Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-15 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det styper lite på detta tror jag. 7 månader att köpa, utrusta och segla en båt så långt låter snudd på ogörbart. Köp en båt i Karibien istället.
  2. 1 poäng
    Fakta: Om man använder el till kyl, frys, matlagning och allt övrigt, navigering mm så är en rimlig förbrukning 3kWh per dygn. Av detta är det lätt att få 1 kWh av solpaneler (krävs 250W). Återstår 2 kWh som elverket skall skapa. För detta krävs ca 0,6 liter diesel per dygn. En 20 liters dunk räcker mer än väl för en atlantöverfart. Eftersom man inte behöver någon gasol så går det nog viktmässigt på ett ut. Ett luftkylt dieselelverk som ger 2,1kW väger 55kg och har måtten 480 x 400 x 470 mm. Kostnad 11800kr. Högst rimligt eller hur?
  3. 1 poäng
    Den har nog suttit där sedan båten byggdes, 2003. Den byter jag ut!
  4. 1 poäng
    Kolla att startmotorn inte blockerar svänghjulet. Annars, demontera växelhuset. Lossa alla bultar, kolla även under trimfenan. Ta tag i huset och dra rakt ut/ned. Ev. kan man behöva vicka huset och kila med skruvmejslar men inget övervåld. Om det fortfarande är stumt har motorn antagligen skurit.
  5. 1 poäng
    Absolut, så har jag gjort i 7 år om jag räknar rätt. Stänger ventiler men inget mer. Absolut men avfuktaren är oftast inte effektiv vid 5°C men har man fått ner fukten så lär det klara sig även vid lägre temperaturer. Kanske ska man testa att kunna blanda inne/ut luft, bara köra recirkulation ett tag för att snabbt få ner luftfuktigheten. Säkert, men jag är lat
  6. 1 poäng
    Jag har en HP-33A, transponder med display. Den fungerar alldeles utmärkt. AIS informationen får ja både på displayen och i plottern. Ibland stänger jag av visningen i plottern tex inne i en skärgård med mycket öar och grund för att få en "renare" visning. Fortfarande får jag "CPA" larm från AISen. Ligger jag för ankar så är plottern avstängd men AISen är på och eftersom den burken sitter nere i båten så kan jag kolla läget. Det bästa av två världar tycker jag. Sen är det en fördel att AISen även fungerar som en rudimentär plotter, jag har lagt in viktiga waypoints som kan visas om plottern skulle lägga av.
  7. 1 poäng
    Personligen hade jag valt en black box som man kan montera på ett undanskymt ställe. Vill man absolut ha en extraskärm med AIS-info så hade jag valt en transponder med WiFi och kört OpenCPN i telefon och platta. Dyrare, ja, men då ser man fartygen på ett sjökort och inte i någon märklig radarbild. (Radarbild fungerar sådär i skärgården eftersom man inte ser om det ligger öar, grynnor eller annat mellan mig och andra båtar. På öppnare seglingar kanske det är ok, men inte i skärgården. Jag har testat och reagerat när båtar kommit i 30 knop på kollisionskurs men när jag kollat på plottern insett att vi aldrig kommer att mötas pga hinder i vägen.)
  8. 1 poäng
    eBay eller din kompis i Kinna. Marinvwebben säljer i Sverige
  9. 1 poäng
    Köp en Matsutec transponder. Med eller utan display. Du kommer inte att ångra dig.
  10. 1 poäng
    Jag har har en 40 fots båt från 2000talet.. men jag använder den mkt, jag sov hemma 2-5ggr från april-okt iår. (Jobbar borta också) jag har råd men skulle få ofantligt mkt annat för pengarna. Men detta är vårt enda och stora gemensamma intresse. Jag skruvar 98% själv. Rubbar,vaxar,vinterkonserverar,servar själv. Detta tycker ja är kul.. förutom rubbning/vaxning då.. Jag har en billig uppställningsplats och båtplats, sammanlagda kostnader för dessa överstiger inte 5000kr/år. Hade ja inte haft dessa förutsättningar, billiga platser, gillat att mecka själv osv hade jag inte haft råd. Men pengar är inte allt.. ja minns båtresorna sen barndomen knappt charterresorna till Kanarieöarna, Turkiet, Grekland och allt vad det var..dom är suddiga i jämförelse med båtresorna.. det är väl därför jag är där jag är idag. Total båtnörd.. rent av skadad 😁👍
  11. 1 poäng
    Ja då - båten ligger fortfarande på Gålö. Avataren kommer från min iPhone, och är en Peter-Emoji som jag gjorde. Sjukt lik mig. Och mahogny har man i båtbygge främst för att den har väldigt små fuktrörelser, är starkt och lätt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...