Jump to content
Friday 14 May 2021
pattedala

Koppla ny säkringspanel

Recommended Posts

Jag behöver få dit en ny säkringspanel då befintlig är både gammal och full.
I somras gick hubudsäkringen 2ggr och det förekommer skarvar och strömtjuvar lite varstans som jag vill koppla om med en ny säkringspanel.
Det är en maxim 26a och de finns ett mindre strömskåp inne på toaletten i förpiken som skulle vara det självklara valet att dra ny strömkabel från huvudbrytaren.

 

Men jag funderar på om man skulle sätta upp den nya säkringspanelen i motorrummet på träskiva med ordentliga kopplingsplintat istället då det finns större utrymme och kan isf få till det bättre, snyggare och då får jag dessutom "strömcentralen" i mitten av båten.

 

Finns det någon nackdel att ha en eller flera säkringspaneler i motorrummet?

 

Tänker att då kan säkringar för förbrukare vara där i motorrummet och i elskåpet på toan kan man hålla säkringar för instrumentpanelen/förarplatsen då den sitter ovanför.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag antar att du har dieselmotor, i så fall finns det väl inget "förbud" mot att ha elpryttlar i motorrummet. Med bensin skulle jag absolut inte vilja ha ngt i motorrummet som kan ge gnistbildning. T.ex. en säkring kan ge gnista.

 

Annars, när jag renoverat båtar, tycker jag det är tre saker som är viktiga. Effektiv kabeldragning, elektriskt vettiga avsäkringar och tillräcklig åtkomst där man behöver in och greja med t.ex. säkringar eller kopplingar vid framtida kompletteringar eller ändringar. Hur väl man än planerar installationen från början kommer det alltid att dyka upp anledningar att peta i det igen.

 

Själv vill jag dock inte ha annan el än det som berör motorn i motorrummet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo självklart, hade inte funderat  på det om det var bensinare :)

 

Jo jag känner samma att jag vill få det snyggt, prydligt och lättåtkomligt. 

 

Dessvärre tror jag det skulle vara svårt att få det både snyggt och lättåtkomligt med 2 säkringspaneler i det elskåpet som finns idag men ska fundera på det hur man ev kan lösa det där.

 

Såhär tajt är det i elskåpet idag, där rattnavet syns o sen kommer instrumentpanelen/dashboarden med dess råttbo av kablar. 

Annars kanske man får försökte göra elskåpet större

IMG_20200819_181254.jpg

Edited by pattedala

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev pattedala:

Jo självklart, hade inte funderat  på det om det var bensinare :)

 

Jo jag känner samma att jag vill få det snyggt, prydligt och lättåtkomligt. 

 

Dessvärre tror jag det skulle vara svårt att få det både snyggt och lättåtkomligt med 2 säkringspaneler i det elskåpet som finns idag men ska fundera på det hur man ev kan lösa det där.

 

Såhär tajt är det i elskåpet idag, där rattnavet syns o sen kommer instrumentpanelen/dashboarden med dess råttbo av kablar. 

Annars kanske man får försökte göra elskåpet större

IMG_20200819_181254.jpg

Det där ser ju inte helt galet ut. Byt glassäkringarna (om det är såna som syns på bilden) mot dvärgbrytare i "rätt" storlek så ska det nog räcka ganska långt. Tycker dessutom det ser ut som något som liknar en DIN-skena vilket är mycket praktiskt att montera dvärgbrytare på.

Med lite slack i kablarna, som göms bakom "elskåpet", plockar man bort dvärgbrytaren, drar ut den en liten bit och kopplar om utan att behöva sträcka in sig i skåpet och hålla på.

Att återställa en dvärgbrytare är ju också väldigt enkelt.

 

(Jag jobbar inte som säljare av dvärgbrytare men inser att det låter så i texten ovan. 😉)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev ChristerN:

Det där ser ju inte helt galet ut. Byt glassäkringarna (om det är såna som syns på bilden) mot dvärgbrytare i "rätt" storlek så ska det nog räcka ganska långt. Tycker dessutom det ser ut som något som liknar en DIN-skena vilket är mycket praktiskt att montera dvärgbrytare på.

Med lite slack i kablarna, som göms bakom "elskåpet", plockar man bort dvärgbrytaren, drar ut den en liten bit och kopplar om utan att behöva sträcka in sig i skåpet och hålla på.

Att återställa en dvärgbrytare är ju också väldigt enkelt.

 

(Jag jobbar inte som säljare av dvärgbrytare men inser att det låter så i texten ovan. 😉)

Jo det är ju också en idé att göra iofs. 

Får kolla nästa gång man åker ut till båten hur plus/minus är draget till befintliga säkringar. 

 

Vilken tjocklek och hur inkommande är draget/delat på säkringarna, har inte sett någon kopplingsplint så antar att de borde vara parallellkopplade. 

 

Sen tillkommer även kopplingsplint för att koppla 3-4 ladd/ciguttag på en säkring/dvärgbrytare och 4-6 led lampor till en säkring/dvärgbrytare

 

Hmm, blev lite o fundera på. jag får ta med idén om DIN brytare helt enkelt och fundera på den :)

 

Edited by pattedala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och hur stora var de huvudsäkringar, som inte mäktade med, är väl en relevant fråga. 

 

Huvudsäkringar till vad? 

Inklusive startmotor och andra storförbrukare? 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Det där ser ju inte helt galet ut. Byt glassäkringarna (om det är såna som syns på bilden) mot dvärgbrytare i "rätt" storlek så ska det nog räcka ganska långt. Tycker dessutom det ser ut som något som liknar en DIN-skena vilket är mycket praktiskt att montera dvärgbrytare på.

Med lite slack i kablarna, som göms bakom "elskåpet", plockar man bort dvärgbrytaren, drar ut den en liten bit och kopplar om utan att behöva sträcka in sig i skåpet och hålla på.

Att återställa en dvärgbrytare är ju också väldigt enkelt.

 

(Jag jobbar inte som säljare av dvärgbrytare men inser att det låter så i texten ovan. 😉)

Även om du inte är säljare för brytare så verkar du ha lite koll :)

Ska man köra snabb (B) eller trög (C)  modell? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Hybro:

Och hur stora var de huvudsäkringar, som inte mäktade med, är väl en relevant fråga. 

 

Huvudsäkringar till vad? 

Inklusive startmotor och andra storförbrukare? 

 

 

Jag har en huvudsäkring som sitter intill batteri banken, jag kommer inte ihåg amperen på den säkringen. 

Den går på förbrukar sidan. 

Dvs all el som inte går på startbatteriet. 

 

Men i detta fall så är det inte frågan på storleken på hubudsäkring som ger mig huvudbry. Jag är nästan inte förvånad att de blir strömspikar eller slår ifrån med alla märkliga skarvar, tjuvkopplingar o trasiga kablar. Lägg till flertal sockerbitar på det så är det nästan gjort för att orsaka fel :)

 

Därmed vill jag få ordning och reda med hela kablar, rätt Dimension och rätt kabel till rätt förbrukare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev pattedala:

Även om du inte är säljare för brytare så verkar du ha lite koll :)

Ska man köra snabb (B) eller trög (C)  modell? 

Nej, jag har inte koll.
Och eftersom jag inte har koll skulle jag välja snabb och jag har för mig det finns en A modell också.
Men det tror jag beror på vad det är man ska avsäkra. 

Det finns andra här som kan detta bättre än jag. ( @Lintott kanske?)

Rätt dimension på kablar och justa kopplingar är viktiga och förmodligen ett större jobb än själva säkringspanelen. Får du inte fram vad du behöver veta för att använda dvärgsäkringar kan du ju alltid bygga på flatstiftssäkringar. Biltema har visst några säkringspaneler som vissa här använt med gott resultat. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev ChristerN:

Nej, jag har inte koll.
Och eftersom jag inte har koll skulle jag välja snabb och jag har för mig det finns en A modell också.
Men det tror jag beror på vad det är man ska avsäkra. 

Det finns andra här som kan detta bättre än jag. ( @Lintott kanske?)

Rätt dimension på kablar och justa kopplingar är viktiga och förmodligen ett större jobb än själva säkringspanelen. Får du inte fram vad du behöver veta för att använda dvärgsäkringar kan du ju alltid bygga på flatstiftssäkringar. Biltema har visst några säkringspaneler som vissa här använt med gott resultat. 

Jo visstr det viktigt med kablage, det som ger mig lite huvudbry just nu 🙃

 

Jag gillar ändå idén om dvärgbrytare då kan man ändå använda befintlig din list. 

 

Annars har jag redan två sådana flatstiftspaneler. Då dem är aningen fyrkantigsre o tar större plats så var det några sådana jag tänkte ha i motorrummet :)

Då kunde man ha en panel för akter ruff, en panel för Sittbrunn, en panel för Förpik och sen i elskåpet på dass ha en panel för Instrumentpanelens alla instrument. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev pattedala:

- - -

Ska man köra snabb (B) eller trög (C)  modell? 

B är snabb o C är trög (D är jättetrög o troligen inte relevant i fritidsbåtar)

 

Användningsområde:
Karakteristik B: För belysning, vägguttag och styrströmskretsar (bryter vid 3-5 ggr märkström)
Karakteristik C : För apparater med höga startströmmar som transformatorer, motorer (bryter vid 5-10 ggr märkström)
Karakteristik D :För apparater med mycket höga startströmmar (exempelvis elsvets) (bryter vid 10-20 ggr märkström)

 

Det är främst startströmmen som avgör val av karakteristik.

 

Om jag skulle välja bland dvärgbrytarna så hade jag valt B förutom till pumpar där C minskar risken för felutlösning.

 

Även jag tycker att elcentralen ser hyfsat välordnat även om det är trångt. Det är troligen inte i den elcentralen du ska börja leta fel o byta komponenter. Även glasrörssäkringar brukar fungera väl, speciellt om de är gjorda för installation i båt. Enda nackdelen med dem är att de kan vara pilliga att byta när/om de utlöser. Även glasrörssäkringar har olika karaktäristik men de brukar kallas "snabb" eller "F" (tyskans "flink") och de tröga kallas "T".

 

Om huvudsäkringen löser ut så är nog felet inte den säkringspanel du visar på bilden. En huvudsäkring som utlöser kräver en ordentlig kortslutning. Om du får en sådan kortslutning i en klen kabel så brinner den av.... Innan du börjar laga fel så underlättar det om du felsöker så du inte börjar "laga" fel som inte finns utan kan koncentrera dig på de verkliga problemen.

 

Finns det någon grov kabel som ligger o skaver någonstans så isoleringen skadats? Kolla noga där kablarna ligger över kanter på motorn, vid skottgenomföringar o liknande ställen där kabeln är utsatt för vibrationer eller fysisk påverkan. Att använda kabelrör/flexsland att dra kablarna i ger ett bra skydd mot nötning.

 

Om tidigare ägare vävt spindelnät med klämkopplingar, löst hängande sockerbitar av tvivelaktig kvalitet o liknande så kan det så klart finnas anledning att börja nysta i den röran. Men börja då med en struktur, ordna matning till dina undercentraler med lagom dimensionerad kabel (avsäkrad för att skydda kabeln) och sätt in marintåliga eldetaljer så sparar du framtida irritation över konstiga fel.

 

En god början är att skaffa en riktig klämtång för kabelskor som har olika klämpunkter för röda, blå o gula flatstiftkontakter (gäller även ringkontakter för skruv) och som inte släpper förrän klämningen "gått i botten".

Den till vänster är en OK modell, den till höger är värdelös!

bild.thumb.png.b8ad0982c0a9feea04a8975eb6f3c1ed.png  bild.png.1a121645062adcc44094939b5240bac0.png

 

 

Sen finns det olika kvalitet även på kabelskorna. Som vanligt så får man oftast vad man betalar för. De billigaste har väldigt tunt gods i klämdelen o sitter dåligt. Det ska gå att dra rätt kraftigt i kabeln utan att kabelskon lossnar om det är en bra kabelsko som blivit ordentligt klämd. (Bli inte arg om den lossnar - då var det i alla fall kasst o skulle göras om)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

B eller C går inte att svara generellt på. Mycket som ska involveras i dessa kalkyler, utlösningsvillkor, anläggningsimpedanser, ev start- eller magnetiseringströmmar etc etc.

 

Men eftersom detta gäller en sketen vanlig båt...🤐

Om du vet att kablage i en viss krets klarar av en viss ström och de förbrukare som finns i kretsen alltid håller sig under den strömmen kan du välja B.

Om det däremot skulle finnas ngn komponent som normalt drar en större ström kortare stunder i vissa lägen, t.ex. startström för motor e.dyl. kan C behövas. Tror dock inte du har nåt sådant i dessa kretsar.

 

Kan också vara bra att tänka på att inte falla för den utseendefixerade båtelsporr som drabbat branschen på senare år. Viktigt är att anslutningar görs bra, att kabelskotång som ger rätt presstryck används och att anslutningar etc är dragavlastade så det inte kan spänna i anslutningarna.

Dock irriterar jag mig mycket på focus på det estetiska. Exempelvis är stenhårt buntade och klammade kablar i supersnygga börjar med exakt rätt längd ofta av ondo.

Har hellre lite för långa kablar om jag t.ex. skulle behöva kapa nån cm och göra om nån anslutning nån gång. Ofta vill man komplettera eller ändra nåt nån gång och har man då gjort ett jättetjusigt konstverk måste man ändå klippa upp och ställa till det. Lättare att känna och följa kablar också om det är lite löst. 

Strömmen som rinner därinne har ingen aning om hur det ser ut därute. Bara den inte behöver åka för långt o trångt och kan komma fram ordentligt. Den kan inte se om det är tryckt "skyllermarks" eller inte på grejerna heller.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo lite elporr är det nog man har blivit beroende av :)

Nej, men det jag vill få till är dels rätt dimensionerat och rätt kabel till rätt sak.
Inte som jag har nu ex. cigguttag (med förgrening så det är kopplat både tv, antenn förstärkare och mobilladdning), stereo och läslampor på samma 1,5mm kabel skarvad med silvertejp på en säkring.

 

En del typ EKK kabel där hela kabeln är indragen i kabelrännan ovan säkringarna vilket gör det trångt och eländigt, så de ska bytas ut mot enkel kabel för att lättare kunna följa och härleda källan.

 

Sen vad det är för märke eller stil på det struntar jag. 
Vill minimera riskera för fortsatta problem och det ska vara lätt och smidigt att både felsöka och att lägga till nya prylar.

 

Jag har fått mycket bra och vettig information.
Jag tror det lutar åt att byta ut glassäkring mot brytare och dra lite nya elkablar och få dit några kopplingsplintar på DIN skenan också :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser att det är ett tag sedan det skrev nått i denna tråd, så kanske mitt inlägg kommer sent, jag kollade lite ifjol våras på automatsäkr. till min båt, om jag har förstått rätt så skrivs det om liknande säkr. som används i husinstallationer, men de är för AC och inte DC, dom som funkar för DC är betydligt dyrare, så det är kanske nått att ta med i beaktande när det kommer till att bygga om. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Roem:

Ser att det är ett tag sedan det skrev nått i denna tråd, så kanske mitt inlägg kommer sent, jag kollade lite ifjol våras på automatsäkr. till min båt, om jag har förstått rätt så skrivs det om liknande säkr. som används i husinstallationer, men de är för AC och inte DC, dom som funkar för DC är betydligt dyrare, så det är kanske nått att ta med i beaktande när det kommer till att bygga om. 

Ok. Kan du utveckla varför det är så?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltema har automatsäkringar för båt 6-10 A för 45 spänn.

Har funderat på dessa själv för framtida ombyggnad men har ingen uppfattning om kvalitèn?

Andra elpryttlar jag handlat där har dock funkat u.a..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-15 vid 18:58 skrev Roem:

dom som funkar för DC är betydligt dyrare, så det är kanske nått att ta med i beaktande när det kommer till att bygga om. 

Här finns dvärgbrytare som även är gjorda för DC, vad jag kan se i alla fall. Hagers 10-16A kostar 50-60:-, övriga kostar tre gånger så mycket. 

 

Tillägg: Amazon.se har Schneider ic60n-serien som klarar DC till riktigt bra priser.

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sett de som använde sig av biltemas i båt. För egen del kommer de bli hagers efter rekommendationer av en elektriker 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev McLasse:

Här finns dvärgbrytare som även är gjorda för DC, vad jag kan se i alla fall. Hagers 10-16A kostar 50-60:-, övriga kostar tre gånger så mycket. 

 

Tillägg: Amazon.se har Schneider ic60n-serien som klarar DC till riktigt bra priser.

Jag ska också byta ut en del el i min båt. Skulle du kunna vara vänlig och beskriva vad du använder "runt om" dvärgbrytarna? 

Antar att det är en DIN skena som leder ström till alla brytare och sedan går en ledning till förbrukarna från varje brytare? Hur gör du med minus plint? Sätter du hela härligheten i något elskåp för dvärgbrytare? Kan inte så mycket om detta som du märker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-16 vid 10:56 skrev Zwen:

Biltema har automatsäkringar för båt 6-10 A för 45 spänn.

Har funderat på dessa själv för framtida ombyggnad men har ingen uppfattning om kvalitèn?

Andra elpryttlar jag handlat där har dock funkat u.a..

Men å andra sidan vet jag inte riktigt varför jag skulle vilja sätta in automater.....

De flatstiftsäkringar som regerar idag verkar ju alltid ge bra kontakt, till skillnad från de tidigare runda "korv med bröd" säkringarna som man fick rulla lite på och spänna fjädertrycket på ibland.

Kan inte heller minnas att någon av mina säkringar behövt fungera. Förmodligen beroende på att systemen varit vettigt dimensionerade och jag haft turen att havererade manicker gått mot avbrott och inte kortis.

På sätt o vis känns det som att sätta in automater mest är att bygga in ytterligare felkällor.... men jag kanske är onödigt skeptisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zwen:

Men å andra sidan vet jag inte riktigt varför jag skulle vilja sätta in automater.....

Tycker dvärgbrytare är bra när man ibland vill koppla bort en del av systemet. Har bara såna mellan solpanelerna och regulatorn och mellan regulatorn och batterierna. Använde tvåpoliga. Känns överskådligt också. 
De som länkas ovan i tråden har jag använt. Elbutik funkade bra att beställa från. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev JamesCook:

Jag ska också byta ut en del el i min båt. Skulle du kunna vara vänlig och beskriva vad du använder "runt om" dvärgbrytarna? 

Antar att det är en DIN skena som leder ström till alla brytare och sedan går en ledning till förbrukarna från varje brytare? Hur gör du med minus plint? Sätter du hela härligheten i något elskåp för dvärgbrytare? Kan inte så mycket om detta som du märker.

Oj, jag är ingalunda någon som har koll på elgrejer. Jag har väl kommit så långt att jag inser hur otroligt lite jag kan om det elektriska i båtar.

 

DIN-skenan är bara en "hylla" man kan hänga säkringar och annat smart på. Det går ingen ström i den.

 

Jag håller också på och planerar för en ombyggnation. Än så länge har jag bara tänkt vilka delar jag vill ha med och vad som behöver ingå för att få med det. Men eftersom vi är i planeringsstadiet båda två kan jag i alla fall beskriva lite hur jag tänker och resonerar just nu kring elen i min båt.

 

Förutsättningarna är en 35 fots segelbåt från 1974. Båten har haft tidigare ägare men inte så många.

Det syns att det funnits en tanke med eldragningen men allt eftersom det lagts till nya prylar, elcentralen blivit full osv har fler sladdar satts direkt mot batterierna. Med åren har mao den ursprungliga tanken med elsystemet byggts bort.

 

Jag tänkte tidigare som du ta ett nappatag med elcentralen men insåg snart att det inte är elcentralen som är det egentliga problemet. Det behöver inte vara så i din båt men så är det i många äldre båtar som har använts av några ägare genom åren.

 

Jag kommer troligtvis att frångå en stor elcentral som innehåller allt. I stället kommer det finnas fler små centraler som sitter närmare de förbrukare de matar och säkrar.

Eftersom vi skall bygga om och ut köket behöver även den befintliga elcentralen tas bort.

En inverter skall installeras för jag vill så småningom gå mot 230V eldrivna prylar som kylskåp, spis, pumpar osv. Det skall så småningom även gå smidigt att gå över till litium så när nya prylar inhandlas skall de kunna användas till LiFePO4-batterier.

 

Så, vad göra..? Till en början tänker jag:

 

- Rensa upp kring batterierna och sätta in stora säkringar och frånskiljare (större strömbrytare). Eftersom det saknas i mångt och mycket i min båt.

 

- Säkerställa riktig och säker laddning.

 

- Ordentliga kablar, frånskiljare och säkringar till de största förbrukarna som ankarspel och inverter.

 

- Dela batteribanken för att balansera upp båten bättre (den lutar lite åt ena hållet).

 

För att veta vad elcentralen skall innehålla behöver man veta hur det skall se ut runt omkring. Så innan man börjar riva och bygga om behöver man veta hur det färdiga skall se ut. I alla fall i grova drag.

 

Så här ser mitt tänk ut på "papper" än så länge. Du får ta det med en nypa salt för i morgon kommer det troligtvis att se lite annorlunda ut. Storlek på säkringar är något jag håller på med så det är lite si och så med den saken. Det är oerhört förenklat men ger tillräckligt för att hjälpa mig planera.

 

Screenshot_20210117-165907.thumb.png.5f990feed7c90c6479477d8ceb67e30d.png

 

 

Jag tycker att eldragningen skall se "snyggt och städat ut". Men, inte mer än tillräckligt snyggt och städat. Målet är att det skall vara lätt att följa och bygga ut. Jag tror, precis som @Zwen var inne på, att hålla det i gränslandet mellan färdigt och pågående.

Ett exempel från hemmet, om man ordnar sladdarna kring skrivbordet för snyggt och ihopsatt blir det lätt att en nytillkommen sladd hängs bredvid det fina och ordnade. Mao elsystemet skall vara säkert och snyggt men ha lösningar och "öppningar" för att kunna lägga till mer när behov uppstår.

 

Min tanke är, just nu, att hålla plus och minus separerade. Mina "elskåp" kommer troligtvis bara bebos av pluskablar. Kanske är tokfel, men mitt resonemang är att det är svårt att få en kortslutning om det inte finns något att kortsluta med.

Minus kommer troligen bli i form av en lite grövre kabel till minusplintar utplacerade på praktiska ställen i båten. Kanske att dessa placeras i boxar av något slag men de kommer inte att placeras tillsammans med plus annat än där de behövs för att få någon elpryl att fungera. Tror jag.

 

Min fundering vidare är att i centralerna använda "hemmagrejer" eftersom det är genomtänkta väl beprövade saker och lösningar. Normkapslingar (utom i ankarboxen där det blir en tätare lådda), DIN-skenor och dvärgbrytare (som klarar DC), plintar osv, osv. Det finns massor med smarta prylar att sätta på en DIN-skena. Det blir rakt och fint och utbyggbart på ett smidigt sätt.

 

Det är så långt jag kommit i tankar och funderande. Tyvärr kan jag inte ge dig ett bättre svar än det här eftersom jag inte kommit längre själv.

 

Här är en kille som precis har börjat med sin elcentral med DIN-prylar. Han kommer att ha kanaler att dra kablarna i fram till brytarna osv, osv. Han släpper en ny video i dag där han troligtvis fortsätter med elcentralen.

 

Att jag kommit så här långt är tack vare supermycket hjälp av en kompis som rättat, tipsat och styrt in mig på nuvarande spår. Det är med andra ord bra att lyfta hur man tänker, och varför, med andra eftersom el i båtar är komplext och det är viktigt att det blir rätt. Fast det är ännu viktigare att det inte blir fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-01-16 vid 10:56 skrev Zwen:

Biltema har automatsäkringar för båt 6-10 A för 45 spänn.

Har funderat på dessa själv för framtida ombyggnad men har ingen uppfattning om kvalitèn?

Som jag förstått är Biltemas inte ok i DC-system utan bara specade för AC.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev McLasse:

- - -

Det skall så småningom även gå smidigt att gå över till litium så när nya prylar inhandlas skall de kunna användas till LiFePO4-batterier.

- - -

- Dela batteribanken för att balansera upp båten bättre (den lutar lite åt ena hållet).

 

- - -

 

Screenshot_20210117-165907.thumb.png.5f990feed7c90c6479477d8ceb67e30d.png

 

Lite input att tänka på om du planerar att i framtiden kunna byta till LiFePO4 utan för mycket ombyggnation.

 

LFP-batterier väger mycket mindre än blybatterier så balansera batteriplaceringen efter slutmålet "LFP".

 

För att skydda LFP mot överladdning och underladdning så placeras ofta en strömtång runt respektive "laddning" och "förbrukar" till/från batteribanken. Försök göra en struktur så du kan få en laddningsplint och en förbrukarplint som ansluts till batteribanken så är det enklare att få till en sådan säkrare LFP-installation i framtiden (tänker framförallt i avseende på att skydda batteribanken från att haverera)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Lintott:

LFP-batterier väger mycket mindre än blybatterier så balansera batteriplaceringen efter slutmålet "LFP".

Jag tror att dagens placering av förbrukarbanken, där allt är placerat på SB sidan, ger den lilla slagsidan. Mao tror (mycket troende här) jag att båten är balanserad om blybatterierna tas bort. Men jag skall ha det i åtanke när jag börjar mecka med det. 

 

45 minuter sedan skrev Lintott:

För att skydda LFP mot överladdning och underladdning så placeras ofta en strömtång runt respektive "laddning" och "förbrukar" till/från batteribanken. Försök göra en struktur så du kan få en laddningsplint och en förbrukarplint som ansluts till batteribanken så är det enklare att få till en sådan säkrare LFP-installation i framtiden (tänker framförallt i avseende på att skydda batteribanken från att haverera)

Då får jag fundera på vilken sida LFP skall placeras. Men det borde vara i närheten av där invertern skall sitta och då är det genast lite mer begränsat med platser att välja mellan. Skall genast åtgärda! Tack för inputen. 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta projekt har legat lite vilande då vi haft fullt med att både rensa bort allt gammalt lim från förruff o sittbrunn samt fixat med nya takskivor överallt. Samtidigt lite småfix hemikring, känns ibland som dygnet har för få timmar eller veckorna för få dagar :)

 

Har nu tagit tag i detta projekt i alla fall och samtidigt har vi kommit fram till hur vi ska ha det emd ny belysning och nya uttag så vi vet vad vi villa ha och är redo att beställa.

Efter att ha gått igenom den information jag från säljaren samt kollat respektive säkring på plats så har jag en fundering kring storlek på särkingarna.

Idag sitter det ut idag, vilket ser vettigt ut - dock behövs inte en 15a till tuta/signalhorn så den kommer bytas.
 

1Voltmätare - t6.3a

2Uttag vid mid koj - Minicigg(till tv) - 15A

3Trimplan - 10a

4Belysning akterruff + toa -t6.3a

5Kylskåp - F15A/250v

6Komradio - komradio finns inte kvar i båten - T6.3A

7Belysning sittbrunn - 6.3a

8Torkare - f10/250v

9Belysning förruf FM radio - f6.3/250v

10Uttag för ekolod - TOM

11Signal - f15A/250v

12Uttag vid ratt - f15A/250v

13Logg - f6.3/250v

14

15Lanternor, säkring via förtändning - f6.3/250v

16

17

 

Viss ändring kommer ske, dels för hur brukare som inte finns kvar i båten men också för att nu hålla isär säkring till specifik brukare. Vill ex. inte ha både belysning o stereo på samma. Likväl sätta toabelysning i grupp med förruf istället då det är det toaletten ändå är. Samt att jag köpt nya läslampor med inbyggd USB uttag så dessa får också en egen säkring. Tänkte mig såhär ungefär:

1Voltmätare - 6a

2Uttag vid mid koj (Cigguttag för TV) - 16a

3Trimplan - 16a

4Belysning akterruff - 10a

5Kylskåp - 16a

6Läslampa/USB förruff - 16a

7Belysning under sittbrunn - 6a

8Torkare - 10a

9Takbelysning förpik+toa - 6a

10Stereo förruff - 16a

11Signal - 6a

12Usb vid ratt - 10a

13

14

15Lanternor, säkring via förtändning - 6a

16

17

 

Vad tror ni om det, några har jag gått upp på 10a och andra ligger kvar med 6a?
Är det dumt att satsa på 6A och borde man istället gå upp till 10A om man någon skulle få för sig att "tjuva" från en ledning vid installation av brukare någon gång?

 

Edited by pattedala

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pattedala:

 

1Voltmätare - 6a

2Uttag vid mid koj (Cigguttag för TV) - 16a

3Trimplan - 16a

4Belysning akterruff - 10a

5Kylskåp - 16a

6Läslampa/USB förruff - 16a

7Belysning under sittbrunn - 6a

8Torkare - 10a

9Takbelysning förpik+toa - 6a

10Stereo förruff - 16a

11Signal - 6a

12Usb vid ratt - 10a

13

14

15Lanternor, säkring via förtändning - 6a

16

17

 

 

 

Jag tror hellre att detta är bättre:

1 voltmeter 0,5 A (1A)

2 Uttag 10A (beroende på vad du skall ansluta)

3 Trimplan, räcker verkligen 10A? jag hade 15A.

4 Belysning 10A

5 Kylskåp 15-20 A beroende på typ

6 Läslammpor, USB, 10Aom det är LED-lampor räcker det med 5A.

7 Belysning 5-10A beroende på typ och antal

8 Torkarmotor 10A

9 Takbelysning 7,5-10A beroende på typ och antal.

10 Stereo 5-7,5A om du inte skall ha en värstingstereo.

11 signal, tuta, kan dra mycket 10-15A

12 USB max 5A

15 Lanternor, bättre att avsäkra lanternorna var för sig, med 5 eller 7,5A

 

Jag har skrivit in värden som är standard när det gäller flatstiftssäkringar.

Glasrörssäkringar ombord är mindre bra, jag har själv sådana som samlar på sig korrosion, dessutom kan dom vara svåra att få tag på.

Bäst är automatsäkringar avsedda för marint bruk.

 

Sedan är det så att det är inte lampor och apparater du i första hand skyddar med säkringar, det är kabeln fram till dessa. Det finns tabeller på kabelarea och längd som ger dig nödvändig information.

 

Cigarettändarkontakter är i stort sett skräp, även om dom kan fungera vid lägre strömmar, så räkna inte med att anslutning med sådana sker helt utan resistans.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för input Georg_Ohm

 

Jo nej hela grejen är att ersätta glassrören till automatsäkring då befintlig DIN skena redan finns.
Signalhornet överraskade mig då byter jag till det :)
Anledningen till tanken på 16A för läslampor med usb är för att det är 3st som kommer kopplas på samma säkring .
Som jag skrev i min ide så tänkte jag även utöka trimplanen till 16A då jag liksom dig tyckte att 10A lät klent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev pattedala:

Tack för input Georg_Ohm

 

Jo nej hela grejen är att ersätta glassrören till automatsäkring då befintlig DIN skena redan finns.
Signalhornet överraskade mig då byter jag till det :)
Anledningen till tanken på 16A för läslampor med usb är för att det är 3st som kommer kopplas på samma säkring .
Som jag skrev i min ide så tänkte jag även utöka trimplanen till 16A då jag liksom dig tyckte att 10A lät klent.

Beroende på....

Tre läslampor....

16A vid 12 volt är 192 watt det blir 64 watt styck om man bortser från USB-uttaget.

Ungdomar klarar sig med 5 Watts läslampa i båten det är knappt 0,5A. Vuxna över 40 år vill iallmänhet ha starkare ljus, 10W det är nästan 1A. 
Glödlampor och särskilt halogenlampor i läslampor blir väldigt varma, det mesta av den inmatade energin blir till värme. Jag har snygga läslampor av mässing.... dessa armaturer var de första som fick LED-lampor ombord. Nu kan man rikta om ljuset utan att få brännblåsor på fingrarna.


Så tre läslampor med 10W glödlampor blir 2,5A. Redan där klarar du dig med 5A säkring och har då ändå över till USB-uttaget, som du kanske kan belasta med 1 eller 2A. 
Sedan kanske du bytt ut glödlamporna mot LED, och då drar ju sådana väldigt litet ström, kanske en tiondel?? 
 

Olika signalhorn drar ju naturligtvis olika mycket ström. Kompressorhorn kan dra bortåt 10A. Stora dubbla trumpethorn kan dra lika mycket. Men man kan ju testa, om du inte kan mäta strömmen kan man ju börja med att testa med en 10A säkring och se om den håller, om inte får man öka, om nu kabeln och dess längd x 2 tillåter det. Ja eftersom strömmen skall ledas tillbaka i minuskabeln får du multiplicera kabellängden med två.


Jag bytte mina trimplan mot Zipwake och till dessa rekommenderas 15A säkring, men jag kan gott tänka mig att den elhydrauliska pumpen till traditionella trimplan kan dra mer än 10A...? Men om 10A säkring funkar så låt den vara.


Kompressorkylskåp kan dra en himla massa ström precis i startögonblicket för att sedan dra mindre, det är så med elmotorer. 
Sedan beror det på termostaten och omgivningstemeperaturern hur mycket det drar på sikt. Men minst 15A tror jag att man brukar avskära kompressorkylskåp med.

 

Sådana där kylboxar med peltierelement drar alltid en herrans massa ström.
 

Att mäta är ju att veta, men man kan ju läsa på olika apparaters etiketter eller i bruksanvisningar om hur mycket effekt dom är på eller hur mycket ström dom förbrukar.
 

Men som sagt, det är kabelarean och dess längd x 2 som avgör hur du avsäkrar dina grejer ombord.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skriver alltid lika utförligt och beskrivande George, sådant uppskattas gott ska du veta :)

 

Du har nog rätt i det med läslamporna, kanske gå på 10A på den då - de är specificerade för med  Usb: 5 v 2,1A och drar mest 1w (y).
Stereon jag köpt står faktiskt i instruktionsboken Max förbrukning 15A, därav att jag sätter en 16A på den då jag inte vill gå under vad tillverkaren angivit.

 

Kabelarean och längd har jag sedan med i beräkningen när det ska dras kabel.

 

Kände mest behovet av rådgöra mina tankar innan jag lägger beställningen då min andra hälft tillika delägare i båten har mindre kunskap och intresse för dessa delar av båten - då dem inte syns eller gör någon skillnad utseendemässigt :)

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy