-
Innehålls Antal
1 052 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
6
rejas senast vann den dag 11 Augusti
rejas hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
268 ExpertOm rejas
-
Placering
Vice Amiral
Contact Methods
-
Webb
http://marinwiki.se
Profile Information
-
Plats
http://marinwiki.se/user/1
-
Interests
Segling, båtliv, simning och alpin skidåkning.
Mina båtar
-
Båtens namn
Camajo, Alma, Särkin och Uttern
Senaste Profilbesöken
5 624 profilvisningar
-
Det låter ännu fiffigare, men då måste det finnas plats akterut. Annars får man kapa gängstängerna efterhand och då är @Lintotts lösning kanske enklare.
-
Tack för bra synpunkter @Mackey Ifall någon funderar i framtiden så skall motorn fram i salongen. Båten har två akterruffer och motorn sitter under väggen mellan dessa. Jag behöver förmodligen riva bakom nedgångstrappan för att komma åt och eventuellt ta bort första delen av väggen mellan akterrufferna. Men det ger sig. Jag tänker, i alla fall nu innan vi börjat, att det borde gå att dra fram motorn för hand på några reglar eller en skiva. Väl ute i salongen spelar vi upp den genom luckan och ut på bridgedäck (där jag hoppas den får plats) och sedan lyfter vi den med en hjullastare därifrån. "What could possibly go wrong ...?"
-
rejas började följa Tilläggning med mooringlina, Lyfta ur Yanmar 3ym30 ur segelbåt, Trögt att vinscha upp båten samt omöjligt att sjösätta via trailer och och 5 andra
-
Okej, det börjar bli dags! Som jag konstaterat i en annan tråd behöver vi lyfta ur vår motor ur båten för att utreda var det läcker olja och fixa det. Samtidigt gör vi såklart service och skall också fixa till motorrummet i båten. Men vi har ingen erfarenhet av detta även om jag inte har tummen mitt i handen och har erfarenhet av mekanik. Vi kommer att åka till båten i eftermiddag och börja. Jag lovar att återkomma med bilder och förmodligen en massa frågor. Bifogar en bild på skylten då det brukar efterfrågas 🙂 Det är alltså en Yanmar 3ym30 och ett segeldrev SD20. Grov plan för första steget. 1: Riva lite inredning för att komma åt. 2: Lossa alla reglagekablar, elkablar och bränsle- och vattenslangar. 3: Lossa motorn från drevet Första frågorna, på punkt 3 är det bara bultringen mot motorn som håller fast drevet? När vi så småningom skall börja flytta på motorn måste den dras rakt framåt för att släppa från drevet eller kan man lyfta den något? Nu när beslutet är taget, är det någon man absolut inte skall glömma att göra när man ändå "håller på"? Har du gjort detta innan så tar jag gärna emot tips och även om du inte gjort detta kan ju lite glada tillrop underlätta.
-
Större hjul på rullarna skulle kanske hjälpa. Men det borde ju gå ändå. Är rampen väldigt flack? Backar du ut tillräckligt långt? Vår Flipper 666 brukar vara svårt att trycka av trailern med handkraft men då backar jag lite med bilen ner för rampen (bara några decimeter) och tvärbromsar. Då glider båten av av sig själv.
-
Du har fått många bra tips. En fråga till ägaren är om det någonsin fungerat. Om det har fungerat tidigare är det ju något som gått sönder och skall felsökas, har det aldrig fungerat är det ju en installation som skall färdigställas. Du har redan fått tipsen tidigare, och så här skulle jag ha gjort. 1: Mät spänningen med en multimeter över batteribanken medan någon annan sätter på apparaterna. Om spänningen sjunker är batterierna eller deras laddning problemet. Det är vanligt med ett spänningsfall i NMEA-bussen så även om du mäter något högre vid batteriet än vad som visas på instrumenten så kan det vara problemet. 2: Om batterierna verkar friska är det sannolikt strömmatningen till NMEA-bussen som är problemet. Har man valt Garmin är den oftast gul. Jag skulle för att testa tillfälligt koppla in ytterligare en ströminjektor någonstans på bussen där det är enkelt att komma åt. Den är enkel att koppla in som en T-koppling någonstans där du har en skarv på "backbone". Försvinner problemen då (vilket jag gissar att de gör) så är problemet strömmatningen. 3: Skulle problemet inte försvinna, trots att du har en ytterligare strömmatning som du vet fungerar sitter problemet troligen i någon av kopplingarna. I ett NMEA-2000 nät finns flera skarvar och T-kopplingar. De brukar vara av bra kvalitet men jag har sett de som gått sönder. I ett mindre nät är det inte så många så börja med att ta isär och se hur de ser ut och koppla ihop igen. I ett större nät kan man ofta felsöka genom att koppla bort delar av nätet.
- 12 svar
-
- 1
-
-
Jag tror knappast jag skulle klara mig. Men det beror mycket på situationen. Om det är ljust och fint och inomskärs så är det lugnt. Jag är tillräckligt gammal för att ha navigerat med sjökort, bestick, kompass och logg. Idag har vi massor av digitala sjökort men då tror jag vi inte ens hade reservsjökort. Hade knappast råd att köpa två på den tiden. Reservkompass hade vi kanske i form av någon orienteringskompass i någon låda. Men i vissa situationer kunde det vara knepigt. Till exempel när man angör en kust efter att passerat öppet vatten. Innan man med hjälp av stenar och öar säkert bestämt sin position är det lite lurigt. Skulle jag hamna där i beckmörker idag skulle jag inte vara kaxig. Men lösningen är så klart att undvika den situationen. På den tiden visste man inget annat så man tog det försiktigt och det gick ju bra.
-
@Lintott Verkar vettigt! Vi har haft störningar till och från och sett på AIS att även stora fartyg har hoppat runt. Tyckte det blev bättre senare på sommaren.
-
Mätte du 17 knop på samma sätt förr som nu? Kanske en dum tanke men en lösning på problemet är att farten ändrats och inte varvtalet.
-
OT: Okej, då hade de samma namnstandard. Jag hade di97mare 😄
-
Tack Pär! Jag hade liksom på känn att du skulle komma med ett klokt svar. Du gör ett helt fantastiskt arbete här. Motorn är aldrig öppnad den var i princip ny när vi köpte båten. Den är bytt så den har kommit in i alla fall så då lär den ju gå att få ut men det blir till att riva lite inredning. Nu lutar jag starkt åt att ta ur den. Det lockar lite att snygga till i motorrummet och serva motorn i garaget. Jag skall kika lite till under motorn, kanske kommer lite bilder. Men ditt svar får mig att troligen lyfta ur motorn. Jag kommer helt säkert i så fall komma med följdfrågor ... 🙂
-
Jag skulle nog ta märkesverskaden bara för jag är lite nojjig. Det är ju inte någon billig pjäs du har. På mina grejer som är betydligt äldre än så gör jag dock helst så mycket jag kan själv av åtminstone tre anledningar. 1: Jag tycker det är kul. 2: Jag vet att allt blir gjort och även om jag inte är expert så är noggrann och gör om ifall jag är osäker. 3: Jag lär mig saker hela tiden vilket ger en trygghet när man är långt från hemmahamnen @di98mase Intressant användarnamn, läste du till dataingengör i Gävle?
- 8 svar
-
- 1
-
-
Hej! Vi har en Yanmar 3YM30 från 2009 i vår båt. I sommar när jag skulle kolla oljan ser jag att det är olja i tråget under motorn. Det är inte vid oljefiltret det läcker men det är allt jag kommit fram till. Det är trångt som i en båt under motorn. Motorn larmar inte för lågt oljetryck men det har under sommaren läck uppskattningsvis ett par deciliter olja, kanske något mer. Vi håller så klart koll på oljenivån och har fyllt på lite en gång under vår semester. Detta har som tur var inte drabbat vår semester, mer än lite mentalt grubbel, men det är dags att ta tag i det till hösten så klart. Är det någon som har en kvalificerad gissning om var det kan läcka? Jag har inte frigjort motorn än så det är svårt att leta men någon kanske direkt vet vad det är. Därför frågar jag först. Står i valet och kvalet om vi skall ge oss på att lyfta ur motorn till höst eller inte.
-
Enklast borde vara att lägga dig på lovartsidan av en annan båt. Nu är det kanske inte alltid det går, men om det är möjligt borde det bli väldigt enkelt. Se till att du har bra fendrar. Smyg in lite fint. Fixa förtöjningarna i fören och ta upp moringlinan på den sidan som inte ligger mot en annan båt och fixa i aktern. Det är inte bara du som är ensam som har svårt med moringlinorna, men de är onekligen praktiska när man skall lämna hamnen.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Kom hem idag efter 6 veckor med båten. Vi seglade söderut vilket var ett dumt val då det de första veckorna blåste väldigt hård vind från just söder. Ursprungliga planen var att segla ner till Bornholm på ca 3 dagar och sedan segla till Polen och Tyskland. Men nu tog det ungefär två veckor att komma ner med bara en enda nattsegling mellan Kalmar och Bornholm. Det blev några dagar i Sassnitz innan vi vände hemåt. Dottern, 18 år, var med från starten men hoppade av när vi kom till Ystad från Sassnitz och tog tåget hem. Höjdpunkten var en solig dag på Bornholm då vi tog med picknick och hängde på stranden en stor del av dagen. Jag och frun är roade av museum och han med några sådana också. Marinmuseet i Karlskrona var en annan av höjdpunkterna. Vi klarade oss utan större missöden, Autopiloten gick sönder mellan Simrishamn och Karlskrona men lyckades beställa en reservdel till Kalmar som vi plockade upp där. Ett missöde som inte störde oss så mycket men som antagligen kommer att störa plånboken nu till hösten var att motorn började läcka lite olja. Men det blir det en annan tråd om när jag tar tag i det. Nu tillbaka på jobbet igen och längtar redan ut igen ...
- 861 svar
-
- 1
-
-
Vi brukar inte ha flytväst inne i båten. Men man skall alltid ha den till hands. I bland åker vi tidigt medan "barnen" (18 och 20) fortfarande sover, då lägger vi deras flytvästar bredvid dem i sina ruffer vilket de också vet om.
- 86 svar
-
- 2
-
