No_jah
Medlemmar-
Innehålls Antal
1 792 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
18
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av No_jah
-
Såhär står det på Wikipedia. Jag har själv för ganska många år sedan åkt igenom kanalen med en omastad Winga 78 motorseglare och jag vill minnas att den sticker 1,25m
-
Vad är det för båt du har, och för,vilken motorstyrka är den klassificerad? Som tidigare nämnts så beter sig många båtar konstigt i för höga hastigheter.
-
Kanske MV Marin 6600 FC?
-
Tyresöbockar funkar säkert bra, dock är jag inte så förtjusta i dom iom. att dom är het lealösa innan båten står på plats då benen och stöttorna sitter ihop. Jag tycker Press och Son är mycket bättre konstrukltion där benen först låses fast balken och sen justeras stöttorna efter båtens skrov.
- 12 svar
-
- 1
-
-
Ett tips innan du köper någonting är att du kolla med båtklubben/marinan om och dom har isåfall vad dom för regler som gäller angående vilken typ av bockar/stöttor dom har.
-
Jag skulle inte vilja dra upp båten i stranden, möjligtvis om man tagit sig till en badstrand och man bevakar båten så man ser om det kommer vågor. båten kommer ju bli ganska nått av att ligga och guppa i standkanten. Om nu stranden är enda altenativet så skulle jag iallafall köpa/bygga någon form av slip att dra upp båten på. https://www.marinvaror.se/butik/batslip/batslip-1000-kg?gad_source=1&gad_campaignid=20217956374
-
Som sagt testa att göra rent först. Om du sen bestämmer dig för att ta bort klädseln så brukar det jobbigaste vara att få bort resterna av kontaktlimmet som är kvar och det snabbaste sättet att får bort det brukar vare med en trålborsttrissa i vinkelslip eller borrmaskin/skruvdragare.
- 10 svar
-
- 2
-
-
Ja det ä ju så jag tänker att alla tillverkare borde ha det. För jag tänker att en ifylld servicebok/serviceprotokoll eller liknande kan ju inte vara särskilt svårt för en säljare att förfalska.
-
Ja, som jag skrev i tidigare inlägg. Men just med Yamaha verkar det enligt vad jag hittar som att men måste låta en auktoriserad verkstad undersöka motorn i samband med överlåtelsen av garantin.
-
Jag tänker som så att oavsett vad et står i ev. servicedokumentation så vill jag ha klartecken från tillverkaren om garantin gäller eller inte.
-
Färgtillverkarna brukar ha egna kalkylatorer, men här kommer en generell. https://www.moory.se/svar/hur-mycket-bottenfarg-gar-at/
-
Bara genom att googla ser det ut som tillverkarna för dom stora fabrikaten tillåter att garantin förs över från den ursprungliga köparen. Men denna informationen kommer upp när jag googlar *fabrikat* outboard warranty second hand Så man bör ju kanske granska vilkoren lite närmare. När det gäller Yamaha måste man få motorn inspekterad hos hos auktoriserad verkstad verkar det som. Yamaha "AI-översikt Läs mer Yamaha outboard warranties are transferable to subsequent owners, with the remaining coverage continuing to apply. To transfer the warranty, the new owner needs to have the outboard inspected and the warranty registration transferred by an authorized Yamaha dealer. Here's a more detailed breakdown: Warranty Transfer: Yamaha warranties are transferable to subsequent owners, meaning the remaining warranty period continues to be valid for the new owner. " Suzuki "AI-översikt Läs mer Suzuki outboards offer a 5-year limited warranty for recreational use, which can be transferred to a new owner if the original owner sells the motor within the warranty period and all conditions are met. However, some limitations apply to the transfer and warranty coverage, particularly regarding commercial use, salvaged, or damaged motors. Transferring the Warranty: Notice of Transfer: The new owner must complete a "Notice of Transfer of Ownership" form, available on the Suzuki Marine website, and submit it online." Mercury "AI-översikt Läs mer Mercury outboards have a limited warranty that is transferable to subsequent purchasers, but only for the remainder of the unused portion of the original warranty. Mercury also offers Mercury Product Protection (MPP), a fully transferable extended service contract, which can be purchased to extend coverage beyond the original warranty. Here's a more detailed explanation: Mercury Limited Warranty: This is the standard warranty provided with a new Mercury outboard. It's transferable, but only for the remaining coverage." Honda "AI-översikt Läs mer Honda's outboard engine warranty can be transferable to a second-hand owner, and some dealerships may offer their own warranty on used outboards. The standard Honda warranty is fully transferable to a subsequent owner. Some dealerships also offer their own warranty on used outboards, which might include a period of time or a set number of hours of operation. Honda's Warranty Transfer: Fully Transferable: The original engine warranty can still apply if the engine changes hands."
-
Ok, så du menar att kanske inte ens en verkstad kan tala om ifall en motor man är spekulant på är under garanti eller inte? Utan att man helt måste lita på det försäljaren försäljaren om att service har gjorts enligt tillverkarens specifikation, vilket ju brukar vara ett krav för att garantin öht. ska gälla under garantiperioden? Och såklart är det så att tillvekaren och även återförsäljaren bestämmer om hur lång garantin ska vara, och för vem den gäller osv. och då är det ju extra viktigt att det faktiskt går att kontrollera hur det är med den saken. Tex. har jag sett att vissa återförsäljare ger 10års garanti på utombordare, och där vore det intessant att vilka villkor garantin har.
-
Kan man kontakta valfri auktoriserad verkstad och fråga om en motor är under garanti genom att ange serienummer? Eller brukar tom. motortillverkarna ha databaser som är sökbara för vem som helst?
-
Jag vet inte hur det var du tänkt montera kontakterna, men jag kan tycka att det är mindre snubbelrisk och mindre riska att man sparkar sönder kontakterna om man använder liggande kontakter. Den kostar ju lite mer förstås. https://www.navinordic.com/vara-varumarken/aqua-signal/dackskontakt-fempolig-liggande-aqua
-
Jag kan bara tänka mig att skruvarna sitter fästa i en inplastad plywoodskiva, och med tiden har det läckt in vatten så at träskivan ruttnat.
-
Jag skrev till TG och frågade vad skillnaden är och fick svar efter ca 30min, och det är tydligen bara kosmetiska skillnader, men båda modellerna har samma skrov.
-
Skulle det inte fungera med en mast för windsurfing?
-
Någon som vet och har lust att förklara vilka skillnader det är mellan TG 6300 och TG 6500? Den enda skillnaden jag kan se på bilder, jag har inte sett båtarna i verkligheten, är vingen på taket. 6300 har har vingen fäst på vardera sida medans vingen på 6500 är fäst på mitten. Jag antar att även skroven skiljer sig åt då?
-
Jo, så är det såklart. Jag har även funderat på vad sjömackarna gör med bränslet som som är kvar över vintern?
-
På dom mackar som fylls från fartyg kan jag förstå att det är högre pris än på land. Men för dom som fylls på från tankbil kan jag inte riktigt förstå hur den prisskillnaden kan motiveras.
-
Jag skulle gissa att sätet är fyllt med flytskum för att hålla båten flytande om den vattenfylls. Och dyvikan har väl troligtvis någon monterat efter det konstaterats/misstänks att det varit vatten i flyttanken.
-
Är kablarna inkopplade någonstans i andra änden?
- 4 svar
-
- 1
-
-
Det beror ju på hur vagnen ska användas? Kommer båten dras upp på vagnen via ramp? isåfall behöver du ett antal kölrullar. Men om båten koll lyftas upp på vagnen så behöver du ju inga kölrullar alls, för då kommer ju båten inte röra sig i förhållande till vagnen.
-
Inte för att vinschen är så fasligt dyr, men känns ändå onödigt att byta ut den p.g.a den lilla fjädern. Det går ju även att böja till en ny krop på existerande fjäder. Jag tror även det ska vara en planbricka mellan "ölöppnaren" och själva stommen.
