Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Jacques

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    235
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Jacques

  1. Håller med dig till fullo Ingemar. Hade precis en sådan diskussion med mitt försäkringsbolag nyss. Utgångsbudet från deras sida var att båten samt bägge utombordarna skulle vara utrustade med spårsändare, dvs 3 st totalt. Efter att ha bytt några ord frågan är nu kravet nedbantat till 1 st för hela ekipaget. Detta under förutsättning att dom tre delarna är individuellt stöldskyddsmärkta samt att varje motor har dubbla lås. Att ha tre spårsändare skulle kännas lite för mycket på många sätt, men visst.😏 Att du skulle ha en på din inombordare var intressant. Jag har aldrig ägt en båt med inombordare så jag har aldrig grubblat på frågan, men min första tanke nu är, hur många utombordare stjäls varje år kontra hur många inombordare? Säkert har nån har inne koll på en sån siffra. Min killgissning är att det är väldigt få. Kanske så få att det skulle kunna klassas som en ickefråga, men det lär jag väl bli varse. 😁 Den spårsändare jag valt jobbar med Cat-M1 teknik och verkar vara något sånär framtidssäker. Det lär väl visa sig som med all annan teknik, men just nu verkar det vara nån standard många länder bygger ut mot. Trevlig helg!
  2. Får man bara nyfiket fråga hur dyr en ”svinhög” premie är?
  3. Om så är fallet är det ju högintressant information att ta med sig i den fortsatta debatten kring detta. Några av mina egna argument fick sig en tilltufsning.. 😅
  4. Skulle det rent hypotetiskt kunna bli så att fördelarna med registret ger en något lägre försäkringspremie som kompenserar för en registerhållnings kostnad? Det kanske till och med blir nån krona över, vem vet? Och då får man ju andra fördelar helt på köpet, eller... 🤔
  5. Ok, ja då förstår jag att min tanke känns överflödig. 😂 Följer dock ditt projekt med nyfikenhet då jag själv ska få till en epoximålning på ett nytt skrov strax. Har en idé om att låna en verkstad med travers för detta och lägga 4-5 lager på kortast möjliga tid.
  6. Du borde rimligtvis ha nån cm extra i garaget kontra själva porten, så kanske kan du bara fylla lite luft i däcken när du väl är inne..?
  7. Själva arbetsprincipen för en förbränningsmotor är ju just att den komprimerade bränsle/luftblandningen antänds. Om kompressionen är fullgod och gnistan likaså, borde du få någon reaktion på bensin eller gas. I ditt fall med komp o gnista är det ju bara bränslesidan kvar att felsöka på. Kanske har det blivit något blött i cylindrarna iaf. Stryp bränslet, ta ur stiften, dra runt lite och vädra cylindrarna. Sen i med rena stift och börja från början. Hur är det med choken? 🤔 Är nya stiften rätt modell?
  8. Nu har jag det ju inte framför mig, men är det inte hela den övre delen som ska ”upp”?
  9. Är det den fyrkantiga ”plattan” i mitten som ska bort?
  10. Ok, mycket tack för tipsen. Ska absolut läsa dessa. Det jag hittills snappat upp fick jag från boken ”Handhavande av snabba fartyg”. Har planerat att gå kursen med samma namn hos Navigationsgruppen, så då gör det ju inget att läsa kurslitteraturen innan. Bra bok, rekommenderas.
  11. Lite uppdatering på min egen fråga, En gps-kompass ger en snabbare och exaktare uppdatering av position och kurs. Den minimerar eftersläpningen i visade informationen.
  12. Jag har installerat som du beskriver, fast i mitt fritidshus. Har delat laddningen på två regulatorer av flera olika anledningar. Detta har tickat på felfritt i drygt 5 år nu. En fördel för dig utöver priset borde väl vara om en regulator säger upp sig, då du behåller halva laddningen.
  13. Med proffs menar jag Suzuki marine.. 😁 Lyckades bara inte lägga bägge bilderna på samma inlägg. (Jag vet, jag borde gå en kurs eller nåt)
  14. Absolut, ju förr desto bättre.. 😁 Hittade precis en bild på hur proffsen gör som lägger i och ur från morgon till kväll.
  15. Det blir en dyr investering för att endast användas vid stillastående. Går den verkligen att sälja? 🤪
  16. Vilken blir skillnaden i verkligheten. Om jag drar en repa med bara plottern, och sen gör detsamma med GPS-kompassen inkopplad. Vad får jag extra menar jag, nogrannhet kanske?
  17. Var och hämtade en trailer med just en sådan vagga idag faktiskt. Jag tänker att när hela vikten av min båt kommer ligga på denna vaggan längst bak på trailern (2,3t), vad händer då med kraften vid min dragkrok? Jag vågar nog inte använda mina grejor så. Allt moment som byggs upp tar ju vägen någonstans om/när något går fel. Jag är absolut ingen båtexpert, men jag är uppvuxen i en familj som jobbade med tunghantering (mobilkranar) och där fick man lära sig tidigt om vikter, krafter, moment och att styra riskerna åt rätt håll. Om det nu skulle vara fallet, även om det inte hänt mig än, så skulle ett lager eller vajerbyte ta nån timme att byta. En olycka skapad av fel moment på fel plats kan man få sota för resten av livet om man har otur, sen kan det bli dyrt också.
  18. Har verkligen letat, men utan att funnit. Jag söker nåt riktigt djuplodande dokument om GPS-kompassen.
  19. Kan inte nog mycket instämma i detta. Varför våldföra sig på vinch, torn, infästningar osv i onödan? Och dessutom med större risker inbakade. Just nu slår det mig att på min flitigt använda båttrailer som dränkts vid varje sjösättning har jag aldrig haft några problem, medans på flera vanliga vagnar som aldrig varit under vatten har jag haft det vanliga pysslet med backar, vajrar, kontakter osv.
  20. Nu har iaf detta ljus inhandlats. Tillverkaren av båten tyckte jag var petig i mina önskemål om monteringen, så det fick jag helst göra själv. Är numer helt övertygad om att det blir en bra barnvakt en stund på kvällen, medans en annan tex lagar mat. Som tidigare nämnts tror jag det gör sig bäst söderut. Återkommer med rapport..
  21. Hur mycket bättre noggrannhet bör man förvänta sig med en GPS-kompass monterat?
  22. Jag har använt en Gaupen till min Buster m under många år, och nästan uteslutande lagt i den från trailern i varierande vatten. Backar alltid rätt så långt i vattnet och har aldrig haft något som helst problem. Det har säkert blivit 15-25 i och ur varje säsong. Gaupen är ju ingen dyrgrip i sammanhanget och nån kärlek har trailern aldrig fått. Jag tror nyckeln här är som tidigare påpekats, att jag så gott som alltid har haft några mil på rull direkt efter upptaget, ibland väldigt många. Nu byter jag till en iaf dyrare trailer till nästa båt, och där gör priset på denna att den säkert kommer att spolas av, få lite spray och fett där så behövs i högre utsträckning än den förra, vare sig det behövs eller inte.
×
×
  • Skapa nytt...