Gå till innehåll
söndag 08 juni 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-05-20 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det var en luftficka på tilloppsslangen från sjövattenfiltret. Som ett vattenlås. Har kortat av o rätat ut den så nu funkar det som det ska.
  2. 1 poäng
    Hej. Bronsbussningar i aluminiumsköld är hemsnickeri. Korrosionsproblem? Man kan med fördel köpa bussningarna till 280-drevet då de ger mindre glapp. Ingemar
  3. 1 poäng
    Jo testade ankarvarianten här nu. Först vände den upp fint mot vinden, men när jag gick gick fram så började den svänga direkt. Kombination av att jag var segel och att den lilla pyttedraggen inte satt fast riktigt är min gissning. Fick avbryta försöket. Har ju ett rejält ankare också, men det blir så himla klumpigt. Hadde dottern med så hon fick köra motor mot vinden och det löste sig. Jo focken har jag kört ett par ggr nu. Det käns inte som så mycket "extra" att ha koll på egentligen. Ganska simpelt iaf om man inte ska nörda för mycket med optimalt trimm. Har även kommit på ett simpelt och fungerande sätt att låsa rodret. Testade även stt driva bi idag. Det kändes väldigt tryggt, men fören pekade ju inte mot vindögat direkt. Kan nog bli trögt att få upp segiet då.
  4. 1 poäng
    Felet är lokaliserat! otät oljesticka droppande oljekyl. tack för alla input som behövdes när hjärnan beslöt sig för att gå upp i stabsläge och sluta fungera rationellt när jag såg oljan skvalpa runt.
  5. 1 poäng
    Jag har aldrig hört att det funnits annat än nylonbussningar till styrgaffeln på 290DP, DP-A-B-C-D-E, datalj 2 och 3. På bild har du styrbussningarna på min gamla båt Nimbus29C med AD41 och 290DP anno 1989.
  6. 1 poäng
    Om inte vill skruva bort förgasarna och rengöra dem ( något som inte rekommenderas för den ovane) så gör försök med att köra ett par tankar med alkylatbensin, det kanske ger resultat. Alkylatbensin verkar kunna lösa upp avlagringar från avdunstad bensin.
  7. 1 poäng
    Ja i hjälmen runt plunshen sitter en igängad bussning som skyddar aluminium mot slitage. Lika sitter det en sådan i skölden uppifrån för att skydda aluminium mot slitage. Det finns en liten skåra för verktyg att gänga ur. Något jag aldrig lyckats med. Brukar bli bågfilblad och mycket svära. Precis bytt i hjälmen på ett 290 dpd. Alltså drevet före dpe. Drevdelar.se har bilder på bussning kolla där. Glappet du pratade om är som så att lite ska det glappa ska inte vara stumt. Finns mått angivet i verkstadshanboken hur mycket det får glappa.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...