Jump to content
Tuesday 30 November 2021

Oolsson

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Oolsson

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack ove för fina bilder och tips. Bemek, vad menar du med avsmalande rör och dämpning?
  2. Tack ove. Har du några andra tips om motorn, du som har erfarenjet av den? Läste Foleys engine artikel om en uppgraderad Perkins 4.108. Är det någon som provat några av åtgärderna som nytt bränslefilter för lättare luftning av bränslesystemet och nytt luftfilter för att minska ljudnivån.
  3. Tack för tips. Så denna borde vara den uppgraderade varianten? https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-crankshaft-rear-seal-upgrade-kit/ Blir i så fall ytterligare en beställning från UK.
  4. Tack alla för fina svar. Foleys, not your fathers engine ser fin ut. Angående tätning av vevaxel så var det med i packningssatsen såg jag, likaså kopparbrickor. Har haft dieselbakterier i båten jag hade innan, landskronasnipa, så det ska verkligen göras grundligt, tanken tömmas, tack för påminnelsen. Dieselpumpen ska jag be traktorfirman renovera. Kylvattenpumpen ska också av och kontrolleras, men ser inte ut att läcka när jag kollat under gång. Också i med ny impeller. Men gissar att jag låter pumpen sitta på tills motorn är fixad på traktorfirman. Så att man kan starta den och kyla motorn, köra och kolla efter oljespill. Tänker jag rätt? Tack för fina kommentaren om båten. Jag har fiskevarianten.
  5. Tack alla för bra svar. Verkar ju som att jag kan lita på traktorfirmans verkmästare i blå overall. Men så bra att få dessa tips som jag kan resonera med dom om huruvida det behöver kollas/åtgärdas. Tänker att kolvringarna kan vara bra att kolla upp, kan dem vara anledningen till olja/diesel som kommer med avgasvattnet? Tycker också att glykolnivån minskat något, vad gör jag åt det? Motorrummet ska se skinande blankt ut när motorn återmonteras. Har förstått att Perkins läcker olja men inte så kul att ha den doften i hela båten, eller olja kastades runt av drivremmen så att hela motorrummet blir svart. Slangar och slitdelar ska också självklart bytas, bra syssla för mig . Men vad menar ni med att kolla bränslesidan, utöver att byta slangar /filter/bränsletank? Ska jag byta bränslepump el dyl? Den läcker lite diesel har jag sett men konstigt nog inte på "bränslesidan".
  6. Tack för bra svar. Nu vet jag lite vad jag ska fråga dom om och ev. prisuppgifter på det. Ja serviceverkstaden du beskriver stämmer bra. http://www.maskinkompanietibastad.se/ Har beställt och fått levererar en packingssats till motorn då jag först tänkte greja det själv m hjälp av en båtmekanikern. Är det värt att be dem byta alla packningar i förebyggande syfte? https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-bottom-gasket-set/ https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-top-gasket-set/
  7. Hej. Har blivit med en pollux 24 i behov av renovering. I vinter tänkte jag ta itu med motorn. En Perkins 4.108 från 1986 som läcker rejält med olja. Tänkte lyfta ur motorn och köra m den till en traktorfirma. Vad ska jag be dem byta/fixa innan jag sätter tillbaka motorn i båten. Byta sumppackning vet jag, packningar i främre/bakre del också gissar jag. Är det värt att kolla över/byta inre delar också, kolvringar mm? Önskar helt enkelt en lista på bra saker att be firman fixa/se över, så att jag inte behöver montera ur motorn de närmsta åren. Har också förstått att delarna är billiga på denna motor då den är vanligt förekommande i andra fordon. Så jag gör hellre en ordentlig översyn/renovering av motorn än ett hastverk. Tacksam för alla tips, Oskar, ny på forumet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy