Jump to content
Friday 04 December 2020
Sixten62

Kvarntoalett

Recommended Posts

Hej alla glada båtägare!

Jag ska byta ut min toalett mot en ny kvarntoalett med elektrisk spolning, det finns ju många att välja på! 
Behöver ha råd och tips om något som är bra och fungerar.

Mvh

Edward

Hej, jag köpte ett sånt konverteringskit förra året. https://albinmarin.se/produkt/standard-elektrisk-evo-toalett-conversion-kit-12v/
Är i stort sett nöjd. Vet inte om denna är bättre eller sämre än andra varianter. 
Man får inte använda för mycket papper. Eller som vi gjorde förra helgen, slut på toapapper använde lite hushållspapper. Blev stopp direkt. Lättskött. 

Jag köpte Biltemas eltoa i våras och är mycket nöjd efter denna första säsong.

Har satt en kran på slangen från spolvattentanken (tar inte spolvatten från sjön) för att  kunna stänga tillflödet och kunna "köra ur" toan om det skulle bli stopp, men det har aldrig behövts.

En annan har köpt en septitank i plast med egen inbyggd pump med knivar som skär innan det kan pumpas ut.

Funkar hur bra som helst å jag kan tömma, långt utomskärs naturligtvis, enkelt å bra å har kvar vanliga toan som går till tanken. Spolvatten tar jag in från sjön.

Å tanken kan sugtömmas precis som vanligt vid sjömacken.

I förra båten konverterades toan till eltoa från Srasea.

I nuvarande båt en Johnson eltoalett, båda fungerar bra!

Posted (edited)

En bekant har en större båt med 2 toaletter, på gästtoan satte han in en elektrisk toastol mtp att en del gäster har svårt med tekniken och ibland har konstig avföring (innehållande bindor, tändstickor, hygien servetter).

Ju tystare toalett desto bättre, troligen kostar de några kronor extra. Kör med den smalare sanitetsslangen, 25 mm, till septiktanken och sätt adaptern 25 till 38 mm direkt på tanken.

Edited by skippeer

Jag monterade en https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/toaletter/elektriska-toaletter/toalett-masterflush-farskvatten-7120-12v för några år sedan och är fortfarande helnöjd. Lågmäld, man bestämmer själv vattenförbrukningen, inget tillbakaläckage samt väldigt praktiskt att kunna ta av överdelen på stolen vid montaget samt möjlighet att kunna vrida stolen så den passar utrymmet bäst. Finns i en sjövattenspolande variant också.

Eltoa fungerar bra tycker jag.  Numera finns det även bra elektriska mulltoaletter för båt.

Jag visste inget om mulltoa, så det blev en eltoa från Johnsson.

SeaSea i Skärholmen kunde ge utmärkta råd.

Det var en hel del tänk runt installationen vad gäller slangdragning, men också elinstallationen.

Jag drog 16 kvadratmillimeters kablar till batteri och motorblock.

Kablar och kopplingsplintar kommer från Skyllermark, det blev dyrt men bra.

Mikael

IMGP6544.jpg

IMGP6545.jpg

45 minuter sedan skrev Iwette:

Jag drog 16 kvadratmillimeters kablar till batteri och motorblock.

Hur långt har du mellan batteri och toa?

9 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Hur långt har du mellan batteri och toa?

Det är c:a 3,5 m fågelvägen och med dold dragning blev det 4 m.

Jag beställde 4 m förtennad kabel med pressade ändar och de räckte precis.

Mikael