No_jah
Medlemmar-
Innehålls Antal
1 807 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
19
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av No_jah
-
Det låter ju onekligen som du inte får någon vidare cirkulation på motorns kylvatten som ska gå igenom värmeväxlarna till gångvärmen och varmvattenberedaren, sen om det beror på luft i systemet eller skräp i kanalerna är ju svårt att säga.
-
Ja, du har såklart rätt ang. att vbatt måste vara ansluten, som också ger batterispänningen. Men när man använder kabeln som heter "Temperature sensor for BMV" så får man batteritemperaturen via AUX-ingången på Smartshunten. https://www.victronenergy.se/meters-and-sensors/temperature-sensor-for-bmv-702
- 8 svar
-
- 1
-
-
Här är en bild från Victron, det behöver väl inte vara svårare än så. Om du inte vill kan du skipp kabeln Märkt med A, den mäter spänning och batteritemp.
- 8 svar
-
- 1
-
-
Ja just så. Det måste varit fel,på tangentbordet... 😜
-
Det beror ju på vad du har för typ av tempgivare/mätare, på Albin O-21 brukar det ju vara av typen med kailärrör, men det kan ju även vara en elektrisk dito.
-
Trimmar du upp motorn? Det är vanligt att att teleflexstyrning utan non feedback går tungt när motorn är med trimmad. Du kan ju även behöva justera trimfenan på motorn.
-
Men dynastart är en kombinerad startmotor och generator, och den både startar och laddar med remdrift. Däremot använder en en startmotor kuggkransen på svänghjulet.
-
Vad säger ni om den här då? Det är ju säker hela 10kr i materialkostnad, om ens det. https://www.seasea.se/påfyllningskit-hydraulolja-eur Men det är klart, man får ju också med en knappnål för att stick ett lufthål i flaskan. Det måste vara det som gör att priset drar iväg. 😜
- 64 svar
-
- 2
-
-
-
Det där ser inte roligt ut, vad är det för motor du har, diesel eller bensin. Kolla med macken där du tankade senast och fråga om dom haft problem med sin tank, ta med en dunk att provtanka i.
-
Jag gissar att att reglaget tjuter om temperaturen är för hög, och isåfall kan det ju vara allt från att temperatursensorn är trasig till att du har för dålig kylning. Och om du inte vet statusen på impellern, vilket du troligtvis inte gör när du köpt begagnad båt så skulle jag rekommendera att byta den. Det kan även vara en bra ide att kontrollera att termostaten funkar som den ska.
-
Den här kanske är mer passande? https://www.seasea.se/konsol-fällbar-rakego-247mm?
-
Hu fungerar låsningen på benet? Är det något liknande denna: https://www.marifix.se/sv/artiklar/klaffstod-rakego.html
-
Jag monterade själv ny genomföring till självlänsen på min Ryds 510MC i våras och jag använde Sikaflex 591 till att täta både mellan akterspegel/genomföring och gängorna mellan genomföring/kulventil/slangstos. Det är säkert svårt att få isär grejerna, men varför ska man göra det? Jag kan också nämna at jag även fräste ut plywooden i akterspegel ca 10mm med hjälp av en lamellsliprulle och spacklade sen igen med eopxispackel, för det känns inte helt bra att man har ren plywood i hålet för genomföringen. Och jag var förvånad att plywooden faktiskt kändes torr och frisk med tanke på att båten är drygt 30 år gammal.
- 15 svar
-
- 1
-
-
Jag vet inte vad din motor har för specad max rpm, men 5200rpm låter ju mer rimligt. Försök hitta spec för motorn så du vet vilket varvtal motorn ska ha.
-
Det är väl nr.4 på denna sprängskiss: https://marinepartseurope.com/en/dealer/other/category/marine gasoline engines/product/aq140a/explodedview/54149843?catalog=7742840&functiongroup=Cooling System&img=51924.png&header=Cooling System%2C Induction- and Exhaust Manifold&type=search
-
Menar du att du bara kommer upp i 4000rpm WOT (full gas)? Isåfall har du nog fel propeller eller kanske att reglaget är feljusterat, för jag tänker att varvtal vid WOT borde ligga någonstans runt 5500-6000rpm. Men man bör ju också som sagt trimma ut motorn så mycket det går.
-
Visst ska man ha sjökort, men om du ska puttra runt i stan kan jag tycka att du borde klara dig med mobilen och skippoappen. Då kan du för enkelhetens skull i förväg på datorn plotta upp en rutt du tänkt åka, och sen följa rutten i mobilen.
-
Är inte batteriets minuspol alltid förbunden med motorns gods? Om det inte skulle vara så är det såklart inte så lyckat att "jorda" mot batteriets minuspol. Även ev. tankmätare bör ju "jordas".
-
Men smörjkannan finns nog där av en anledning, och den anledningen är troligtvis att spruta en skvätt i smörjkopp en. Och ja, generatorn drivs via rem, men om du tittar på bakkanten av svänghjulet, så seer där ut att vara en kuggkrans som är till för startmotorns drev.
-
Det här är väl något liknande: https://www.gordonsdirekt.se/product/skivkoppling-krom Men det hade ju varit att föredra att dom var tillverkade i rostfritt.
-
Du kan ladda upp filen tex. här: https://delafil.se/
-
Det borde funka med en boj också, med med spring från akter eller mitten av båten in till bryggan åt vardera hållet för att förhindra att aktern driver i sidled.
-
Jag har inte svar på din fråga, men gissningsvis finns det mer än en modell av diselmotor från Faryman? Isåfall är det nog bra att du anger vilken modell det är du tänker montera insprutningspumpen på.
-
Det beror väldigt mycket på vad du menar med Stockholm. Men men vill du nära stan så är väl Vasahamnen ett bra val. Sen har ju flera båtklubbar också gästplatser, såvitt jag vet har ju tex. Navigationssälskapet vid Valdermarsudde på Djurgården och Kunngliga Motorbåtsällskapet vid djurgårdbron, även Skeppsholmens båtklubb tror jag tar emot gästande båtar. Här kan du se vilka andra Gästhamnar som finns i Stockholm https://www.gasthamnsguide.se/omradesindelat/stockholms-hamn
- 2 svar
-
- 1
-
