Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-07-12 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag kapar tråden helt sonika med en frågeställning angående batterierna i min båt och ev byte till litium. I min katamaran har jag har 320 Ah AGM i förbrukarbanken och 80 Ah blybatteri till start. Laddning från en 9,9 hp utombordare som ska ge 8A men brukar max ligga på 4A, först till startbatteriet sedan vidare till förbrukarbanken via ett relä. Mest laddning till förbrukarbanken sker via 220 watt solceller. Vad för pinaler behöver jag om jag ska byta till litium? Har själv tänkt så här: skippa skiljerelä och endast ladda startbatteriet med motorn. Byta AGM till 200 Ah litiumbatterier som laddas via 220 watt solceller. Behöver även köpa ny mppt regulator. Räcker det eller måste jag ha fler prylar?
  2. 1 poäng
    Precis. En DC/DC fungerar ju normalt inte som blybatteriet som reducerar sitt strömslukande när spänningen sjunker. Snarast är det tvärtom - inströmmen ökar - tills inspänningen når inställd minsta nivå (om man nu kommit ihåg att ställa in någon sådan, annars töms startbatterierna). Det kommer faktiskt hända även utan att solen behöver gå i moln, så länge solpanelerna inte klarar att leverera 30-40A i laddström (och det gör de ju inte). Så skaffa en separat solcellsregulator och ladda Li-banken med, helt utan inblandning av DC/DC:n, som redan nämnts. Då kommer all den energi som panelerna kan ge att gå till batterierna, utan konstigheter. Risken är annars att det kommer bli en hispig lösning med snabba till/frånslag likt ett blinkrelä, som inte laddar något vettigt... Allt som inte kan leverera den maxström DC/DC:n kan komma att dra bör generellt sett inte användas för att försöka leverera ström till den. Därför är det lämpligt att koppla DC/DC:n så den enbart kan gå igång om motorn går (ofta används "tändningsplus", KL15, som enablesignal, tillsammans med inspänningsnivån).
  3. 1 poäng
    Tror TS valde en Karibien kryssning på 2 månader med al inclusive när han summerade ihop vad allt skulle kosta att köpa för 1 veckas båtsemester i Stockholms skärgård
  4. 1 poäng
    Kolla att kablarna på förkopplingsmotståndet sitter fast och att stiften inte oxiderade. Gör rent och sätt fast. Om motorn fortfarande stannar när du släpper nyckeln, så är nog motståndet defekt.
  5. 1 poäng
    Jag tror vi tappat TS. Sillfiske vid Island och ostindienfarare var nog lite för långt ifrån en vecka i Stockholms skärgård.
  6. 1 poäng
    Ja, det har blivit dyrare att besöka slottet. Förr kunde man gå in och se köket, vapenkammaren samt kryddträdgården utan att betala. Nu kommer man inte innanför yttre porten utan avgift. Tråkigt.
  7. 1 poäng
    Startmotorn fixad, var dålig kabel till sollinoiden 👍 Provade att lägga direkt + på 15 på tändspolen. Startade direkt och dog när jag tog av kabeln. Mätte på tändspolen och verkar ha ström när nyckeln är av men inte ström när tändningen är på. Verkar som jag hittat var jag skall feldöka vidare i morgon. Tack så länge 👍👍
  8. 1 poäng
    Undvik Volvo Pentas 40-motorer. Det är en sk förkammardiesel med låg effekt, hög ljudnivå och har mycket lågt värde på marknaden. Välj istället den nyare varianten med direktinsputning som är mer ekonomisk, lägre ljudnivå och ger mer effekt i jämförelse. TMD41b med 150 hk torde vara en mycket lämplig kandidat. Kika lite här så får du en överblick på vad som tillverkats och under vilka år åsså lite annat gott: https://www.marinexpress.se/pdf/tips/tekniska_data_diesel.pdf Silje 28 är enl uppgift en halvplanande båt från 80-talet. Finns en del med motorer 150-180 hk. Motsv min Nidelv 28.
  9. 1 poäng
    Kanonbra att du frågar! Många fritidsbåtsskeppare ropar enligt någon konstig blandning av militärdisciplin och VHF-kursboksanrop. Det blir lätt omständligt och krystat i kontakten med oss som är i etern hela dagarna. För det första, INGEN förutom Stockholm radio (Det privata VIAMARE) och möjligtvis JRCC (Sjöfartsverkets sjöräddningscentral i göteborg) är intresserad av din call-sign. Om den skulle behövas så frågar dom efter den. Använd inte din call-sign i vanliga anrop till broar och andra fartyg. Använd båttyp och båtens namn, ex, på anrop i praktiken när ingen typ av nöd föreligger och på annan kanal än kanal 16: Hjulstabron, hjulstabron, Motorbåten, Frida, Frida. På kanal 14. Det är ofta man hör anrop rakt ut i luften av typen: Hammarbyslussen! Hammarbyslussen! Mycket oartigt och dessutom opraktiskt. Vad förväntas slussvakten svara? Fritidsbåt! fritidsbåt? Nej, någon typ av namn att svara på vill man ha. Har du inget namn på båten så hitta på ett för stunden. Det blir så mycket lättare att föra samtalet vidare om man har någon att adressera istället för att ropa rakt ut i mörkret En annan olat som någon avdankad marinofficer verkar lära ut till VHF studenter är att tala om för alla att man inte fått kontakt med den ropat på sista halvtimmen. Dvs, något i denna stilen: Segelbåten Dojjan, segelbåten Dojjan segelbåten Dojjan! Här anropar segelbåten skohorn, skohorn, skohorn. (Ett iofs, korrekt anrop på kanal 16) Problemet uppkommer när Dojjan inte svarat efter 10 anrop från Skohorn. Då kommer klassikern: Ingen kontakt med Dojjan på kanal 16! Klart slut från Skohorn! Vem i hela friden skulle rimligtvis kunna vara intresserad av att Skohorn inte får kontakt med Dojjan?? I kombination med call-sign på båda båtarna tar detta anrop upp enormt mycket radiotid då alla övriga tvingas tiga och lyssna på eländet. Kort och koncist och gärna med en artig underton fungerar bäst för alla parter. Angående att kontakta ett okänt fartyg på kollisionskurs får man ta till var det anropade fartyget befinner sig och tex, vilken ungefärlig kurs det har. Ett anrop skulle kunna låta så här: Northbound vessel, in position, (Lat, long eller i förhållande till ett känt landmärke) approx, 5 miles east of Gustav Dalén lighthouse! This is....osv. Engelska är det som gäller oavsett flagg på fartyget utomskärs. Fråga gärna på om det är något annat du undrar. Mycket få i Sverige har större praktisk erfarenhet av VHF-kommunikation än jag. Både från handelsfartyg och kustradiostationer. (Inte menat som skryt ifall någon tror det.)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...