Gå till innehåll
måndag 22 september 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-06-22 på alla områden

  1. 1 poäng
    Maxströmmen på en generator motsvarar ett tämligen högt varvtal. Så på tomgång har du bara en liten del av det. Sannolikt lastar DC/DC:n ner med sina 30-35A, med tanke på att spänningen går upp när du stänger av den och lasten bara utgörs av motorbatterierna.. Är det LiFePO4 den laddar, eller vad har du på förbrukarsidan ? DC/DC:n sänker, till skillnad från bly/syra, inte sin belastning/strömförbrukning när spänningen sjunker. Snarast tvärtom. Men är det en Victron så kan du ställa in spänningen den skall kicka in vid, för att förhindra strömrusning vid sjunkande spänning och den "onda cirkel" den verkar hamna i (drar mer ström ju lägre spänningen blir). Lämpligt är t ex 13,3-13,5V eller så. Då riskerar du heller inte att det blir motorbatterierna som får hjälpa till och lämnar ström till DC/DC:n när generatorn inte orkar. Sedan måste du mäta strömmen ur generatorn med t ex en tångamperemeter för att kunna vara säker på om den laddar dåligt. Bara mäta spänningen när du har en last som en DC/DC och inte bara bly/syrabatterier kan ge helt fel indikation. Sannolikt öser den ur sig många tiotals ampere fast du bara mäter 12,5V. Edit: Motståndet behövs inte om du har en vanlig laddlampa och inte LED. För då går det redan tillräcklig ström genom lampan för att få igång laddningen. Och igång går den ju, eftersom laddlampan slocknar direkt vid start.
  2. 1 poäng
    Du har fått flera bra förslag av @Mercury_44XS och hjälper inte dessa är mitt tips att kolla tändkablarna. Just den effekten (eller förlust av effekt 😉) som du har kan bero på dåliga tändkablar.
  3. 1 poäng
    Hej Bytte du kamrem och servade motorn själv? Du kan börja med att kontrollera att alla skarvstycken mellan kablarna sitter ihop korrekt och att alla stift i dessa är intakta och utan korrosion, musgnag, kabelbrott mm. Kan vara så enkelt att det är glappkontakt någonstans men det kan även vara en sensor (sitter flera stycken på motorn) som är på väg att ge upp. Sitter alla kontaktstycket ihop korrekt och är fria från korrosion, musgnag, kabelbrott mm. bör du kontakta en auktoriserad Yamaha verkstad för kontroll av felkoder som man bara kan se med YDS via OBD uttaget på motorn. Du kan även kolla om du har vatten i ångseparatorn, sitter en avtappning längst ner på denna men borde kanske larma för WIF (Water in Fuel). Sitter även ett bränslefilter inuti ångseparatorn som skall bytas med visst intervall. Kolla din instruktionsbok om det står något där. Mvh Pär
  4. 1 poäng
    Varför inte bara se till att motorn får tillgång till kylvatten och sedan försöka starta den. Startar den och går på alla varvtal samt kyler så är det bra, annars börjar man felsöka beroende på vad som inte fungerar.
  5. 1 poäng
    Börja med att ta bort växelhuset. Då kan konstatera om växelaxeln är av. Är den det så har du två val för att reparera. 1. Köpa en växelaxel som originaldel. För att få in en sådan i riggen måste powerheaden först tas bort. 2. Skicka efter en växelaxel från shiftshaft.com. Denna är delad upptill så den undre delen sticks in i riggen underifrån och sätts därefter ihop med den övre delen. Kolla hemsidan jag länkat till så förstår du nog bättre. Motorn kan med fördel hänga kvar på båten men det underlättar mycket att ta upp båten. Att lyft PH kan vara mycket jobb på en så gammal motor.
  6. 1 poäng
    Se om du hittar en reservdelskatalog för motorn du kan ladda ner från internet. Skriv in i sökfältet: yanmar 3GM online spare parts catalogue Eller vad det står på typskylten. Har du hittat typskylten på motorn förresten? Där finns ett serienummer som du också behöver ha. Ladda ner katalogen till din dator och skriv ut den samt sätt in i en pärm. Samtidigt kan du se om du hittar instruktionsbok som bukar vara gratis och en verkstadshandbok som kostar några kronor. Skriv ut dessa och sätt in en pärm, då vet man var man har det och slipper hålla på och kludda med mobilen när man är i båten och skruvar. //Pär
  7. 1 poäng
    Lite svårt med skalan men någonstans 185-190° F ser det ut som. Det blir 85-87°C helt ok om det är vid hög belastning. Att tänka på är att det blir något varmare i direktkontakt med kylvattnet som givaren är än att mäta utanpå termostathuset.
  8. 1 poäng
    Ursäkta att jag klampar in i tråden. Pär! Du är ny på MG, men har redan blivit en stor tillgång för alla som hänger här med sina båtfrågor. Det finns många andra högst kompetenta medlemmar, ingen nämnd och ingen glömd, men få som håller ditt tempo och har din kunskapsbredd och djup. Keep up the good work, men glöm inte att det finns ett liv utanför MG 🙂 Mvh Guestsson
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...