Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

falkman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om falkman

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Min Silver Eagle 630 gör 39 knop med en 150 HPDI på 5.500 varv. Tror jag har en rätt standard propp på.
  2. Jag har en 150HPDI, är nog inget jag skulle köra med längre tid för att trolla med på tomgång.. Misstolka mig inte, det är en väldigt fin motor. Den har i princip samma ljudnivå som F150, skiljer typ en db på marchfart (3500-4000rpm). Du kan läsa ett test här jämfört med F150, i detta test är det den tidiga modellen som heter z150 men det är samma som den senare 150HPDI. http://www.batberge.no/filer/kundefil_24.pdf Risken med tomgång på denna ser jag att den sotar igen varvid sensorn vid avgasutblåset kan sota/klegga igen och du måste serva den..eller så går den sönder.. Har läst tester där folk i USA har kört dryga 1000h utan några problem, den är lite kinkig och dyr på diverse filter men beställ från USA så kommer du billigt undan.
  3. Hej, Söker en fräsh trailer att hyra 23-26 maj i Sundsvall. Privat eller företag, kom gärna med tips! mvh Johan, Sundsvall.
  4. Westfjord, du är en utdöende generation som inte bemödar dig eller tror att det inte funkar så när man som produktansvarig har den inställning till social media. Tycker ärligt synd om det varumärke du representerar. Idag så är det precis så det fungerar, det företag som bevakar och är villig att ta en debatt i alla medier och forum är det som kommer klara sig. Gammelföretagen är på utdöende. Väntar också på ett svar från Yamaha i ex denna tråd.
  5. Har nu fått tillgång till både kod och ny fjärr. Men jag vill INTE berätta här hur det gick till. MYCKET BRA KUNDSERVICE från KGK och Autoexperten! Förstår inte hur detta kan kallas startspärr. VIsst, tillfällig startspärr..
  6. Har köpt båt där Defa BG201 är monterad, fick bara med en fjärrkontroll och inget plastkort med DEFA koderna på! Ingen PIN-kod. Grejen är ju att batteriet i fjärren kommer ju ta slut, är drygt 5 år gammal och det går INTE at byta. Så HUR gör jag när batteriet dör?
  7. Vill bara föra till diskussionen det vidrigaste i prisväg jag hitills har varit med om i Sverige. Även jag beställer det mesta från US, har nu en 2005 150 HPDI som jag tänkte byta lite filter osv på. US yamaha rekommenderar att byta medium pressure fuel filter var 100e timma. Har pratat med Yamaha Center i Sundsvall och ett annat Yamaha Center och de byter ALLDRIG detta filter.. varför? Kanske för att Yamaha Center tar 2950 SEK för detta filter!!! I USA går det att få tag på för ca $60, $70 hos hardcoremarine.com Jag höll på att svimma och sen skrattade jag bara när jag var inne hos dem idag.. Hur länge ska vi konsumenter ta detta?, det är ju rent LURENDREJERI! Bifogar en bild på filtret, finns också att beskåda på http://www.simyamaha.com/Yamaha_Fuel_Filter_Strainer_p/60v-24251-01-00.htm
  8. Och föresten vad är växlingsbrytare, och hur kopplar jag ur de?
  9. Elektronisk tändning är redan beställd från USA. Pertronix Ignitor II. Anledning är enklare starter, slippa ställa in brytare och vara säker på att allt är rätt inställt. Och det verkar som att väldigt många upplevt just detta. Säkert också många som har haft problem med .. men men.. Den verkar ha over current protection shuts down the system, preventing component damage. Vet inte om der är det du menar. kopplade du bort ditt kit, för att det gick dåligt eller för att du hellre kör på gamla grejer? Finns ju fördelar med båda.
  10. Hej, Har problem med misständning under accelaration. Har en OMC 5.7L V8, med mallory fördelare utan vakumklocka. Bytte för ett tag sedan brytare på den (de gamla hade rostat sönder). Gick bra efter bytet, ställde brytaravståndet till ca 0.4mm. Sedan efter några timmar började den misstända lite vid accelaration (typ vid 1000rpm, 1700rpm). Ställde åter igen in brytarna som ev hade dragit sig lite, dvs åkt ihop lite grann. Då gick den bra igen.. sen började misständningen igen. Rev isär hela fördelaren och hittade ett fel. Där axeln är delad så hade ena delen av klämbrickan gått av. lagade den och satte ihop allt igen. För att den nu ska gå hyffsat bra vid tomgång så måste jag ställa tändvinkeln på ca 25-30 grader! jag trodde den skulle vara typ 8-10grader vid tomgång. Den misständer fortfarande vid acceleration (typ 1000-1200rpm, och vid 1700-1800rpm). Inte mycket, men ett par gånger upp till 2200rpm (har inte gasat på mer). Jag vet inte vad vinkeln stod på före felen men den går likadant nu på tomgången som förut. Har också testat mixtra med brytaravståndet med den går minst dåligt vid 0.3-0.4. Har beställt ett ignitor pertronix brytarlöst system, men ville hursomhelt får den att gå bra med de gamla grejerna före jag byter. Min teori: Att vikterna/fjädrarna i fördelaren är fastrostade i utspänt läge, vilket skulle kunna förklara den väldigt höga vinkeln. Ska testa att mäta med stroboskoplampa om vinkeln ändrar sig vid gaspådrag. För det ska den väl? Någon annan teori?. Och en sista fråga, visst borde det funka med den gamla tändspolen med ignitor kittet? Senast ändrad av falkman | 20 juli 2009 | 12:18
  11. Lyckades få svar på ett annat forum. impellern heter Sierra 18-3086 /J.
  12. Det enda som står på pumpen är D 315751. Vet inte fabrikat eller nånting. Heller inga nummer på impellern innuti. Motor: OMC 350 5.7L -79, förmodligen ombyggd en del under året. Nytt block bla. V8. Senast ändrad av falkman | 03 september 2007 | 22:12
  13. Som rubriken lyder, jag vet inte vad jag har för vattenpump och vet därför inte vart jag skall leta efter en ny impeller. Någon som kan hjälp mig så skulle jag bli väldigt tacksam. Se bilder för hjälp.. Motorn går bra, håller sig på ca 160-165f under gång (2300rpm). Ca 150-155f på tomgång. Motorn är från typ -79 ombyggd under åren. Så det kanske är nån japansk pump från en bil kanske? Senast ändrad av falkman | 03 september 2007 | 18:13
  14. Som rubriken antyder: Min generator verkar överladda batteriet, blir varmt och luktar prutt (svavelväte, ruttna ägg). Har inte hunnit kolla upp det, men vad jag minns så är det en kabel från baksidan av generatorn (laddningsregulatorn) som är lös. Ev en röd eller gul kabel. Den skall sitta i en kontakt med 4 stift. Men hur sjutton vet jag vart jag skall koppla in den? Är det någon som har nån standard manual för hur koppla in en generator rätt. Gissar att det är laddningen som inte slår av vid ca uppnådda 14v (batteriet). Har fattat att gasen är både rätt giftig och extremt explosionsvillig. Kanske bästa att fixa detta. Några tips? /V8, Nautique.
  15. Har en OMC 350 V8 5.7L -75 Mitt gamla oljefilter är ca 18cm långt (extra långt), det närmsta jag hittar är ca 20cm dvs FÖR långt. Det går helt enkelt inte dit. Var idag på Mekonomen och köpte ett nytt purolator OMC V8 350(260), men det är inte mer än ca 12cm (litet) Min fråga, kommer detta inverka på oljetryck eller kan flödet genom filtret vara för litet? Känner mig lite orolig.
×
×
  • Skapa nytt...