Gå till innehåll
måndag 25 september 2017

Rekommendera Poster

Calvados    1
Postad (redigerade)

Hej, är det fortfarande möjligt att få makrill i Göteborgs skärgård med dörj /pilk o stagg?

Skall man längre ut eller funkar det även ex syd knarrholmen?

Redigerad av Calvados

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Calvados    1

Ingen? Tänkte ut i helgen och skulle gärna ta emot tips från någon fiskekunning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
red_lobster    1

Stagg är väl alltid bra. Det verkar inte ha varit någon större mängd makrill i år. Fiskade i helgen och fick några stycken vid botten så testa gärna djupt. Jag fiskar dock lite längre norrut men det finns säkert kvar en och annan där du bor också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Georg_Ohm    521
Postad (redigerade)

Makrillen finns i stort sett hela året utefter bohuskusten, men den kommer och går litet nyckfullt.

Strömmar, vattentemp och framförallt bytesfisken är det som styr makrilltillgången.

Det absolut säkraste stället att finna makrill är hos fiskhandlarna på Olskrokstorget, där är för övrigt artrikedomen rätt så stor, på havslevenade fiskar och skaldjur.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Georg_Ohm    521
Postad (redigerade)

Mina erfarenheter av makrillfiske är nu litet gamla.

Men ett klent spö med lätt öppen haspelrulle, fluorescerande lina, litet blänkande skeddrag, aborrspinnare eller liknande mindre och blanka välpolerade drag.

Kustwobbler kan funka också, men då får man ta till ett grövre spö.

Upphängare med pater-nostertackel fungerar bra då man hamnar i ett stim.

Fluorescerande linor underlättar då man är flera som fiskar ombord.

Ja ombord! man kan ju få makrill från land men det är betydligt vanskligare, exempelvis lokaltrafikbryggan i Långesand på S-Koster, men det är betydligt säkrare då att gå till fiskaffären, eller ut en bit i båt till sjöss.

Lätt pilk, eller som vi ofta säger i Bohuslän "dörj". "Ränndörj" kallar vi den traditionella släpdörjen, och det funkar om draget, dragen går ytligt. Jag har fiskat mycket makrill med paravandöj, som släpas i 2-5 knop, makrillen är snabbare än man tror. Iofs kan fem knop vara för snabbt, men där nappar horngäddan.

Många släpdörjar på dörjstänger praktiseras framgångsrikt, men då har man enligt min mening överskridit det trubbiga epitetet "sportfiske" som jag anser vara ett spö, ett drag, och en krok per fiskare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sigge_1    16

Jag ränndörjar nästan varje vecka och det finns makrill kvar, iallafall söder om GBG där jag håller till. Tycker mig ha fått mer närmre land än tidigare i år. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu