Jump to content
Monday 05 December 2022

Figge7

Medlemmar
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Figge7

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. VIper har jag hört gott om utan att ha testat själv. Jag han testa dom två propparna jag hade iaf. Dels en RakerII (förgångaren till HO tror jag) 22" fick WOT 5100 varv och 40 knop (kunde nog trimmat ut lite mer). Med Michigan Ballistic 19" WOT 5700 och 44 knop. Så kanske man borde testa en Viper på 20 alt 21"? Är kanske inte ute efter toppfart utan bra bottendrag och hyfsad ekonomi i marchfart (om det går att kombinera) och lite mer noslyft skulle inte vara fel. Så Viper då kanske 🙂
  2. Verkligen, även om jag bara hunnit med två turer iår med just den motorn. Monteringen av den är en helt egen historia 🙂 Jag har en Örnvik 690 Cobra (ca1989-90). Gillar den båten mycket för sin enkelhet och stora utrymmen att röra sig på. Även nyttjat den främre ytan till att lägga ett lite soldäck. Inte riktigt hunnit testa klart vilken propeller som blir bäst än men det får bli nästa säsong misstänker jag. Måste bara få ordning på tempen... Bilden från förra helgen 🙂
  3. Fantastiskt, tack. Mycket matnyttigt där!
  4. Jag har hittat att man säljer Utblåsningsventil/PV till 200 G1 3,3l som jag har. Så jag går på det spåret som du pekar mot. Så får vi se vart det bär. Tack
  5. Poppet Valven verkar absolut kunna vara boven i dramat. Försökt googla och förstå men inte helt lätt kan jag säga eftersom den verkar ha lite olika funktion beroende på motor. Jag gissar mig fram (teorin får jag ta med mekanikern så får jag se vart det leder). Hursom Evinrude V6 som jag har verkar vilja ha termostaten stängd vid låga tomgångsvarv. Kanske motverkar en "trög" Poppet Valve själva termostaten att öppna vid lite högre varv pga av trycket när inte vatten leds förbi och motorn går varm (pga att T-staten inte kan öppna). Vid ännu lite högre varv så öppnar PV, termostaten kan öppna pga lägre tryck och allt blir bra. Verkar även vara så vissa PV öppnas mekansikt vid höga varvtal. NB jag spekulerar som den lekman jag är men jag har fått värdefull info här i forumet som jag kan jobba vidare med. Tack!
  6. Tack, pratade med firman idag strax efter (dom ringde upp mig för att kolla hur det gått!). Dom sa ungefär samma som du. Nu får jag väl hoppas att vår dialog fortsätter på ett bra sätt så ska det säker lösa sig. Mvh Fredrik
  7. Tack, den tar jag med mig i vidare dialog. Mvh
  8. Hejsan, min Evinrude Etec G1 200HO (2013) överhettar vid lägre farter. Tycker mig se/förstå att det är kring 1000-2000 varv. Vilket är ca 6-12 knop med min båt. Tempen ligger ok vid tomgång och ilagd växel och med högre varvtal kommer tempen ned fint till runt 55 grader. Men som sagt i lägre varv (men inte tomgång som ligger på ca 500 carv) så går tempen upp och även utlöst SAFE mode. Någon som haft liknande problem eller var jag borde börja titta? Motorn har ny impeller och stora servicen precis gjord. Där temostater skall vara bytta. Jag har ingen direkt anledning att misstro firman som jag köpte motorn utav och som gjort servicen innan. Mvh Fredrik
  9. Tack erikeriksson och Busteri! Uppskattar era kommentarer och känner att jag lärt mig något 😀. Nu är det bara att börja fundera, drömma och tillslut bestämma sig för hur nästa säsong ska ut på akterspegeln.
  10. Evinrude.com (där bilden är tagen)
  11. Det hoppas jag verkligen 🙂. Både från Blocket och googlat så att säga. Lägger med ett screenshot.
  12. Ingen som vill hjälpa mig förstå skillnaden 😉
  13. Hejsan, kanske någon därute som kan hjälpa mig förstå lite bättre skillnaden prestandamässigt mellan den 3-cylindriga Evinrude 150 hk Etec G2 och versionen med V6 (ej HO)? Har en båt på 7m som väger ca 750 kg fulltankad utan motor. Idag sitter en Johnson-99 150 V6 och ger ca 36-37knop. Mvh Fredrik
  14. Tack för tips och film. Jag börjar här 🙂
  15. Hejsan, har en Johnson 150 OceanPro -99 2t. Startar och går fint efter jag pumpat på blåsan. Inga problem. Men efter jag kört och därefter stängt av motorn och vill starta upp den igen, efter kanske 5 min eller mer så startar den fint men hostar ibland, stannar lite då och då. Upplever också att den vill gå på lite högre varv på tomgången. Kan hålla den vid liv om jag ger lite gas alt. kör iväg. Är det tecken på att det kommer in luft i bränsleledningen? Dvs bensinen rinner tillbaka när det inte är tillräckligt sug (inga problem dock när den varit igång kört ett tag). Jag har fast tank i båten. Mvh Fredrik
×
×
  • Create New...