Jump to content
Friday 10 April 2020

Mawe85

Medlemmar
  • Content Count

    57
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Mawe85

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tänkte att någon kanske tycker det är intressant att höra lösningen på felet som gjorde att min Evinrude tappade kraft på högre varvtal. Lagom till att båtsäsongen är slut så valde jag att testa en sak som jag inte testat innan - ta bort biltema filtert som tidigare båtägare har satt på bränsleslangen mellan tank och motor. Bränslefiltrets anslutningen var helt igenklämda och gjorde att bränslemängd begränsades. Jag har letat efter felet i flera månader och det har typ förstört min första båtsäsong. Är väldigt glad över att ha hittat felet även om det bara tog fem minuter att åtgärda och inte kostade en krona
  2. Har du provat att starta den på en cylinder? Både övre och undre? Då får du svart på vitt om det är något problem med den ena cylindern.
  3. Jo menade frilägesgasen. Går ju inte att starta med växel i. Har gjort min evinrude sur ett antal gånger innan jag lärde mig att starta den på rätt sätt. Tyckte det blev lättare efter att jag bytt de sura stiften.
  4. Drar du upp gasreglaget när du startar? Upplever min Evinrude som mer lättstartad då!
  5. Låter som samma problem som jag har på min 30 hk Evinrude från 1991. Se min tråd:
  6. Tack. Ska kolla in det. Har haft svårt för att hitta något som motsvarar OMC original produkter.
  7. Se punkt 50 i nedan bild. Står ”light coating”.
  8. Hej. Ska byta toppen samt topplockspackningen på min 30hk Evinrude från 1991. Vilken packningsmassa skulle ni använda av de på nedan bild? Loctite är i sprayform och Permatex penslar man dit men den klarar bara 200 grader och blir ganska kladdig. //Martin
  9. Ser ut som att du inte har en chokeprimer, men ta annars en bättre bild på det röda vredet som syns i din bild. På min evinrude så var bypasspackningen trasig vilket medförde dålig tomgång och att stiften blev lite olikfärgade (det ena torrt, det andra blött). För mer info om delar/sprängskisser till din motor så kolla här: http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=6e3ca0c2-34b0-4183-9a2f-004de7f48aee
  10. Ok. Låter bra. Jag var lite orolig över att kanske någon ny packning inte tätade ordentligt, och att kylvatten blandades med avgaserna (därav de vita, ökade avgasmängden).
  11. Tjena. Har nyligen servat min 2-takt Evinrude på 30 hk från 1991 med att byta diverse packningar då den läckte bränsle och skvallerstrålen saknades. Idag sjösatte jag den, men till min förvåningen så är det väldigt mycket avgaser vid låga varv (vilket det inte varit tidigare). Vid högre varv så ser jag inte så mycket avgaser men det kan ju vara att de försvinner med vinden. Någon idé på vad det kan bero på? Vill ju att avgaserna ska försvinna vid propellern
  12. Chokar du motorn när du startar den?
  13. Kände (la handen på) du på motorn när du stängde av den? Det är ju inte säkert att den gått varm bara för att du inte hade någon skvallerstråle. Det är inget sundhetstecken om du får skvallerstråle när du har spolmuff på eftersom vattenslangen ger tryck. Så var det på min. Så det är bäst att köra i en balja.
  14. Fick av topplocket igår. Lossade faktiskt väldigt lätt. Packningen såg okej ut på de flesta ställen men den har läckt en hel del i nederkant.
  15. Idag var en bra dag. Jag lyckades identifiera en trasig packning som sitter på bypass locket. Nu är jag hundra på att denna packning har gjort att den har baktänt men impulserna till bränslepumpen kommer även från denna bypasslock. Torde göra att bränslepumpen inte får rätt signaler på högre varv för att ge mer bränsle. Har beställt packningar och kommer att köpa en momentnyckel för att dra bultarna med rätt nm. Äntligen har jag hittat något som faktiskt är trasigt!! buntbandet visar var jag såg den trasiga packningen. Den nedre bilden visar den 3 cm långa delen där packningen saknades.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy