guestsson
Silvermedlem-
Innehålls Antal
4 549 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
12
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av guestsson
-
Yepp Switchbox är CDI-box på Mercury/Mariner En del av det du frågar om har jag redan svarat på, så läs igen. Detaljerad felsökningshjälp här. https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf Med den info du givit så är jag 90 % säker på att det är boxen.
-
Mercury kallade denna konstruktion ADI Alternator Driven Ignition för att skilja den från äldre konstruktioner som var matade från 12V batteriet. Den gängse beteckningen är CDI-tändning. Switchboxen är en svag punkt på dessa. Den låter sig inte mätas upp utan istället får man utesluta andra felkällor som tändspolar, trigger och laddspole. Laddspolen är gemensam för alla fyra cyl eller möjligen två laddspolar som servar två cyl var som på den raka sexan. I vart fall kan laddspolarna uteslutas. Tändspole har du själv kollat OK och jag är ganska säker på att motorn bara har två triggspolar (den raka sexan har tre), som servar två cyl var. Återstår Switchboxen, som tyvärr är dyr. https://www.boats.net/product/mercury/5772A7?ref=9e8515c97e353b18e7ba7c42d7b7f8cb6a3cc780 CDI electronics tillverkar alternativa delar som är OK. Det finns också billiga varianter på nätet, men dessa skall man nog akta sig för. Obs: Detta är min bästa gissning givet vad jag tror mig veta om denna motor.
-
Tändning och 12 V försörjs av separata lindningar, så det kan vara stator. Men troligen är det som Gelis beskriver, likriktaren. Den går t.ex. sönder omedelbart om man förväxlar poler på batteriet, medan allt annat som har med motorn att göra brukar klara sig. https://www.boats.net/product/mercury/8M0058226?ref=69600f9acdd4f92834181be681d40346a8421b1d Med motorn stoppad, mät mellan röd ledning på likriktaren och jord. Det skall vara 12 V DC, dvs samma som på batteriet. Med med motorn igång, mät mellan de två gula ledningarna på likrikaren, det skall vara ca 15 V AC. Med motorn stoppad skall det vara 0 V. Not: Den grå lednings som är ansluten till en av de gula är puls till varvräknare.
-
Antal varv ger bara en grundinställning. Generellt Motorn avstängd Börja med att kolla att spjällen är synkade dvs öppnar samtidigt. Toppen på buntband kan vara till hjälp. Motorn igång och varmkörd Försäkra dig om att termostaten funkar genom att känna på blocket. Det skall gå att hålla kvar handen en liten stund men inte mer, dvs rejält varmt (ca 60 C) Blandningsskruvarna justeras en och en för att uppnå max varvtal på tomgång med växel i och öppnas därefter 1/4-1/2 varv ytterligare för att ligga lite på den feta sidan. Notera att den initiala varvtalsökningen på dessa tvåtaktare brukar ske genom att öka tändförställningen inte genom att öppna spjällen.
-
Sorgligt att säljaren inte vill hjälpa till. Verkligen tråkigt läge nu inför semestern. Sprängskisser finns: https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1992/175tlrq Med reservation för att Yamaha har haft lite olika modeller på USA och Euromarknaderna så bör denna stämma. Reservnumren kan diffa lite på slutet utan att detta måste betyda att det är olika delar. Jag tror nästan Yamaha gjort så för att kunna ha olika prissättning på olika marknader. Om du är duktig hemma-meck så är det inga konstigheter, men du kommer antagligen behöva några specialverktyg, som avdragare till svänghjulet. En verkstadshandbok är också närmast nödvändig. Youtube brukar vara en bra källa att kolla. Det finns säkert filmer på liknade jobb. Googla Rebuild powerhead Yamaha V6/175 ..... Men, detta är ett stort jobb. Delar till Yamaha är väldigt dyra i Europa, så det brukat löna sig bra att skicka efter från USA, ofta 30 % besparing efter tull och moms, SimYamaha.com t.ex. Men kolla Marinshopen, de har mycket hemma och tar annars hem på några dagar. Knappa in YAM följt av reservdelsnumret så brukar de dyka upp För hemtransport och smidig tullhantering (kan annars ta lång tid) kan du kolla in JetCarrier.com. Det finns några som säljer och monterar nya motorer vid sidan av. Prispressarna t.ex. De kanske har någon lämplig inbytesmotor som de också kan montera åt dig.
-
Tips: Använd en PC. När du öppnat någon av sprängskisserna, klicka Ctrl F och skriv anode i sökrutan. Finns det en anod i partslistan så hittar du den omedelbart på detta sätt. Funkar med Chrome, vet inte hur det är med andra webbläsare, men funkar troligen på samma sätt.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Det sitter vanligen inga anoder i dessa gamla OMC, men har sett det i äldre Yamaha. Lite själv i dessa listor: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1990/j70elesb Finns det så sitter de sannolikt i toppen.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Mercury håller tyvärr inte manualer till motorer äldre än 2005 tillgängliga på nätet. Men det ser ut som om tiltsystemet var det samma 2005. Följ länken nedan. Klicka på All och välj 2005. Klicka på Launch, så hittar du manualen. http://download.brunswick-marine.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=SV&categories=OUTBOARD%24
-
Ser krångligt ut. Metallbågen är för att kunna köra på grunda vatten. Kolla om du blir klokare av sprängskisser. Kanske saknas det något. Swivel bracket och Clamp bracket verkar visa det mesta: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1994/30hp/1031312pd Notera att du skall ha tre funktioner. 1. Upptiltning för grunda vatten 2. Låsning för att kunna backa (så att motorn inte slår upp) men är fri vid neural och framväxel. 3. Låsning i uppfällt läge
-
Med reservation för att sprängskissen inte stämmer med din motor. Klicka på Drive 1. Tätningarna verkar båda sitta med läppen utåt. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1998/8mlhw
-
Såg nu att du angivit motornummer. Vad jag förstår så är detta en 4-taktare med förgasare alltså ingen EFI. Här är alla sprängskisser: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/0p017000-thru-0p094499-belgium-cat-90-803013-bigfoot Din är en Non big-foot: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/0p017000-thru-0p094499-belgium-cat-90-803013-bigfoot/gear-housing-driveshaft-1-83-1-gear-ratio-non-bigfoot
-
Lite konfunderad över modellen, -00 verkar det inte funnits någon 50 EFI. Den jag hittat är nedan 4-taktare, som dock verkar betydligt senare än -00. Med hjälp av sprängskisserna brukar det gå att lista ut vilka skruvar och muttrar som skall lossas. Alla brukar vara synliga, med undantag av att det ibland sitter en skruv under trimfenan. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/1c453840-up-usa-cat-90-8m0118807-efi-4cyl
-
Vatten bundet av alkohol i bensin är "i lösning" inte "i emulsion", omslaget mellan dessa tillstånd sker abrupt när mängden vatten överstiger vad alkoholen förmår att hålla i lösning.
-
Bränslet i tanken på en båt skvalpar runt och blandas. Om det förekommer vatten i emulsion i tanken så kommer detta vatten anrikas i flottörhus (FH) alt. ångseparator (VST) och för eller senare skapa driftproblem. Vattnet försvinner vanligen inte av sig själv och blir det kvar i motorn leder det ofta till problem. Varje vår brukar vi här på MG ha ganska många frågor om driftproblem som har sin orsak i att pulverformad oxiderad bensin satt igen förgasare alt. sprut vid uppstart. Oftast hade dessa kunnat undvikas med lite förebyggande service på hösten. Att köra med alkylat kan vara bra om man vet att bränslesystemet tål detta, men det befriar en inte från nödvändigheten att tömma FH alt. VST.
-
Problemen uppstår ofta pga vatten i bränslet. Kolla/byt vattenavskiljaren/ externa bnslefiltet Bensinen oxiderar till en fast fällning som sätter igen systemet. Etanolen i BF95 bidrar. Därför bör stabilisatir användas i sista tanken och flottörhus alt. om EFI ångseparatorn tömmas på hösten. Dessa är utformade så att de ackumulerar ev. vatten i emulsion med bensin. Hoppas att det bara är gammal soppa. Vill du testa Ksprit så är E85 ett billigare alt. Men det löser högst sannolikt inte problemet. BF95 innehåller redan minst 5 % etanol. Överskrid inte totalt 10 %.
- 21 svar
-
- 1
-
-
Kondensbildning i märkbar mängd förutsätter ett, relativt den lilla volymen, omfattande luftutbyte med omgivningen. Om så vore fallet tar huset helt säkert in vatten direkt i flytande form, varför kondens enligt min uppfattning kan avskrivas som ensam förklaring.
-
Den skall som sagt bytas på hösten, men detta är inte skälet till att den ser ut som den gör. Byt olja och nya packningar till pluggarna. Använd Mercurys egen Performance olja. Den 1 liters Mobilolja Hjertmans m.fl. säljer är betydligt sämre på att hantera vatten.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Notera att det finns ett avgasutsläpp högt upp på riggen, alla avgaser går alltså inte ut under vattnet.
-
Vilken typ av pump har du? Ihopbyggd med förgasaren, skruvad mot blocket eller ansluten med slang till blocket/vevhuset?
-
Verkar finnas flera som likt @Johanolofogren inte når över 40 kn med 250 hk och samma 21" propeller. Vilken montagehöjd har du?
-
Jag har också tröttnat på bläcket som torkar. Köpte var sin HP Color LaserJet Pro MFP M479fdw till mig och syrran direkt från HP för 4000 kr/st inkl. hemkörning som Black Friday erbjudande. Jag tycker att den har allt man kan önska sig och lite till. Lite knepigt att installera alla funktioner t.ex. att skanna till email flera olika adresser i mitt fall, men nu funkar det klockrent. Går att köra andra vägen också och mejla utskrifter till skrivaren, men ingen av dessa funktioner är att rekommendera om man är mån om att vara konfidentiell. Så här långt är jag mycket nöjd med köpet. Blir det trassel så är min erfarenhet att HPs support är väldigt bra. Det finns billigare varianter av denna skrivare, men denna kommer med större display och lite mer toner i kassetterna, dock inte fulladdade. När jag kollade senast fanns bara HPs original-toners, men modellen är ganska ny, så det kommer säkert andra alternativ.
-
Tar tillbaka. Det satt ett Silva instrument i båten, men också ett separat grafiskt ekolod med en givare liknade denna. Har du inte instrumentet kvar så är givaren nog att betrakta som skrot.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Ser ut som den Silvagivare jag hade i min Uttern. Tror den och en kombinerad logg och vattentempgivaee var standard kopplat till samma instrument som bara hade en numerisk display ingen grafik. Vill minnas att intrumenter var förbert för en kompassgivare också.
- 10 svar
-
- 2
-
-
Vevstakarna på vår 1965 var glidlagrade och gav upp säsong två. Vi fick kostnadsfritt nya rull-lagrade, så det var säkert ett känt problem. Annars väldigt bra. Varm gick att starta med bara händerna på svänghjulet.
- 44 svar
-
- 1
-
