Jump to content
Wednesday 28 July 2021
Abbe2

Körkort för båt?

Recommended Posts

Efter den senaste tidens olyckor med vattenskotrar så höjs allt fler röster för att införa ett körkort. Men eftersom det visat sig besvärligt att specialreglera bara för dessa, så kommer nog diskussionen att landa i ett obligatoriskt körkort även för motorbåtar. Frågan är hur ett sådant bäst ser ut, och vilka fartyg som skall omfattas. Om man t.ex. tittar på lagstiftningen i Danmark så är den rätt komplicerad, där det krävs ett formel för att räkna ut om en viss båt kräver körkort eller inte. 

Är det någon som vet om våra båtorganisationer är beredda att ta diskussionen, och om de har en strategi som gör att vi kan få en bra lagstiftning, eller om de bara kommer säga nej till iden och lämna detaljerna åt politikerna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar ytterst rimligt med någon form av körkort för alla båtar utom rena badleksaker. 
Behöver inte vara märkvärdigare än ett online-test på baskunskaperna i väjningsregler och befälhavar/redaransvar. 
 

Senast igår morse höll jag på att smälla med en typ Nimbus ca, 35 fot med flybridge på en öppen fjärd med obegränsad sikt. Jag kom från styrbord men gubben vek inte en tum förrän det var uppenbart att det skulle smälla. Då drog han av. Men utan att jag gjort en kraftig undanmanöver i sista stund hade kollisionen varit ett faktum. Jag siktade in i ett smalt sund, gubbfan hade hela fjärden och minst fem minuter på sig att vidta åtgärd. 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte att okunskap ligger bakom så värst många incidenter eller nästan-incidenter. Det handlar om att en viss andel av befolkningen har bristande omdöme, dålig uppfattningsförmåga, för stora egon och/eller ett passivt-aggressivt beteende. Samma sak i vägtrafiken, där ju säkert 99 procent ändå har genomgått förarutbildning, så jag tvivlar starkt på att det skulle göra mer än marginell skillnad på havet.

 

Möjligen skulle man kunna tänka sig en komplettering av vad kustskepparen ger behörighet för, och inkludera båtar med ett effekt/vikt-förhållande på t ex 0.05 hk/kg eller högre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev coppertail:

Det verkar ytterst rimligt med någon form av körkort för alla båtar utom rena badleksaker. 
Behöver inte vara märkvärdigare än ett online-test på baskunskaperna i väjningsregler och befälhavar/redaransvar. 

Är inte vattenskotrar just badleksaker? 🙃

 

Jag tror inte på ett online-test (även fast jag vill), det är inte möjligt att veta vem som svarar på frågorna. Någon form av prov bör det dock vara.

 

Omfattningen tänker jag är i nivå med förarintyget, kanske med lite plus och minus.

 

Jag tänker tillbaks på min egen barndom. Jag fick min första snurrbåt när jag var åtta, tio år och jag hade bra koll på väjningsregler och sjömärken. Jag fick båten för att jag var mogen nog att hantera en egen båt enligt mina föräldrar.

Hade jag klarat ett test för förarbevis? Nä, det tror jag inte.

 

I tolvårsåldern gick det bra att göra prov på navigation, väjningsregler, mm minns jag från seglarläger. 

 

Optimustjollar och liknande kan man segla själv i sju, åtta års åldern.

 

Jag ser en risk att likadana kunskapskrav för en liten jolle med segel eller en 4 hk snurra, en 35 fots motorbåt eller en vattenskoter gör att kunskapskraven blir fel för alla båttypet, men det är säkert lösbart.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här är utredningen kring förarintyg för vattenskoter från 2016, vet inte var i agendan den hamnat nu: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1841439

 

För egen del tycker jag förarintyg borde vara en självklarhet över ett lågt antal meter båt och/eller hk motorstyrka. Sjön är bredare än vägen, visst, men det blir spännande att uppleva årets sommar med många nybåtsägare som kanske inte tagit intyget. Däremot skyddar nog inget förarintyg mot de som lever enligt devisen ”störst går först”, på samma sätt som körkort för bil uppenbarligen inte är en garanti för att folk vet vad blinkers eller säkerhetsavstånd är.
 

Jag har svårt att förstå motståndet mot krav på förarintyg, men det kanske kommer från de som tycker att man ska få göra som man vill här i livet eller de som är rädda för att de inte fixar kraven trots att de kört båt länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Mackey said:

Jag tänker tillbaks på min egen barndom. Jag fick min första snurrbåt när jag var åtta, tio år och jag hade bra koll på väjningsregler och sjömärken. Jag fick båten för att jag var mogen nog att hantera en egen båt enligt mina föräldrar.

Hade jag klarat ett test för förarbevis? Nä, det tror jag inte.

Kanske en dålig analogi, men jag kommer att tänka på Jägarbeviset. Är du ute med någon kunnig som tar ansvar så får du vara 6 år och skjuta, om den ansvarige tycker det är okej, men är du ensam måste du ha ett Jägarbevis. Tänker att nåt motsvarande skulle kunna gälla med båt. Visst finns en skillnad i och med vapenhantering, men en snabb båt eller vattenskoter blir också hälsovådlig i händerna på en okunnig person.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon form av körkort för båt känns mera aktuellt än någonsin. Extremt mycket båtar ute nu. Vämdogt varmt och Corona gör nog att många åker båt som inte brukar göra det för det blir väldigt rörigt när folk inte följer reglerna. Och för att inte tala om vattenskotrar som drar fram som jag vet inte vad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Här är utredningen kring förarintyg för vattenskoter från 2016, vet inte var i agendan den hamnat nu: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1841439

 

För egen del tycker jag förarintyg borde vara en självklarhet över ett lågt antal meter båt och/eller hk motorstyrka. Sjön är bredare än vägen, visst, men det blir spännande att uppleva årets sommar med många nybåtsägare som kanske inte tagit intyget. Däremot skyddar nog inget förarintyg mot de som lever enligt devisen ”störst går först”, på samma sätt som körkort för bil uppenbarligen inte är en garanti för att folk vet vad blinkers eller säkerhetsavstånd är.
 

Jag har svårt att förstå motståndet mot krav på förarintyg, men det kanske kommer från de som tycker att man ska få göra som man vill här i livet eller de som är rädda för att de inte fixar kraven trots att de kört båt länge.


Som sagt, jag är rätt säker på att det inte är ett kunskapsproblem, utan ett attitydproblem. Tror man på att utbildning ändrar attityder, tja, då kanske, men beteendet hos en stor del av fordonsförarna på våra vägar talar emot det..

De enda incidenter jag varit med om, eller rättare sagt, nästan-incidenter, har varit just aggressivt, vårdslöst och passivt-aggressivt beteende. T ex motorbåtar i hög fart som håller kurs rakt mot mig, långt från land, med djupt vatten överallt, för att svänga undan och passera med ett par meters marginal i 25-30 knop. Vilken utbildning skulle hjälpa mot sånt, menar du?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller rädslan att göra fel, navigera fel, och balansera på linjen i plottern. Många gånger är farlederna rätt så breda, men ibland smalare och då blir det problem om någon kör precis mitt i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, raol said:

Som sagt, jag är rätt säker på att det inte är ett kunskapsproblem, utan ett attitydproblem. Tror man på att utbildning ändrar attityder, tja, då kanske, men beteendet hos en stor del av fordonsförarna på våra vägar talar emot det..
 

Det kan säkert vara attitydproblem, men jag tror inte alla vet när de gör rätt eller fel. Det löses med utbildning. För övrigt tror jag faktiskt att attityder ändras av utbildning, åtminstone hos någorlunda intelligenta varelser. Upplysningen på 1700-talet var väl ett fint exempel på det. Självklart biter det inte på alla, men kombination av tvingande utbildning och efterlevnadskontroll kan säkert göra susen. Typ att det går åt försäkringsmässigt åt skogen för den som är inblandad i en båtolycka om hen inte har förarintyg. 

 

1 minute ago, raol said:


De enda incidenter jag varit med om, eller rättare sagt, nästan-incidenter, har varit just aggressivt, vårdslöst och passivt-aggressivt beteende. T ex motorbåtar i hög fart som håller kurs rakt mot mig, långt från land, med djupt vatten överallt, för att svänga undan och passera med ett par meters marginal i 25-30 knop. Vilken utbildning skulle hjälpa mot sånt, menar du?

Svårt att säga om det är brist på omdöme, empati, utbildning eller en kombination av alla tre. Men att under utbildningen verkligen understryka vad som är gott sjömanskap och inte hjälper säkert i någon mån. Vad är alternativet tycker du? Att förbjuda idioter?
 

Jag har säkert själv upprört en del seglare i mina dagar och har verkligen förståelse för alla som tycker att allt över 8 knop borde förbjudas. Hade det varit förbjudet hade jag säkert ägt en snipa istället, drömt om nåt snabbare och gnällt om förbuds-Sverige i olika forum. Eller varit mer harmonisk, vad vet jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och jag hävdar än en gång att vägtrafiken är ett tydligt exempel på att utbildning inte gör ett dyft för att få bort aggressivitet, vårdslöshet och hämndbeteende. Folk som beter sig illa VET att de gör fel, men de är av sån natur att de går igång på att irritera, hota, störa och skrämma andra. Ingen utbildning i världen biter på sånt.

Försäkringshotet är ju ointressant, eftersom det skulle vara få som kör olovligt, precis som på land.

Jag är emot det för att det skapar en stor byråkratisk apparat utan att vara till nån nytta när det gäller att reducera olyckor och andra incidenter. Det skulle också ta lång tid att införa det fullt ut, eftersom det skulle krävas en övergångsperiod för att inte ställa till det för folk. 8-10 år är ganska troligt.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller inte med, utom i ditt sista stycke. Vad jag förstår från utredningen är det byråkratiapparaten som gör att det är kostnadsmässigt tveksamt att införa förarintyg för såväl vattenskoter som båt. Så, här står vi, medan vattenskotrar kör upp på land in i träd i centrala Stockholm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev raol:

Som sagt, jag är rätt säker på att det inte är ett kunskapsproblem, utan ett attitydproblem. Tror man på att utbildning ändrar attityder, tja, då kanske, men beteendet hos en stor del av fordonsförarna på våra vägar talar emot det..

Men då kan vi ju avskaffa körkort för bil, eller hur.

Det hjälper ju ändå inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Så, här står vi, medan vattenskotrar kör upp på land in i träd i centrala Stockholm.

Det är bara en tidsfråga innan någon blir ihjälkörd igen av en vatenskoter, kanske på en gångväg längs Djurgårdskanalen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag håller inte med, utom i ditt sista stycke. Vad jag förstår från utredningen är det byråkratiapparaten som gör att det är kostnadsmässigt tveksamt att införa förarintyg för såväl vattenskoter som båt.

Byråkratin kan vara ett problem, men om man inför kravet stegvis under ett antal år bör det gå rätt smärtfritt. Börja med krav på kunskapsprov för de fartyg som är mest riskfyllda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag håller inte med, utom i ditt sista stycke. Vad jag förstår från utredningen är det byråkratiapparaten som gör att det är kostnadsmässigt tveksamt att införa förarintyg för såväl vattenskoter som båt. Så, här står vi, medan vattenskotrar kör upp på land in i träd i centrala Stockholm.

Men svara mig ärligt. Tror du att ett båtkörkort skulle göra att de som kör på träd med vattenskoter kommer att köra lugnare och undvika det?

Det är precis samma typer av personer som på land leker dragracing på stadsgator med tunga motorcyklar eller BMW/Audi och blåser på i 100-150 på 50/70-vägar. Och jag är rätt säker på att de allra flesta av de förarna har en förarutbildning bakom sig, och förmodligen har nästan alla giltiga körkort också.


På engelska brukar man kalla det för "knee-jerk reaction" när man reflexmässigt vill införa strängare regler på ett område för att komma till rätta med ett problem. Men man måste fundera på om åtgärden faktiskt har nån effekt. I det här fallet är det ytterst tveksamt om nån egentlig nytta är möjlig, i proportion till åtgärden.

Det man skulle behöva göra är att gallra ut personer med beteendeproblem, från bilar, motorcyklar och båtar. Men hur det skulle gå till utan att hamna i en Huxley-värld, det är svårt att föreställa sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Mackey:

Men då kan vi ju avskaffa körkort för bil, eller hur.

Det hjälper ju ändå inte.


Nej, inte i det avseendet. Jag ser körkortet främst som ett bevis på att man lärt sig hantera fordonet rent tekniskt och att man lärt sig de grundläggande reglerna, och att man lärt sig köra och hantera bilen under kortare tid och under övervakning. Alternativet hade varit att själv öva i trafiken, och utsätta andra för mycket större risker under en betydligt längre period.

Men i princip alla trafikolyckor beror på att folk är aggressiva, impulsiva eller har gravt bristande uppfattningsförmåga. Inget av det har förarutbildningen nån påverkan på.


 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev raol:

Men svara mig ärligt. Tror du att ett båtkörkort skulle göra att de som kör på träd med vattenskoter kommer att köra lugnare och undvika det?

Det beror väl lite på vilka krav som ställs.

 

Dagens mc-utbildning är ganska fokuserad på säkerhet och det har givit resultat, men fortfarande finns ju de som ändå misslyckas med eget eller andras liv som insats.

 

Vi har ju inte så mycket båtolyckor så där håller jag med dig. Olyckorna skulle nog inte minska så mycket, men det skulle vara trevligare om de flesta hade lite mera kunskap och förståelse för de regler som finns. Frågan är om denna trevlighet är värd ett kompetenskrav?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:


Nej, inte i det avseendet. Jag ser körkortet främst som ett bevis på att man lärt sig hantera fordonet rent tekniskt och att man lärt sig de grundläggande reglerna, och att man lärt sig köra och hantera bilen under kortare tid och under övervakning. Alternativet hade varit att själv öva i trafiken, och utsätta andra för mycket större risker under en betydligt längre period.

Men i princip alla trafikolyckor beror på att folk är aggressiva, impulsiva eller har gravt bristande uppfattningsförmåga. Inget av det har förarutbildningen nån påverkan på.

Så då kan vi alltså göra det frivilligt med körkort!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mackey:

Så då kan vi alltså göra det frivilligt med körkort!

Nästan. Som jag sa, så är det bra att folk lär sig under viss övervakning, så att man inte utsätter andra för onödiga risker under upplärningstiden, och att den tiden blir kortare. Där gör körkortet nytta. Men utbildningen i sig spelar mycket liten roll för hur förare beter sig i trafiken efter det.

Kanske ett lämplighetstest i stil med vad trafikpiloter behöver genomgå vore nåt? Det skulle förmodligen halvera antalet körkortsinnehavare i landet, men man skulle förmodligen få bort 99 procent av alla trafikolyckor.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev coppertail:

Poängen med körkort är att de går att dra in. 

Så är det, men för att det ska ha nån effekt skulle man behöva skala upp sjöpolisens och kustbevakningens resurser enormt för att i praktiken dels fånga de som gör dumma saker så att de blir av med "körkortet" och dels fånga de få som blivit av med det.

Trafik till sjöss är så radikalt annorlunda jämfört med trafik på land, så det är inte rimligt att tänka sig att det ska fungera på samma, eller ens liknande sätt.

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det skulle ge bättre effekt om alla blev tvungna att ta en utbildning i medmänsklighet, konflikt/aggressions hantering och det som förr kallades allmänt hyfs.

Skulle ge effekt i hela samhället.

Inte helt fel med en kurs om lag och ordning. påbyggnadsutbildning vad är mitt och ditt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite Ot men ändå.På 60talet,trorjag det var,gjorde ett försäkringsbolag en undersökning varför ”Mercedes förare med hatt”var överrepresenterade i olycksstatistiken.Det var enligt dem att föraren mentalt var framme vid slutdestinationen innan avfärd.Det var alltså ingen mening att ta av sig ytterkläder i bilen.Har har även läst nån undersökning om att aggressivt trafikbeteende beror mkt, på ”likhet inför lagen”.Alltså man behöver inte släppa in nån i filen då det kan va chefen och ”här bestämmer jag lika mkt”Sedan är man skyddad i fordonet och kan knyta nävar osv. vilket man aldrig gjort i en annan situation.Min upplevelse från riktigt stora städer är att köerna aldrig står helt still utan ”flowet”finns där.Folk släpper fram varandra och förstår sambandet med det.En sämre förare,som ej klarar filbyte utan att stanna, orsakar totalstopp.USA var en dröm för mig att köra i då,de tar körkort vid 16år,och man är lättlärd.Alltså man ska inte höja körkortsåldern,som jag läste att någon politiker här föreslog efter senaste trafikolyckan med ungdomar, utan istället starta förarutbildningen tidigare.Detta var inte riktigt den sjömässiga frågan  men jag tyckte det stämde lite med mina funderingar  under ett långt liv i åkeribranschen.//Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev raol:

Så är det, men för att det ska ha nån effekt skulle man behöva skala upp sjöpolisens och kustbevakningens resurser enormt för att i praktiken dels fånga de som gör dumma saker så att de blir av med "körkortet" och dels fånga de få som blivit av med det.

Trafik till sjöss är så radikalt annorlunda jämfört med trafik på land, så det är inte rimligt att tänka sig att det ska fungera på samma, eller ens liknande sätt.

 

Vänd på det då. 
Alla har från födseln ”körtillstånd” för båt. Ertappas man med ett regelbrott så döms man till en kurs i sjövett och regler. Även försäkringsbolag åläggs att anmäla försäkringstagare till kursen om en skada kan antas bero på bristande sjömanskap. 
Självklart ger kursintyget taget på frivillig basis en rejäl rabatt på försäkringspremien. 
 

Och visst är trafik till sjöss oerhört mer komplex, varierad och riskfylld än den på land. Håller absolut med dig där. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev raol:

Så är det, men för att det ska ha nån effekt skulle man behöva skala upp sjöpolisens och kustbevakningens resurser enormt för att i praktiken dels fånga de som gör dumma saker så att de blir av med "körkortet" och dels fånga de få som blivit av med det.

Trafik till sjöss är så radikalt annorlunda jämfört med trafik på land, så det är inte rimligt att tänka sig att det ska fungera på samma, eller ens liknande sätt.

 

Och för att få det att fungera så måste ju alla båtar och andra flytetyg utrustas med någon form av registrering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ödmjukhet räcker långt, men det är just där det ofta brister.

 

Blir det krav på körkort, kommer inte alla orka böket och vi slipper en del av de som stökar runt. Tyvärr missar då också vettiga människor det fina med båtlivet.
 

Det moderna med att inte äga, utan låna, hyra och vara med i pooler mm har sänkt trösklarna för att göra saker. Samtidigt har det också gjort att de man stöter på ofta inte vet vad de gör och egentligen kanske inte är så intresserade av att lära sig heller. Det gäller fler sammanhang än bara på sjön.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev kossor:

Och för att få det att fungera så måste ju alla båtar och andra flytetyg utrustas med någon form av registrering.

Varför det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev coppertail:

Varför det? 

Hur ska annars polisen kunna jaga och säkerställa att det är just du som kört, samt att få en identifikation på flytetyget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev kossor:

Hur ska annars polisen kunna jaga och säkerställa att det är just du som kört, samt att få en identifikation på flytetyget.

Men det är ju befälhavaren ombord som har ansvaret. Det är ju inte båten man bötfäller. På land kan ju inte polisen heller skicka böter till bilägaren utan att ha identifierat föraren. Parkeringsböter undantaget där det gäller ägaransvar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy