Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Smeraldo

Byte av turbo KAD 300

Rekommendera Poster

9 timmar sedan skrev kossor:

Jag kör med agrols produkter, de har ett fett som heter Agrol classic EP 2 ett smörjoljebaserat fett för bla tungt arbetande kullager. Finns på alla granngården butiker samt lantmännen maskin. Finns jämförande fetter hos konkurrerande märken är ett gammalt fett. Vad konkurrenterna heter vet jag inte. Men du kan kolla in specen på länken nedan så kan du handla var som. Lade till några konkurrerande med liknande spec

 

p_7406_smorjfett_classic_sv.pdf (agrol.se)

Produktkatalog | Agrol Lubricants

 

OKQ8 REMBRANDT EP2 - köp billigt hos Swedol

Universalfett - Biltema.se

Stort tack 🙏🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-26 vid 13:31 skrev hedmik:

Hej Björn (Smeraldo),

Hur gick det med turbobytet...? Vore intressant att få ta del av dina findings.

Haft dialog med en person i ett FB forum (han har likadan båt som mig, Aquador 26 DC 2004) med samma symptom där föregående ägare först bytte turbo (vilket gjorde en del) men sen även kompletterade med renovering/byte av insprutningspump och spridare som tillsammans tydligen blev riktigt bra 🙂

Jag blev själv inspirerad av Peters eminenta och utförliga beskrivning samt länken som Anjens bidrog, stort tack för detta @kossor och @Anjens!!!!
Och tack även @Volvo_Pentaför kompletteringen avseende kylvätskan! Jag tömde även turbon från kylvätska genom att lossa pluggen som sitter under turbohuset.

Tog mig friheten att börja komplettera och sammanställa Peters kommentarer med hänvisning till sprängskisser och bilder för att ytterligare förenkla och underlätta.

Så nu när båten ändå står på land och för att utesluta fel på turbon så har jag nu (efter ett par timmars arbete) demonterat turbo och avgasknä. Inte direkt svårt som Peter nämner men trångt så det förslår 😐

Jag har svårt att bedöma skicket på min (inte mycket rost men "koksad" som en del säger) så kommer lämna in den för en utbytes och har samtidigt planer på att köpa en ny rostfri avgaskrök.

Återkommer när jag (förhoppningsvis) fått den nya på plats!
/Mikael (hedmik)

IMG_3080.jpg

IMG_3081.jpg

IMG_3084.jpg

Hej Mikael (hedmik).

För info så har jag inte bytt turbon än. Har läst igenom inläggen här i tråden och kommit fram till att jag kommer låta Båtservice här i stan göra en felsökning först innan jag funderar på turbo byte. Har man tur kanske det är ett enklare fel. Men jag kommer följa deras råd efter att de kollat på motorn. Personligen tror jag att det är en sliten turbo. Jag är lite inne på att byta den själv, om de skulle komma fram till det. Man blir ju taggad av alla medlemmars erfarenheter o kunnande i forumet. Jag återkommer med mer info när jag fått expertutlåtande. //Björn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-26 vid 23:48 skrev kossor:

Ja det fenomen du beskriver kan bero på två orsaker. 

 

1 Motorn får för lite bränsle, nu har du en elektroniskt styrd bränslepump så det tror jag inte på.

2 Turbon är slut och orkar inte kicka till motorn, det tror jag på i ditt fall. Men man kan ju inte säga att det är turbon tvärsäkert bakom en datorskärm utan att sett hur det ser ut. På 42-43 kan detta bero på för snålt ställd bränslepump de har mekaniska pumpar.  Sen beror det ju på var du ligger i för vatten en turbo slits hårdare i saltvatten än i sött vatten. I den ena länken jag skickade med i mitt inlägg finns en beskrivning om fel på turbon att felsöka själv. Gå in på marin tunes hemsida och klicka dig fram, till din motor och läs om turbofel,  jag har för mig att du ska ha turbohus nr 12 på de äldre 42-43 är det nr 8 om jag inte minns fel. En ny turbo kostar 9500: - vad jag kunde se på deras hemsida, halva priset mot VP.  Lycka till nu med det ev bytet, ta det lugnt och hasta inte avsätt rejält med tid och gör det grundligt. Du kan ju mäta laddtrycket som @Volvo_Penta hänvisar till. Om du har en klocka kan du sätta en dubbelbanjo på insugsröret och där mäta laddtrycket. Din motor ska ha 1,78 bar  i laddtryck vid fullvarv, detta står bra beskrivet på hemsidan marinturbo. Laddar den inte de givna värdena är det tyvärr slut på turbon, om vi nu förutser att dieselpumpen levererar rätt bränslemängd. Var i landet håller du till?

Hej. Tror oxå på att turbon behöver bytas. Men som jag svarade i en annan kommentar så kommer jag låta experter göra en felsökning. Jag håller till i Vänern, Karlstad. Dock har båten gått på västkusten i många år. ca 850h på motorerna. varav ca 650 av dom i saltvatten. isch

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Smeraldo:

Hej Mikael (hedmik).

För info så har jag inte bytt turbon än. Har läst igenom inläggen här i tråden och kommit fram till att jag kommer låta Båtservice här i stan göra en felsökning först innan jag funderar på turbo byte. Har man tur kanske det är ett enklare fel. Men jag kommer följa deras råd efter att de kollat på motorn. Personligen tror jag att det är en sliten turbo. Jag är lite inne på att byta den själv, om de skulle komma fram till det. Man blir ju taggad av alla medlemmars erfarenheter o kunnande i forumet. Jag återkommer med mer info när jag fått expertutlåtande. //Björn

Hej Björn,

Ja, återkom gärna efter felsökning/bedömning, vore intressant att veta 🙂

Jag har ju inte provkört min i vattnet ännu så det skall bli intressant att se resultatet. Planerad sjösättning i slutet av april så håll tummarna.

Jag återkommer förstås efter provkörning!

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet inspel,  jag har dubbl ad41b som gått 900h, som har varit lite långsam att bygga laddtryck, har kommit sent i registret, dessutom har ena aggregatet varit extra segt i förhållande till den andra. Jag saknar dessutom 0,6bar på fullt. Hon laddar bara ca 0,6 bar. Jag rev ur mina aggregat, för några månader sedan.

 

Ingen vacker syn men som lite referens till er som undrar om ni har slitna aggregat, det ska vara 1-2 mm avstånd mellan blad och hus.

IMG_20210219_135143.jpg

IMG_20210218_111327.jpg

167459157_917355269041356_190086502249302432_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Smeraldo:

Hej. Tror oxå på att turbon behöver bytas. Men som jag svarade i en annan kommentar så kommer jag låta experter göra en felsökning. Jag håller till i Vänern, Karlstad. Dock har båten gått på västkusten i många år. ca 850h på motorerna. varav ca 650 av dom i saltvatten. isch

 

Jag kanske har skrivit det tidigare i denna tråden...

Men det är nu inte alltid man behöver byta till ny eller nyrenoverad utbytesturbo.

Det finns flera firmor som renoverar turboaggregat, här är en i Dergerfors men det kanske finns en i Karlstad också. Jag har lämnat in båt- och bilturbo för renovering till två olika företag (på Hisingen) och det blev det billigaste alternativen dom gångerna, så du kan ju alltid höra dig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev joelfrodin:

Ett litet inspel,  jag har dubbl ad41b som gått 900h, som har varit lite långsam att bygga laddtryck, har kommit sent i registret, dessutom har ena aggregatet varit extra segt i förhållande till den andra. Jag saknar dessutom 0,6bar på fullt. Hon laddar bara ca 0,6 bar. Jag rev ur mina aggregat, för några månader sedan.

 

Ingen vacker syn men som lite referens till er som undrar om ni har slitna aggregat, det ska vara 1-2 mm avstånd mellan blad och hus.

IMG_20210219_135143.jpg

IMG_20210218_111327.jpg

167459157_917355269041356_190086502249302432_n.jpg

Så såg det ut när jag hade försökt att köra en gammal turbodiesel på eldningsolja, hoppas det är preskriberat nu, för det var ur alla synpunkter inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så såg det ut när jag hade försökt att köra en gammal turbodiesel på eldningsolja, hoppas det är preskriberat nu, för det var ur alla synpunkter inte så bra.

Hehe det har gått några m3 eldningsolja i denna också, men nu går hon på hvo, luktar mindre och ryker mindre. 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev joelfrodin:

Ett litet inspel,  jag har dubbl ad41b som gått 900h, som har varit lite långsam att bygga laddtryck, har kommit sent i registret, dessutom har ena aggregatet varit extra segt i förhållande till den andra. Jag saknar dessutom 0,6bar på fullt. Hon laddar bara ca 0,6 bar. Jag rev ur mina aggregat, för några månader sedan.

 

Ingen vacker syn men som lite referens till er som undrar om ni har slitna aggregat, det ska vara 1-2 mm avstånd mellan blad och hus.

IMG_20210219_135143.jpg

IMG_20210218_111327.jpg

167459157_917355269041356_190086502249302432_n.jpg

Ojdå, det var ju kanske inte konstigt med dåligt laddtryck då och hög tid för renovering/byte som sagt! Min var inte riktig lika rostig/koksad som dina turbos.
Jag lämnade in min för renovering på Svensk Turboservice i Göteborg och blev både proffsigt och trevligt bemött, kan rekommenderas 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev hedmik:

Ojdå, det var ju kanske inte konstigt med dåligt laddtryck då och hög tid för renovering/byte som sagt! Min var inte riktig lika rostig/koksad som dina turbos.
Jag lämnade in min för renovering på Svensk Turboservice i Göteborg och blev både proffsigt och trevligt bemött, kan rekommenderas 🙂

Samma firma har jag också anlitat med väldigt bra resultat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intygar omdömet om Svensk Turboservice! Extremt proffsigt och service-minded (och prisvärt jmf nytt!)

 

Tyvärr genomförde jag mitt turbobyte någon månad innan den här tråden fick sitt mest nyttiga innehåll. Men jag fick ihop det ändå på egen hand!

 

Jag kan alltså rekommendera både firman ovan och att byta till en renoverad turbo.

Kompletterade turbobytet med nya elektriska trimplan och automatik ACS RP från Mente Marin.

 

Nu formligen studsar båten upp i plan - utan en massa fäppel med trimplan och drevtrim.

Toppfarten har gått från 23 till 28 knop och det är en ren fröjd att köra båt igen! 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...