Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Micke_Se

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    589
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Micke_Se

  1. Tror inte att stödlagret kan ha blivit dåligt av att du körde på och skadade propellern i låg fart. Det sitter ju inne i skölden och påverkas överhuvudtaget inte av en sån sak. Nej, balansen på propellern är nog som tidigare nämnts rätt sak att börja med.. Har du aluminium propeller brukar propelleraxeln klara sej, annars är den mitt nästa tips. Är det stålpropeller du har KAN det vara värre. Såna proppar är så kraftiga att risken är att grejer i drevet (typ nämnda axel) ger sej istället för propellern.
  2. Så här är ordningen: Vippar Justera 1 6 8 5 4 7 3 2 6 1 5 8 7 4 2 3 Med vippar avses alltså att när t.ex 1:ans ena ventil precis kommer upp och den andra går ner, då justerar man 6:ans ventiler osv enligt listan.
  3. Du tar stötstången mellan tummen och pekfingret och snurrar på den samtidigt som du drar åt muttern till vipparmen. Precis när stötstången inte går att snurra på så har du noll läget. Då drar du exakt 3/4 varv till på muttern.. OBS att kamaxeln måste givetvis stå i rätt läge för respektive cylinder... Det går att göra med motorn igång också... Då lyssnar man när ventilen slutar att klappra och drar sen 3/4 varv till... Detta är lite grisigt för det sprutar olja hela tiden, men det finns speciella clips att köpa som man sätter över vipporna för att dämpa oljesprutet... Det sista sättet är lättare om man är osäker på hur kamaxeln ska stå under justeringen med avstängd motor..
  4. Finns nog inget annat sätt än med alignment tool.. Men om du tar bort drevet och provar att sätta tillbaka det och axeln går in lätt så är det nog ok.. För om inte inriktningen stämmer får du inte dit det.. Lite svårt på beskrivningen helikopter att avgöra vad det kan vara som låter, men känn på stödlagret när du tagit av drevet... Det kan låta mycket om det är dåligt.. In med handen genom bälgen och snurra på det.. Det ska gå lätt och fint utan hack eller så.. Är det ok, så kan det vara vara knutkorsen som glappar, fast det brukar bli ett klapparande ljud och vibrationer.. Bara att känna på dom. Lagren i överhuset på drevet kan ge ljud ifrån sej också, ett vinande ljud. Det har jag själv nyligen råkat ut för.. Fick byta lagren på ingående axeln.. Finns mer saker som kan låta, men det blir bara gissningar, så börja med det där..
  5. Jesse han före... Jag hade tipsat om samma ställe.. Köp resten av delarna där oxå, om du inte redan handlat, så har du rätt pris på dom...
  6. Du tänker troligen på tolkverktyget, (alignment tool) för att rikta in motorns läge mot drevet. Det behöver du inte göra om du bara haft drevet borta. Fast är man noga så kan man kolla ändå, om man har tillgång till det verktyget. Jag gör det varje gång, men har hittills inte behövt justera motorns läge. Du märker det också när drevet skall monteras tillbaka, för stämmer inte inriktningen så går inte drevet dit, eller går tungt att skjuta på plats. Använd INTE våld då, utan då är det läge att kolla inriktningen. Det GÅR ju att dela drevet på plats och alltså låta överhuset sitta kvar och byta impellern som sitter på undre halvan, alltså den delen av drevet som man får loss. Men det är bättre att ta loss hela drevet så får man koll på bälgar, stödlager och kan kolla och fetta in knutkorsen på samma gång.
  7. Jag har inombordare med drev, så det är lite, men inte nån större skillnad. Ring Flotec och fråga vad som rekommenderas till din motor. Det är en trevlig och mycket hjälpsam herre att ha att göra med. Se bara till att du köper en balanserad cylinder. Det skiljer nämligen lite på antalet rattvarv åt resp. håll på en obalanserad, och det är VÄLDIGT irriterande. Jag köpte en sån först och blev inte nöjd. EN av anledningarna till att jag rekommenderar just denna firma är att jag utan diskussion fick byta till en balanserad cylinder TROTS att jag haft den första monterad och alltså använt den. Detta var dessutom den enda leverantör, åtminstone då, som kunde erbjuda balanserad cylinder till drev med servostyrning. Monteringen för övrigt är MYCKET enkel och den gör man själv. Utom möjligen luftningen av systemet som underlättar att vara två när man gör.
  8. Ja, man kan väl bara rekommendera det man själv har och har kört med två säsonger. Kolla www.flotecmarin.se Finns en del att välja på och info.. Jag har som sagt kört med en av dessa och är helnöjd.
  9. Jag har gjort ett test på min mercruiser 4.3 LX när det gäller att suga ur oljan alt. tappa ur den genom pluggen eftersom jag inte litade på man fick ur allt när man sög ur den.. Jag sög ur oljan med en sån pump som gängas på originalgängorna på oljesticksöret och pumpade ur tills det bara kom luft. Sen öppnade jag oljepluggen i tråget och blev faktiskt förvånad när det kom ut i stort sett INGENTING. Det kunde räknas i droppar. Så efter det litar jag på pumpmetoden. Båten låg då på trailer men lutningen var uppskattningsvis ungefär som när den ligger i sjön. Lite grisigt blir det ändå när man lossar oljefiltret eftersom det är överfullt och rinner en del.. Men en trasa modell skitstor och vikt några ggr, så den blir tjock, under motorn så löser man det. Är det på land så är det som Wellcraft skrev bara att spola ur genom bottenhålet sen.
  10. Helt rätt. Det finns flera olika längder på filter till Cheva motorerna. På bilsidan brukar den längre varianten kallas för truckfilter eftersom den ofta sitter i vans och liknade. Personbilarna har ett kortare filter trots lika motor. Det är säkert lika på marinsidan. Själv har jag resonerat precis som du va inne på, så jag monterar alltid det längsta filter jag får plats med. Om det är till nån nytta däremot låter jag vara osagt. Men det är klart att det du köpt är ok om det är avsett för din motor.
  11. På Alpha One sitter den mycket riktigt i drevet. Närmare bestämt mellan de båda drevhalvorna. Krävs inga specialverktyg för att byta utöver möjligen ringnycklar/hylsor i tumstorlek. Det är enklare än det kanske låter. Det mesta ger sej själv när man demonterar. Är man osäker så är en verkstadsbok aldrig fel. Lycka till!
  12. Jag monterade bogstrålkastare (100 watt per styck) förra våren på min Sea Ray 230.. Mycket för uteeendet, men även för de mörka höstarna. Första användningen kom alltså först vid den här tiden förra hösten och då provade jag först att slå på dom på öppet vatten.. Blev grymt besviken.. Ljuset bara försvann... Givetvis... Men sen när det blev dags att lägga till vid bryggan var det annat.. Kanonljus och händerna fria.. (hade tidigare en halogenlampa i handen och lyste med). Även när man ligger ute i skärgårn och t.ex hunden får för sej att han ska ut mitt i natten.. Bara att slå på så blir hela klippan upplyst.. Så kort sagt.. Behovet är kanske inte så stort egentligen, men när dom behövs är det perfekt, och det SER onekligen snyggt ut
  13. Jag har gått samma väg som du funderar på... D.v.s Garmin 12 till Navman. Jag valde Navman för att de var de enda som kunde erbjuda flödesmätare, åtminstone när jag köpte min för ett par år sen... Jag har en 5500i och är helnöjd. Flödesmätaren är helt otroligt exakt... Exempel, kommer in på sjömack. Personalen frågar hur mycket? Jag svarar t.ex 66.8 liter, om det står så på displayen. Du skulle se deras min när det PRECIS vid denna mängd blir fullt upp i sopparöret Även i övrigt fungerar denna mycket bra.. Tydlig display även i starkt solljus. Jag har öppen båt men har aldrig haft problem att se displayen.. Användarvänlig med alla finesser som behövs. Så jag kan rekommendera denna.
  14. Hittade den i deras bilkatalog så det är ok.
  15. Skurit kan den inte ha gjort.. Då hade du inte fått igång den överhuvudtaget för då hade det varit tvärstopp..
  16. Tack för det.. Jag kollar just deras katalog men hittar ingen.. Du har möjligen inte artikelnumret på den?
  17. Intressant detta... Vad är det för regulator du använder? Antar att den är justerbar? Var köpte du den? Har inte nåt direkt problem med det du haft, men jag ser ibland på min flödesmätare att det flödar onödigt mycke på tomgång och en regulator kan ju aldrig skada...
  18. Nej då... Det går utmärkt att få ur växeln även utan att aktivera brytaren. Förutsatt att tomgången är lågt ställd. Gjorde exakt den operationen åt bryggrannen i helgen som inte heller fick i backen. Man får bra tag i wiren när den är lös och det kräver inte nån större kraft för att dra ur växeln. Men visst kan man snurra propellern oxå. Resultatet blir ju detsamma. I vårt fall visade sej wire och drev vara ok, så efter justering funkade allt normalt.
  19. Jag kanske var lite otydlig där.. Klart det ska göras en riktig injustering efter att du förhoppningsvis konstaterat att det endast är det felet... Och bli inte förskräckt över beskrivningen i Persk´ s länk... Det ser mycket krångligare ut när man läser det än det verkligen är innan man fått grepp om det.. Återkom gärna med hur det löste sej.. Och vad det verkligen var för fel..
  20. Helt riktigt... Olika på drev... OMC t.ex ska ha växeln i neutral vid demontering/montering. Och ja Markus... Om du med tvådelad wire menar att det är en wire från växelreglaget vid förarplatsen till växelmekanismen på motorn och sen en annan wire därifrån och ner till drevet så har du rätt.. Finns en tredje wire oxå, men den går till förgasaren eller vad man nu har för bränslematning. Prova att lossa den wire som går från mekanismen på motorn och ner i drevet. Ha sen motorn på tomgång och tryck in wiren (Se till att båten är stadigt förtöjd och bara tomgång, ingen gas). Nu ska framväxeln gå i. Dra sen i wiren en bit bara och se om du kommer tillbaka till friläge.. Dra sen i den helt och se att backen går i... Funkar detta och wiren känns som att den går lätt är allt ok nere vid drevet och du behöver troligen bara göra en justering vid nämnda mekanism för att det ska fungera. Gör då om proceduren och lägg samtidigt i respektive växel på växelreglaget och kolla hur det ser ut att stämma med de infästningar som den losstagna wiren ska sitta i. Kolla och jämför både fram, neutral och back.. Då ser du oxå lätt hur och vad som behöver justeras. Funkar detta behöver du inte ta upp båten.. Lycka till!
  21. Enklast att kolla om det är gen I eller II är att titta på skäddan... Fenan längst ner alltså.. Är den rak i bakkant, sett från sidan av drevet, så är det Gen I och är den vinklad är det Gen II. Går att se även om båten ligger i sjön.. Bara att hissa upp drevet..
  22. Trimmätaren är bra att ha.. Då slipper man känna sej för varje gång.. Bara att dra upp i det motorvarv man brukar ha och trimma när mätaren visar det läge man kommit på är bäst... Men visst klarar man sej utan, men jag har alltid resonerat som så, att sitter prylen där, oavsett vad det är, då ska den fan fungera oxå...
  23. Jo men skruvarna kommer du åt lätt om du svänger drevet.. Det ska inte vara några problem.. Två kryssskruvar som du tar rakt från sidan bara...
  24. Jag trodde att 3200 varv var bra för min båt SeaRay Sundancer 230 -93. Men så skaffade jag en GPS med tillhörande flödesgivare för ett par somrar sen, och då fick man besked... En ökning till c:a 3400-3500 rpm sänkte soppaförbrukningen markant. Som skrivits tidigare.. Båten lyfter och går lättare.. Blev förvånad över resultatet men har nu sparat många sköna kronor på detta.. Och ja.. Flödesgivaren har betalat sej för länge sen med mina c:a 1300 distans per sommar.
×
×
  • Skapa nytt...