-
Innehålls Antal
1 066 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
6
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av rejas
-
Hejsan! Har en gammal kompass i en av våra båtar där displayen givit med sig. Båten har legat still hela sommaren och när vi torrsatte henne ser displayen ut enligt bild. Någon som vet om man kan få tag i en sådan display eller kanske har en liggande (hoppas, hoppas)? Skulle gärna byta bara displayen. Dels för att kompassen fungerar så bra och dels för att den passar så bra in med de andra instrumenten. Men om det inte går att få tag i, någon som har en aning om kompassen fungerar med en ny display av något slag? Vet inte årgång eller modell exakt. Några tips? /Marcus
-
Gasen kommer fram, det verkar vara tändaren. Drog ut "tänd-knappen" och torkade lite (tror inte det hade något med saken att göra dock) och satte sedan tillbaka den och toktryckte på den. PANG sade det, jag höll på att göra på mig. Står iofs i instruktionsboken att det kan hända och att det är ofarligt, men trevligt var det inte. Sedan inget liv i den. Jag misstänker alltså att mitt tändstift eller vad det heter inte fungerar mer än sisådär en gång på tusen. Någon som vet var man kan vända sig för att få hjälp? Mailade till Fogas, men fick inget svar från dem. Ju närmare Norrtälje desto bättre, men var som helst i 08-land är ok. /Marcus
-
Stort tack för info. Skall försöka fastställa att gasen verkligen kommer fram! Så det blev en Najad, inte illa! Grattis! /Marcus
- 4 svar
-
- 1
-
-
Hejsan! I vår "nya" båt sitter ett vattenburet värmesystem med en Pulsomatic gasolpanna. Jag har inte undersökt den närmare förrän nu. Jag får den inte att tända. Antar att om det finns både gas och gnista så borde i alla fall något hända. Jag undrar om någon som har en sådan panna kan upplysa mig om man kan se gnistan genom siktglaset om det är mörkt i rummet? Jag kan nämligen inte se någon gnista, men det kan ju bero på att den kommer så att den helt enkelt inte syns. Är det så att den normalt syns tydligt så är nog det mitt problem. Andra erfarenheter mottages också tacksamt :-) /Marcus
-
Tack för kommentaren. Skall kolla lite närmare på hur det ser ut under.
-
Går och letar efter ny båt. En som vi tittat på (bara bilder) har svarta missfärgningar på flera ställen. I kanter på luckor på durken och på nederkant väggar. Bifogar en bild på en av de värsta som vi sett på bilderna (den är hårt beskuren eftersom det inte är jag som tagit bilden och det är inte min båt). Man blir ju lite fundersam då jag inte sett sådana skador så många gånger. Är det vanligt? Att det beror på fukt kan jag nog lista ut. Men kan det vara mer skador än de man ser. Jag menar att det är fuktigt är ju inte så ovanligt, men inte så här? Det ser enligt mig ut som om det stått vatten en längre tid, eller kan de bli så ändå? Om ni såg en sådan skada, är det något annat ni skulle titta extra noga på då? Kan man göra något åt dessa? Att byta skivan är nog inget alternativ. Tacksam för lite kommentarer! /Marcus
-
Hejsan! Sist jag kollade fick man inte använda Eniros kartor på detta sätt. Men det skulle helt klart vara intressant. Skicka mig gärna ett mail på [email protected] så skall du få koden. Efter lite kontakt ger jag dig gärna tillgång till kodarkivet. Jag uppskattar all hjälp. /Marcus
-
Hej! Håller på att i panik få båten i sjön. Det börjar bli dags nu. Måste lufta bränslesystemet men lyckas inget vidare. Jag vet att det finns massor av trådar i ämnet och har läst dem. Även kollat i den fina manualen. I manualen står det att man vid luftning skall byta ut en av banjubultarna mot en specialsjruv (vp 884308). Någon sådan har jag så klart inte. Den riktiga skruven som sitter där verkar vara en vanlig dubbel banjobult. Jag antar att specialaren har den övre eller undre slangen stängd eller centrumhålet stängt. Någon som har en som kan förklara för mig hur slangarna kopplas ihop med specialskruven 884308 så skall jag nog kunna mecka ihop en sådan. Banjobulten sitter på en ingång till bränslefiltret och den ena slangen kommer från motorn (retur) och den andra går till toppen på tanken. Tacksam för hjälp! /Marcus
-
Hehe, den var bra. Tror vi kan ta slutsatsen att det inte är att rekomendera att navigera efter en land-karta :-) /Marcus
-
Det finns massor av sådana uppslagsord på Wikipedia. De kallas stubbar och är märkta med texten: Denna artikel är bara påbörjad. Du kan hjälpa till genom att utöka den. Just nu har vi nästan bara stubbar på MarinWiki. Jag tror att det beror på att de flesta är ditsatta ur minnet på många personer. Väldigt få* har fått i båtarna ännu och varit ut på sjön. En prick utan information (en stubbe på MarinWiki) är värdefull. Någon vet att något finns där. Om det passar och jag åker förbi en sådan i sommar kommer i alla fall jag att smyga in där och komplettera artikeln. På samma sätt som jag gör att om jag ser en stubbe på Wikipedia. Jag vågar nästan lova att Wikipedia när det hade haft lika många besök som MarinWiki också mest bestod av stubbar. /Marcus *) Jodå, i vår hamn ligger en del båtar, men vår ligger tryggt på land i många veckor till :-(.
-
Hejsan! Detta är något jag tänkt på (färgerna är redan mer eller mindre slut). Jag är dock värdelös på att rita. Helst skulle jag vilja ha olika självförklarande symboler för varje typ av plats. Är det någon som är bra på att rita ikoner så får han eller hon gärna hjälpa till. Det svåra är att göra bra symboler som är i rätt storlek (läs: väldigt små). /Marcus
-
Du är i gott sällkap. Mååånga båtar läcker när det regnar. Vår också. Konstigt nog verkar man ibland kunna spola med slang hur mycket som helst utan att det läcker, men ett rejält regnväder så läcker det likt förbaskat. Masten (det du och många andra kallar gösstaken) är en trolig punkt. Andra är fönstren och kabelgenomföringar. Kort sagt överallt där det är hål ... En annan sak som vi upptäckt är att det stället där det droppar eller blir blött inne i båten kan vara ganska långt ifrån där det läcker ... Så ett gediget detektivarbete är det. Attackera från två håll. Möjliga läckor utifrån och att försöka följa fukten innifrån. /Marcus
-
Hej! Vi skall montera en fast VHF i båten. Placeringen av den var mycket svårare än vi trott :-). Vi har kommit fram till att den sitter bäst i taket. Den är inte ivägen, skymmer inte sikten och sitter otillgänglig för nyfikna barn. Problemet är att jag inte vet hur jag skall få fast den. Jag har kommit fram till två alternativ. 1) Borra hål i taket (4st) och sätta genomgående skruv). 2) Skära upp isoleringen och limma dit en träplatta mot taket och skruva i den. Fördelar med att borra är att det är enkelt (tycker i alla fall jag). Nackdelen är uppenbar, det blir hål. Skruvskallarna på ovansidan gör inget och att få det tätt borde ju inte vara så svårt. Fördelar med att limma är att det inte blir några hål. Men är krångligare. Blir det lika starkt? Hur skulle du ha gjort? Om jag går på att limma en platta, vad limmar man med? Tacksam för all input! /Marcus
-
Hej! Japp, det är en funktion som skall implementeras. Jag har bara inte hunnit med detta ännu. /Marcus
-
Jag vet faktiskt inte vilket fabrikat vi har på vårt bandankarspel/winsch. Men jag säger bara köp! Vi är supernöjda. VI har vårt i aktern och jag var inte ut på badbryggan en enda gång i sommras. Två tryck för att lägga till, två för att åka :-). Har aldrig krånglat. Enda nackdelen är att det med bandet kommer in en del vatten (vi har vårt under en av kojerna i akterruffen) men det kan vi leva med. Det leds till ett bra ställe som vi tömmer ibland. /Marcus
-
Skall kolla på det. Jag håller på att göre hela layouten så den flyter ut (det är onödigt med marginaler som inte används). Att göra fönstret högre är inga problem. Att man förstör rubrikerna är ett problem som är vanligt. Skall se om det hjälper om jag lägger in lite mer luft emellan i mallen. /Marcus
-
Ibland så ... :-)
-
Halloj! Testa nu :-) /Marcus
-
Lånar denna tråd lite med en relaterad fråga. Sjösättning känns långt bort. Däremot blir jag sugen på att ta täckningen av båten varje gång solen skiner. Så jag undrar, när tar ni av presenningarna? Vilka kriterier skall vara uppfyllda? /Marcus
-
Precis, mycket som läggs upp är inte helt komplett. Men det är ju ett kollektivt arbete så det bästa är ju om man kan komplettera i sommar när man är eller varit på plats. :-)
-
För närvarande är det bara jag som kan återställa sådana misstag. Det gör jag direkt i backend så klart skall det skapas gränssnitt för det så vissa personer med rätt behörighet kan göra det på ett enkelt sätt i framtiden. Man skall kunna anmäla platser som sedan granskas och hanteras. Jag har återställt din Afrikaprick :-) /Marcus
-
Volvo_Penta skrev: Toalettavfall omfattar allt utsläpp av avloppsvatten och annat avfall från varje toalett eller urinoar. Tömning av toalettavfall från hink, potta eller liknande omfattas inte av definitionen av toalettavfall. Jo, jag hade på känn att det var så. Mitt inlägg var som jag skrev inte föränkrat i någon efterforskning alls. Lagen gäller alltså relativt få båtar. Jag tänker på alla roddbåtar, sportbåtar, snurrebåtar, styrpulpetare och allt annat där det fortfarande är okej att slänga överbord. Som det är skrivet ovan gäller det inte oss med tank heller så länge vi inte låter skiten passera tankarna. Så när tanken blir full får man använda hinken och slänga den i sjön. Måste tillägga också att jag inte är emot lagen egentligen, det är bara kul att debattera lite ... /Marcus
-
Vi har det också bra. Vår Karlö har 90l septitankar som kan tömmas från däck eller under vattenytan. Vi har dessutom kostnadsfri sugtömning i vår hemmahamn. Så vi tömmer väldigt sällan till havs.
-
Min första tanke (säkert inte verklighetsförankrad, men lite kul tycker jag) ... Jag är inte insatt i debatten alls. Jobbigast blir det väl för de som inte har toalett alls ombord (och det är väl de allra flesta). Vår tank räcker några dagar utan problem (mer om vi snålar). Men hur skall det gå för de som inte har tank eller toalett alls? Det gäller att man har en bra kisshink med lock så den håller tätt till man kommer till närmaste tömningsställe. För man kan väl inte få tömma den överbord? /Marcus
-
Man kan inte dra upp med ankarolinan. Den är av plast och inte till för det. Däremot är det enkelt att medan man drar upp linan för hand hålla efter och veva in på rullen. Vi har ingen i nuvarande båt så det var ett tag sedan jag hanterade en, men jag mins det inte som struligt alls. Som det andra skriver, en smart enkel liten pryl. /Marcus
