Jump to content
Wednesday 08 December 2021

tholof

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About tholof

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då har jag konstaterat att elektroniken inte får tillräckligt med kräm. Det som händer är att om spänningen faller under en viss volt så stänger elektroniken av sig och motorn kan inte starta. Motorn har två anslutningar för ström. Den ena är direkt till startmotorn och ytterligare en anslutningspunkt enligt min tidigare bild vilket är för elektroniken. Elektroniken måste ha en egen kabel dragen direkt från batteriet(eller rättare sagt från strömbrytare) I mitt fall hade jag det men nånting är konstigt då det ändå inte fungerade. Jag provade ikväll att koppla elektroniken till förbrukningsbanken och vips så fungerade det direkt vill dock inte ha det kopplat så men det får duga över den här sommaren för nu har jag tröttnat på felsökning.
  2. En liten update. jag har fortfarande inte fått ordning på det hela. - Jag har provat att byta startmotor, det hjälpte inte. - Jag har dragit nya kablar direkt från startmotor till batteri, både plus och minus kabel. Hjälper inte. - Jag har dock ett spänningfall i elektroniken. När jag mäter vid reläerna i kopplingsboxen så har jag motsvarande batterispänning. Men vid voltmätaren på instrumentpanelen har jag ett spänningsfall på ca 0,7Volt. Detta fel verkar redan finnas i kabelhärvan från motorn. Där kan jag mäta upp spänningsfallet i CPC kontakten. som går från motorn till instrumenten.
  3. Många timmar har det blivit i båten i helgen. Det är ju inte så att startmotorn sitter lättillgänglig. Jag har nu provat att ta loss alla kablar och koppla dessa direkt till batteriet. Jag lyckades få motorn att starta en gång då. Sen var det samma igen. En annan sak som är konstig är att om jag mäter på batteriet så är det 12,8V men om jag tittar på volt instrumentet så visar den 12V. Jag ska prova att mäta även på instrumentet för att se om instrumentet visar fel. Kabeln på motorblocket är iaf för all motorelektronik.
  4. Absolut skulle det kunna ha ett samband med ombyggnaden. För att förtydliga min formulering gällande kortslutning så hade ett par tunnare kablar smält ihop så att alla batterier blev ihopkopplade till en enda stor bank. Alla kablar från batterier till startmotor är på 50mm2 Jag använder original huvudbrytare som är navix Mitt första test imorgon är att koppla kablarna plus och minus från startmotor direkt till batteriet för att utesluta brytare och andra kablar.
  5. Nu har jag läst manualer, El manualen har jag läst innan men i den står inget om anslutningspunkten på motorblocket. Jag har även tittat i EDC installationsmanualen och där kan man endast läsa att EDC systemet ska få sin ström via startmotorn så det borde betyda att den kabeln är överflödig.
  6. Tror inte det är startmotorn. Då borde batterispänningen gå ner väldigt mycket vilket den inte gör när man mäter på batteriet.
  7. Hej, Jag har en Aquador 26HT som jag köpte förra året. Förra säsongen råkade jag ut för att jag inte hade någon ström alls kvar så jag kunde inte starta motorn vid ett par tillfällen.(efter nån natt i naturhamn) Under vintern har jag byggt om elsystemet lite grann och bytt förbrukningsbatterierna. När jag byggde om elsystemet så upptäckte jag att start och förbrukningsbank var kortslutna vilket då medförde att jag inte hade startström kvar. Nu när jag byggt om elen så är bankerna separerade, men..... Nu startar inte motorn. Man hör hur relät slår till men startmotorn går inte. Om jag kopplar ihop alla batterier så startar den. Det är inget batterifel, jag har tagit ett av mina nya förbrukningsbatterier (Fullriver AGM 115Ah) och provat enbart med det och då fungerar det inte heller. Så problemet har troligen funnits även föregående säsong då det var kortslutning hela tiden mellan bankerna. När jag vrider på startnyckeln så går även voltmätaren ner till 0V, men om jag mäter på batteriet samtidigt så går volten endast ner från 12,8V till 12,7V vilket borde tyda på att det är kontaktproblem. Så jag tänkte lossa alla anslutningar och göra rent. Har dock en liten fundering gällande + anslutningar till motor. Det finns 2 st plus kablar från startbatteri. En till startmotor och en till anslutning vid motorblocket. Se bilder Kan någon förklara vad anslutningen till motorblocket är? Det är en 6mm2 kabel. Andra tips på felsökning emottages tacksamt.... Bilderna blir roterade av någon anledning när jag laddar upp dem :-/ Motorblocksanslutning Startmotoranslutning
  8. För drevbåt med slingrig gång. Man behöver inte korrigera hela tiden. Låt båten slingra sig lite. Den kommer gå framåt lite som en orm men du behöver nästan aldrig korrigera Senast ändrad av tholof | 31 maj 2012 | 13:16
  9. Hej, Här har du en Gör det själv bok till KAD43 bla. Den beskriver hur du luftar systemet när man fixat med separationsfiltret http://www.maritimsd.no/Customers/msm/documents/Dokumentasjon Volvo/31_32_41_42_43_Serie.pdf MVH Thomas
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy