Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

Ronnienr10

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    368
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Allt postat av Ronnienr10

  1. Nej man borrar i ett annat trä eller plyfabit med rätt håldiameter.Sedan spänner man eller skruvar fast den biten ovanpå.Då har du yttre styrning till hålsågen utan centrumborr.tror inte du kan mislyckas.Lycka till. Ronnie
  2. Skulle det fungera med något sådant här.Ronnie https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/mc-vajrar/vajer-reparationssats-2000022953
  3. Förmodligen övertryck i vevhuset,det första jag skulle kontrollera är turbon förmodligen sliten i lagren.Ronnie
  4. Om du låter lazyn få fästpunkt under bommen borde det fungera att lägga på bomkapellet .Ronnie raol var snabbare med ungefär samma tanke .Ronnie
  5. Har en Vetus på 4,4Kw cirka 5 meter kabel till bogen med separat säkring.Har inget skiljerelä mellan start och förbruknings batteri.Dock två separata brytare ,så bogen går alltid på samma batteribank som motorn.Har fungerat i många år utan problem,så varför krångla till det med separat batteri.Sitter i en långkölad segelbåt på nästan 5 ton.Ronnie
  6. Ang Båtmässan Göteborg,Har pratat med några som är där och monterar.Det verkar som det bara är mässa på bottenplan.Ingenting på våning två,En sa om du tyckte det var dåligt förra året,så är detta sämre.Vi var ett gäng som tänkt gå,förmodligen skippar vi det.Ronnie
  7. Blev det monterat den billiga impellern ? Vi är förmodligen flera som undrar.Ronnie
  8. Använd en fiskelina och såga genom sikat.brukar göra så när man ska ha bort märken eller dekaler på lackerade ytor.Ronnie
  9. Två saker står på önskelistan. Montera en solcell det blir den första,har hela tiden klarat mig på mina batteri.Eventuellt komplettera Wallas värmaren med en dieseldriven typ,för snabbare uppvärmning när man söker natthamn.Ronnie
  10. Det verkar som många utställare är tillbaka på mässan.Tror jag ger den en chans till. Ronnie https://batmassan.se/
  11. Inte svar på din fråga ,men kan kanske ge en ide.Körde möbelbuss en gång i tiden, en Mercedes 608.Om jag minns rätt var hela elsystemet 12 volt,utom startmotorn som var 24volt.Hur det var kopplat vet jag inte,men går ju att leta fram.Det är väl det du behöver egentligen. Lycka till och berätta sedan om det fungerar.Ronnie
  12. Expansionskärl behöver ju anslutas på kylsystemets högsta punkt,annars risk för luftbubblor i systemet.Ronnie
  13. Varför inte lite nytänk, Biltema har packningsmaterial varför inte skära till en packning.Du har ju luckan som mall borde vara lätt att göra.Ronnie
  14. Indikatorn som du säger borde väl vara kopplad som jordpunkt efter ett relä som försörjer glödstiften.Inte säker men det verkar mest logiskt. Ronnie
  15. Förstår att det blir problem,jag får in mycket vatten genom liket till storseglet.Ett förslag kapa en typ 5 liters dunk,som passar över masten.Använd den sedan som form för att plasta en hätta som passar över masten.Jag har tillverkat förvaringsfack till mc på sådant sätt.Fördelen är att plasten inte fastnar i insidan när du använder en dunk för olja eller spolarvätska.Dunken är lätt att kapa och skära till.Lycka till Ronnie
  16. Har själv en lombardini som i grunden är en iveco,har pratat med flera hobby fiskare .Dom ger ivecon en 10 i påliteghet penta får ungefär en 8.ang reservdelar utanför Sverige är det lättare att hitta reservdelar till en iveco,än Penta.Tror inte du behöver några,mycket pålitilaga motorer.Ronnie
  17. Nej gängtätning och gänglåsning är inte samma sak,Gänglåsning är som du skriver samma som skruvlåsning.Du har fått flera förslag använd det som du tycker passar dig,Själv har jag gängtätning på alla genomföringar,inköpt på Hydroscand.Är du osäker prata med dem så hjälper dom till så du får rätt medel.Ronnie
  18. Jag funderar om det är motorfel. har du känt på propelleraxeln när det börjar gå tungt.Verkar som det är något som kärvar när det blir varmt,backslag/ axellager. Vet inte men det skulle jag titta på först,innan jag misstänker en motor med så lite gångtimmar.Lycka till Ronnie
  19. Du kan väl inte lägga eventuellt ansvar på forummedlemmar som försöker hjälpa dig.Eventuella beslut är dina ingen annans.Ronnie
  20. Hej Rolf om jag har förstått det rätt driver du ett företag med försäljning av båtar.Rätta mig gärna om jag har fel.Ronnie
  21. Det enda rätta är ju att plocka ner motorn och se vad som behöver bytas.Alla svar du får här är ju gissningar och inte värda något i ditt fall.Plocka ner själv eller lämna in och få en offert av ett företag,tag beslut sedan.Obs finns även begagnade motorer när du vet status på din egen.Hoppas det löser sig.Ronnie
  22. Det enklaste måste vara att ta bort avluftningsventilen i locket och borra hål och montera en nippel och slanganslutning,i locket.Ronnnie
  23. Glöm fläkt om den inte är gnistfri.varför inte montera en nippel på tanken som kopplas med en slang till en yttre ventilations anslutning,har det funnits en fast tank,har du förmodligen redan en sådan nippel monterad.Ronnie
  24. Gör en kontroll på slangarna,den blå ser ut att ha en torrspricka.Kolla båda och byt om det är sprickor när du böjer slangarna.Ronnie
×
×
  • Skapa nytt...