Jump to content
Tuesday 09 March 2021
OlleMa

Varm b20/aq130c, hjälp!

Recommended Posts

Behöver kloka råd! Har en inombordare b20/aq130c som gick sönder under hemfärden då vi köpte den. Blev överhettad och topplockspackningen gick. Rikligt med vatten i oljan. Har bytt packningen och köpt ett fräscht topplock. Kompressionen nu omkring 11. Olja bytt fyra gånger, även oljefilter. Dock går den fortfarande varm.

 

Har en ny tempgivare som visar hur vattnet (?) går upp till 100 (en bit in på rött), då stänger jag av motorn. Oljetryckslampan varnar inte. Har testat med slang efter impeller huset och där är stark och jämn stråle, så alltså inget problem med insuget eller impellern. Har kollat termostaten i kastrullen och den öppnar sig fint omkring 55 grader vilket den ska göra enligt verkstadshandboken.

När motorn blir varm blir termostathuset och topplocket varmast. Kylrören i koppar blir inte så varma. Ingen rök från motorn. Den startar fint och låter utmärkt så vitt jag kan höra. På tomgång bubblar det väldigt mycket från propellern/drevet, oklart om det är normalt!? Se bild.

 

Tacksam för hur jag ska gå vidare. Vad kan orsaka överhettningen?

5542B3EB-1FB6-44E1-9931-B3999FBE7196.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att det bubblar runt drevet är normalt.

Vad var det för topp du köpte? En original eller en biltopp som marin konverterats, ny eller begagnad?

Hur mår avgaslimpan?

Hur såg kylkanalerna ut i blocket när du hade toppen borta?

Kollade du termostathuset so det inte var igensatt

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Gelis:

Att det bubblar runt drevet är normalt.

Vad var det för topp du köpte? En original eller en biltopp som marin konverterats, ny eller begagnad?

Hur mår avgaslimpan?

Hur såg kylkanalerna ut i blocket när du hade toppen borta?

Kollade du termostathuset so det inte var igensatt

Tacksam för svaren!
 

Köpte en begagnad topp, vet ej om den marinkonverterats eller är original.
 

Inte kontrollerat avgaslimpan. Har du några Tips på hur man gör det?

 

Kylkanalerna i blocket så helt okej ut, bifogar bild. 
 

Termostathuset, menar du att man monterar av det och spolar vatten igenom det, eller kan det blir igensatt i själva toppen?


Jorgen01, hur kontrollerar jag om mellanväggen är sönderrostad? Är det mellanväggen i limpan?

BFC4D100-5C56-4405-92D4-FFA89BF1A85F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har ingen bild där packningen är borta och ytan rengjord. För som det ser ut på bilden så har det varit genomslag på varenda kylkanal.

 

Hur vet du att toppen är ok, kan ju vara problem med den också då du köpte den begagnad. Är det en biltopp som man konverterat fel så kan du få överhettnings problem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid marinkonvertering av ett B20 topplock så ska bl a fördelningsröret borras med en 6 - 8 mm borr i bakkant bakom frysbrickan akterut. Är detta inte gjort så kommer motorn gå varm eftersom det inte blir cirkulation i toppen. Kopparrören blir då kalla eftersom cirkulationen är dålig i toppen.

 

Titta på inlägget nedan som ger mer information om detta.

 

 

Edited by Boko57

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den lilla rosten man ser i blockets kylkanaler var ytlig och gick att ta bort med fingret. Har tyvärr ingen bild efter rengöring.

 

men visst ser limpan fräsch ut!? Kan det vara limpan som är problemet när den är sådär fräsch?

 

Bifogar bild på toppen. Ser den konverterad ut?

 

tack för all hjälp Gelis!

43728D63-AC56-4871-ABD4-3CDB05F16EBA.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilden visar termostathuset, hur det ser ut på utsidan säger inget om det inre skicket. Slog mig när jag tittade på bilden att AQ 130 har huset i mässing/brons det brukar klara sig. 

Avgaslimpan går inte heller att avgöra skicket från utsidan.

Ang toppen så tror jag en marin topp är helgjuten där bilmotorns vattenpump ansluter till toppen.

Är den konverterad så sitter det pluggar i dom två kylkanalerna.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slå i vatten i den delen av limpan som skall ha vatten, sen ser du om det rinner ut i avgasdelen. Eller om du har tur lys in i avgasdelen så ser du.

Så gjorde jag på min 151:a. Där var väggen upprostad på den aktre delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla generatorremmen att den inte är sliten och att den är tillräckligt spänd( om den även driver sötbattenpumpen ).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Bia:

Kolla generatorremmen att den inte är sliten och att den är tillräckligt spänd( om den även driver sötbattenpumpen ).

 

Aq130 har pumpen kopplad till kamdreven, finns bara en pump i sjövattenkylningsutförande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla bra svar!

 

Har fortfarande inte lyckats lösa överhettningen. Tacksam om ni kan hjälpa mig tänka lite kring vad som kan vara felet. Har försökt felsöka nu. Tempgivaren är testad och fungerar. Kör på tomgång och tempen kryper uppåt. När den är går in på rött område, 90 grader, så stänger jag av motorn. Impellern och termostaten fungerar så det är inte felet.
 

Bifogar bilder nedan. 
 

Rör A som leder kylvattnet mellan oljekylaren och limpan är kallt och har bra flöde. Däremot verkar rör B (som leder kylvattnet från limpan till termostathuset/motorblocket) av någon anledning varmare än rör C som leder vattnet från motorblocket ut i knät/ut ur båten. 
 

när jag satte en slang från rör B ut ur båten och en slang från rör C ut ur båten (kopplade bort termostathuset) så var det ganska bra flöde i rör B (förväntat) men också lite avgaser och vatten som sprutade från rör B. Alltså åt fel håll eftersom vatten ska rinna åt andra hållet. Var kommer den vätskan ifrån? Ska det vara visst vatten som leds ur kylrören i limpan eller har limpan rostat sönder och det blir backflöde från knät? Någon som vet?

62A8898C-2DD1-4993-B6CD-83A36BC2A72F.jpeg

2ED5B286-19E6-4A70-8E07-20C1B2FECE30.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

När motorn är kall så leds allt kylvatten från rör B via termostat huset ut i rör C. När motorn är varm så går allt kylvatten via öppen termostat in i motorn och ut ur motorn via rör C.

 

Inget vatten ska gå direkt från limpa till knä. Utan all vattendump ska ske via rör C

Har du tagit bort bägge rören från termostathuset så kan det komma lite avgaser från rör C då inget vatten stoppar dessa. Däremot så ska det inte komma vatten där, i början kanske det ligger lite vatten i rör och även i knäts dumpkanaler. Men inget ska eller kan gå baklänges.

Nu bör du vara lite försiktig att köra utan vattendump då det blir torra avgaser och det gillar inte avgasslangen.

 

Kommer det avgaser ur röret B så är avgaslimpan helt klar defekt.

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Gelis:

När motorn är kall så leds allt kylvatten från rör B via termostat huset ut i rör C. När motorn är varm så går allt kylvatten via öppen termostat in i motorn och ut ur motorn via rör C.

 

Inget vatten ska gå direkt från limpa till knä. Utan all vattendump ska ske via rör C

Har du tagit bort bägge rören från termostathuset så kan det komma lite avgaser från rör C då inget vatten stoppar dessa. Däremot så ska det inte komma vatten där, i början kanske det ligger lite vatten i rör och även i knäts dumpkanaler. Men inget ska eller kan gå baklänges.

Nu bör du vara lite försiktig att köra utan vattendump då det blir torra avgaser och det gillar inte avgasslangen.

 

Kommer det avgaser ur röret B så är avgaslimpan helt klar defekt.

Tack för bra svar. Misstänkte det. Så kan anta att en kylvattenkanal spruckit input i limpan då eftersom det fortsatte att spruta lite vatten och avgaser ur rör C (satte en slang från kopplingen till termostathuset). Bara att byta limpa antar jag!? Det lär ju inte vara möjligt med nått baksug från utloppet på drevet eller hur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja det här med att inget kan gå baklänges är en sanning med modifikation. Dock ska det inte göra det. Men under gynnsamma förhållanden kan det uppstå något som kallas reversion, men torde vara i princip obefintligt på en standardmotor med en snäll kamaxel.

Vid reversion (enkelt förklarat) så drar motorns avgaspulser med sig vatten tillbaka upp i avgasystemet och i värsta fall in i cylindrarna via avgasventil.

Ligger båten i vattnet eller kör du motorn på land? Om den ligger i vattnet så står det vatten i avgasröret från skölden så det är möjligt att det drar med sig lite i röret när det inte finns något mottryck.

 

Var på röret C kopplade du på slangen eller stoppade du slangen direkt i temostathuset. Oavsett var du kopplade på slangen så ska det vara fullt flöde på vattnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gelis:

Nja det här med att inget kan gå baklänges är en sanning med modifikation. Dock ska det inte göra det. Men under gynnsamma förhållanden kan det uppstå något som kallas reversion, men torde vara i princip obefintligt på en standardmotor med en snäll kamaxel.

Vid reversion (enkelt förklarat) så drar motorns avgaspulser med sig vatten tillbaka upp i avgasystemet och i värsta fall in i cylindrarna via avgasventil.

Ligger båten i vattnet eller kör du motorn på land? Om den ligger i vattnet så står det vatten i avgasröret från skölden så det är möjligt att det drar med sig lite i röret när det inte finns något mottryck.

 

Var på röret C kopplade du på slangen eller stoppade du slangen direkt i temostathuset. Oavsett var du kopplade på slangen så ska det vara fullt flöde på vattnet.

Tack Gelis för att du hjälper till. Spenderat hela semestern på motorn så tacksam för all input.
 

Båten ligger i havet. Jag kopplade in slangen där c-röret kopplar an till termostathuset. Från slangen som jag kopplade i b-röret vid samma punkt tycker jag det var jämt och bra flöde, ungefär som precis efter impellerhuset. Drar således slutsatsen att insug, impeller och oljekylare är okej, och om det är hål i limpan så kan det inte vara alltför stort eftersom flödet efter limpan år schysst.

 

Det kom intervallartade sprut av vatten från slangen kopplad till c-röret, så kanske är det reversion det rör sig om trots allt? Är det enklaste sättet att veta är kanske att ta bort limpan och hälla vatten i kylkanalerna för att se om det läcker innan jag investerar i en ny limpa. 
 

läst en del om driftstemperaturer också. Verkar som att vissa kör sina aq130 på omkring 90 grader under drift, men jag tycker det känns mycket.

 

En annan sak jag noterat är att termostathuset håller sig kallt så länge motorn är igång och mätaren visar 90 grader, men när jag stänger av motorn och flödet av kylvattnet stannar blir termostathuset hett, är det normalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

90° är på tok för varmt när det handlar om en sjövattenkyld motor. Det fäller ut så kallad pannsten i kylkanalerna vid höga temperaturer. I en färskvattenkyld motor är 90° helt ok.

 

Om termostat huset är kallt men givaren som sitter precis under visar 90° är ju något galet. 

Är givaren inkopplad, verkar inte så på bilden, använder du i så fall en givare i bakkant på toppen?

 

Har du mätt temperaturerna med IR termometer? Om Nej börja med det i så fall. Bara så du inte blir lurad av ett missvisande instrument.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Gelis:

90° är på tok för varmt när det handlar om en sjövattenkyld motor. Det fäller ut så kallad pannsten i kylkanalerna vid höga temperaturer. I en färskvattenkyld motor är 90° helt ok.

 

Om termostat huset är kallt men givaren som sitter precis under visar 90° är ju något galet. 

Är givaren inkopplad, verkar inte så på bilden, använder du i så fall en givare i bakkant på toppen?

 

Har du mätt temperaturerna med IR termometer? Om Nej börja med det i så fall. Bara så du inte blir lurad av ett missvisande instrument.

Jo precis, 90 grader är för varmt. Givaren stämmer. Har kontrollerad den i vatten med annan termometer i vattnet. Sitter fortfarande i bakkant av toppen. Finns inget borrat hål till den framtill med så stora gängor. 
 

Kan termostathuset vara kallt därför att inte öppnar ordentligt? Så varmvatten inte tränger upp från motorblocket som det ska!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag suttit och läst igenom tråden igen, från början

 

Motorn gick alltså varm direkt på premiärturen med för dig nya båten (vad säger säljaren).

 

Du bytte topp och packning, överhettningen kvarstår. Om vi antar att nya toppen är ok så bör ju felet ligga någon annanstans.

Limpa/knä

Sönderrostat block

Igensatta kylkanaler i blocket.

För dåligt flöde på kylvattnet.

Ev felaktigt konverterat topplock både nya och det gamla (långsökt)

 

Ok givaren sitter i bakkant, där blir det som varmast, har för mig att givaren ska sitta i framkant på marintoppen. Har du gamla toppen kvar? Den kanske var marin konverterad och fördelningsröret inte korrekt uppborrat.

Om du har den kvar kan du lägga upp ett par bilder på den, helbild översida och undersida framkant

 

Skulle i alla fall rekommendera att mäta temperaturerna runt topplocket med IR för att se om det finns svalare och hetare ytor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-22 vid 12:37 skrev Gelis:

Nu har jag suttit och läst igenom tråden igen, från början

 

Motorn gick alltså varm direkt på premiärturen med för dig nya båten (vad säger säljaren).

 

Du bytte topp och packning, överhettningen kvarstår. Om vi antar att nya toppen är ok så bör ju felet ligga någon annanstans.

Limpa/knä

Sönderrostat block

Igensatta kylkanaler i blocket.

För dåligt flöde på kylvattnet.

Ev felaktigt konverterat topplock både nya och det gamla (långsökt)

 

Ok givaren sitter i bakkant, där blir det som varmast, har för mig att givaren ska sitta i framkant på marintoppen. Har du gamla toppen kvar? Den kanske var marin konverterad och fördelningsröret inte korrekt uppborrat.

Om du har den kvar kan du lägga upp ett par bilder på den, helbild översida och undersida framkant

 

Skulle i alla fall rekommendera att mäta temperaturerna runt topplocket med IR för att se om det finns svalare och hetare ytor.

Bra tankar! Tack för att du läste igenom allt igen.

1. Säljaren har ingen aning (hade båten ett par somrar, vet inget om motorer)

2. Har köpt ny termostat 60 grader trots allt och ska sätta i den.

3. Ska köpa IR-mätare för att se de olika temperaturerna, återkommer.

4. Jag har också förstått det som att tempgivaren ska sitta längst fram i marintoppen intill termostathuset och inte akterut, dock finns det bara gänga som passar för den där bak (precis som på förra toppen). Kanske 90 grader i bakkant är normalt då?

5. Jag har kvar den gamla toppen, vad är det du vill ska fotograferas? Eller är det den nya toppen du vill se?

6. Tänker att jag ska kolla flödet ut från termostathuset när jag mekar i helgen för att se att flödet genom blocket är bra. Jag vet ju att flödet in i termostathuset är bra.

7. Om flödet är okej och ny termostat inte hjälper, går jag vidare och monterar bort limpan och testar att vattenkanalerna inte rostat sönder. Kontrollerar även knät i samband med detta. Om kanalerna är hela är planen att montera bort topplocket igen och blåsa ut kylkanalerna med högtryckstvätt samt samt ta bort frostpluggen på baksidan och kontrollera att fördelningsröret är borrat iaf 6 mm när den marinkonverterades. Låter detta som en rimlig arbetsordning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta foto på undersidan av topparna i framkant och i termostathus så att man kan se om det är marin eller biltoppar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du fota gamla toppen på undersidan (ventilsidan) så att framkanten kommer med 

Och en helhetsbild på undersida och översida. 

Jag vill förstå om gamla toppen är en biltopp som konverterats.

 

Om du även kan ta en bild på nya toppen i framkant undersida alltså nedanför termostathuset.

Det kan du göra när toppen sitter på plats.

Likaså här för att avgöra om den är konverterad. Dvs pluggade hål för vattenpumpen på bilmotorn.

 

Edit: Fogden hann före

 

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Gelis:

Kan du fota gamla toppen på undersidan (ventilsidan) så att framkanten kommer med 

Och en helhetsbild på undersida och översida. 

Jag vill förstå om gamla toppen är en biltopp som konverterats.

 

Om du även kan ta en bild på nya toppen i framkant undersida alltså nedanför termostathuset.

Det kan du göra när toppen sitter på plats.

Likaså här för att avgöra om den är konverterad. Dvs pluggade hål för vattenpumpen på bilmotorn.

 

Edit: Fogden hann före

 

Hittade dessa bilder i arkivet. Den gröna är den förra toppen och den röda är den nya. Bedömer det som att båda är marinkonverterade biltoppar. 

72C6BC16-0DEA-4AA9-AEC1-D6F4366CA1E0.jpeg

FC652530-8398-441B-8442-4EF0D4C39124.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det en metallplatta som man ser vid pilarna? Om svar ja så skulle nog jag säga att toppen är amatörkonverterad. Frågan är då om kylröret är uppborrat i bakkant, innanför frostbrickan.

 

Det är just det området som är intressant på gamla toppen, för är den också klantigt konverterad så kanske inte heller det röret är uppborrat och orsakade varmgång.

 

Kan ju vara så att bägge topparna har samma fel och varmgången upprepas.

 

 

topp.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvär dessa är biltoppar utav dålig amatör som har misslyckats totalt jag skulle kasta dessa på metallåtervinningen du kan inte få dom att fungera tillfredställande du kommer att ha värmeproblem hela tiden

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Gelis:

Är det en metallplatta som man ser vid pilarna? Om svar ja så skulle nog jag säga att toppen är amatörkonverterad. Frågan är då om kylröret är uppborrat i bakkant, innanför frostbrickan.

 

Det är just det området som är intressant på gamla toppen, för är den också klantigt konverterad så kanske inte heller det röret är uppborrat och orsakade varmgång.

 

Kan ju vara så att bägge topparna har samma fel och varmgången upprepas.

 

 

topp.jpeg

Precis. Sitter en bricka där. Känns amatörmässigt. Men påverkar det funktionen?

håller med om att det högst oklart om fördelningsröret är borrat. För öppna och kolla efter om de andra åtgärderna inte fungerar. Vill ju helst inte slänga hela toppen då kompressionen är kanon. 
har

försökt att hitta var tempgivaren ska sitta på Marina toppar, kan det vara på vänstersidan där man satt en oval bricka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läs Sanktannas svar vad som måste göras på toppen, Ingemar driver VolvoPenta verkstad så han vet vad han talar om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Har läst sanktannas inlägg, riktigt bra guide till borrningen. Innan jag monterar isär hela motorn för att kontrollera Topplocket innanmäte undrar jag över hur man kan tolka tempmätningen.

 

Nu har jag monterat ny termostat trots att den andra verkade funka bara för att vara på den säkra sidan.

 

körde motorn på tomgång ca 1400 varv efter några minuter visade tempen 100 grader. (När jag prövat den mot köttermometer innebär 100 grader på givaren 90 grader på den andra termometern). Då körde jag ir-termometern runt toppen, blocket, termostathuset samt alldeles invid givaren, visade endast 65-70 grader!? Hur ska jag tolka detta?
 

 

BC9A0FD5-3DB9-43E1-8CCB-68A106D08D12.jpeg

CCF4C043-0180-48F4-AEEC-6733CC17C296.jpeg

1F6104B6-12AF-4F90-9A80-C0CB4B10B355.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy