Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

drdrain

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om drdrain

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Mina båtar

  • Båtens namn
    Solvigg 18

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Skulle kunna vara så, men borde den då inte bli väldigt varm även på tomgång ? innan man började gasa på så stack aldrig tempen upp utan först då märkte jag att tempen stack iväg direkt.
  2. Provat det enklaste att se att termostaten öppnar så inte det heller. Hur kan man testa mera för felsöka det utan att byta del för del. vattenpump ( sjövatten ), avgasknä, och limpa ? Nån som har nåt bra tips på hur vi ska söka felet vidare ?
  3. Förra säsongen så märkte jag av rök strax efter att jag lämnat bryggan, stängde av och bärgades tillbaka, försökte starta bara för att lägga till, men den var väldigt svår att starta just då, så drog mig in till bryggan. Gick ner senare på kvällen då startade den fint, lät den gå en stund märkte inte av att värmen steg onaturligt högt, så bestämde mig då dagen efter att ta en sväng i närheten av bryggan för att se om nåt skulle hända. Var inga problem när jag tuffade iväg, ökade upp till kanske 7-10 knop inget konstigt med tempen heller, men när jag drog på upp i plan så drog tempen direkt upp för högt så släppte av och tuffade in till bryggan och tog upp båten. Hade problem med att lyfta drevet när den var uppe på trailer och märkte sen att jag hade hydralolja i båten ( röd ) Började med att byta impeller och såg direkt att hela impellerhuset såg ut att vara helt brandskadat ? Ena hydralslangen till drevlyften hade bränt hål på så den måste legat så nära avgasknäet som då antagligen blivit brännhett. Min fråga är då, är det troligen avgasknäet som behöver bytas eller kan det vara så att även avgaslimpan måste bytas den med ? Avgasknäet blev aldrig så varm när den stod på tongång då kunde jag ta på den utan att bränna mig. Hydralslangen går ju att skarva i värsta fall då den verkar hyfsat knepig att komma åt under/bakom motorn i motorrummet.
  4. Verkar som det läcker på våran båt in i via kablarna som kommer från mercathoden. Hur mycket behöver jag plocka bort på utsidan för att kunna täta genomföringen ? Vet att när jag lossar mercathoden så sitter det ju kablar fast i den, men lite osäker på hur mycket som man behöver plocka bort för att kunna täta genomföringen. Hittar inga bra guider på nätet eller youtube heller på hur man gör.
  5. Såg att fästet till powertrim pumpen rostat av så börjar med att skaffa nytt så slipper pumpen fara omkring iaf 😉
  6. Står inget om atf alls i boken. Tror inte den typen vi använt hittills av QS har atf det har varit dom små flaskorna på ca 250ml. antar det bästa är att fortsätta med dessa flaskor då ?
  7. Har en searay 200cc och undrar vad som gäller för oljan till power trimet. står att man antingen ska använda QuickSilver powertrim and steering fluid eller så kan ha SAE 10W-30 motor oil ? spelar det då ingen roll vilken man använder och kan man blanda dessa om man nu har QuickSilver olja i just nu ? Samt gäller samma sak för power steering oljan att man kan använda vilken som ? anges inte i manualen vilken man ska använda här.
  8. Tydligen så ska drevnummret sitta under mercruiser tejpen som jag har fattat det på mecken som bytte det. Ska kolla med han ikväll om det är ok att slita bort den isåfall eller om dom vill komma ut och kolla/byta det själva. Fick nyligen höra att dom nu började bli osäkra på om det var ett drev till en 4.3l ( 6:a ) som dom hade bytt till. Vilket jag isåfall kan fatta att det troligen skulle bli problem med.
  9. Ska inte finna lån påväxt hade problemet i stort sett när den lades i. Har inte märkt nåt när vi stått i vattnet när vi försökt byta propeller heller. Gjort komp prov nu och det ligger på c:à 12 så ska vara ok. Kunde inte byta propeller då den yttre brickan är som en gjuten kona som sitter ner i propellern och inte som en lös bricka man sätter på innan kransen. Inte testat solo nu, men är just efter ca halvas som det känns som det inte händer nåt och det tar tid att få ner den i plan. Känns som det måste bero på byta av drevet innan dess så fanns inte det här ens.
  10. Hej ! Nej når inte samma topfart skulle säga att när jag trimmar ut och försöker köra max så har jag nog tappat runt c:a 5 knop. Om det fanns dom pengarna så skulle det sitta en V8 i den redan
  11. Ok, du tror ändå att det kan vara så att man satt på ett drev med annan utväxling alltså ? Kommer man runt det med hjälp av att byta propeller då ? När jag kollar på Seray's prochart så säger den att man ska ha 1.98 i utväxling och en propeller som är 14,5X17 på båtar som är från 1988. Samtidigt när jag gogglar runt lite så märker jag att det finns en massa oilka utväxlingar på Gen 1 dreven. 1:98/1:94, 1:84/1:81, 1:65/1:62, 1:50/1:47, 1:32/1:30 Nu säger det väl inte så mycket, men det gamla drevet var vit lackat, medans det nya utbytesdrevet är svart som dom flesta. Fanns alla dessa utväxlingar på den tiden man lackade mercruiser drev i vitt ? Kommer det eventuellt lösa problemet om vi sätter dit en propeller ( för att testa ) som är 13 x 21 ? Kommer det hjälpa att testa att sätta på en mindre propeller med högre stigning på då ?
  12. Hej ! Har en Searay 200CC som det sitter en Mercruiser 3.0 och Alphaone drev på. Vi var inför den här säsongen tvungna att byta drevet vilket gjordes och det verkade inte vara några problem när vi lade i båten iaf inget som jag reagerade på under den lugna provturen. När jag däremot några veckor senare skulle åka ut med mera folk i båten 4 vuxna 3 småbarn så märkte jag att motorn verkade klen och för att komma ner i plan fick jag flytta fram folk. Ingen fara med det, men det jag reagerade på är att den inte varvar mer än drygt 3000 rpm, och det känns inte som att det händer så mycket när man kör ner reglaget sista biten, låter inte som motorn försöker kämpa på ens ? Inget annat verkar konstigt, det går jämt, låter inget konstigt men det är just att den inte varvar ur. Ska testa att byta propeller i helgen vilket känns långsökt, men funderade lite på om drevet dom byte till hade annan utväxling vilket jag inte tror. Och ska även låna utrustning för att göra komp prov, men tycker inte att motorn som är från 2002 borde ge upp redan ? Finns det nåt annat man skulle kunna kolla som nån här känner till eller varit med om liknande ? Är inte direkt båtmeck, men har iaf inte tummen mitt i handen
  13. Hej När man har drevet fullt nedält så hörs ett skorrande ljud. Hö inte av det om jag fäller upp det en bit. Drevet är ett alpha one fullt genomgånget för 1 säsong sen så tycker ju inte att det borde vars problem igen. Märkte inte av vatten eller nåt när vi fettade det innan säsongen.
  14. drdrain

    Täta rutor

    Dags att täta rutorna innan båten åker i. Glasen är härdade och rutorna sitter i alu ramar. Har fått olika råd och det är väl att använda betylgummi eller Sikaflex UV. Nån som har ett bra svar vilket av dom två ska man använda, eller är det en smaksak ?
  15. Hej ! Har en Sea Ray Seville 200cc -88 och har problem med läckor vid regn in i sittbrunnen. Båten har ju som sagt en del år på nacken och det känns narturligt att lister och dylikt är slitna, men i min enfalld trodde jag det var kapellet som var slut ( vilket det säkert också va ) så det är nytt, men jag får fortfarande in en massa vatten i sittbrunnen efter regn. Jag ser att det har runnit efter babord kant speciellt, samt även att det blir mögel längt in för över. Hur gör man för att få tätt här, det sitter aluminium ramar runt rutorna, blir man tvungen att plocka ner allt för att få ordning på det ? Hur lätt är det att få tillbaka allt på plats sen så att fästpunkterna för kapellet kommer på rätt plats ? Har tröttnat lite på fukten nu så vill fixa detta innan nästa år. Nån som har fixat det här på en Sea Ray ?
×
×
  • Skapa nytt...