Makro 1 267 Postad 2 timmar sedan Ja hur många hade klarat sig på havet om GPS-signalerna försvann eller blir alldeles för opålitliga och då tänker jag även på vanlig pappersnavigering. Kanske inte så stor skillnad då de flesta håller sig i 6 m farlederna fast de bara sticker ner en meter eller två. Men mörkerkörning blir nog knivigare? https://www.sverigesradio.se/artikel/modern-krigforing-gor-att-fyren-blir-viktig-igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 022 Postad 1 timme sedan Under sommarens tur i Vänern navigerade rorsman tillsammans med navigatören…. Helt enligt båtsportskortet och guidebok. En av plottrarna varnade flera gånger för felvärden och att den mist kontakten med AIS och DGPS. Den andra plottern tror vi visade korrekta värden, men helt säkra var vi inte. Till buds stod öven två ekolod. Men principen att en person navigerar, den andre kör båten och kollar navigatörens uppgifter med plottrarna. Radar och AIS var i Vänern inte till någon större hjälp, radarns overlay hade samma färg som landmassorna, röd… då jag bytte färg på den ena så följde det andra med, säkert handhavandefel, AIS var det bara ett fåtal fritidsbåtar som hade, och för övrigt var det ändå väldigt få båtar ute på sjön. Nu var detta totalt okända vatten, det hade säkert fungerat för 30 år sedan också, då med enbart båtsportskort och ekolod. Vid en överfart över Värmlandsjön tillämpades också död räkning, som visade sig stämma överens med den fungerande plotterns estimated time. Efter hemkomsten har vi ju befunnit oss i kända hemmafarvatten, båtsportskortet har inte ens varit framme, vi vet inte alltid var grunden finns, men vi vet var dom inte finns! Nä, vi som gick kurserna (ja studiecirklarna alltså) innan den digitala tiden, klarar nog av den analoga navigeringen bra, sedan har jag ingen aning om hur navigationsutbildningarna för fritidsbåtsfolket ser ut idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 268 Postad 1 timme sedan Håller hus i Vänern, gärna mellan öar och skär. Sjökort och annat finns med. Men kör numer med plotter och framåtseende ekolod. Stämmer förvånansvärt väl med digitala sjökort och Hydrografikas kort. Det senare både digitalt och på många ställen i pappersformat. Mycket trevligt. Om en vecka drar jag ut på Vänern igen. Går typ inomskärs mellan Hammarö och Kristinehamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 724 Postad 52 minuter sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Makro: Ja hur många hade klarat sig på havet om GPS-signalerna försvann Det kan man undra! Jag klarar mig, även på natten, men jag tror att många misslyckas med att bestämma sin position. Det har nog inte så stor betydelse för även om man inte riktigt vet var man är krävs det på många platser en hel del otur om man ska träffa något grund. Tillägg: De flesta klarar nog av at lista ut ungefär var de är på dagtid och då kan man oftast hålla sig långt från grunden. Natten blir kanske enklare under förutsättning att man har förstått hur fyrar fungerar. Navigera utan fyrar när det är riktigt mörkt misslyckas nog de flesta med. Det kan jag tycka är lite obehagligt, men möjligt, med plotter och stark ficklampa så att man kan lysa på öar, kobbar och skär samt ev. sjömärken. Utan plotter är det väldigt svårt. Redigerad 39 minuter sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 724 Postad 10 minuter sedan (redigerade) Arkipelagerna i Stockholms ytterskärgård (tex. Björkskär, Lilla och Stora Nassa, Gilöga och Kalskär) blir ju betydligt mera lättillgängliga med plotter, på gott och ont. På bilden syns inte ens hälften av alla möjligheter man har att stöta på något hårt. Inget område man gärna mörkerseglar i. Redigerad 9 minuter sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser