Jump to content
Thursday 24 September 2020
simonwela

Hur dåligt är det om båten inte planar?

Recommended Posts

22 timmar sedan skrev Eld-:

Köp inte Propulse det är skräp.

Tack för varningen. Var väldigt nära på att köpa propellern men hann läsa ditt svar innan vilket ledde till en googling och det verkar som majoriteten säger att propulse inte är något att ha. 

 

Tror Aluminium-propeller är vad jag vill ha, inte stål då jag är nybörjare och om jag skulle råka stöta på grund vill jag inte förstöra hela växelhuset.

 

21 timmar sedan skrev Mackey:

Snacka istället med Propellertrim eller annan firma som är specialiserad på propellrar som jag tidigare föreslagit.

Tack för tipset. Får göra det och förklara situationen och höra med de vilken stigning och diameter på propellern de tror skulle bli bäst. 

 

Just nu lutar det dock ändå åt att köpa en äldre Nissan (Tohatsu) 90hk tvåtaktare, alternativt en gammal 1983 Suzuki 115 hk tvåtaktare. Anledningen är att båda begär de en bit under 10.000 kr för och då känns det värt att köpa en sån billigare motor med mer hästar, och sedan "spara" och lägga undan min Honda 50hk fyrtaktare tills i framtiden när man kanske skaffar en lättare båt. De motorerna jag kollat på har kanske originalpropeller men med 90 hk hade den nog inte haft några problem att plana ändå.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev simonwela:

De motorerna jag kollat på har kanske originalpropeller

Större motorer har ingen "originalpropeller". Det brukar ingå att förste köpare får prova ut en propeller som funkar till aktuell båt. Jag tror inte att detta skett med den motor du har nu, eller också blev det helt fel alternativt har någon okunning av någon anledning senare monterat fel propeller till båten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kände att det var dags för en uppdatering. 

Jag köpte den där Nissan (Tohatsu) 90hk motorn som jag tror är från början av 90-talet. En trecylindrig 2-taktate och jag fick ge endast 5000 kr eftersom skicket var "okänt". Och då följde reglage med, samt en propeller i dåligt skick med ett blad av. Men han sa att han körde med den för 5 år sedan och allt funkade som det skulle då, och efter det hade den legat i varmgarage hela tiden, så jag tänkte att det inte kunde hänt så mycket och jag hade rätt! 

När båtmotorn väl var hemma så startade den direkt och verkade gå som den skulle och med en bra skvallerstråle. Oljetanken är pluggad så blir att blanda bensinen direkt i tanken men det tycker jag bara är bra. Här är videobevis på första uppstarten:

 

Sedan hade jag ren tur och hittade en begagnad alu-propeller som passade på den som jag gav 500 kr för (se bifogad bild). Nu sitter båtmotorn på båten men lyckades "förstöra" styrningen på båten... Så hur mycket jag än vill kan jag inte prova båten med nya motorn tills jag fixat med styrningen. Funderar ev på skaffa hydraulisk styrning då jag är trött på vajerskiten jag inte lyckas få till...

 

(Jag har tänkt att köra en del i grumligt vatten så känns säkrast med aluminium-propeller speciellt då jag är nybörjare) 

 

IMG_20200906_194145.jpg

IMG_20200905_163535.jpg

IMG_20200906_155941_resize_32.jpg

Edited by simonwela
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande, när du fått ordning på allt kommer båten gå som ett spjut. Lycka till!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant lösning. 

Hudraulstyrning är toppen. Men dyrt. Tryggt när man kan släppa ratten utan att den snurrar och svänger motorn. Ger säkerhet i och med inga oväntade styrutslag. Bekvämt att kunna släppa ratten. Sen finns det nfb-styrning som är vajerdriven men med broms i rattväxeln så ratten kan släppas. Haft sådan med, rejält lyft ut både komfort och säkerhetssynpunkt jämfört med vanlig vajerstyrning. Mitt tips, i första hand hydraulik och andra hand nfb. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kopplat in reglaget nu och har provstartat motorn på land och allt verkar funka med växlarna och gas osv. Nu väntar jag bara på att hydraulstyrningen jag köpte ska komma imorgon eller på tisdag.

 

Enda problemet som återstår sen är att denna motorn inte har någon elektrisk trim/tilt, och ingen gascylinder heller som kan hjälpa en. Man ser att det har suttit på motorn men verkar vara borttaget. Så motorn är väldigt tung att lyfta, och får ta tag i trimfenan och ta i för att det ens ska gå. Måste komma på någon lösning så man kommer kunna orka lyfta upp motorn ur vattnet när båten är i vattnet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen, här kommer en liten uppdatering. 

Det gick bra att installera hydraulstyrningen och lufta, så nu funkar styrningen bra och går lätt. 

Hade i båten idag och jag och farsan tog en snabb test idag på kvällen. Men bara ett snabbt test för jag måste fixa lite grejer innan jag kör mer (skruva fast reglaget ordentligt då ena skruven släppte samt hitta en bättre låsning för spåren där vajrarna går in i motorn, gasvajern hoppade av två gånger så måste fixa så den inte kan hoppa av). 

 

Men, under det korta testet så kom vi upp i 27 knop som mest enligt GPS och den planade med lätthet med båda oss i båten. Mot innan med Honda-motorn då jag som mest fick upp den i typ 17 knop när jag var ensam i båten.

 

Efter ett tag var jag tvungen att ha lite handgas för att motorn inte skulle dö, vilket jag inte behövde i början. Men får prova köra mer när det är ljust ute och fixa låsning för gasvajern och så får jag testa mer. Men just nu känns det lovande och det lilla jag hann känna så kändes det väldigt lätt och bekvämt med hydraulstyrningen när båten väl var i sjön 🙂

IMG_20200915_180522.jpg

IMG_20200915_194319.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

90 kh utan power T&T, det blir en utmaning.
Men hur ställer du riggvinkel nu, risken är stor att riggen kommer för nära akterspegel, så det blir inte optimalt. Lätt att få båten upp i planing och kanske dra wakeboard, men når inte upp till högsta möjliga hastighet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan ju inte vara så svårt det är ju bara att ställa in riggvinkeln efter det förhållande som lämpar sig bäst för hans vanligaste brukande. Dvs ett medelvärde.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-17 vid 12:33 skrev jan_af_lisoe:

90 kh utan power T&T, det blir en utmaning.
Men hur ställer du riggvinkel nu, risken är stor att riggen kommer för nära akterspegel, så det blir inte optimalt. Lätt att få båten upp i planing och kanske dra wakeboard, men når inte upp till högsta möjliga hastighet.

Ja det är inte så roligt att den inte har trim och tilt men men. 

Vi satte en M12 gängstång genom typ de andra hålen nerifrån med mutter på varje sida och förstörde gängorna så muttrarna inte kan skruva ut sig. Så nu ligger motorn och vilar mot gängstången kan man säga i en fast position där vi tyckte det såg bra ut. 

 

Först blev jag lite orolig för Nissan-motorn var väldigt svårstartad och gick även lite dåligt när den efter mycket men och mycket handgas lyckades starta. Och sedan när jag slog av motorn märkte jag att det droppade lite bensin från nedersta förgasaren, alltså läckte förgasaren bensin. Men jag misstänkte att tändstiften var dåliga då de såg gamla ut. Så jag bytte tändstiften och efter det startade motorn lätt! 

Gick fortfarande lite orent och konstigt men jag körde en del med motorn och sedan "lagade" den sig själv :o ju mer jag körde ju bättre gick den tills den gick väldigt bra och sedan när jag stängde av motorn märkte jag att den hade slutat läcka bensin från nedersta förgasaren, antagligen för ev skit i förgasaren hade rensats. Så nu både går den bra, startar lätt och läcker inte bensin längre :)

Så är nöjd. 

 

Provade idag att åka 4 vuxna i båten och det var inga problem alls att plana med den nu! Och när jag åker själv så går den upp i plan väldigt fort. 

Kom upp i 25 knop med alla vi 4 men har varit uppe i 27 knop när det bara var jag och en till. Verkar inte komma upp i mer än 27 knop även när jag är själv i båten men tycker absolut det räcker :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat max varvtal när du åker ensam ? Då får du svar om det är rätt propeller du har.
OBServera att det måste vara en varvräknare som är anpassad för en trecylindrig tvåtaktsmotor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Har du kollat max varvtal när du åker ensam ? Då får du svar om det är rätt propeller du har.
OBServera att det måste vara en varvräknare som är anpassad för en trecylindrig tvåtaktsmotor.

Har ingen varvmätare på den just nu. 

Men ska ev kolla om det går att skaffa och koppla in. Men tycker båten går tillräckligt bra nu och nu känns det som det är en mer passande motor till båten. Bifogar en kort video när jag körde med motorn i detta inlägg (ursäkta skakig video). Där i videon jag varvar som högst är fullgas tror jag och så högt jag fått motorn att varva som mest.

 

Edited by simonwela
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

jag har en Ryds 510 med en fyrtakts Honda 50hk,

Båten väger 490kg och planar lätt med 4-5 pers minst, iofs Ryds är extremt lättplanad men ändå,,

Toppfart ensam 26-27kn

Byt inte till en 2 takt, framförallt inte en gammal sådan, 

4 takt är det bästa tycker jag efter att ha haft flera olika 2 taktare

Att köra långsamt med en 4 takt är ju det dom är väldigt bra på, dom kan ju i princip puttra i fiske fart hur länge som helst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy