Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-10-04 på alla områden

  1. 1 poäng
    Dubbelpost
  2. 1 poäng
    Nizpros data, https://nizpromarine.com/shop/f300-4-2l-v6-332ho-diy-kit-2010-to-current/
  3. 1 poäng
    Elfel, skulle jag tro. Det som inland kallas för ”jordfel” då åsyftande att komponenten, i detta fallet den lilla dosan med enkel elektronik och kontrollamporna som inte får kontakt med minus, strömmen letar sig andra vägar tillbaka till batteriminus och kan då utlösa larm eller orsaka andra konstiga effekter. Det sitter en avlång multikontakt ansluten i denna elektronikdosa på instrumenttavlans undersida, kolla att anslutningarna i denna inte är oxiderade. Det kan hjälpa att lossa kontaktdonet och återansluta det igen, men litet elektronikspray på kontaktytorna är aldrig fel. Elektronikspray är INTE samma sak som 5:56, WD40 och liknande feta sprayer, elektronikspray innehåller isopropanolalkohol och är ”torr” bromsskivespray är ungefär samma sak. Men Du, kolla även anslutningarna på generatorn på den motorn som larmet kommer ifrån! Särskilt anslutningen D+ som öven kan heta DF.
  4. 1 poäng
    Inte värdigt att vara på sjön. Nu blåser det storm på Vänern, regnet rullar in vid lunch. Många som ännu inte tagit upp båten. - Har inte tid att vänta med detta, älgjakten börjar onsdag 8 oktober. Nä... Nu sitter jag framför brasan och förbereder mig mentalt för detta. Eldar upp bakugnen i eftermiddag och lagar nåt gott, till en pilsner eller två. Kollar på sommarens bilder.
  5. 1 poäng
    Har tänt i Norrahammar i köket och förberedda på elavbrott som vanligt när inte Sydkraft kan hålla ordning på sina ledningar. Börjar blås upp mer och mer... Väderobservationer kl. 08.00 Falsterbo: SSO 17 m/s (23,3 m/s) Skillinge: S 11,2 m/s (18,8 m/s) Hanö: SSO 14,0 m/s (22,1 m/s) Rønne: SSO 14,4 m/s (19,0 m/s) //Pär
  6. 1 poäng
    Jag skulle vilja hävda att det är normalt (kan dock inget om just din specifika motor). Så är det på min och jag lever i tron att det är universellt att det fungerar så, i alla fall de få jag varit i kontakt med. Precis som @Lintott säger så är det en vital test som syftar till att visa att vitala larm fungerar. Precis som i bilen då alla varningslampor tänds när man vrider på tändningen, samma princip alltså (med skillnaden att bilen inte har en summer).
  7. 1 poäng
    För min motor (Yanmar) så tjuter larmet när jag slår på tändningen och så ska det vara enligt instruktionsboken. Tjutet är en test av att larmet fungerar. Samtidigt lyser laddnings och oljetrycksvarningen. När motorn startat så slocknar laddningskontrollampan och strax efter så slocknar oljetryckslampan. Vi som inte sitter med visarinstrument framför ögonen när vi kör för motor uppskattar att bli uppmärksammade på att någon varningslampa tänds och det görs genom att larmet skriker. Men då måste den ju fungera vilket testas vid varje motorstart. Hjälpte häromdan en kamrat med felsökning. Larmet fungerade inte som det skulle och motorverkstan erbjöd sig att byta kretskortet i motorpanelen för 2.700:- + arbetskostnaden. Jag ville kolla att oljetrycksgivaren fungerade innan han beställde ett nytt kretskort. Då upptäckte jag att anslutningen till oljetrycksgivaren lossnat. Efter återmontering så fungerade både varningslampor och larm när tändningen slogs till och slocknade/tystnade när motorn gick igång....
  8. 1 poäng
    Tittade på ditt lock till sjövattenpumpen och kunde förstora bilden mer med iPad än med datorn. Dels är det en slitrand i centrum men det ser även ut som det är små gropar vid röda pilen och det är den delen som ligger strax under kammen vilket kan påverka pumpens kapacitet. Lägg ett våtslippappersark (A4) med kornstorlek 320–400 på ett plant och slätt underlag t.ex. glasskiva, bänkskiva etc. Spraya slippappret med lite vatten Lägg locket med denna sida som visas på bilden mot slippappret och dra fram och tillbaka några gånger. Man behöver hålla fast slippappret medan man drar locket fram och tillbaka på slippappret. Efter några drag så kommer man att se hur pass ojämnt eller slitet locket är. Är det inte för djupa ojämnheter kan man dra några gånger till för att jämna ut ytan. Men man kan inte slipa för mycket, man skall bara precis jämna till ytan. Är det för gropigt och ojämnt, byt lock. //Pär
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...