Kanonbra att du frågar! Många fritidsbåtsskeppare ropar enligt någon konstig blandning av militärdisciplin och VHF-kursboksanrop. Det blir lätt omständligt och krystat i kontakten med oss som är i etern hela dagarna. För det första, INGEN förutom Stockholm radio (Det privata VIAMARE) och möjligtvis JRCC (Sjöfartsverkets sjöräddningscentral i göteborg) är intresserad av din call-sign. Om den skulle behövas så frågar dom efter den. Använd inte din call-sign i vanliga anrop till broar och andra fartyg. Använd båttyp och båtens namn, ex, på anrop i praktiken när ingen typ av nöd föreligger och på annan kanal än kanal 16: Hjulstabron, hjulstabron, Motorbåten, Frida, Frida. På kanal 14. Det är ofta man hör anrop rakt ut i luften av typen: Hammarbyslussen! Hammarbyslussen! Mycket oartigt och dessutom opraktiskt. Vad förväntas slussvakten svara? Fritidsbåt! fritidsbåt? Nej, någon typ av namn att svara på vill man ha. Har du inget namn på båten så hitta på ett för stunden. Det blir så mycket lättare att föra samtalet vidare om man har någon att adressera istället för att ropa rakt ut i mörkret En annan olat som någon avdankad marinofficer verkar lära ut till VHF studenter är att tala om för alla att man inte fått kontakt med den ropat på sista halvtimmen. Dvs, något i denna stilen: Segelbåten Dojjan, segelbåten Dojjan segelbåten Dojjan! Här anropar segelbåten skohorn, skohorn, skohorn. (Ett iofs, korrekt anrop på kanal 16) Problemet uppkommer när Dojjan inte svarat efter 10 anrop från Skohorn. Då kommer klassikern: Ingen kontakt med Dojjan på kanal 16! Klart slut från Skohorn! Vem i hela friden skulle rimligtvis kunna vara intresserad av att Skohorn inte får kontakt med Dojjan?? I kombination med call-sign på båda båtarna tar detta anrop upp enormt mycket radiotid då alla övriga tvingas tiga och lyssna på eländet. Kort och koncist och gärna med en artig underton fungerar bäst för alla parter. Angående att kontakta ett okänt fartyg på kollisionskurs får man ta till var det anropade fartyget befinner sig och tex, vilken ungefärlig kurs det har. Ett anrop skulle kunna låta så här: Northbound vessel, in position, (Lat, long eller i förhållande till ett känt landmärke) approx, 5 miles east of Gustav Dalén lighthouse! This is....osv. Engelska är det som gäller oavsett flagg på fartyget utomskärs. Fråga gärna på om det är något annat du undrar. Mycket få i Sverige har större praktisk erfarenhet av VHF-kommunikation än jag. Både från handelsfartyg och kustradiostationer. (Inte menat som skryt ifall någon tror det.)