Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025

Eld-

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 930
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    8

Eld- senast vann den dag 2 April

Eld- hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

556 Expert

Om Eld-

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Senaste Profilbesöken

5 813 profilvisningar
  1. Nu vill jag inte göra dig orolig och förstöra din båtsommar men. Risken med en lös metallbit är att den hamnar mellan dreven när du är ute och kör och får hela drevet att rasa. Dessutom kommer den ju någonstans ifrån och det är också lite oroväckande.
  2. Om man spekulerar så skulle det kunna vara en lös metallbit som legat i drevet hela tiden du haft det men som flyttat på sig och lagt sig mellan två kuggar när du har hanterat drevet.
  3. Nej det kan det inte. Växelföraren sitter ju på splines, varje fall på de jag har sett, och de går möjligen att sätta ihop fel så att växellägena inte fungerar som de ska. Men det kan inte ha med det beskrivna problemet att göra.
  4. Om man öppnat överhus eller underhus utan att har rätt kunskap och verktyg så kan man givetvis ställa till det också.
  5. Du har inte något löst föremål som tar tag i ett knutkors? Inne i överhuset finns bara axlar lager och kugghjul. Inget som kan komma i olag om det inte gått sönder. I underhuset finns ju växelmekanismen och vattenpumpen. Där skulle det kunna hända grejor när man mekar. Tex att man monterat något fel i vattenpumpen eller att man indexerat växeln fel när man monterat ihop underhus och överhus. Det går ju också att göra fel när hela drevet monteras tillbaka på båten.
  6. Det är alltså i överhuset det tar stopp när drevet är delat och alltihop är separerat från båten? Det ska inte finnas någonting som kan hindra rotation i överhuset. Antingen kan du se något som hindrar på utsidan av överhuset eller så har du ett allvarligt fel inne i överhuset. Har du kört med drevet överhuvud taget? Det kan knappast ha gått sönder när du gjort service. Om något hindrar rotation inne i överhuset så har det gått sönder vid körning och det har antagligen varit med ett dramatiskt ljud.
  7. Det går att vrida hela drevet med hjälp av propellern. Så om framväxel är i så går det att vrida runt hela drevet i backrikning och vice versa. Om du har så mycket som sex cm kvar så har splinsen inte nått fram till ryckdämparen. Växelförarens anslutning går inte heller in i läge förrän de sista 2-3 centimetrarna. Den kan nan dessutom se om nan kikar framifrån ocv underifrån. Den tjocka gummiringen kan komma ur läge när man monterar drevet.
  8. Som sagt. Ratten kan du kanske återanvända... om du får loss den i ett stycke. Det kan vara svårt nog utan rost.
  9. Jisses! Ta bort och kasta! Man ska ha väldigt ont om pengar och väldigt gott om tid om man ska ge sig på att försöka återuppliva den. Jag skulle dessutom inte lita på resultatet. En styrning som går sönder kan ställa till med en allvarlig olycka.
  10. Och hydaulstyrning är väldigt mycket bättre än kabel. Jag skulle verkligen inte försöka laga den. Man kanske kan få igång den igen om man skruvar isär och rotar runt men kommer man någonsin kunna lita på den?
  11. Felkopplat eller två kablar eller kabelanslutningar utan isolering som ligger mot varandra?
  12. Har en kompis som monterade en Ankorlina så att bandet passerade ovanför skorstenen till Wallasvärmaren. Det blev inte bra...
  13. Sikaflex är ett varumärke med många olika produkter. Hybro menar kanske Sikaflex 291. Eller 290 kanske är bättre? I övrigt håller jag med.
  14. Nio år senare... och det var åtta och ett halvt år sedan TS var aktiv på forumet.
×
×
  • Skapa nytt...