Jump to content
Saturday 10 April 2021
wahlis

Byggfläkt i båten under vintern vid arbete i den

Recommended Posts

Hej,

Tänkte kolla med er hur ni andra löser det under vinterhalvåret som har båten stående ute under en presenning. Jag kan inte köra min värmare eftersom avgasröret hamnar under pressen. Min fundering var att använda en byggfläkt som man kan ha stående i båten och koppla in för att få det lite behagligare i sittbrunn och ruffar, hur gör ni andra som pysslar på vintern när den står ute? Det finns ju även andra typer av värmefläktar som man skulle kunna köra, samt kupevärmare, men de känns klena för ett så stort rum som en sittbrunn som kanske både är sval och fuktig.

 

/Wahlis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! Jag har hamnat i samma läge som dig, är ny båtägare till en Prima Vera 21.. vill pyssla mkt i vinter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev wahlis:

Hej,

Tänkte kolla med er hur ni andra löser det under vinterhalvåret som har båten stående ute under en presenning. Jag kan inte köra min värmare eftersom avgasröret hamnar under pressen. Min fundering var att använda en byggfläkt som man kan ha stående i båten och koppla in för att få det lite behagligare i sittbrunn och ruffar, hur gör ni andra som pysslar på vintern när den står ute? Det finns ju även andra typer av värmefläktar som man skulle kunna köra, samt kupevärmare, men de känns klena för ett så stort rum som en sittbrunn som kanske både är sval och fuktig.

 

/Wahlis

Jag Kör med ett oljeelement på 2kw 

Och en byggfläkt på 2kw  det ger behaglig värme o driver ut fukt. 

Det blir ju  inte 20 grader under pressen men man får gå in o värma sig när man blir frusen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att köra någon värmare korta stunder under en presenning kan ge tillräcklig värme för ändamålet beroende på utomhustemperaturen. Ska det bli varmt under presenningen under längre perioder behövs ordentligt isolering, tätt mot marken samt någon elvärmare av något slag. Utan isolering kommer man "elda för kråkorna" då stor del av tillförd värme strålar ut från presenningen.

Så här gör proffsen:  https://hallbyggarna.se/talthallar/tillval/isolering-och-innertak/

 

 

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag sätter en fender på varje sida om avgasutblåset (sidomonterat) till värmaren så att pressen hålls ut ordentligt och kör värmaren minst var 14:e dag. Lär vara det bästa för värmaren och jag får lite värme i ruffen under arbetet. 
Tror dock det finns stor risk för kondens på tex motorn som inte lär bli varm på de timmarna. 
Har också en 2kW värmefläkt i båten som stödvärme. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanken är ju bara att det skall vara en tillfällig uppvärmning den stund man är där. Utöver pressen så har jag även ett gammalt kapell på som borde bidra till något effektivare uppvärmning av det lilla utrymmet. Skall se om det går att köra värmare det hade varit kul om det funkade men risken är ju att avgaserna från den går in under pressen vilket man helst vill undvika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även jag har en 2kW mindre byggfläkt, inköpt på Jula, den används vid behov.

Har två permanent inkopplade (med termostat) frostvakter, elräkningen blir rätt dyr om det är en kall vinter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med föregående postare en billig ”byggfläkt” gör ett bra jobb, invändigt har jag använt klassiska lågpris konvektorelement med fläkt å det har lyckas värma upp min 9 m stålbåt utan några större problem 

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/dieselvarmare/dieselvarmare-418030/

 

Kör en dieselkanon i 25-30 min , snön rinner av presenningen o får lite plusgrader i tältet ,( tält är 15x6 m , orealistiskt att värma med el , kör den längre tid när jag har nåt jobb på gång ( högre temp) slår dock av den om jag ska jobba med något , låter för mycket samt avgaser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en 2 kW byggfläkt från Jula ståendes i ruffen. Den fjärrstartas med en SOnOff-brytare en stund innan jag åker hemifrån. Då är det varmt när jag kommer till båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dra ut avgasröret från värmaren med en aluminium släng eller så. 

 

En kupevärmare på 2 kw är ofta effektivare än en byggfläkt på 2kw pga högre luft cirkulation  

 

Byggfläkten på 2 kw är effektivare än ett gammal el element på 3 kw.

 

Elelementet (direktverkande) är effektivare än en oljefyllt el ratiator på samma styrka.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy