Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

rejas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 066
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

Allt postat av rejas

  1. Jag har säkert haft tur, men jag har aldrig haft problem med tvåtaktare, varken gamla eller nya. Det ekipaget borde fungera bra till vattensport.
  2. Jag har haft blå båt. Vet inte om jag tycker att det blir märken lättare än andra färger. Men det jag tyckte vad jobbigt på den äldre båt vi hade var oxidering som syns tydligt på färgade båtar.
  3. Har du fint väder är det väl ca 130M om du går raka vägen över hanöbukten. Med 20 knop bör det ta 6-7 timmar. Du bör alltså klara det på en dag om du står på. Ta fram ett sjökort och mät :-)
  4. När någon säger styrpulpet så är den bild jag får upp i hjärnan en öppen båt som är planande där man på sitter längst bak på styrbord sida och kör. Jag har själv haft en Särki 425, en för mig typisk styrpulpet. Men sedan blir ju saker mer moderna. Många moderna båtar har en mittkonsol med ruta, andra har två pulpeter vilket mer kanske blir en bowrider. Sedan är det klart att just en styrpulpet har ju många båtar. Rib-båtar på 11 meter har ju också en styrpulpet och så vidare. Men jag misstänker (men vet inte säkert) att de flesta associerar styrpulpet till ungefär samma sak som jag. Jag tvivlar på att någon förväntar sig toa och övernattningsmöjligheter ....
  5. Plottern fungerar alltså utan Nmea2000 men slocknar när du kopplar den till nmea2000-nätet? De flesta (alla) plotter behöver annan strömförsörjning än Nmea2000 så du behöver två sladdar. Finns det andra intrument på nmea2000 som fungerar som de skall?
  6. Mmm. Det var lite längre. Men garanterat varmare :-)
  7. Du borde kunna få måtten av leverantören av det du vill köpa. Det finns ju tusentals Vegor och alla är lite till åren så du borde inte vara den första. :-)
  8. Vill du åka en bit så är det ett trevligt firande på Arholma.
  9. Jag tror inte man generellt kan säga att den 9.8 är samma som en 8 och en 9.9 samma som en 15. Tillverkarna namnger som de vill. En som heter 15 behöver inte nödvändigtvis ha exakt 15hk heller. Sedan finns det många tillverkare som har samma motor bestyckade på olika sätt. Till exempel kan en 9.9 vara samma grundmotor som samma tillverkares 15hk. En 75hk kan vara samma som 90hk och så vidare. Ofta skiljer det i förgasare och inställningar på tändning.
  10. Verkar som att din startmotor tar väldigt mycket ström. Kanske är det den som det är fel på?
  11. Beror väl på hur mycket färskvatten man har. I förra båten hade vi inget sjövatten alls förutom i toaletten. I nuvarande båt har vi sjövatten både i handfatet på toa och i pentryt. Vi använder det till att tvätta händerna i och diska i ibland. Använder det ganska mycket, men hade vi haft mer färskvatten hade vi nog inte använt det så mycket.
  12. Tyvärr. Gillar sådana här utmaningar, men här går jag helt bet. Trots karakteristiska linjer och även en lite speciellt fördäck. Känns inte nordisk. Har du inte någon mer ledtråd att ge?
  13. Kan vi viss mån förstå Toaen. Det kanske den där toalettanknytningen som hans nick ofta missuppfattades som inte är så trevligt att drabbats av, även om toalettankar och sugtömmning visst var ett av hans älsklingsämne. Ber om ursäkt om mitt skämt var lite plumpt. Det var skrivet i yttersta välmening! :-)
  14. Japp, och en bild för att krydda inlägget. Ingen tvekan :-)
  15. Det vanligaste när man säger bygger en segelbåt är väl att man köper ett halvfabrikat. Det lär inte går att komma undan med de pengarna då. Gör man allt själv och genar där det går, har egna lokaler och så vidare så borde det kunna gå. Hittar man saker begagnat så ökar sannolikheten. Annars går det snabbt att bränna en halv miljon bara på utrustning. Varför inte fråga hur han räknat? Vad är med och vad är inte med?
  16. Roligt att följa. Uppskattar bildena :-). Önskar att man någon gång får tid till ett sådant projekt och var tillräckligt händig ... Finns det någon speciell anledning till att ni har motorn kvar när ni lackar skrovet?
  17. Hmm, det är inte första april idag? Bra att du inte kommer att sluta i alla fall. Uppskattar dina inlägg! Vore jag dig och prompt skulle byta nick så skulle jag ta toatvå
  18. Japp. Skulle jag också gjort, om jag fick plats. Det är tyvärr för trångt där så det får bli ett T-rör längre upp. Tyvärr kommer det ju att stå vatten från bottenventilen och upp till tömningen om man inte öppnar ventilen.
  19. Kolla så att alla sladdar från batteriernas pluspol går bara till huvudströmbrytaren. Går det kablar från batterierna till någon annan panel eller förbrukare så påverkas dessa inte av huvudströmbrytaren och borde flyttas om det inte finns någon anledning till att de alltid skall vara strömsatta.
  20. Jag har inte haft en båt där det inte tagit sig in vatten i kölsvinet. Du kan vara lugn tycker jag. Förmodligen är det regn och kondens som tar sig in via fönster och kapell.
  21. Det som händer är att motorn inte kommer upp i arbetstemperatur lika snabbt som om du har en fungerande termostat på plats. Kör du på låga varv kanske den aldrig kommer upp i normal temperatur. Detta är inte akut farligt för motorn men kan på sikt vara slitsamt.
  22. Det får bli två sådana här. Sedan en slangstump 50mm bränsleslang i varje ända och sedan 38mm toaslang med ett t-rör till däcksförskruvningen. Orkar inte leta mer. Luktar det får jag göra om ...
  23. Angående att ha dubbla sjökort så har vi alltid papperssjökort. Men vi använder dem mest på kvällarna när man med grannarna skall prata om var vi varit, var man kan ligga och så vidare. Men jag respekterar de som "bara" har elektroniska sjökort. Skulle ha det själv om det inte var för det bredare användningsområdet för papperssjökorten. Men man bör alltid ha backup. Jag har nästan svårt att räkna alla varianter av sjökort som vi har med oss. Men en rolig sak som jag ofta stötte på även om det var länge sedan nu är att de som bara seglade med papperssjökort sällan har/hade dubbla kopior. Vi hade det inte på den tiden i alla fall. Jag bedömer det som större risk att papperssjökortet i sittbrunnen blåser överbord än att all teknik slutar fungera :-).
  24. Jag kör bränsleslang. Det är bara några millimeter på varje sida som kommer i kontakt med svartvattnet så det skall gå bra. Får byta om det börjar lukta. Det verkar enklare än att hitta toaslang. Tack för alla svar.
  25. Håller på med sugtömning. Nu har vi 50mm utlopp på tanken och i bordgenomföringen. Tänkte byta denna mot 38mm och sätta ett t-rör till sugtömning. Men för detta behöver jag ett par stumpar 50mm slang mellan befintliga anslutningar och förminskningarna till 38mm. Men 50mm slang verkar hopplös att få tag på. Någon som vet var deg finns?
×
×
  • Skapa nytt...