Jump to content
Saturday 05 December 2020

Mawe85

Medlemmar
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Mawe85

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det finns många trådar här på MG om felen på min Evinrude 😂 En annan orsak till ny motor är att min 30hk inte orkar plana båten när det är fyra personer i båten. Jag vill ha en motor som håller länge och som man inte behöver oroa sig för om motorn startar eller inte när man ska hem igen. En helt ny motor är tyvärr inget alternativ.
  2. Låter bra! Om man ska kolla på en begagnad Mercury motor, vad ska man titta speciellt noga på? Vad kan vara ett rimligt värde för den 40hk mercury motorn (blocket annonsen)? (Mellan tummen o pekfingret)
  3. Hej, Behöver hjälp med att sondera mina tankar om min båtframtid. Köpte förra året en Ryds Tumlare med en Evinrude 30 hk från -91. Denna motor har strulat extremt mycket och jag har aldrig riktigt kunnat lita på den. I somras dog den när vi var ute på havet (fick paddla tillbaka) och idag måste jag starta den med startgas för att få igång den. Storleken på båten är helt OK, men hade gärna haft något större (typ Ryds Camping, Ryds 530). Dock tycker jag inte att det kommer ut något bra på begagnatmarknaden, och samtidigt har jag lagt ganska mycket tid o pengar på att fixa till min Tumlare (målat om hela båten bland annat). Så jag är inne på att bara byta motorn till något nyare, och jag tolkar experterna på forumet som att Mercury är något man vill ha. Därför har jag hittat nedan båt: https://www.blocket.se/annons/skane/motorbat_mercury_40hk_2003/91734505 Så om jag tar denna motor och sätter på min Tumlare, och därefter fixar till min Evinrude och säljer tillsammans med denna båt. Fördelarna: Får en nyare motor Fyrtakt 40 hk istället för 30hk Nackdelar: Nya motorn kan strula Mer stöldbegärlig motor? Kanske inte passar min båt Måste sälja den andra båten (till våren) Hur hade ni tänkt? Är jag ute o simmar?
  4. Kollat så att bypasspackningen är hel? Den var trasig på min Evinrude 30hk och gav dålig kompression på ena cylindern. Visserligen gick motorn igång men den gick kasst.
  5. Ok. Ska kolla med nya stift. Hade någon tanke om primerpumpen också men den klickar när jag trycker in nyckeln samt har jag testat att vrida det röda vredet utan någon skillnad. Men det kanske ändå kan vara något vajsing.
  6. Ingen som har en tanke/idé om vad felet kan bero på? //Martin
  7. Tjena, Har en Evinrude 30hk årsmodell -91. Gick fint i sommar tills den inte startade när vi var ute på årets finaste båtdag i juli. Visade sig att några skruvar till tändspolen under svänghjulet hade släppt. Skruvade dit de och sen går den igen - MEN nu startar den bara med hjälp av startgas. När den väl går igång så går den som en dröm. Idag var jag ute och åkte i en timme och väl i hamn igen så stänger jag av den för att testa starta den på nytt men den vill såklart inte igång. Med startgas går den igång direkt. Så var ska jag börja felsöka? Förgasaren rengjordes förra året i ultraljudstvätt. //Martin
  8. Tack för bra input. Låter som att jag borde börja med att ta av svänghjulet då det verkar något knas med timingen som du skriver. Det klickande ljudet kan jag härleda till att det kommer under svänghjulet med hjälp av stetoskop. Återkommer när svänghjulet är av. Trevlig kväll!
  9. Hej, Fick problem med min Evinrude 30hk från 1991 när jag var ute på havet i helgen. Har gått klockrent under hela sommaren men när vi skulle hem så startade den två gånger för att dö direkt när man skulle lägga i växel och därefter fick jag ro in till grannhamnen och sedan dra upp båten. Saker jag konstaterat idag: - Den går att starta efter ett par försök (tidigare startade den alltid direkt) - 7,5 bar i komp på båda cylindrarna. - Den har gnista på båda stiften. - Startmotorn går runt men aningen trögare i början än tidigare. - Inget skit i filtret. - Förgasaren har jag rengjort och den har ny bensin. - Så fort jag tar bort handgasen så dör den. Två saker som jag har misstankar kring: - Jag tycker att handgasen beter sig onormalt då den hoppar när man vrider på nyckeln. Har den inte gjort innan. - Det kommer ett klickande ljud från svänghjulet när jag vrider runt motorn för hand. Se video. Är det ett normalt ljud? Kan något under svänghjulet gått isönder? Kan magneterna släppt? Jag upplevde också att motorn tickade när jag fick igång den på land vilket jag inte hört förut vill jag minnas. Tips, idéer på var jag kan felsöka? Se youtube videos. //Martin
  10. Jag hade någon tanke om att det kunde saltavlagringar. Får in vatten innanför kåpan men inte lyckats luska ut hur jag kan täta det. Tack!
  11. Hej, Har en Evinrude 30hk från 1991 där jag tycker att det nedre tändstiftet ser lite vitt ut. Det var ganska vitt i höstas också när jag plockade upp motorn men jag tycker att det är lite värre nu. Har inte hunnit skruva av stiften ännu. Motorn går för övrigt bra, men vill ändå veta om det är rätt att stiften kan/bör se ut så här? Bör jag undersöka det närmare? Kan det vara att motorn blir för varm trots att skvallerstrålen är bra? Får den för lite bränsle?
  12. Om du inte använder trimplanen så hade jag tagit bort de. För nära propellern är inte heller bra. så här ser min installation ut:
  13. Tack för svar! Jag har nu läst på på Internationals hemsida och ringde därefter en person på företaget som gav mig ytterligare tips. Min plan är att genomföra målningen (över och under vattenlinjen) enligt nedan steg. Något jag missar? Förberedelser: Tvätta av båten först för att bli av med vax och annat. Slipa först för att rugga upp ytan med fint sandpapper. Tvätta av med aceton Grundfärg: För grundfärg kan man köra International Gelshield 200 (epoxi). Måla 2 ggr ovan vattenlinjen och 4-5 ggr under vattenlinjen med epoxin. För gelshield kan man vid 5-10 grader C lägga ett lager per dag. Vid 15 grader kan man lägga två lager per dag. Målas med roller då epoxin inte är så rinnig. Behöver inte penslas ut. Bottenfärg: International Trilux hard antifouling kan man använda Måla två lager bottenfärg med roller. Pensel behövs ej. Man kan ej spara blandad färg om det ingår härdare. Färg ovan vattenlinjen: Använd två-komponent polyuretan färg. Det får ej få för lång tid mellan sista lagret grundfärg och första lager ovan vattenlinjen, annars måste man slipa grundfärgen. Bör använda pensel och efterdra med pensel. Måla x antal lager.
  14. Båten som syns på bilden i mitt första inlägg som ska målas, dvs glasfiber. Har såklart redan sökt och kollat en hel del trådar på MG men mycket utspridd info.
  15. Jag har många frågor därav skrev jag att jag ville börja med en utförlig guide i textform eller video. Tänker om det finns en bra webbsida, forumtråd eller liknande. Jag listade bara några exempel på områden som jag har frågor kring.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy