Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

OlleMa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om OlleMa

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hallå igen Gelis! Läst igenom hela denna tråd nu några år senare, vill säga tusen tack igen för dina svar! Ser ut på din bild som du också har en Marieholm Catalina M22:a, men jag kanske ser fel!? Vilken resa det varit med kylningen av den här motorn. Vi har ändå kunnat njuta lite på somrarna, men mycket meckande har det varit. Nu gick topplockspackningen igen här, och jag har åter tagit isär alltihopa. Denna gång planat toppen eftersom den var ojämn, inte så rostig vid kylkanalerna så det kändes säkert att plana den lite. Nu till min fråga: Det är mycket sämre kylning framtill i toppen, verkar vara bra kylning baktill!? Vid 2000rpm/5 knop: 63 grader på instrumentet, IR visar 61 grader runt givaren. Och runt på toppen omkring 70-80 grader. Och limpan vid inspektionsluckan 60 grader. Vid belastning/planing: Instrument 83 grader, IR: limpan fram 105 grader, IR toppen vid första tändstiftet 95, IR vid fjärde tändstift 65 grader. Topplockspackningen hade gått på två ställen vid första cylindern. Tog bort en frostplugg och kontrollerade: Fördelningsröret var borrat baktill, inte hunnit mäta exakt hur många mm ännu men kanske 5-6 mm enl ögonmått (Sanktanna skriver att det bör vara 8 mm men de flesta ändra säger 6 mm). Någon som har någon idé om varför det är bra kylning bak på toppen men inte framtill!? Har förstått det som att det annars brukar vara tvärt om!? Tacksam för all hjälp.
  2. Givaren är inte rätt till instrumentet. Visar 20 grader för lite enligt test med hett tevatten i kopp. Fast sista kylröret som leder bort vattnet till knät är ju inte mer än 60 grader så svårt att tänka att det skulle vara varmare inne i motorn!? Puttrade runt med den idag i 5 knop. Blev något varmare, men gick bra. Enligt mekaniker är det inte konstigt att det blir 85 grader vid tändstiften eftersom det är bit ifrån kylkanalerna.
  3. Okej. Goda nyheter!? Nära ett slut?? Bytte till ny tempgivare, identisk, fortsatt placering akterut. Nu stabiliserade den sig på 60-65 grader på instrumentpanelen. Vid mätningar med IR visar att toppen är omkring 81 grader vid första cylindern och omkring 77 grader på fjärde cylindern. Allt annat på motorn är kul, termostathus och limpa omkring 40. Vågade nu köra omkring 15 minuter och varvade även upp den i 4000 varv. Höll ovanstående temperaturer oförändrade. Hur varm får en topp bli? Är toppen varmare än kylvattnet eller byter IR mätningen att vattnet kokar på insidan? Eller kan mätare på panelen stämma och kylvattnet endast är omkring 60 grader?
  4. Hej! Har läst sanktannas inlägg, riktigt bra guide till borrningen. Innan jag monterar isär hela motorn för att kontrollera Topplocket innanmäte undrar jag över hur man kan tolka tempmätningen. Nu har jag monterat ny termostat trots att den andra verkade funka bara för att vara på den säkra sidan. körde motorn på tomgång ca 1400 varv efter några minuter visade tempen 100 grader. (När jag prövat den mot köttermometer innebär 100 grader på givaren 90 grader på den andra termometern). Då körde jag ir-termometern runt toppen, blocket, termostathuset samt alldeles invid givaren, visade endast 65-70 grader!? Hur ska jag tolka detta?
  5. Precis. Sitter en bricka där. Känns amatörmässigt. Men påverkar det funktionen? håller med om att det högst oklart om fördelningsröret är borrat. För öppna och kolla efter om de andra åtgärderna inte fungerar. Vill ju helst inte slänga hela toppen då kompressionen är kanon. har försökt att hitta var tempgivaren ska sitta på Marina toppar, kan det vara på vänstersidan där man satt en oval bricka?
  6. Hittade dessa bilder i arkivet. Den gröna är den förra toppen och den röda är den nya. Bedömer det som att båda är marinkonverterade biltoppar.
  7. Bra tankar! Tack för att du läste igenom allt igen. 1. Säljaren har ingen aning (hade båten ett par somrar, vet inget om motorer) 2. Har köpt ny termostat 60 grader trots allt och ska sätta i den. 3. Ska köpa IR-mätare för att se de olika temperaturerna, återkommer. 4. Jag har också förstått det som att tempgivaren ska sitta längst fram i marintoppen intill termostathuset och inte akterut, dock finns det bara gänga som passar för den där bak (precis som på förra toppen). Kanske 90 grader i bakkant är normalt då? 5. Jag har kvar den gamla toppen, vad är det du vill ska fotograferas? Eller är det den nya toppen du vill se? 6. Tänker att jag ska kolla flödet ut från termostathuset när jag mekar i helgen för att se att flödet genom blocket är bra. Jag vet ju att flödet in i termostathuset är bra. 7. Om flödet är okej och ny termostat inte hjälper, går jag vidare och monterar bort limpan och testar att vattenkanalerna inte rostat sönder. Kontrollerar även knät i samband med detta. Om kanalerna är hela är planen att montera bort topplocket igen och blåsa ut kylkanalerna med högtryckstvätt samt samt ta bort frostpluggen på baksidan och kontrollera att fördelningsröret är borrat iaf 6 mm när den marinkonverterades. Låter detta som en rimlig arbetsordning?
  8. Jo precis, 90 grader är för varmt. Givaren stämmer. Har kontrollerad den i vatten med annan termometer i vattnet. Sitter fortfarande i bakkant av toppen. Finns inget borrat hål till den framtill med så stora gängor. Kan termostathuset vara kallt därför att inte öppnar ordentligt? Så varmvatten inte tränger upp från motorblocket som det ska!?
  9. Tack Gelis för att du hjälper till. Spenderat hela semestern på motorn så tacksam för all input. Båten ligger i havet. Jag kopplade in slangen där c-röret kopplar an till termostathuset. Från slangen som jag kopplade i b-röret vid samma punkt tycker jag det var jämt och bra flöde, ungefär som precis efter impellerhuset. Drar således slutsatsen att insug, impeller och oljekylare är okej, och om det är hål i limpan så kan det inte vara alltför stort eftersom flödet efter limpan år schysst. Det kom intervallartade sprut av vatten från slangen kopplad till c-röret, så kanske är det reversion det rör sig om trots allt? Är det enklaste sättet att veta är kanske att ta bort limpan och hälla vatten i kylkanalerna för att se om det läcker innan jag investerar i en ny limpa. läst en del om driftstemperaturer också. Verkar som att vissa kör sina aq130 på omkring 90 grader under drift, men jag tycker det känns mycket. En annan sak jag noterat är att termostathuset håller sig kallt så länge motorn är igång och mätaren visar 90 grader, men när jag stänger av motorn och flödet av kylvattnet stannar blir termostathuset hett, är det normalt?
  10. Tack för bra svar. Misstänkte det. Så kan anta att en kylvattenkanal spruckit input i limpan då eftersom det fortsatte att spruta lite vatten och avgaser ur rör C (satte en slang från kopplingen till termostathuset). Bara att byta limpa antar jag!? Det lär ju inte vara möjligt med nått baksug från utloppet på drevet eller hur?
  11. Tack för alla bra svar! Har fortfarande inte lyckats lösa överhettningen. Tacksam om ni kan hjälpa mig tänka lite kring vad som kan vara felet. Har försökt felsöka nu. Tempgivaren är testad och fungerar. Kör på tomgång och tempen kryper uppåt. När den är går in på rött område, 90 grader, så stänger jag av motorn. Impellern och termostaten fungerar så det är inte felet. Bifogar bilder nedan. Rör A som leder kylvattnet mellan oljekylaren och limpan är kallt och har bra flöde. Däremot verkar rör B (som leder kylvattnet från limpan till termostathuset/motorblocket) av någon anledning varmare än rör C som leder vattnet från motorblocket ut i knät/ut ur båten. när jag satte en slang från rör B ut ur båten och en slang från rör C ut ur båten (kopplade bort termostathuset) så var det ganska bra flöde i rör B (förväntat) men också lite avgaser och vatten som sprutade från rör B. Alltså åt fel håll eftersom vatten ska rinna åt andra hållet. Var kommer den vätskan ifrån? Ska det vara visst vatten som leds ur kylrören i limpan eller har limpan rostat sönder och det blir backflöde från knät? Någon som vet?
  12. Den lilla rosten man ser i blockets kylkanaler var ytlig och gick att ta bort med fingret. Har tyvärr ingen bild efter rengöring. men visst ser limpan fräsch ut!? Kan det vara limpan som är problemet när den är sådär fräsch? Bifogar bild på toppen. Ser den konverterad ut? tack för all hjälp Gelis!
  13. Tacksam för svaren! Köpte en begagnad topp, vet ej om den marinkonverterats eller är original. Inte kontrollerat avgaslimpan. Har du några Tips på hur man gör det? Kylkanalerna i blocket så helt okej ut, bifogar bild. Termostathuset, menar du att man monterar av det och spolar vatten igenom det, eller kan det blir igensatt i själva toppen? Jorgen01, hur kontrollerar jag om mellanväggen är sönderrostad? Är det mellanväggen i limpan?
  14. Behöver kloka råd! Har en inombordare b20/aq130c som gick sönder under hemfärden då vi köpte den. Blev överhettad och topplockspackningen gick. Rikligt med vatten i oljan. Har bytt packningen och köpt ett fräscht topplock. Kompressionen nu omkring 11. Olja bytt fyra gånger, även oljefilter. Dock går den fortfarande varm. Har en ny tempgivare som visar hur vattnet (?) går upp till 100 (en bit in på rött), då stänger jag av motorn. Oljetryckslampan varnar inte. Har testat med slang efter impeller huset och där är stark och jämn stråle, så alltså inget problem med insuget eller impellern. Har kollat termostaten i kastrullen och den öppnar sig fint omkring 55 grader vilket den ska göra enligt verkstadshandboken. När motorn blir varm blir termostathuset och topplocket varmast. Kylrören i koppar blir inte så varma. Ingen rök från motorn. Den startar fint och låter utmärkt så vitt jag kan höra. På tomgång bubblar det väldigt mycket från propellern/drevet, oklart om det är normalt!? Se bild. Tacksam för hur jag ska gå vidare. Vad kan orsaka överhettningen?
×
×
  • Skapa nytt...