Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-11-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    Bra varning! Det går ju att skruva ur en skruv itaget och sätta tillbaks den till man hittat den långa.
  2. 1 poäng
    Nu körde jag ca 50% fotogen (lacknafta, kristallolja eller vad det nu är som de kallar lysfotogen idag) och 50% HVO100 i Stelton kopian. Den hade ca 1 dl fotogen i tanken och skog på ca 1 dl HVO100. Blötte veken ordentligt och lät den stå ca 30 min innan jag tände. Ungefär samma resultat som innan idag fast där hade jag 100% HVO100. Brann inte optimalt och med liten låga som inte ökade så mycket om jag höjde veken. Funkade ju hur bra som helst i fotogenkaminen men den har glasfiberveke. Behöver kanske nya vekar i alla lampor, de kan ju vara fulla av paraffin och fan vet allt de har i det de kallar lysfotogen/lampolja idag. Tyvärr har ju alla slutat med tekniskt datablad för kemprodukter så man kan ju inte kolla vad de innehåller, finns ju lite info i säkerhetsdatabladen men inte samma sak tycker jag. Köpte både "lysfotogen" och "lampolja" på ett av lågprisvaruhusen för några år sedan som förstörde en äkta Stelton skeppslampa som blev kolsvart av sot som inte gick att får bort. Därav köpte jag en kopia som man inte behöver vara så rädd om. Jag slänger iväg i ett mejl till Lysande Sekler, den skammen får jag ta😧 Jag ger mig inte och återkommer med mer info hur det går. //Pär
  3. 1 poäng
    Hej o välkommen till MG! Principen för avsäkring av batterierna är så här: Säkring närmast batteriet. CE-standarden som inte fanns när din båt byggdes anger att säkringen ska sitta max 30 cm (taget från minnet, men det är rätt kort avstånd) från batteriet. Sitter säkringen längre bort så ska batterikabeln dras i kabelkanal (kan vara t.ex. sådan slang man drar kabel i vid husbygge). Om du ska montera säkringar (en till start o en till förbrukare) så är det lika bra att följa dagens regelverk. Mellan säkringen och spridningsplint för pluskabeln ska det sitta en huvudbrytare (inga elprylar före huvudbrytaren). Du kan ha flera huvudbrytare från förbrukningsbatteriet. Jag har t.ex. en för "permanentström" som t.ex. solpanelen, värmare som inte av misstag ska brytas bort under drift, solpanel, mm. Då kan jag slå av förbrukningen till pumpar, belysning, ankarspel, instrument mm när jag lämnar båten och endast ha permanentström med en liten säkring påslagen när jag lämnar båten. Kablar dimensioneras mot den ström som ska gå genom kabeln. Säkringen dimensioneras mot kabeln så säkringen löser ut innan kabeln brinner av. Efter en säkringsdosa för småförbrukare går du ner till klenare kablar och klenare säkringar. (Detta var kanske att "slå in en öppen dörr" om du läst på om båtel, men det förtjänar alltid att hållas i minnet.) Plusplinten jag ritat in kan även vara en säkringsdosa med utgångar/ingångar för olika elprylar, olika kabeldimension och olika stora säkringar. Jag har t.ex. en sådan här Victron säkringsplint för laddkablar till mina båda batterier (har delat blecket i mindre delar). Den är billigare än många plusplintar (ca 250:-) och fyller dubbel funktion. Den är anpassad för en bladsäkringsmodell som heter "mega" och finns från 40A och uppåt. Vill du börja från en snygg elstruktur så samlar du: Minusanslutningar till startbatt, förbruknbatt, laddare, matning till elpanel (för belysning, lanternor, instrument.) till en minusplint. Startmotor o generator går ofta direkt till huvudbrytaren. Förbrukarplus till en egen plusplint. Då får du en installation som blir översiktlig och lätt att felsöka om något går snett. Dessutom lätt att utöka installationen i framtiden.
  4. 1 poäng
    Problemet är att det kan hända saker under vinterns gång och även typen av underlag påverkar. En grusplan där frosten kommer och går är inte detsamma som en asfaltplan. För ett par vintrar sen tog jag tag i grannbåtens stötta när jag reste mig upp efter en titt under min båt, då visade det sig att den stod helt lös. Det går absolut att fästa presenningen i stöttorna på ett säkert och bra vis, men det går att göra det på ett dåligt vis också. I vår klubb är det därför inte tillåtet att fästa pressen i stöttorna. Alla bör ju känna till att tjälen påverkar marken så alla bör ju förstå att man måste besöka båten då och då för att kontrollera att stöttorna varken är för löst eller för hårt ansatta.
  5. 1 poäng
    Hej och välkommen till MG! Rubriken antyder att du vill koppla solpanelen till startbatteriet, men det tycker jag är fel. Startbatteriet laddas ur väldigt lite om om man inte måste nöta många minuter för att få igång motorn. Det är normalt förbrukningsbatterierna som behöver laddas och det är ju så du ritat schemat (som jag inte kommenterar) men som spontant ser rätt okej ut. Här ka man läsa och lära även om nan inte väljer att köpa deras produkter. https://sutars.com/elguiden/ Jag har Biltemas elektroniska skiljerelä (prisvärt) och iom. det kulle jag koppla laddaren på startbatteriet så att alla batterier laddas. Om man har ett elektromekaniskt skiljerelä kopplat till generatorn så funkar det inte att koppla laddaren på startbatteriet eftersom reläet bara sluts när generatorn laddar. Mackey
  6. 1 poäng
    Man kan ju ha lite olika känslor för att måla en motor som kostar 20 000:- kronor eller en som kostar 200 000:- kronor.
  7. 1 poäng
    Skåningarna och YouTuber familjen på Taipan har målat sin utombordare som svenska flaggan. De har fått behålla sin motor i flera år nere i Medelhavet. Har haft liknande tankar på målning.
  8. 1 poäng
    Monterade vevaxeln vilket visade sig inte var så bra, den gick inte helt fritt vid rotering, kärvade lite vid en punkt. För lite axialspel. Blev att slipa av bakre lager på planskiva och fint vattenslip. Satt ihop lagerhalvorna med en slangklämma och drog runt "lagerpaketet" på planskivan med slippapper. Nu snurrar veven utan motstånd hela varvet runt och axialspelet ligger på 0,09 mm (spec 0,05-0,15 mm).
  9. 1 poäng
    Häng på en skylt. "Ska renoveras", och gärna med nåt firmanamn.
  10. 1 poäng
    Uppdatering. Har idag testat med HVO100 i min fotogenkamin Toyotomi R266 från 1990-talets början. Med följande resultat och observationer: Relativt enkelt att tända med glödtändningen, behövde bara blåsa till lite in mot veken så tände den och det spred sig ganska snabbt runt hela veken. Skall tilläggas att veken är lika gammal som kaminen och den behöver nog vridas lite för den är sliten där glödstiftet går emot. Kom snabbt upp i osynlig låga och själva brännartornet blev glödgat snabbt, ingen som helst os eller lukt under själva uppvärmningsfasen. Kanske något (ytterst lite) lägre effekt än på Kemetyl Lampolja men den luktar ju betydligt mer och osar under uppvärmingsfasen. Fyllde på ca 0,5 L i tanken och lät det brinna ut så tanken var tom, tror den brann lite längre på HVO100 än vad den gör på lampolja/lysfotogen. Obetydlig os/lukt när den slocknat med HVO100. När man bränner lampolja/lysfotogen får man öppna dörren och vädra ut lite när den slocknat. Enda nackdelen är att det finns inte en enda mack i närheten som har HVO100, passade på när vi åkte till storstan ett annat ärende. Stor skillnad på priset, HVO100 kostade ca 24 kr/L mot Kemetyl Lampolja som kostar runt 60 kr/L finns även andra fabrikat runt 50 kr/L på billighetsvaruhusen men de luktar värre. Skall även prova i våra antika fotogenlampor vilket jag tror kommer att gå hur bra som helst, de brukar sota rejält på lampolja/lysfotogen och ju billigare man köper desto mer sot och os. Kommer nog aldrig mer att köpa lampolja eller lysfotogen efter detta, bara synd att det inte finns på nära håll. //Pär
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...