Gå till innehåll
lördag 23 augusti 2025
Karljohansson

Kopplingsschema för skiljerelä - VSR och generator/startmotor på varsin eller gemensam?

Rekommendera Poster

Håller på att dra om elen i en äldre segelbåt, funderar kring kopplingsschemat när startbatteriet. har två alternativ nedan, fundering, finns det något sätt att komma runt att ha två olika batterifrånskiljare? En för generator/startmotor och en för volt sensitive realy, eller kan dessa två gå via en? Men hur blir det då, då de har olika säkringsstorlekar, VSR kommer ha 100 a medans startmotor/generator har 300a

image.png

image.png.35f56b526a3b26e18c98a6c9c383f2ff.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tycker SXK att man ska göra. och det tror jag är så det ska se ut i en CE-godkänd båt också.

Många skippar huvudströmbrytaren till motorn.

image.thumb.png.d2eb6a23ac0daef59dda3ece6b4c43fb.png

Tänk på att säkringar ska sitta så nära batterierna som möjligt.

Tänk också på att säkringen är till för att skydda kabeln, så om du har en 100 A säkring så bör du ha en ganska kraftig kabel. Jag har dålig koll, men gissar på att det är lämpligt med en 35 mm2-kabel till en 100 A säkring. Det finns andra på forumet som har bättre koll som kanske kan svara på vilken kabeldimension du bör ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tabellen har cirkulerat här på MG ett tag 😃

image.png.c3c389add6a2f1c22f14afd62c1e7192.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev ABC:

Den här tabellen har cirkulerat här på MG ett tag 😃

Så hur tolkar du den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortslutning är en kortvarig överström, en topp som en säkring omedelbart måste bryta för att kabeln ska överleva. En kabel som ligger fritt ska normalt klara den strömmen - men alla kablar är inte lika...

Överbelastning är en mer långvaring belastning som med tiden värmer upp kablar mer än önskvärt speciellt om dom ligger tätt tillsammans eller i elrör. Den kolumnen överensstämmer med schablonregler man brukar se för 230V-installationer i hemmet där ledningarna går i rör.

Kontinuerlig strömstyrka är inte en rekommendation för vilken säkring man ska använda utan en rekommendation (tumregel) för vilken kabelarea man bör välja för för en viss ström. Exempelvis säger tabellen att man bör välja en 6mm2 kabel för 21A (och avsäkra den med max 25A).

Tabellen tar dock inte hänsyn till spänningsfallet i långa ledare. 21A i en 6mm2-ledare ger ett spänningsfall på 0.4V på 3+3 meter (3m fram och 3m tillbaka). Om det är ok får man själv bedöma. Vill man räkna själv på spänningsfall finns denna on-line kalkylator.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev ABC:

Överbelastning är en mer långvaring belastning som med tiden värmer upp kablar mer än önskvärt speciellt om dom ligger tätt tillsammans eller i elrör. Den kolumnen överensstämmer med schablonregler man brukar se för 230V-installationer i hemmet där ledningarna går i rör.

Så det är den kolumnen man bör använda?

Då ska man ha en 50 mm2 kabel om man har en 100 A säkring.

Har jag fattat det rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har testat kalkylatorn, hade också ett minne att längden på kabeln var viktig, antar man ska ange längd på kabel tur och retur? Fick då att kabeln skulle vara 50 mm^2. Har dock inte mätt upp kabelns längd mer exakt, får göras nästa gång i båten, tidigare ägare har satt 25mm^2 vilket hållit de första 2000 timmarna, men behöver ju inte betyda att det är rätt för det, dock verkar ju den 25mm^2 kabeln hålla för startströmmarna så långt 

Om jag tolkar ovan rätt då, så givet att jag behåller befintlig kabel om 25 mm^2 så kör jag sätta en säkring på 200a, då är frågan om startmotorn riskerar lösa ut den, dock fick jag tips om nedan ANL säkring på Sea Sea, som inte ska lösa ut vi kort peakar, säkringen är på 200a men ska klara upp till 3000a (antar i extremt korta perioder), men denna skulle väl även isf. kunna sättas lägre, men generatorn är på 115a, och säker med vissa större pekar, så 150a kanske hade gått med, men bättre med lite större kanske så inte motorn stannar på tråkigt ställe tänker jag. 

https://www.seasea.se/anl-säkring-bep-200a
image.png.4970f945bb783cc7daf5f54b7283bcee.png

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

har denna VSR, i dagsläget har jag dock inte VSR kopplad till startnyckel kabeln som finns att koppla in (står som optional som då öppnar relä vid start), men det är inte gjort av tidigare ägare som valt att inte ha några säkringar, men funderar om den på något sätt ändå fattar att den inte ska ge closed vid start på annat sätt, läst igenom nedan men tolkar att sånt inte finns som reagerar så snabbt på ändrad spänning såvida den går över 16 v eller 9.5 v, osäker om det sker vid start av motor

bra att veta är att jag har solcell som laddar på hushållsbatteri, dess float ligger på 13,8 v (enligt batteri tillverkarens rekommendation) det gör ju att normalt sätt är relä i combine när jag kommer till båten där hushållsbatteri laddar startbatteri (en en victronic mppt regulator), så när jag vrider igång starten så sitter hushålls och startbatteri ihop som regel

tänker då följande, gärna input här

- Sätta en 100A bep ANL säkring som leder till VSR (klarar upp till 3000a vid kort tid)& sätta en 200a bep ANL (klarar upp till 3000a) närmre batteriet för skydd mot startström 

och ev. sätta en kabel från VSR till startnyckeln, vad ser ni som vinsten med detta? 

https://www.bluesea.com/products/7601

se bild 2 nedan image.thumb.png.99896e45d7c343a26c20887e6f1f660b.png

image.thumb.png.cb1a770a6cc2be5e58774e1d38bb4fe0.png 

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Mackey:

Så det är den kolumnen man bör använda?

Då ska man ha en 50 mm2 kabel om man har en 100 A säkring.

Har jag fattat det rätt?

Om det är 100A kontinuerlig last. Är det en kortvarig belastning som till startmotor eller ankarspel så kan man ha klenare kabel men man får aldrig överstiga den högra kolumnen. Dessutom bör man räkna på spänningsfallet om ledarna är lite längre.

Tabellen är inte någon universell sanning, andra källor som t.ex. Sterky (författare av boken Elsystem för Båtar) anger 4A per mm2 som maximal last vilket är liknande värden men inte exakt lika. Sedan finns det något EU-direktiv som jag inte vet något om, bara att det finns. Kanske någon annan här vet? Men oavsett så bör tabellen ovan från Nordisk Båtstandard 1990 ge en rätt bra vägledning för dom flesta av oss även idag.

--

Tar vi exemplet från @Karljohansson ovan med 300A och ett spänningsfall på 0,432V så kommer 130 Watt att "eldas" upp i kabeln. Det är kanske svårt att få en känsla för hur mycket det är, men jämför man med gamla glödlampor (5 st 25W lampor) så inser man att det är en hel del värme som genereras i kabeln och att den värms upp. Och om det är kontinuerlig last i ett begränsat utrymme så blir där rätt varmt, men för en kortvarig belastning fungerar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du får svårt att få exakta uppgifter på vilka kabelareor och säkringar du ska välja. Dels är det alltid lite osäkert hur installationen verkligen ser ut och vilka kablar som används och vilka temperaturer dessa tål och dels kan det kännas lite "jobbigt" att känna att man har någon sorts moraliskt ansvar för någon annans installation. Ska det bli helt rätt och riktigt måsta man gå igenom systemet ganska detaljerat.

Jag tror att det inte är allt för ovanligt att välja bort att säkra av motorkretsen för att inte riskera att generatorn/laddningsregulatorn pajar om säkringen skulle gå sönder. Av samma anledning saknas nog strömbrytare på motorkretsen ibland. Ofta är det ju väldigt kort väg mellan motor och batterier så det är ganska lätt att de till att just den kretsen inte fallerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...