Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gedda

Båtmässan i Göteborg 2015

Rekommendera Poster

Ja då har båtmässan dragit igång, bra tryck på entrén idag! 

Har köpt lite belysning till båten och en och annan tidningsprenumeration kommer väl inhandlas.

Vad ska ni som besöker mässan i år sikta in er på?

 

Glöm inte att besöka MGs monter på C06:07. Jag finns där på helgerna! välkommen in och snacka lite skit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall handla lite till segelbåten.

Genuavinschar, Flöjbar propeller, Propelleraxelkoppling, nya elektroniska sjökort.

Samt botanisera i "ny" elektronik.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska dit nästa helg! Vi är fyra stycken från Ronneby. Har beställt rum på hotell Poseidon. Blir där från fredag middag till söndag fm.

Ska kolla på en mindre solcell, ca 50 W, att ha  som komplement till den större som sitter fast monterad på Nimbusen. Sen blir det säkert nåt annat oplanerat som man släpar hem :P .

Lovar att komma till MG:s monter!

 

/Moltas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollat in många båtmässor i götet genom åren,iår dock inlagd på sjukhus,hade nog inte gått dit ändå,kan ju vara bra om man söker något till båten,eller få lite tips,men annars är det ju¨bara en massa individer som vill åt ens pengar,gäller och se upp,finns ju inga skummare försäljare än inom båt och bil branchen,möjligtvis dom som säljer teleabbonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man va lite elak skall man kanske säga att det ät tur att du är i tryggt förvar på sjukhuset bland all ihjälstressad sjukvårdspersonal och den smittorisk som finns där för alla farligheter. 

:mellow:

 

Fast nu skall vi ju inte va stygga - Det är bättre att va rik och frisk, än fattig och sjuk. På sjukhus hamnar man inte för inte och man får inte ligga kvar där den tid man egentligen skulle behöva.

 

Krya på dig. 

 

Det är båtmässa i Stockholm 28/2 till 8/3. Hoppas du är så pigg då, så du kanske kan ta dig dit. 

 

Man går väl inte på båtmässan för att titta på och köpa båtar - det har i alla fall aldrig jag gjort. 

 

Brukar titta på de gamla träbåtarna förstås - fast de är i stort sett inte till salu - och utrustning och lite verktyg. 

 

I regel håller ju de olika försäljarna någon form av mässpris. Dvs prisnedsänkta båtprylarna börjar närma sig sitt rätta värde. Nu passar inte Göteborgsmässan mig tidsmässigt, men jag brukar gå på "Allt för sjön" i Stockholm.

 

En ny skottmonterad kompass skall jag köpa i vår - och det blir säkert på mässan.

 

Brukar komplettera bladen till mina Japanska dragsågar - fast kanske inte i år. Jag har inte varit så elak mot dem som jag brukar.

 

Sardiner i olja brukar jag köpa några burkar, men just det är ju nästan snudd på lurendrejeri.  ;) Sardinerna bruka va slut innan jag ens hinner anträda min resa hem till Kungshamn. På så sätt blir de ju dyra och jag "lurad" att äta för många.  :)

 

Nej man bestämmer ju själv vad man vill köpa och det är klart att försäljare vill sälja - det är ju det de lever på.

 

Det finns nog större skurkar än de som ställer ut på båtmässan.  :ph34r:

 

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...Karluno: förstår din skepsis gentemot "mässor" mer än väl!
Att vandra runt bland "sälj-inriktade" små bås och därvid överösas med glättiga brochyrer ger i mina ögon i slutändan mest trötta fötter.
Är därför mååånga år sen sen jag frivilligt betalade inträde, men ibland erbjuds man "mässpris" vid exempelvis köp av nya segel med villkoret att avhämtning/betalning sker just i mässvimlet. Gratis inträde och tag gärna med en vän kan det då heta för att få upp besökssiffran. Jovisst, gratis är gott, men likväl lyckas sällan dessa sentida säljmässbesök fånga mitt intresse. [Skulle man till äventyrs ställa nån bås-representant nån mer avancerad fråga än just inom deras egna snäva produktinfo så blir de vanligen helt svarslösa, ber visserligen artigt att få återkomma. Artighet i all ära men djupare förståelse för sjölivets alla olika aspekter skulle impa mer på mig, inte bara ensidig produkt-promotion.]   
Sådan är jag, kan inte hjälpa det.
Tillhör förmodligen en hopplöst krävande (och penningsvag) dinosauriekundgrupp - vars "djuplodande detaljfrågor" om respektive produkts tillskottsnytta vad gäller sjölivets helhet mest irriterar/sabbar försäljningen? Lika gott så kan jag gnälligt tycka, för genom att inte besöka säljmässor besparar jag mig själv fotskav och slipper samtidigt irritera andra - alltså i grunden en "winwinsituation" för alla parter. ;-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ner och träffa oss på Båtmässan i Göteborg. Monter C06:07 Öppet mån- tors 12.00 - 20.00. Fre, lör, sön är det öppet 10.00 - 18.00.

Monter_BM2015.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Gratis inträde och tag gärna med en vän kan det då heta för att få upp besökssiffran."

 

Kan bara hålla med dig Thomas det är ett dyrt sätt att hitta något köpa :ph34r: .... Det är inte utställarna som tjänar pengar, alla i lokalen tar ansvar för arrangörens vinst.

 

Bojkott kanske vore en farbar väg. Det finns ju flera flytande mässor som lever på att sälja annat än golvyta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Vinst verkar vara det fulaste som finns i vårt samhälle. Ett parasiterande på vanligt folk.

 

Kanske staten kan ordna en båtmässa. Utan vinstintresse. Den kan då även bli genuscettiferad. Åsa Romson är talare nr 1. Hon är mkt intresserad av båtlivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på att byta båt iår, ska dit på helgen nu tänkte jag och kolla efter en liten styrpulpet. Finns det några bra rabatter på båtar direkt på mässan eller är det mest på tillbehör som det brukar vara nedsatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försäljare skall ju leva på sin inkomst av det dom säljer,men sedan kan man ju undra hur seriösa dom är,en båt kan dom sälja för säg 300,000kr,och sedan rea ut den 50,000kr billigare,inte säljer dom med förlust,och den som köpt en båt innan rean blir ju jävlit sur,50,000kr åt skogen ,inte får han tillbaka dom av säljaren,sådant gör mig förbannad,allmänt låg moral hos säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försäljare skall ju leva på sin inkomst av det dom säljer,men sedan kan man ju undra hur seriösa dom är,en båt kan dom sälja för säg 300,000kr,och sedan rea ut den 50,000kr billigare,inte säljer dom med förlust,och den som köpt en båt innan rean blir ju jävlit sur,50,000kr åt skogen ,inte får han tillbaka dom av säljaren,sådant gör mig förbannad,allmänt låg moral hos säljare.

 

Du menar att det är dålig stil av någon att sänka priset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har slagit ihop flera trådar om båtmässan och ändrat titeln.

 

//Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt många faktorer som påverkar priset och ev. rabatt på en viss modell.

Säljarens marginal på just den tillverkaren

Storlek på lager på just den modellen.

Årsmodell, kanske förra årets modell man rabatterar.

Uppnått internt volymmål eller inte

Uppnått tillverkarens volymkrav för att få sälja märket eller inte

Ev. samarbete med tillverkaren om att "pusha" en viss modell och splitta på förlusten/rabatten.

Valutaförändringar. man kanske har köpt upp ett antal båtar till lägre eurokurs och kan därmed sälja dem billigare än en nybeställning till dagens kurs.

mm mm.

Det finns massor av anledningar men det enda man kan vara säker på när man tittar på de flesta företag i marinbranschen är att det sannerligen inte är någon guldgruva att sälja båtar för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

försäljare skall ju leva på sin inkomst av det dom säljer,men sedan kan man ju undra hur seriösa dom är,en båt kan dom sälja för säg 300,000kr,och sedan rea ut den 50,000kr billigare,inte säljer dom med förlust,och den som köpt en båt innan rean blir ju jävlit sur,50,000kr åt skogen ,inte får han tillbaka dom av säljaren,sådant gör mig förbannad,allmänt låg moral hos säljare.

 

Du menar att det är dålig stil av någon att sänka priset?

 

fattar att det finns lättlurade folk när någon ger detta svar,ha ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

försäljare skall ju leva på sin inkomst av det dom säljer,men sedan kan man ju undra hur seriösa dom är,en båt kan dom sälja för säg 300,000kr,och sedan rea ut den 50,000kr billigare,inte säljer dom med förlust,och den som köpt en båt innan rean blir ju jävlit sur,50,000kr åt skogen ,inte får han tillbaka dom av säljaren,sådant gör mig förbannad,allmänt låg moral hos säljare.

 

Om vinsten på en båt är 100.000 kr säger vi, och man räknar att man säljer dubbelt så många på mässan om man minskar priset 50.000 kr när det finns många kunder på samma plats... vem blev lurad..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Angående ge tillbaka pengar... när Konsum har extrapris på köttfärs, är de också snåla som inte ger dig mellanskillnaden från vad du betalade veckan innan, och luras de också?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Angående ge tillbaka pengar... när Konsum har extrapris på köttfärs, är de också snåla som inte ger dig mellanskillnaden från vad du betalade veckan innan, och luras de också?

 

Speciellt om det är samma köttfärs dom malt om och bytt datum på :-)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har tråden börjat bli lite offtopic. Försök att hålla er till frågor som hör till mässan.

 

Tack.

 

//Admin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

försäljare skall ju leva på sin inkomst av det dom säljer,men sedan kan man ju undra hur seriösa dom är,en båt kan dom sälja för säg 300,000kr,och sedan rea ut den 50,000kr billigare,inte säljer dom med förlust,och den som köpt en båt innan rean blir ju jävlit sur,50,000kr åt skogen ,inte får han tillbaka dom av säljaren,sådant gör mig förbannad,allmänt låg moral hos säljare.

 

Du menar att det är dålig stil av någon att sänka priset?

 

fattar att det finns lättlurade folk när någon ger detta svar,ha ha

 

 

Om man har köpt en styrpulpetare veckorna innan mässan och sedan irriterar sig på mässrabatter på samma båt, vem är lättlurad då?

 

Givetvis räknar man med att rabatter på en mässa. För mig som bor i Jönköping är mässan mer lockande, här finns ju inga båtbutiker eller mer välsorterade tillbehörsmarknader än Biltema, då är båtmässan bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden är fri den som är lurad får gå till ARN ;)

mässan är bara svepsjäl att ta sig in till stan å äta räkmacka på heaven 23 med bira :P

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Då har jag gjort mitt besök på båtmässan.

Det var flera år sedan jag var där sist, och det har inte förändrats nämnvärt sedan sist.

Av någon konstig outgrundlig anledning så är inte segelbåtar populära på båtmässan.

Jag såg 2 stycken, varav den ena låg ner och så ett gäng optimistjollar...

Jag är inte ett ögonblick intresserad av motorbåtar, i någon form alls.

Så kontentan av det hela är att det kommer dröja innan jag kommer till denna mässa igen.

 

Jag såg dock en intressant sak. Alumacraft hade några båtar med nån form av heltäckningsmatta på alla platser där andra har durk, teak eller häftmatta att gå på.

Och denna heltäckningsmatta är tydligen vattentålig, vädertålig, klimattålig och avspolningsbar med högtryckstvätt och den torkar (enligt säljaren) väldigt fort.

Båten var klädd överallt med denna matta, även inuti lådorna. Nu var ju detta små 

fiskebåtar avsedda för lugna insjöar, men konceptet var intressant, och man kan tydligen köpa denna matta på löpmeter på deras hemsida.

Samma båt hade även en rätt så kraftig elmotor som satt i fören. Den var gps-styrd, och med den kunde man ankra utan ankare, och den kunde gå helt utefter waypoints.

 

Sedan så tog jag reda på hur Ais verkligen fungerar och är. Det finns personliga Ais Plb, som man inte skall jämföra med vanliga Plb. För Ais Plb´n är bara till för livet till sjöss, medans Plb är avsedda för livet till land. Så vill man ha hängsle och livrem så måste man skaffa dem båda.

Men en vanlig transponder Ais fanns med wifi-antenn och kostade cirka 6000:- på mässan, dock bara med kabel på 5 meter, men det kanske finns längre, så man kan sätta den i masttoppen istället...

 

Det var väl det enda som var av intresse. Jag upptäckte dock att om jag förköper biljetten över internet, så kostar biljetten 115:- istället för 130:- i kassan på plats.

Och Sven Yrvind var väl intressant, men det han berättade var det jag redan hade läst om i hans bok Konstruktören.

 

Det lär dröja innan jag besöker denna mässa igen. Öppna varv på Orust är 100 gånger mer intressantare och roligare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. segelbåtar så har de flesta stora tillverkare och importörer inlett ett samarbete som innebär att de inte deltar på inomhusmässorna, utan satsat allt krut på de flytande mässorna och gemensamma minimässor och events. Tydligen anser de flesta av dem att inomhusmässorna ligger fel kalendermässigt och därför inte ger valuta för pengarna. De vill ju ha in sina beställningar på hösten och då ligger de flytande mässorna bättre till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tråkigt att ingen gillar segelbåtar tillräckligt för Göteborgs mässan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tråkigt att ingen gillar segelbåtar tillräckligt för Göteborgs mässan.

 

Som sagt så är det inte så att igen gillar segelbåtar, utan importörer och tillverkare som har gått ihop och valt en annan väg för sin marknadsföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker i morron bitti kl 07.00. Ser ut att bli hyfsat väder att köra i. Alltid intressant med båtmässor även om allting var bättre förr :P !

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

Vad tråkigt att ingen gillar segelbåtar tillräckligt för Göteborgs mässan.

 

Som sagt så är det inte så att igen gillar segelbåtar, utan importörer och tillverkare som har gått ihop och valt en annan väg för sin marknadsföring.

 

Då borde de döpa om denna mässan till "Motorbåtsmässan med tillbehör". För som seglare så var detta bortkastade pengar fullständigt.

Och gör-det-själv-hörnan med båtbyggare var degraderad till ett par små bås vid den radiostyrda poolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...