Jump to content
Monday 20 September 2021

skeppohojojoj

Medlemmar
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About skeppohojojoj

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nej, fram känns som friläge. Friläge och back känns ok. Det är alltså något med framåt. Men samtidigt upplevde jag problemet som föränderligt. Det var ibland omöjligt att få i växel fram, ibland grep den i på högt varvtal ibland på lågt. Men när jag väl fått i fram kunde jag sänka gasen och puttra fram. När vi skulle lägga till upplevde jag att det förvärrades, då du varken fram eller back.
  2. Jag kan inte se att felet skulle ligga där. Jag får ju inte ens i framåt. När jag lägger i backen låser propellern som den ska. Det känns också latjo i spaken när jag för den framåt, som att växeln inte hakar i. När jag körde med motorn sist och detta började krångla gick det ju bra att köra framåt både både hög och låg hastighet - när växeln väl hoppat i. Så att propellern skulle slira ser jag inte som potentiell felkälla.
  3. När jag skruvar upp reglaget ser allt ut att var i sin ordning där. Vänster vajen (se bild) dra också i det nedre reglaget på motorn (se bild) fram och tillbaka när jag drar i spaken. Dock ger framåt inte alls samma känsla/motstånd som back eller som det kändes att lägga i framåt före problemet uppstod. Jag testade att lägga i alla tre växellägen och sedan snurra på propellern med handen. Back känns då som back, dvs propellern ger motstånd åt det håll den ska. Friläge känns som friläge. Och framåt känns som friläge. Det "ser" alltså ut som att allt är som det ska vad gäller reglade (dock vet jag inte om det räcker med att det ser ok ut dvs hur reglagen rör sig). Men jag tror ändå felet ligger djupare in i motorn. Alltså: 3. Kraftöverföring mellan motor och axel 4. Drevkopplingen allt nånting där "växelreglaget fäster i växeln" på drevet, om jag nu ska formulera mig så. Så vad är nästa steg, plocka av drevet? Jag har ett gammalt drev som läcker in vatten, men som är i något bättre skick än det som sitter på nu. Jag skulle kunna testa att sätta på det och se om det blir någon skillnad?
  4. Hej, jag har en Mercury 800 (80 hk) utombordare -78. Idag började växlarna krångla. Först spann bara motorn när jag la i framåt, sedan insåg jag att dragläget "flyttat" sig till högre varv. Ibland hoppade det dock tillbaka, efter att jag lagt i backen. Sedan blev det värre och sedan blev det likadant på backen. Under kåpan rörsig reglagen när jag drar i "växelspaken" Någon här som utifrån min symptombeskrivning kan säga vad det är? Som jag ser det kan felet häröra ur fyra områden: 1. Gasreglarget (växelspaken) 2. Reglagen på motorn 3. Kraftöverföring mellan motor och axel 4. Drevkopplingen All hjälp mottages tacksamt.
  5. UPPDATERING: FELET ÅTGÄRDAT Jag bytte två tändspolar 3 och 4 och motorn går nu som ett skott. Dock har ett annat problem av mekanisk art uppstått, men detta tar jag i en annan tråd. Tack alla som hjälpt till här med goda råd.
  6. Jag mätte ohm på tändspolarna ikväll, tändspole 4 gav inget utslag alls. Det kan förklara att cyl 4 inte tänder, men inte att cyl 3 i inte tänder. Kanske knas både med CDI och tändspolar? Hur som, jag lutar åt att beställa CDI och två nya tändspolar, byta och se om motorn gillar det. När jag kollar sprängskisser så får jag två olika serienummer för tändspolarna: 5748A 2 och 4995A 2 De orange som jag har i min motor verkar vara 5748A 2 (jag har ock inte sätt något serienummer på spolarna själv, men dömer av utseendet ( https://www.mercurydelar.se/privat/tandspole-5288t2 ) De är rätt dyra. 4995A 2 kostar ungefär hälften så mkt: https://www.skruvat.se/batdelar/Tandspole-P353147.aspx?gclid=CjwKCAjww-CGBhALEiwAQzWxOs8V_rB7Gsidn6D7etx6Y1v2HZfxak5zTd7XMnl1E998gevwZV8v8hoC1A0QAvD_BwE Kan jag sätta in de billigare ( 4995A 2) med gott resultat, eller måste det vara 5748A 2 ?
  7. Jag var och kikade på motorn idag igen och har nu kommit fram till att den endast tänder på cyl 1 och 2. Både cyl 3 och 4 är således döda. Jag grundar detta i att: - tändstift 1 och 2 ser oljiga/förbrända ut, medan tändstift 3 och 4 ser i det närmaste rena ut, dock fuktiga. - när jag under drift kopplade loss tändhatt 3 upplevde jag ingen skillnad, dvs motorn fortsatte att köra på samma varvtal (på hög tomgångsgas). När jag sedan kopplade loss tändhatt 1 fick jag en stöt varpå motorn dog. Jag vet inte om stöten beror på att jag klantade mig eller att det helt enkelt inte är tillräckligt med ström i tändhatt 3 och 4. Jag gjorde ju gnistprov på 3 och 4 tidigare, och såg då gnista (men fick ingen stöt). Ovh det är ju väldigt konstigt för tidigare var stift 1,2,3 fyra svarta/oljiga medan stift 4 var rent. Jag tycker också att motorn blivit mer svårstartad under tiden jag nu har hållit på och felsökt/testkört. Kan 3:an ha pajat nu under tiden? Är det CDI:n eller annan dylik komponent kanske den håller på att packa ihop helt.... Denna upptäckt är iaf spännande, då det borde borga för att det är CDI som krånglar(?). Kan ju vara stator också. Men jag funderar ändå att på att beställa CDI och testa att byta ut. @Kadett jag tittade ditt kopplingsschema men mina kablar har andra färger, så jag kan inte riktigt följa dina råd. Jag har två funderingar till. Jag hittar en slang i motorn (kan vara en kabel) som ser lite sprucken ut (se första bilden nedan). Vad är detta? är det trasig i sit nuvarande skick? Jag hittar också en kabel (svart) som ser lite bränd ut i isoleringen (se bild 2) kan detta ha med felet att göra? Vad gör den kabeln?
  8. Tack, detta ska jag absolut testa vid tillfälle (dröjer några v nu dock, tyvärr). Men i och med att tändspole 4 (i inkopplad version) så kunde driva cylinder 3 - borde man inte kunna utesluta att det iaf är fel på stift och spole? CDI kan fortfarande vara paj (kanske)? Jag har också testat att skifta stift mellan cyl 3 och 4 (helt nya stift också), och det har inte gjort nån skillnad.
  9. Bör jag öppna och kolla, eller vad anser du?
  10. Jag summerar nu vad jag kommit fram till såhär långt: - Cyl 4 har ju lika bra komp som övriga. - Både tändstift 3 och 4 ger synliga gnistor. - Cyl 3 tänder när jag kopplar om 4:ans tändspole mot den. - När jag kollar 4:ans tändstift (tar ut gör rent, skruvar i och kör motorn lite till) så tycker jag att det blir blött, eller iaf oljig/skitigt. Slutsatser så långt: - Att 4:an stift blir skitigt vid drift borde borga för att det kommer fram soppa till cyl 4? Eller kan det vara allmänt "skit"/olja som geggar runt i cyl sedan gammalt? - Att 4:ans tändspole tänder mot 3:ans cyl borde tyda på att det är något med cyl 4 som är fel och inte CDI som föreslagits ovan? JA/NEJ? Är nästa steg att riva hela motorn och kolla om jag har vattenläckage in i cyl 4? Kan jag testa detta på något vis? Andra förslag på felsökning?
  11. Hur känner man skillnad mellan vattenblandad bensin och "ospädd"?
  12. Dött som i att den inte tänder, eller att man inte får gnista. Här får jag ju gnista, men ingen tändning. Jag undrar om det istället är att bränsle inte når cylindern, men kan som sagt för lite om motorns anatomi för att närmare kunna beskriva vad i ett sådant fel skulle bestå. Tittar man på stiften (bild längre upp i tråden) så ser ju stift fyra radikalt annorlunda ut jämfört med de andra. Det ser rent ut. När jag kände på det tyckte jag det verkade aningen fuktigt/oljigt, men inte alls som de andra. Är jag helt fel ute här? Andra har ju svarat ovan men jag kan ändå inte släppa den tanken.
  13. Jag hittar den här för 900 kr på CDON: https://cdon.se/fordon/mercury-4-cylindrig-force-utombordare-switch-box-power-pack-332-5772a1-p56073377 Men jag undrar över kvalitet/prestanda...
  14. Jag blir lite konfys för stiftet ger gnista,/. När jag jämförde stift tre och fyra så såg det likadant ut när tändningen vreds om. Men det kan alltså ändå vara tändningen som felar - dvs att gnistan inte kommer vid rätt tillfälle typ?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy