Gå till innehåll
onsdag 01 oktober 2025

per_62

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 165
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

per_62 senast vann den dag 13 December 2024

per_62 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

226 Expert

Om per_62

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

4 226 profilvisningar
  1. Risken att blixten slår ner i en mast på en segelbåt är liten men ibland händer det. I juli 2019 skulle John Drew Plominski kappsegla i "Marblehead-to-Halifax Ocean Race" med sin Boston 29.9 med namnet Perseverance (Uthållighet). Båten låg förtöjd i Boston och besättningen var i land för förberedelser inför kappseglingen nästkommande dag. Då slår blixten ner i masten vilket dokumenterats i en video. Det blev ingen kappsegling och båten fick skrotas även fast den flöt efteråt. Läs mer i dessa länkar: https://cruisingclub.org/article/lightning-bristol https://cruisingclub.org/sites/default/files/article_files/boat lightning damage (1).pdf
  2. Se till att motionera kulventilerna (stäng och öppna ett flertal gånger) vid några tillfällen per år så borde dom inte kärva ihop. Samt låt kulventilerna stå halvöppna under vintern för att undvika att vatten som kan stängas in mellan kulan och väggen i kulventilen gör att kulventilen fryser sönder.
  3. Vi lägger alltid i ankaret i aktern och fäster ankarlinan antingen i aktern eller i fören beroende på omständigheterna. Om det inte går höga vågor och blåser en hel del så kan jag inte se någon större skillnad att låta ankarlinan vara fäst i aktern. Det går ju alltid att flytta fram ankarlinan till fören om det finns behov av det.
  4. Vi seglar en S30 senaste modellen och ståhöjd vid ingången ca 1,75 m och liten akterruff för främst barn. Lätt att segla med självslående fock. Finns backstag men behövs oftast inte. Men vad har du för krav på ståhöjd, gäller det hela ruffen eller räcker det vid ingången? Samt vilka yttermått och djupgående kan båten ha? Prova söka på https://www.sailguide.com/boats och sortera på "Min ruffhöjd" etc så får du se vad som dyker upp för båtar.
  5. Enligt ett annat forum byggdes faktiskt de första E-jollarna i trä. "Ursprungligen var E-jollen en entyps-Moth. Moth var/är en konstruktionsklass med bestämd längd och segelyta, (de mått som E-jollen av idag har). Alla Moth:ar var av trä, t ex kallbakad faner - ett mycket starkt material. De första E-jollarna var också av faner, men plastjollarna tog över rätt omgående och blev svagare på samma vikt. Det är nog snarare så att träjollarna har försvunnit därför att de vanvårdats, och de första generationerna E-jollar blev alldeles för lätta för att hålla i längden. Nuvarande regler för minimivikt ger en relativt stark båt som håller bra."
  6. Gärna lite mer information så blir det lättare att hjälpa till. Men kanske Optimist, B-kanot, E-jolle, Moth, OK-jolle, Finnjolle? Sök på https://www.sailguide.com/
  7. Nu har det tydligen även blivit störningar för de om använder radar... Om det finns störsändare för GPS/GNSS samt även för radar på vissa fartyg så borde man kunna ta dessa i beslag omgående. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/enorma-storningar-ryssland-pekas-ut/ Expressen 2025-07-03 "Nu ser man att även fartygens radarsystem dras med störningar. – Mig veterligen har vi inte haft någon observation av radarstörningar tidigare, säger Sebastian Wigmo, presstalesperson på Sjöfartsverket." https://navvarn.sjofartsverket.se/Navigationsvarningar/Navtex Sjöfartsverket - Gällande NAVTEX Varningar Mellersta Östersjön 021100 UTC JUL BALTIC SEA NAV VARN 026/25 SÖDRA, SYDÖSTRA, MELLERSTA OCH NORRA ÖSTERSJÖN, FINSKA VIKEN, RIGABUKTEN OCH ÅLANDSHAV. STÖRNINGAR OBSERVERADE PÅ GNSS, AIS, RADAR OCH DGPS I OMRÅDET. FÖRSIKTIGHET ANMODAS. https://spacetechtimes.com/enormous-gps-interference-shakes-baltic-sea/ Spacetech Times 2025-07-04 "Baltic Sea under silent siege—GPS interference spreads, radar blackout now hits ships at sea"
  8. ViVa finns numera på webben och kan läggas in som en app på din smartphone och välj "Lägg till på hemskärmen". Läs mer här: https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/vind--och-vatteninformation-viva/
  9. Hoppsan! Denna "dolda" funktion att fungera som "alternativ nedladdningsserver för Microsoft" vill man ju kanske inte ha som default på sin dator, speciellt om den är ombord. Borde istället finns en funktion så att man kan minimera bakomliggande datatrafik!
  10. Varför inte passa på att slussa som första båt på Midsommaraftons morgon. Fritidsfartyg i Hammarbyslussen Fartyg med l.ö.a. under 50 meter Högsäsong*: 29 april - 29 september 07.00-23.30: Slussning vid behov. Övrig tid: Slussen öppnas vid behov kl. 00.00, 01.00, 02.00 och 04.30.
  11. Neutrik serie powerCON TRUE1 TOP verkar vara robusta och vädertätade IP65/IP67. Kan köpas på tex thomann.
  12. Bayesian (längd 56 m, bredd 11,5 m, köl 4-10 m, mast 72 m, 473 ton) som låg för ankar sjönk hastigt 19 augusti 2024 vid norra kusten av Sicilien utanför Porticello. Starka plötsligt vridande vindbyar på över 70 knop (> 36 m/s) verkar ha gjort att Bayesian slogs ner 90 grader och därefter sjönk mycket hastigt. Sju av 22 personer ombord omkom. "At 0406, Bayesian violently heeled over to 90° to starboard, taking less than 15 seconds to do so." Vid nu pågående förberedande arbeten med att ta bort bommen på den sjunkna båten har nyligen en dykare dött. https://www.bbc.com/news/articles/crk2mgjrp2no En officiell första delrapport kring haveriet har publicerats 2025-05-15 av Marine Accident Investigation Branch (MAIB). https://www.gov.uk/maib-reports/foundering-of-the-yacht-bayesian-with-loss-of-7-lives https://www.bbc.com/news/articles/c331djzymz6o https://www.yachtingworld.com/all-latest-posts/what-happened-to-the-bayesian-first-official-report-records-events-on-night-of-fatal-sinking-157943 Att ett kraftigt åskväder ska få Bayesian med världens högsta mast när den byggdes är anmärkningsvärt. Ytterliga detaljer kanske framkommer när båten bärgas.
  13. Prova appen, den kanske fungerar på samma sätt som för Garmin: "The Lowrance App allows you to create, store, edit and share your waypoints and fishing spots anytime, anywhere." https://www.lowrance.com/lowrance-app/
  14. Det vore definitivt enklare om det räcker att slipa ner topcoaten och inte behöva helt ta bort den. Ska man enbart avfetta med aceton innan slipningen beroende på att vaxet ligger ytligt och därmed inget behov att avfetta efteråt? Oavsett metod så kommer en dammsugare vara igång för att minimera dammandet.
  15. En ny och större vattentank på 120 L från Cipax ska monteras i förpiken på en S30. Två stöd utsågade ur en glasfiberplatta, tjocklek ca 5 mm ska plastas fast mot skrovet. Skrovet är på insidan målat med topcoat. För att få fäste vid plastning med polyester och glasfibermatta har jag för avsikt att slipa ner topcoaten lokalt där stöden ska plastas. Detta då jag förstår att det kan vara svårt att få fäste med plastning på topcoat även om man slipar ner ytan då den innehåller en del vax. Jag har ingen vinkelslip vilken även troligen genererar massor av damm överallt vid slipning av topcoat. Funder på om en multimaskin med en slipplatta tex Bosch EXPERT MAVZ 116 RT2 skulle kunna fungera. Eller finns det andra bättre alternativ? Tacksam för inspel gällande detta så att vattentankens stöd kan fästas på bästa sätt mot skrovet.
×
×
  • Skapa nytt...