Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024
Mawe85

Frågor om målning av glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fick min Ryds camping från -75 blästrad idag. På vissa ställen var gelcoaten lite tunn så att glasfibern exponerades. Framförallt var det på friborden som gelcoaten var tunnare. 
 

Bör man spackla dessa små porer innan epoxi grundfärg eller täckts hålen av två-tre lager grundfärg? 
 

Om det bör spacklas, vilket typ av spackel bör man använda? Har testat på ett ställe med glasfibetspackel men det är för tjockt för små porer. 

E5D624C5-204E-4909-AC55-736F9C5635B2.jpeg

E43A8A8D-0E5E-42EB-9C3E-AC93FA56C814.jpeg

Redigerad av Mawe85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag epoxi behandlade min båt,pratade jag med Nils Malmgren NM Epoxi,vad jag skulle slipa med för att få en jämn yta.Han frågade hur ytan såg ut nu,jag svarade för jäklig har kört med bandslip och 40 papper ,Svaret förvånade mig,det är perfekt ett lager epoxi motsvarar 7 lager lack.Efter första lagret var botten jämnare än vad den någonsin varit.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ronnienr10:

När jag epoxi behandlade min båt,pratade jag med Nils Malmgren NM Epoxi,vad jag skulle slipa med för att få en jämn yta.Han frågade hur ytan såg ut nu,jag svarade för jäklig har kört med bandslip och 40 papper ,Svaret förvånade mig,det är perfekt ett lager epoxi motsvarar 7 lager lack.Efter första lagret var botten jämnare än vad den någonsin varit.Ronnie

Då låter mina förutsättningar bra :)

Målet är att måla ganska tjockt med epoxi grunden så att det jämnar ut sig lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att spackla igen alla småhål och ojämnheter trots allt. Kändes bäst för att undvika plastpest eller andra framtida problem. Så här ser båten ut just nu, och jag är ganska nöjd med slutresultatet (några få rinningar som åtgärdas till våren). 
 

Ska bottenmåla den inom kort. Vilken färg skulle ni valt? Åker både i Östersjön och Öresund? Har haft mycket problem med havstulpaner tidigare. 

213C7C01-42CA-48AB-96A2-8AB571E9D2ED.jpeg

039A813F-FB44-4562-8F0B-646AC812A034.jpeg

E1E909D4-58D2-4A65-8F8D-EC852C1D774E.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...