Jump to content
Monday 21 September 2020

simonwela

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About simonwela

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja det är inte så roligt att den inte har trim och tilt men men. Vi satte en M12 gängstång genom typ de andra hålen nerifrån med mutter på varje sida och förstörde gängorna så muttrarna inte kan skruva ut sig. Så nu ligger motorn och vilar mot gängstången kan man säga i en fast position där vi tyckte det såg bra ut. Först blev jag lite orolig för Nissan-motorn var väldigt svårstartad och gick även lite dåligt när den efter mycket men och mycket handgas lyckades starta. Och sedan när jag slog av motorn märkte jag att det droppade lite bensin från nedersta förgasaren, alltså läckte förgasaren bensin. Men jag misstänkte att tändstiften var dåliga då de såg gamla ut. Så jag bytte tändstiften och efter det startade motorn lätt! Gick fortfarande lite orent och konstigt men jag körde en del med motorn och sedan "lagade" den sig själv ju mer jag körde ju bättre gick den tills den gick väldigt bra och sedan när jag stängde av motorn märkte jag att den hade slutat läcka bensin från nedersta förgasaren, antagligen för ev skit i förgasaren hade rensats. Så nu både går den bra, startar lätt och läcker inte bensin längre Så är nöjd. Provade idag att åka 4 vuxna i båten och det var inga problem alls att plana med den nu! Och när jag åker själv så går den upp i plan väldigt fort. Kom upp i 25 knop med alla vi 4 men har varit uppe i 27 knop när det bara var jag och en till. Verkar inte komma upp i mer än 27 knop även när jag är själv i båten men tycker absolut det räcker
  2. Hej igen, här kommer en liten uppdatering. Det gick bra att installera hydraulstyrningen och lufta, så nu funkar styrningen bra och går lätt. Hade i båten idag och jag och farsan tog en snabb test idag på kvällen. Men bara ett snabbt test för jag måste fixa lite grejer innan jag kör mer (skruva fast reglaget ordentligt då ena skruven släppte samt hitta en bättre låsning för spåren där vajrarna går in i motorn, gasvajern hoppade av två gånger så måste fixa så den inte kan hoppa av). Men, under det korta testet så kom vi upp i 27 knop som mest enligt GPS och den planade med lätthet med båda oss i båten. Mot innan med Honda-motorn då jag som mest fick upp den i typ 17 knop när jag var ensam i båten. Efter ett tag var jag tvungen att ha lite handgas för att motorn inte skulle dö, vilket jag inte behövde i början. Men får prova köra mer när det är ljust ute och fixa låsning för gasvajern och så får jag testa mer. Men just nu känns det lovande och det lilla jag hann känna så kändes det väldigt lätt och bekvämt med hydraulstyrningen när båten väl var i sjön 🙂
  3. Har kopplat in reglaget nu och har provstartat motorn på land och allt verkar funka med växlarna och gas osv. Nu väntar jag bara på att hydraulstyrningen jag köpte ska komma imorgon eller på tisdag. Enda problemet som återstår sen är att denna motorn inte har någon elektrisk trim/tilt, och ingen gascylinder heller som kan hjälpa en. Man ser att det har suttit på motorn men verkar vara borttaget. Så motorn är väldigt tung att lyfta, och får ta tag i trimfenan och ta i för att det ens ska gå. Måste komma på någon lösning så man kommer kunna orka lyfta upp motorn ur vattnet när båten är i vattnet..
  4. Kände att det var dags för en uppdatering. Jag köpte den där Nissan (Tohatsu) 90hk motorn som jag tror är från början av 90-talet. En trecylindrig 2-taktate och jag fick ge endast 5000 kr eftersom skicket var "okänt". Och då följde reglage med, samt en propeller i dåligt skick med ett blad av. Men han sa att han körde med den för 5 år sedan och allt funkade som det skulle då, och efter det hade den legat i varmgarage hela tiden, så jag tänkte att det inte kunde hänt så mycket och jag hade rätt! När båtmotorn väl var hemma så startade den direkt och verkade gå som den skulle och med en bra skvallerstråle. Oljetanken är pluggad så blir att blanda bensinen direkt i tanken men det tycker jag bara är bra. Här är videobevis på första uppstarten: Sedan hade jag ren tur och hittade en begagnad alu-propeller som passade på den som jag gav 500 kr för (se bifogad bild). Nu sitter båtmotorn på båten men lyckades "förstöra" styrningen på båten... Så hur mycket jag än vill kan jag inte prova båten med nya motorn tills jag fixat med styrningen. Funderar ev på skaffa hydraulisk styrning då jag är trött på vajerskiten jag inte lyckas få till... (Jag har tänkt att köra en del i grumligt vatten så känns säkrast med aluminium-propeller speciellt då jag är nybörjare)
  5. Tack för varningen. Var väldigt nära på att köpa propellern men hann läsa ditt svar innan vilket ledde till en googling och det verkar som majoriteten säger att propulse inte är något att ha. Tror Aluminium-propeller är vad jag vill ha, inte stål då jag är nybörjare och om jag skulle råka stöta på grund vill jag inte förstöra hela växelhuset. Tack för tipset. Får göra det och förklara situationen och höra med de vilken stigning och diameter på propellern de tror skulle bli bäst. Just nu lutar det dock ändå åt att köpa en äldre Nissan (Tohatsu) 90hk tvåtaktare, alternativt en gammal 1983 Suzuki 115 hk tvåtaktare. Anledningen är att båda begär de en bit under 10.000 kr för och då känns det värt att köpa en sån billigare motor med mer hästar, och sedan "spara" och lägga undan min Honda 50hk fyrtaktare tills i framtiden när man kanske skaffar en lättare båt. De motorerna jag kollat på har kanske originalpropeller men med 90 hk hade den nog inte haft några problem att plana ändå..
  6. Tack så mycket för all den värdefulla informationen! Jag tänkte beställa en sån här Propulse 6902-propeller som ska passa min motor: https://propulse.se/butik/propellrar/propeller-6902/ På den ska man tydligen kunna justera stigningen manuellt mellan 11 och 17 tum! Så det borde ju bli kanon. Om jag dessutom får varvmätaren att funka sen att vi höjer upp motorn så kavitationsplattan hamnar 1-2 cm ovanför båtens botten så borde jag kunna få till det bra till slut tycker jag. Även om jag får till det så båten bara planar när man är 2 personer hade varit en stor förbättring enligt mig och jag skulle vara ganska nöjd. Då slipper man köpa någon gammal törstigare 2-taktare också även om det egentligen hade varit mer optimalt med en kraftfullare motor men.. Med den propellern kan jag justera stigningen så den går upp i maxvarv när jag är själv i båten tex och då kanske det kommer duga för mina behov. Jag kan skriva en uppdatering i tråden när jag bytt till propulse-propellern samt flyttat upp motorn och sedan testkört båten igen. Tack återigen för alla svar.
  7. Hej igen! Har nu tagit upp båten ur sjön och ställt upp den utanför min pappas hus och med hjälp av en sektion från en byggställning, en vinch osv byggt upp så man kan lyfta motorn. Men nu är allt det är fixat så måste jag bestämma: Är det verkligen värt att höja upp motorn några cm och hoppas det ska göra tillräckligt stor skillnad, eller ska jag köpa en gammal Nissan 3-cylindrig 2-taktare med 90hk jag hittat för ett bra pris? Men den hade ju båten planat lätt. Nu när man har allt redo hade det varit smidigt att bestämma sig nu vilket av det man ska göra. Pappa har en granne som också har en Honds BF50 fyrtaktare på en båt. Jämförde propellrarna och på min motor verkade det sitta en propeller med betydligt högre stigning. På hans propeller stod det: 11-1/2 x 12 Och på min propeller stod det: Rubex 15 x 13 Nu till frågan: om jag vill att båten ska orka plana med 3 personer, är det ens någon idé att byta propeller och flytta upp dena honda 50 hk 4-taktare eller hade den säkert ändå inte orkat plana med 3 personer? Känns som det kanske är ett bättre alternativ att köpa en 90 hk 2-taktare och spara på Honda-motorn lite. Sen i framtiden kanske jag vill sälja denna båt och köpa en lättare båt och då har jag Honda-motorn redo. Har lite beslutsångest tack på förhand för ev tips.
  8. Nja, har också tänkt den tanken, men min farsa som också är båtintresserad sa att han var säker på att det ska vara lång rigg på båten. Men han har en kompis som också hade en Uttern-båt förut och på hans kom motorn också för långt ned om man bara satte motorn direkt mot akterspegeln som de verkar gjort när de monterat motorn på min båt... Kanske är en grej med äldre Uttern-båtar. Men får prova höja motorn dit den ska sitta och se om det gör någon skillnad!
  9. Igår tog jag upp båten, och kollade hur det såg ut. Var inte speciellt mycket algbildning (bifogar en bild i detta inlägg), men däremot gammal sliten färg som gjorde ytan lite grov eller vad man ska säga och kanske ger lite friktion. På våren tänkte jag göra rent ordentligt samt bottenmåla båten. Igår tömde jag den även på vatten med bottenpluggen (kom väl ut några liter men inte mycket). Jag har varvmätare löst i båten och försökte koppla in den men verkar vara riktiga klåpare som haft båten innan och även om jag kopplade in alla sladdar med rätt färger till varvmätaren så hände inget, kanske varvmätaren i sig som är trasig eller så går det ingen ström till kablarna.. Tänkte mäta på de lite idag, kanske är en säkring eller liknande.. Oj, jaha. Igår när jag tog upp båten så såg jag att trimplanen var ställda på mittersta positionen, dum som jag är så ställde jag om de till den lägsta positionen så de kom så långt ner som möjligt då jag trodde det kunde hjälpa. Men då får jag prova sätta de längst upp istället och se vad som händer. Den toppade 17.8 knop nu när jag körde själv i båten efter jag tömde den på vatten. Mja, funderar på att kanske skaffa en gammal 2-taktare 90hk och köra med så länge och senare kanske sälja båten med den motorn och sedan köpa en lättare båt att sätta min honda 50hk 4-takt på istället typ. Däremot, märkte jag att det faktiskt verkar som motorn sitter för långt ner? Kavitationsplattan verkade sitta några cm för långt ner under botten på skrovet (se bild)? Om jag fattat det rätt så borde kavikationsplattan vara jämt med botten på skrovet ungefär och då borde motorn lyftas upp flera cm (se bild). Sen tog jag bild på propellern med. Tack för alla svar!
  10. Vill tillägga att jag mätte hastigheten via GPS på telefonen, så det borde visa ganska exakt och inga glädjesiffror som jag inte vet om andra mätsätt kan ge. Men oavsett märks det att den inte orkar plana ut när jag och min far kör i båten och vi sitter fram i båten.. Finns det något mer som kan påverka? Motorn sitter så långt ned som den kan i princip, den kanske de satt lite för långt ner tex? Vad för typ av propeller rekommenderas om man har för underdimensionerad motor och vill ha bästa chansen till att få båten att plana?
  11. Tack för svaret! Är lite beväxning på botten, jag bifogar en bild på båten så kanske det syns, visste inte att det kunde göra så stor skillnad. Men tänkte absolut göra rent det och bottenmåla båten till hösten. Jag kan inte kolla vad den varvar då för sitter en varvmätare som inte är inkopplad, får se till att koppla in den så jag kan se om den faktiskt varvar ut. Ja det är synd att det egentligen är en för svag motor för båten, vet inte riktigt hur de tänkt när de valt just den motorn till denna båt. Men har ev funderat på att köpa en gammal 2-takts 90hk utombordare att köra med så länge, sedan spara undan Honda-motorn tills man byter till en lättare båt. Kanske hade dragit mindre trots att det är 2-takt för då hade båten planat lätt och man kan då dra tillbaka gasen samt inte behöva maxa motorn (?) Tack också för tipset hur man kan kolla om man kör ekonomiskt eller ej. Tack för tipsen. Jag tycker motorn låter frisk och låter absolut som den går på alla cylindrar. Inte så svårstartad heller. Men kan kanske kolla kamremmen för att vara säker, samt göra ett komptest. Propellern är nog original som följde med motorn tror jag. Det är knappt något vatten i båten i alla fall, man kunde öppna upp någon lucka så man kunde se det, så är nog inte det i alla fall. Motorn har elektronisk trim/tilt och brukar köra med motorn längst ner när jag försöker få upp den i plan men när man är 2 pers går det inte och den toppar ca 11 knop (även om han sätter sig längst fram på båten typ så orkar den inte..) Tack för alla svar hittills, det har varit lärorikt för en själv som är nybörjare på detta.🙂
  12. Hej alla! Köpte för en vecka sedan min första båt, en Uttern 520 Sport med en Honda BF50 fyrtaktsmotor från 2006. Tycker båten är trevlig på många sätt och känns väldigt stabil i vattnet osv (men har begränsad erfarenhet av sånt). Men om man läser om båten så rekommenderas en 70hk till denna båt, och det märks att en fyrtaktare på 50 hk är för klent för båten. Båten har trimplan längst bak men dens vikt är 525 kg och är nog inte den lättaste båten att få att plana. Den lyckas plana när jag kör själv med båten, och kommer upp i ca 17.2 knop som mest. Men så fort man är 2 personer så orkar den inte plana längre. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, har inte råd att köpa en större fyrtaktare just nu till den och jag gillar Honda-motorn i sig. Jag har funderat på om jag ska vara nöjd som det är ett tag och kanske senare sälja båten och kärran utan motorn och sedan köpa en lättare båt att använda motorn till. Men, om man bara vill cruisa i kanske typ 8 knop och inte bryr sig om att båten inte planar när man är flera personer, är det dåligt för båten eller motorn? Jag förstår att motorn drar mer bränsle om den inte lyckas plana, men om man kör ganska sakta så motorn inte behöver jobba allt för mycket, då borde det inte vara så farligt ändå även om inte båten planar, eller? Någon som har några tips och råd? Tack på förhand.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy