dessutom Kamprad-familjen bakom sig!

Edited by MartinA

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev MartinA:

Jag hade kontakta VD’n för Ryds Båtar AB, han är relativt ny och borde ha energi och vilja att få bolaget på rätt köl igen. Han har dessutom Kamprad-familjen bakom sig!

Tack för tipset! Jag skall göra ett försök.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy