-
Innehålls Antal
235 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Jacques
-
Säkerhetsvinkeln dök upp när nån nämnde fler fördelar med två motorer. Sorry att jag nappade på det. Och kanske spann det vidare på diskussionen, en eller två motorer.. Ang hastighetsfrågan så var det en siffra jag inte hade i en propellerkalkyl. Nu blir ju den siffran inte exakt förrän jag läser den på min egen nav, men jag ville iaf ha en siffra att stoppa in så länge, som inte var hur långt som helst från verkligheten. Mitt intresse är att få lägsta möjliga förbrukning på just detta ekipage.
-
I just mitt fall vill jag tro att jag med dubbla utombordare med separata tankar och batterier ökar driftsäkerheten något. Sen gör jag en massa annat för att öka sannolikheten att komma fram som planerat, men just vad gäller framdrivningen kanske jag inte kan göra jättemycket mer? Hela familjen kommer befinna sig långt ut till havs stundtals, och då har jag gärna tänkt efter före.
-
Hur man än vänder sig så har man svansen bak.. Det här med båtar verkar dock inte vara en lika exakt vetenskap. En Mercury v12 monterat och klart här hemma borde ju som ni säger sluta på minst millen. Då blir ju dubbla Suzuki rena spargrisen i sammanhanget.
-
Absolut, blir mer vikt, mer motstånd i vattnet och som sades dubbelt med inre friktion. Borde bli en sämre kalkyl med två snurror. Undrar om det jag precis läste tog hänsyn till singel/dubbelmontage..? 🤔
-
Väldigt snabbt googlat så verkar 275hp på max dra 107l/h. Och två 250hp på 3/4 gas 102l/h. Ber att få återkomma med exaktare siffror efter en djupdykning i ämnet om det krävs. Ändå en tanke..
-
Jo det framgår nog för dom flesta som sett en båt. Men när ämnet ändå nämndes, hur stor skillnad i bränsleförbrukning blir det i just 40kn? En motor på fullskaft kontra två som går betydligt lägre i belastning.
-
Om vi har ett skrov som med en utombordare på 275hp toppar 40kn. Vad kan man förvänta sig av samma skrov med 2x250hp? Tror flera på det här forumet har erfarenheten och kunskapen att pricka ganska rätt. Jag är ännu inte en av dom.. 😊
-
Jag tänker att lösningen på alla sådana här försök till olika bedrägerier är att folk helt enkelt slutar vara så lättlurade.
-
Kan givetvis bara tala för mig själv men det jag läser här räcker för att inte se åt Ryds vid eventuellt båtköp. Trygghetsknarkare som man är så värderar jag byggkvalitet och livslängd absolut högst. Fel kan det ju alltid bli men då får man ju lösa det på ett sätt där man behåller förtroendet.
-
Finns det nån annan på forumet som äger en XS?
-
Helt sant.. Det blir en XS850 med svarta tuber och grått skrov, dubbla snurror och Furuno nav och radar.
-
Tack för råd, tid och tips, ni vet vilka ni är! Nu går handpenningen iväg med förhoppningen att kunna hämta en färdig båt i slutet av april. Ses på vattnet..
- 14 svar
-
- 1
-
-
Hej, Har ett hus i Italien samt motorfordon, så viss vana finns i hantering av diverse myndigheter. Dock ej båtvana i just Italien än. Min första tanke är, hur är båten registrerad i Italien? Och den registreringen skulle du nog vilja se papper på hursom. Min magkänsla säger att någon tycker att ni kan betala nån krona extra för kalaset. Dock bara en känsla, jag har haft fel många ggr förut.
-
Tack, det var också ett bra tips. Utöver detta har jag nu fått kontakt med precis en sådan person jag söker. Guld värt tycker jag..
-
Håller med Zwen. Men nu blir det ju mer som att alla dessa krav är en förutsättning för att man skall få full ersättning vid skada/stöld. Mitt försäkringsbolag vill att jag har dubbla motorlås per motor samt en spårsändare per motor och en spårsändare på skrovet. Och givetvis gynnar det bägge parter på sista raden. Jag ökar sannolikheten att få behålla grejorna och försäkringsbolaget minskar sannolikheten för att behöva ersätta något. Sen detta med premien. Visst borde premien så långt det går spegla den enskildes preventiva åtgärder för att minska skada. Så görs ju till viss del idag, men det borde ha större påverkan på premien tycker jag efter 25 skade/stöldfria år.
-
C-pod mini, totalkostnad 2695kr/5år. (Med möjlighet att byta batterier när dom tar slut) Dantracker IA, totalkostnad 5300kr/5år. (Utan möjlighet att byta batterier när dom tar slut) (7år,10år,15år, ingen vet...) Tror dom gör samma jobb...
-
För att ytterligare förtydliga, ”upp till 10 år” och ”upp till 7 år”.
-
Absolut, jag läste ”upp till 15 år” redan första gången jag kom i kontakt med produkten. Sedan på samma sida läste jag ”10 år”, för att strax därefter läsa ”7 år”, på samma produkt. Det var tre olika tidsangivelser på samma produkt som föranledde min kontakt med tillverkaren. Och efter en kontakt med en annan säljare framkom ytterligare information som knappast var till produktens fördel, men är så dumt att den informationen kommer inte komma från mig.
-
Det finns bara en produkt på marknaden som lovar/har lovat 15 års batteritid så det får var och en googla på så slipper jag skriva det. Att man har rätt i sak brukar inte påverka huruvida någonting kommer tillbaka och biter en i svansen tyvärr. Däremot kan jag berätta att mitt val kommer att bli C-pod mini. Billig och att man kan byta batterier själv passar mig.
- 32 svar
-
- 2
-
-
För att förtydliga så gäller mina funderingar endast spårsändare med inbyggt batteri, utan extern anslutning.
-
Mitt försäkringsbolag vill att jag monterar en spårsändare. Jag börjar kika runt lite för att se vad som finns. Fastnar för en modell med inbyggt batteri, med upp till 15 års batteritid. Hittar sedan en text på samma sida om samma produkt som säger upp till 10 års batteritid. Jag tar skärmdumpar av bägge texterna och mailar tillverkaren med frågan ”vad gäller?”. Svaret jag får tillbaka berör inte frågan eller modellen alls. Då ringer jag och ställer frågan igen och igen, då får jag veta att batteritiden kan förväntas vara 7år. Jag ifrågasätter skillnaden mellan 7 och 15 år några gånger, och tillverkaren svarar att allt är relativt några gånger. Sen tackar jag för mig och lägger på. Vad ska man tro och tycka?
-
Tänker att det får bli Suzukis problem i 7 år, sedan får jag väl ta bort det om det visar sig vara dyrt att hålla fungerande. Att det är Suzuki borde väl ändå ge nån slags trygghet..
-
Ok, bra synpunkter från alla. Detta tillval verkar börja på 70hp. När jag läser Lintotts inlägg så slår det mig att detta system har funnits länge på bilar ju, och är väl utprovat under många år av många tillverkare förstås. Det är bara lite nytt på båt. Som jag känner nu blir det nog keyless för min del.
-
Om man köper en ny Suzuki idag får man välja mellan vanlig nyckel eller keyless. Fördelar/nackdelar någon?
-
Det förslaget passade mig bättre. ”Råka” ha vägarna förbi rätt brygga och ställa några nyfikna frågor var ett bra förslag.
